• تلفن :
  • 48000019 - 021 خط ویژه
سئو سایت - وبلاگ سئوکار


- نویسنده

متا تگ توضیحات چیست؟ چگونه یک متا توضیحات خوب بنویسیم؟

توضیحات متا ( Meta Description ) یکسری توضیحات بوده که به توصیف صفحه وب می پردازد. توضیحات متا اغلب برای موتورهای جستجو نوشته می شود که در هنگام ظاهر شدن صفحه مورد نظر در صفحه نتایج موتورهای جستجو توضیح مختصری را به بازدید کننده ارائه نماید. سئوکار ارائه کننده خدمات سئو در این مقاله آموزشی به توضیحات جامع توضیحات متا می پردازد.

کد نمونه توضیحات متا

در زیر یک کد نمونه Html برای توضیحات متا آورده شده است:

<head>
<meta name="description" content="این یک کد نمونه برای توضیحات متا است. این جهت نمایش در صفحه نتایج موتورهای جستجو استفاده می شود">
</head>

طول بهینه برای توضیحات متا

بطور متوسط طول بهینه جهت نوشتن توضیحات متا 155 کاراکتر است. بیشتر از این مقدار طول ممکن است توسط موتورهای جستجو متن مورد نظر بریده (Crop ) شود. همچنین پیشنهاد می شود طول توضیحات متا کمتر از 100 کاراکتر نباشد.

توضیحات متا چیست؟

توضیحات متا چیست؟

تگ های توضیحات متا برای رتبه بندی موتورهای جستجو آنچنان اهمیتی ندارند ولی این تگ ها در کلیک کردن کاربر در صفحه نتایج موتورهای جستجو اهمیت ویژه ای دارد و هر چقدر تعداد این کلیک ها بیشتر باشد می تواند صفحه مورد نظر در جایگاه بالاتری در صفحه نتایج قرار گیرد و از نظر موتورهای جستجو این بدان معنا است که این توضیحات متا بقدر کافی مفید بوده است که توانسته بازدیدکننده را بسمت خود جلب نماید تا روی آن کلیک کند.

نکات کلیدی در نوشتن توضیحات متا

نوشتن توضیحات کامل

وظیفه توضیحات متا در واقع تبلیغ صفحه مورد نظر در صفحه نتایج موتورهای جستجو است. این توضیحات باعث می شود جستجو کننده یک دیدگاهی را از صفحه مورد نظر در ذهن خود متصور شود از این رو نقش بازاریابی جستجو اهمیت خود را نمایان می کند. هر چقدر توضیحات کاملتر باشد و از کلمات کلیدی مهم استفاده شود باعث می شود این صفحه تعداد کلیک های بیشتری یا نرخ کلیک را به خود اختصاص دهد.( Click Rate). برای افزایش نرخ کلیک صفحه مورد نظر، موتورهای جستجو مثل گوگل کلمات کلیدی را برجسته تر می کنند. از این رو قبل از نوشتن توضیحات متا می بایست به پیدا کردن کلمات کلیدی خود در صفحه مورد نظر بپردازید.

توضیحات متا کامل

پیشنهاد طول

توضیحات متا هر گونه طولی می توانند داشته باشند ولی موتورهای جستجو طول های بیشتر از 160 کاراکتر را کوتاه (Truncate) می کنند که این خود به نوعی جریمه گوگل محسوب می شود و همچنین توضیحات کوتاه نیز باعث آسیب به صفحه مورد نظر می شود. معمولا طول های بین 150 تا 160 کاراکتر طول های مناسبی برای توضیحات متا هستند که طول 155 یک طول بهینه محسوب می شود.

توضیحات متا حذف شده

مراقب توضیحات متا تکراری باشید

توضیحات متا که برای هر صفحه نوشته می شود می بایست منحصر بفرد باشد. یک روش جهت اجتناب از ایجاد توضیحات متا تکراری، استفاده از روش برنامه نویسی جهت تولید توضیحات متا منحصر بفرد است که بصورت خودکار برای صفحات ایجاد شود.

معیار رتبه بندی گوگل نیست

گوگل بارها اعلام کرده است که توضیحات متا و متا کلمات کلیدی هیچکدام معیاری برای رتبه بندی وب سایت ها محسوب نمی شوند. گوگل از توضیحات متا برای نمایش صفحات در نتایج جستجو هنگامی که کلمات کلیدی جستجو می شوند، استفاده می نماید. ولی این توضیحات متا بصورت غیر مستقیم می تواند تاثیر گذار باشد و این بدان معناست که اگر توضیحات مناسب انتخاب شده باشد می تواند در تعداد کلیک کاربران تاثیر گذار باشد و هر قدر نسبت ظاهر شدن صفحه مورد نظر در نتایج جستجو به تعداد کلیک های انجام شده روی آن بیشتر باشد، صفحه مورد نظر از جایگاه های بالاتری در صفحه نتایج برخوردار خواهد بود.

حذف کاراکترهای نقل قول (double quotes)

هر زمان که از کاراکتر های نقل قول یا دابل کوتیشن در توضیحات متا استفاده شود، گوگل آنها را بصورت خودکار حذف می نماید. برای جلوگیری از حذف توضیحات متا پیشنهاد می شود کلیه کاراکترهای محاسباتی مثل جمع، تفریق و ... را از توضیحات متا خارج نمایید. هم چنین اگر زمانی احتیاج بود نقل قولی در توضیحات متا آورده شود از کاراکتر تکی نقل قول (single quotes ) استفاده شود.

برخی موارد بهتر است توضیحات متا حذف شود.

اگر چه بطور معمول و منطقی پیشنهاد می شود یک متن توضیحات متا خوبی داشته باشد که بتواند بهترین توصیف را برای صفحه مورد نظر در نتایج جستجو داشته باشد، ولی برخی مواقع این مورد صدق نمی کند.

بطور متعارف اگر هر صفحه ای 2 الی 3 کلمه کلیدی را هدف گذاری کرده باشد می بایست توضیحات متا نوشته شود. اگر صفحه ای بیشتر از 3 کلمه کلیدی داشته باشد بهتر است توضیحات متا وارد نشود و انتخاب آن بر عهده موتورهای جستجو باشد. به عنوان مثال ممکن است شما صدها مقاله یا مطلب یا توضیحات محصولات زیادی داشته باشید که کلمات کلیدی فراوانی در آنها وجود داشته باشد که در این موارد بهتر است انتخاب توضیحات متا بر عهده موتور جستجو باشد، چرا که وبمستر سایت قطعا نمی تواند عبارت مناسبی را جهت پوشش دادن و توصیف مطلب مورد نظر بنویسد که بتواند بخوبی در صفحه نتایج ظاهر شود.

همچنین می بایست به این نکته توجه نمایید که شبکه های اجتماعی معمولا بر اساس توضیحات متا صفحات، فیدهای خود را درست می کنند و در صورتی که یک صفحه توضیحات متا نداشته باشد ممکن است مطلب مورد نظر با توضیحات دلخواه نمایش داده نشود و از کارایی لازم برخوردار نگردد.

چند نمونه برای نوشتن توضیحات متا

نمونه اول:

اگر کلمات کلیدی شما مثلا خرید خودرو است یک توضیحات متا پیشنهادی عبارت زیر است:

-خرید خودرو بر اساس قیمت و برند با چند کلیک ساده امکانپذیر است. در خرید خودرو آنلاین به اطلاعات فنی دسترسی کامل دارید.

نمونه دوم:

اگر شما یک وب سایت جهت فروش خودرو دارید که دارای اگهی های مختلف جهت فروش خودرو های متنوع است یک نمونه توضیحات متا برای " فورد F350" بصورت زیر است:

فورد F350 دو دفرانسیل بدون تصادف و رنگ شده گی بوده و از قیمت استثنایی برخوردار است. فورد F350 مدل 1991 است که دارای 11 سال تخفیف بیمه می باشد.

خلاصه

در نوشتن توضیحات متا به موارد زیر توجه نمایید:

  • توضیحات متا می بایست توضیح کاملی از صفحه مورد نظر ارائه نماید.
  • طول آن در بهترین حالت بطور متوسط 155 کاراکتر می بایست باشد.
  • هیچ توضیحات متا دو صفحه نباید شبیه هم باشند. و بعبارتی دیگر نباید تکراری باشند.
  • توضیحات متا جزو معیارهای رتبه بندی موتورهای جستجو نیست.
  • از کاراکترهای نقل قول و محاسباتی مثل جمع نباید استفاده نمود.
  • اگر صفحه شما بیش از 3 کلمه کلیدی را توضیح می دهد بهتر است از توضیحات متا استفاده نشود.( این اتفاق برای متن های زیاد در حد مقاله معمولا می افتد)

سوالات متداول

توضیحات متا بر اساس اصول سئو چیست؟

توضیحات متا اطلاعاتی در مورد صفحه شما است که در نتایج موتور جستجو در زیر عنوان / URL صفحه شما ظاهر می شود. توضیحات مستقیماً در رتبه بندی صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) شما تأثیری ندارد، اما بر روی لینک صفحه شما کلیک می کند یا خیر.

چطور توضیحات متا یک صفحه با پیدا کنیم؟

اگر می خواهید بفهمید که آیا یک صفحه مشخص از متا تگ استفاده می کند یا خیر، کافی است در هر نقطه از صفحه کلیک راست کرده و "View Page Source" را انتخاب کنید. یک تب جدید در کروم باز می شود (در فایرفاکس، یک پنجره پاپ آپ خواهد بود). قسمت بالای صفحه، یا “head” صفحه، جایی است که متا تگ ها قرار دارند.

طول توضیحات متا چقدر است؟

توضیحات متا باید توصیفی بوده و با در نظر گرفتن اسپیس ها بین 150 تا 160 کاراکتر باید باشد

چگونه توضیحات متا را به وب سایت خود اضافه کنم؟

برای افزودن متا تگ ها به یک صفحه وب، باید بخش <head> فایل HTML را ویرایش کنید. دو روش برای ویرایش فایل های HTML وجود دارد: اگر فایل از قبل در وب سایت شما وجود دارد، می توانید آن را با استفاده از یک سرویس گیرنده FTP دانلود کنید و سپس با استفاده از ویرایشگر متن دلخواه خود آن را ویرایش کنید و یا اگر از cms های آماده استفاده می نمایید مثلا وردپرس اینها با استفاده از افزونه های مختلف قابلیت اضافه کردن دارند.

جهت کسب مشاوره سئو و طراحی سایت با ما تماس بگیرید
  • محمدعلی
    سلام خدا قوت مطالب عالی دارید ممنووووووووون

  • ابراهیم
    با سلام توضیحات کاملی بود.متشکر

  • فریدون
    باسلام لطفا اگر میشه در مورد ایندکس شدن عکس به توضیحات متا هم توضیحی بدهید مثلا الان وقتی لینک این صفحه را در تلگرام و یا جایی دیگر ارسال کنید عکس شما هم نمایش داده میشه کنار توضیحات متا،اگر توضیح بدید ممنون میشم

  • matin
    مرسی یه سوال میشه بهترین متا ها رو بهم معرفی کنید

  • amin
    ممنون از مطالب مفیدتون.

  • نمایندگی گارمین
    تبریک می گویم. سایت خوبی دارید.

  • تور لبنان
    ایا توضیحات متا برای سایت های خبری متفاوت است.

  • یو فایل
    ممنون مفید بود

  • ali
    با سلام توضیحات کاملی بود.متشکر

  • افزایش ممبر تلگرام
    خیلی مطلب مفیدی بود فقط لطفا درباره متا تگ ها بیشتر توضیح بدید ممنون

  • TAHAVOLD
    سلام اگه ممکنه جمله متای پیشنهادی درمورد سایت استرس و افسردگی بگین ممنونم

  • تور
    ممنون از توضیحات

  • آتلیه کودک
    ممنونم از توضیحات مفید شما. من با خوندناین مطلب سعی دارم متای توضیحات سایتم رو به بهترین شکل بنویسم ممنونم

  • ناشناس
    مطالب عالی و کاربر پسند بود. فقط سوالم اینه وقتی گفته میشه که چندین کلمه کلیدی داشته باشع چیه؟؟ مثلا یعنی "خرید کیف و کفش" این الان چندین کلمه کلیدی می باشد؟؟ لطفا پاسخ سوالم را بدهید. سپاس

  • علی
    دمتون گرم عالی بود سپاس

نظر کاربر مهمان
(نظر شما پس از تایید منتشر خواهد شد)

آنالیز تخصصی سئوکار

آنالیز تخصصی سئوکار

خبرنامه

استخدام در شرکت سئوکار

استخدام در شرکت سئوکار