• تلفن :
  • 48000019 - 021 خط ویژه
سئو سایت - وبلاگ سئوکار


- نویسنده

صفحه نتایج گوگل چیست؟ بررسی دقیق جستجو کنندگان

صفحه نتایج گوگل توسط Mediative در سال 2022ارزیابی و تاثیر آن بر رفتار جستجو کنندگان مورد بررسی قرار گرفت. در سپتامبر سال 2022، Mediative آخرین تحقیقات خود با نام ارزیابی صفحه نتایج موتور جستجوی گوگل (Search Engine Result Page) و تاثیر آن بر رفتار جستجو کنندگان را منتشر کرد. در این مطالعه با استفاده از گوگل چندین سوال از جستجو کنندگان پرسیده شد. به عنوان مثال از آنهاسوال شد فرض کنید شما می خواهید از تورنتو به ونکوور بروید و با استفاده از گوگل، یک شرکت را در تورنتو بیابید. جستجو کنندگان صرف نظر از کلمات جستجویی که استفاده نمودند، همگی از صفحه نتایج یکسانی برخوردار شدند.

Mediative با این تحقیق در نظر دارد بداند که مردم در کجا از صفحه نتایج گوگل استفاده می کنند، چه محلهایی بیشترین کلیک و کدام قسمت صفحه نتایج بیشترین بازدید را دارد و اینکه چگونه یک کلیک روی لیست می تواند تعریف خصوصیات گوگل را تغییر دهد.

Mediative دریافت که صفحه نتایج گوگل در دهه های گذشته تکامل یافته است به طوری که کاربران موتورهای جستجو، صفحه را قبل از کلیک، اسکن (دید کلی از آن در ذهنشان ثبت می شود) می کنند.

درسال 2022 زمانی که اولین نتایج مطالعات ردیابی چشم از Mediative منتشر گردید، بیان شد که اغلب افراد در جستجوی خود از یک الگوی مثلثی خاص تبعیت می کنند. آنها زمانی که یک صفحه نتیجه گوگل باز می شود، ابتدا به سمت چپ بالا یعنی مکانی که لیستها در آنجا قرار گرفته است نگاه می کنند و بعد به صورت افقی پایین می آیند و ادامه مطالب را می خوانند. این محدوده که باعث تمرکز نگاه ها می گردد، "مثلت طلایی" گوگل نامیده می شود. طبق نتایج این مطالعه، اگر وب سایت شما در این مثلث نباشد، شانس شما برای اینکه توسط یک جستجو کننده دیده شود، کاهش می یابد.

صفحه نتایج گوگل از نگاه جستجو کنندگان

اما نتایجی که در بالا نشان داده می شوند، همیشه در آنجا باقی نمی مانند، بدین جهت جستجو کنندگان سعی می کنند که از دیگر محدوده های صفحه نتیجه اسکن نمایند و تلاش می کنند بهترین لیست سایت ها را که طبیعی هستند (تبلیغاتی نباشند) پیدا نمایند. لیستی که قبلا در رتبه اول قرارداشته است، ممکن است به پایین صفحه جابجا شود در حالی که بیشترین نرخ کلیک، علی رغم ورود لینک های جدید که باعث تغییردر موقعیت شده است، هنوز حفظ گردیده است.

ورود دستگاه های موبایل باعث شده است که جستجو کنندگان، اسکن خود را به صورت عمودی به جای افقی انجام دهند. آنها سریع ترین روش را جستجو می کنند تا بتوانند لیستهای خود را سریعتر مشاهده نمایند.

یکی از بزرگترین تغییرات صفحه نتایج گوگل از 9 سال پیش تا کنون این بوده است که گوگل سعی می کند افراد را روی صفحه نتایج خود تا مدت زمانی که می تواند متوقف نماید.

یک مثال در این مورد گراف دانش است. طبق مطالعات Mediative، زمانی که جستجو کنندگان برای مثال عبارت " آب وهوا درNew Orlean " را جستجو می کنند، صفحه نتایجی که ارائه می شود، نشان می دهد که دقیقا آنها دنبال چه چیزی هستند. از شرکت کنندگان خواسته شد که روی لینکی که گمان می کنند به نیاز اطلاعاتی آنها نزدیک می باشد کلیک نمایند حتی اگر کلیک نمی کنند آن را انتخاب نمایند. نتایج این بررسی بعد از به وجود آمدن گراف دانش، نشان داده است که 80% مردم به صفحه نتایج نگاه می کنند ولی فقط 44% کلیک می کنند. زمانی که گوگل بتواند پاسخ درست و کاملی را به جستجو کنندگان ارائه دهد، تعداد لینک های بالایی تا 36% کاهش می یابد (البته با استفاده گراف دانش) ولی در صورت نبودن این گراف تعداد کلیک به 80% افزایش می دهد.

اما چگونه کسب و کارها می توانند در صدر این تغییرات باقی بمانند و مطمئن شوند که در لیست اصلی قرار گرفته اند؟

همیشه برای اینکه در صدر بمانید، باید 4 مورد زیر را به یاد داشته باشید:

1. رعایت اصول اساسی سئو، همیشه مهم است

سعی کنید از محتوای جدید و کپی نشده استفاده نمایید و اینکه محتوای شما، نیاز اطلاعاتی مشتری را برآورده سازد. سعی کنید غیر از کلمات کلیدی و تگهای متا، از تکنیک های on-page و off-page سئو که شما می توانید با آن، سایتتان را در مکان های پربازدید صفحه نتایج قرار دهید، استفاده نمایید. این نکته مهم را به یاد داشته باشید که استراتژی سئو همیشه از یک الگوی واحدی تبعیت نمی کند.

2. از طرح های نشانه گذاری هر جا که ممکن است،استفاده نمایید

Mediative در سال 2022 متوجه شد که صفحه نتایج گوگل پست های مربوط به وبلاگ را می تواند با استفاده از طرح ها نشانه گذاری شده مثل عکس و نام نویسنده نمایش دهد، حتی زمانی که کاملا از صفحه اول دور باشد که به طورمیانگین این لیست حدود 15.5% نرخ کلیک را به خود اختصاص داده است.

نکته: در اگوست سال 2022، گوگل نشانه گذاری نویسنده را به طور کامل حذف کرد اما هنوز نتایج موجود، مثال خوبی از چگونگی استفاده از طرح نشانه گذاری نویسنده است تا وب سایت کسب وکار شما بیشتر در صفحه نتایج گوگل نشان داده شود و کلیک بخورد و ترافیک آن افزایش پیدا نماید.

در این مطالعه، از شرکت کنندگان خواسته شد که " فرض کنند که یک کسب و کار را شروع کرده اند و می خواهند که یک شرکت، میزبانی وب سایت آنها را برعهده بگیرد. با استفاده از گوگل، شرکت هایی که میزبانی وب ارائه می دهند را پیدا کنند. " صفحه نتایج گوگل به صورت زیر نشان داده می شود:

تقریبا دو لینک "Five Best Web Hosting Companies" و "10 Best Web Hosting Companies"،45% کلیک را از آن خود کرد. به طور عمومی پستهایی دارای کلیک بالا هستند که در عناوین آنها عباراتی مانند:

"بهترین..."

"بررسی ...."

"5 تا از بالاترین...."

"چگونه به...."

براساس گفته گوگل، " نشانه گذاری درون صفحه به موتورهای جستجو کمک می کند تا درک درستی از اطلاعات صفحه وب بدست آورند و نتیجه بهتری را ایجاد نمایند. در حال حاضر گوگل از نشانه گذاری برای رتبه دهی به وب سایت ها استفاده نمی کند اما این نکات باعث می شود که به موتورهای جستجو کمک نماید تا سریع تر وب سایت شما را پیدا کنند و در نتیجه ترافیک وب سایت شما بالاتر رود."

طرح نشانه گذاری احتمالا از ابزارهای مورد استفاده سئو است که فرصت طلایی را به شرکت ها می دهد تا از ابزار تایید گوگل استفاده نمایند. معیارهای جستجو، نشان می دهد که تنها 0.3% وب سایتها از طرح نشانه گذاری استفاده می کنند و هنوز بیش از یک سوم نتایج گوگل شامل قطعه هایی است که دارای اطلاعات و ارزش غنی می باشد. بر اساس گزارش BruceClay.com، تکه های غنی می تواند CTR را بین 15 تا 50 درصد افزایش دهد که در نتیجه وب سایت ها با استفاده از طرح نشانه گذاری، رتبه وب سایت خود را افزایش دهند.

طرح نشانه گذاری را می توان برای افزایش رتبه بندی ستاره ای، تعداد بازدیدها و قیمت به صفحه نتایج گوگل، استفاده کرد.

نشانه گذاری گوگل

3. هدف کاربران خود را بدانید

با دانستن اینکه کاربران زمانی که جستجویی را انجام می دهند دنبال چه چیزی هستند، می تواند مقدار تلاشی که شما باید انجام دهید تا در لیست اصلی یا همان صفحه نتایج گوگل(صفحه اول) نشان داده شوید را تعیین کند، البته این کار بدون بودجه و منبع فوق العاده دشوار است. باید توجه داشته باشید که مشتریان شما، می خواهند تا شما با برندهای صاحب نام یا سایت هایی با رتبه های بالا ، رقابت نمایید.

کسب و کار شما زمانی مهم می باشد که شما در اولین لیست یا صفحه اول نتایج گوگل نشان داده شوید بنابراین این وابستگی بالایی به هدف کاربران و قدرت برند شما دارد. کلید اصلی این است که هدف کاربر خود را همیشه در محوراصلی کار خود قرار دهید و این زمانی بدست می آید که شما با افراد واقعی زندگی تان، صحبت کنید. از آنها بپرسید که زمانی که دنبال سایت شما هستند، دقیقا چه چیزی می خواهند؟ محتوای مناسب، چیزی است که افراد و کاربران دنبال آن هستند که این باعث می شود سایت شما را همیشه به عنوان یک منبع قرار دهند.

اما زمانی وجود دارد که کسب و کار نمی تواند در صفحه اول یا لیست اصلی نشان داده شود. همانطور که قبلا گفته شد، تکنیک های وجود دارد که شما درصفحه اول یا لیست اصلی نشان داده شوید اما وقتی شانس شما در این مکان ها کم است، سعی کنید مکانهای دیگر صفحه نتایج گوگل مانند مکان 4 یا بالاتر تمرکز کنید که ساده تر می توانید رتبه بهتری و بالاتری کسب کنید. همانطور کهGord Hotchkiss عنوان کرد، کاربران دنبال اطلاعات "قطعه ای" در صفحه نتایج گوگل می باشند و همان قطعه یکسان را در صفحه نتایج گوگل دنبال می کنند تا اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا کنند(الگوی مثلثی). قرار گرفتن قطعه در بالای لیست، برای خیلی از کسب و کارها موثر است. ایده قطعه بندی را می توانید در شکل زیر مشاهده کنید.

تحقیقات Mediative نشان می دهد که هر چیزی که بالای موقعیت 4 لیست نشان داده شود، 85 % شانس کلیک را دارد. بنابراین اگر کسب وکار شما در موقعیت 1 نمی باشد اما بالاتر از موقعیت 4 نشان داده می شود، کسب و کار شما هنوز شانس دیده شدن را دارد. کاربران انتظاردارند که گوگل به عبارت مورد جستجوی آنها، بهترین نتیجه را ارائه دهد. مطالعات نشان می دهند که تنها 1 درصد کاربران مایل بودند که روی صفحات بعدی یا همان صفحه 2 کلیک نمایند. بنابراین اگر شما در صفحه اول وجود ندارید، می توان گفت شما در محیط آنلاین نیستید.

4. سئو و جستجوی پرداختی را ترکیب کنید

اگرچه لیست اصلی، مکانی است که بیشتر کسب و کارها سعی می کنند در آن جایگاهی بدست آورند اما باید توجه داشته باشید که لیست های پرداختی (منظور زمانی است که شما هزینه ای را پرداخت می کنید و در صفحه اول نشان داده شوید) را به عنوان جزیی از استراتژی دیجیتال خود فراموش نکنید. نرخ کلیک برای لیست های هزینه شده در دهه گذشته ، تغییرات جزیی داشته است. تبلیغاتی که در صفحه سمت راست بالا نشان داده می شود تا بتوانند توجهات را به خود جذب کنند .اما فعالیت در این بخش تقریبا وجود ندارد. چونکه کاربران تمایل دارند مطالب را همانند دستگاه های موبایل به صورت عمودی بخوانند.

همچنین تحقیقات Mediative نشان داده است، کسب و کار هایی که پرداخت هزینه کرده اند، تاثیر بیشتری را احساس کرده اند. دراین تحقیق ازشرکت کنندگان پرسیده شد" فرض کنید شما در حال سفر به New Orlean هستید و دنبال مکانی می گردید که بتوانید با دوست خود شام میل کنید. با استفاده از گوگل مکانی را پیدا کنید " شرکت کنندگان دو رستورانی را پیدا کردند که برای تبلیغات خود هزینه کرده بودند:opentable.com و remoulade.com

opentable.com توسط 84% شرکت کنندگان دیده شد و 26% بر روی آن کلیک شد اما بر روی remoulade.com فقط 2% کلیک شد اما 73% بازدید کننده داشت. امروزه لیستهای پرداختی رو به افزایش است و این روش به یک نوع روش کسب و کار تبدیل شده است.با پرداخت هزینه، این احتمال وجود دارد که نرخ کلیک وب سایت شما در هر دوره بالاتر برود و برندسازی شما آسانتر شود.

منبع خبر:

how users view and interact with todays google serps

سوالات متداول

چگونه از نتایج جستجوی گوگل استفاده کنم؟

فقط آنچه را که علاقه مند به یافتن آن هستید در کادر جستجوی وب سایت Google یا در نوار ابزار خود تایپ کنید! اگر از نوار ابزار استفاده می کنید، در حین تایپ، ممکن است کلماتی را در زیر کادر جستجوی نوار ابزار مشاهده کنید. اینها پیشنهاداتی هستند که گوگل فکر می کند ممکن است با آنچه شما به آن علاقه دارید مطابقت داشته باشد.

تفاوت SEO و SERP چیست؟

SEO مخفف عبارت Search Engine Optimisation است، در حالی که SERP مخفف عبارت Search Engine Results Page است. آنها دو چیز متفاوت هستند، اما بسیار به هم مرتبط هستند.

جهت کسب مشاوره سئو و طراحی سایت با ما تماس بگیرید
  • سینا عسکری

    شرکت Mediative تحقیق کاربردی در مورد ارزیابی صفحه نتایج گوگل انجام داده است. از پست شما ممنون کامل و آموزنده بود.

  • محمد غریب رضا

    جالب بود ،با اجازه با ذکر منبع این مطلبو منتشر کردم

    • مهمترین هدف سئوکار ارائه اخبار و مقالات بروز در زمینه بهینه سازی موتور جستجو برای علاقمندان است و اینکه ذکر منبع در انتشار اخبار از اصول اولیه است. امیدوار است این مطالب برای شما و دوستان مفید واقع شود.

  • echargeu.ir

    مطلب جدید و جالبی بود، البته شاید بسته به نوع  جستجوگرها دید اونها هم تفاوت داشته باشه...مثل دید یه کاربر عادی اینترنت و یه کاربر حرفه ای یا با تجربه...

نظر کاربر مهمان
(نظر شما پس از تایید منتشر خواهد شد)

آنالیز تخصصی سئوکار

آنالیز تخصصی سئوکار

خبرنامه

استخدام در شرکت سئوکار

استخدام در شرکت سئوکار