بازاریابی ویدئویی

بازاریابی ویدئویی چیست؟ در حال حاضر ویدیو یکی از برترین و مهم ترین راه های ارتباطی است. پلتفرم هایی نظیر یوتیوب همزمان با توسعه ی گوشی های هوشمند و تکنولوژی های مرتبط به ویدیو، امکانات گسترده ای را برای ایجاد و انتشار محتوای ویدیویی برای کاربران فراهم کرده اند.

پیش بینی می شود که در سال 2020 حدود 80 درصد از ترافیک اینترنت در جهان را ویدیوها به خود اختصاص خواهند داد و ویدیو در حال حاضر نیز یکی از مدیوم های قدرتمند محتوایی است. پس بیایید خودمان را برای استفاده از بازاریابی ویدئویی تاثیرگذار آماده کنیم.

اهداف و اقدامات

در مرحله ی اول باید تعیین کنید که هدف شما از بازاریابی ویدئویی چیست؟ بیایید سه هدف اصلی را در نظر بگیریم

  • بالا بردن نرخ تبدیل
  • افزایش بک لینک ها
  • شناساندن برند خود از طریق ویدیوها

شناسایی این هدف ها کلید حل مشکلات است و شما از این طریق می توانید اقدامات و فعالیت هایی را متناسب با این اهداف پایه ریزی کنید.

بالا بردن نرخ تبدیل

موسسه ی Eye View Digital در تحقیقی اثبات کرده است که ویدیو می تواند نرخ تبدیل را تا 80 درصد بهبود ببخشد. چرا؟ چون کاربران به راحتی می توانند ویدیوها را تماشا کنند و نیازی به خواندن متن های طولانی ندارند. به سادگی ویدیو را پخش می کنند و در زمانی کمتر، داده های بسیار بیشتری کسب می کنند. در ضمن شما در یک ویدیو راحت تر می توانید کاربران را برای خرید یک محصول ترغیب کنید. خواندن متن و بازاریابی از طریق متن به مراتب سخت تر است.

دریافت بک لینک

ویدیوها عموما لینک های بیشتری دریافت می کنند. البته ویدیوهایی که ارزش دیدن داشته باشند و کاربران در شبکه های اجتماعی و وبلاگ ها و وبسایت هایشان منتشر کنند. چه ویدیوهایی بیشتر به اشتراک گذاشته می شوند؟

  • سرگرمی و فان
  • ویدیوهایی که در آن ها یک مشکل حل می شود.
  • ویدیوهای آموزشی

این نوع محتوا کاربران را درگیر می کند و سایر کاربران نیز در شبکه های اجتماعی خود آن را منتشر می کنند و به بهبود بک لینک های دریافتی شما کمک می کند. پس ویدیو مستقیما در سئو سایت شما تاثیر می گذارد و یکی از تاثیرات عمده ی آن دریافت بک لینک های باکیفیت است که هم ترافیک سایت شما را بیشتر می کنند و هم در الگوریتم های گوگل وضعیت بهتری خواهید داشت.

بیایید با هم ده تاکتیک یا قانون بهینه سازی ویدیوها برای بازاریابی و همچنین سئو و موتورهای جستجو را با هم بررسی کنیم.

1. بهینه سازی موبایل

بهینه سازی برای موبایل تنها مختص ویدیو نیست و الزاما کل وبسایت شما باید برای انواع گوشی های موبایل بهینه سازی شده باشد تا کاربران موبایل بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند. ترافیک موبایل چند سال پیش از دسکتاپ سبقت گرفت و حالا موبایل خیلی مهم تر است. در قدم اول باید مطمئن شوید ویدیو شما باکیفیت دلخواه شما و بدون هرگونه مشکل بر روی صفحات نمایشگر موبایل پخش می شود.

2. متادیتا

نوبت یک اکت اساسی برای سئو است. عنوان متا و توضیحات متا با اینکه مثل سابق در الگوریتم گوگل نقش چندانی ندارند اما اهمیت آن ها حالا در جذب مخاطب و بالا بردن CTR بسیار مهم است. پس برای ویدیوهای خود نیز متادیتا ایجاد کنید.

در حقیقت موتورهای جستجو و مخصوصا گوگل از عنوان، تو ضیحات متا و کلمات کلیدی هدف شما می توانند به محتوای ویدیو پی ببرند و از آن برای نمایش ویدیو و رتبه بندی آن استفاده کنند.

3. یک نقشه سایت مختص ویدیو بسازید.

بسیاری از وبسایت ها به صورت روزمره ویدیوهایی را در اینترنت منتشر می کنند ولی موفق نمی شوند رتبه ی خوبی از این طریق کسب کنند. به نظر می رسد یکی از دلایل این کار نبود نقشه ی سایت مختص ویدیو است.

اگر یک سایت مپ جداگانه برای ویدیوهای خود بسازید گوگل بهتر می تواند این داده ها را شناسایی کند و آن ها را از محتوایی متنی شما جدا کند. پس یک نقشه سایت داینامیک و پویا برای ویدیوهای خود بسازید.

4. ویدیوها را در کانال های مختلفی به اشتراک بگذارید.

بهتر است ویدیو خود را در کانال ها و پلتفرم های مختلفی به اشتراک بگذارید و یا حتی با صرف هزینه ای آن را در سایر شبکه ها معرفی کنید. فیسبوک، یوتیوب، اینستاگرام و تلگرام می توانند بازده بسیار بالایی را برای شما داشته باشند. این ویدیوها را صرفا در سایت استفاده نکنید. اجازه بدهید کاربران به راحتی در شبکه های اجتماعی خود این ویدیوها را ببینند و به اشتراک بگذارند. از این طریق ویدیو شما بیشتر دیده می شود و احتمال دریافت بک لینک شما نیز بالاتر می رود.

5. ویدیو را به سایت اضافه کنید.

اضافه کردن ویدیو به سایت کاملا ضروری است. ویدیو در مرحله ی اول زمان حضور کاربران در سایت را بالا می برد و بانس ریت را کاهش می دهد پس در رتبه بندی و عملکرد سئو تاثیر بسیار زیادی دارد. در ضمن کاربران را درگیر می کند و می توانید با Call-to-action های به موقع برای بالا بردن نرخ تبدیل خود از آن استفاده کنید.

می توانید از Video Schema نیز استفاده کنید که به کرولرها اجازه می دهد راحت تر ویدیو شما را شناسایی کنند و بفمهند ویدیو شما دقیقا در چه موردی است و چه کلیدواژه هایی را هدف گرفته است.

6. متن ویدیو را ضمیمه کنید.

ربات ها و کرولرهای موتورهای جستجو نمی توانند تشخیص دهند ویدیو شما در مورد چیست. (البته در حال حاضر) ولی شما می توانید با ضمیمه کردن متن ویدیو در داخل سایت محتوای ویدیو را به موتورهای جستجو بشناسانید. TEDTalks از مدت ها پیش این کار را انجام می دهد و در حال حاضر به یکی از پربازدیدترین سایت ها در گوگل بدل شده است و رتبه ی بسیار بالایی را در کلیدواژه های هدف کسب می کند.

7. Thumbnail جذاب بسازید.

Thumbnail در حقیقت همان عکسی است که قبل از پخش ویدیو به عنوان نمادی از کل ویدیو نمایش داده می شود. به طور مثال اگر وارد یوتیوب شوید می بینید همه ی ویدیوها یک عکس اولیه دارند که بخشی از محتوا را نشان می دهد. شما می توانید Thumbnail ویدیو را به صورت اختصاصی قرار دهید. این عکس باید جذاب باشد تا کاربر را جذب کند و او را ترغیب کند تا ویدیو را پخش کند.

در حقیقت تمام کاری که شما باید انجام بدهید این است که توجه مخاطب را به محتوای ویدیو جلب کنید تا آن را پخش کند.

8. نام فایل ویدیویی

این یکی از ساده ترین روش های بهینه سازی ویدیو است. نام فایل ویدیو را مطابق با کلیدواژه های هدف خود در نظر بگیرید و سپس آن را آپلود کنید. این کار هم باعث می شود گوگل نام فایل را جزو کلیدواژه های شما به حساب بیاورد و هم کاربران از محتوای ویدیو اطمینان حاصل می کنند.

9. مدت زمان ویدیو را در نظر داشته باشید.

ذهن مخاطبان دنیای دیجیتال درگیر است و وقت زیادی ندارند تا مدت زیادی پای ویدیوهای شما بنشینند. پس باید طول ویدیو را در نظر داشته باشید. البته همه چیز به موضوع شما و نوع کاربران شما بستگی دارد. به طور مثال یک ویدیوی آموزش نرم افزار تا 2 ساعت هم می تواند دوام داشته باشد اما ویدیوهایی که در مورد برند شما هستند و یا توضیحاتی را در مورد یک مبحث ارائه می کنند بهتر است زمان کمتری داشته باشند تا کاربران را خسته نکند.

ویدیوهای سرگرمی و فان هم باید کوتاه باشند. بهتر است به جنبه های مهم موضوعات بپردازید و از حاشیه پردازی دوری کنید. هر چه کاربران شما در هنگام دیدن ویدیوهای شما احساس راحتی داشته باشند بهتر می توانید آن ها را جذب کنید و مسلما ویدیوهای دیگر شما را هم دنبال خواهند کرد.

10. لایک و کامنت ها را فراموش نکنید.

لایک و کامنت هایی که زیر ویدیوها منتشر می شود یکی از فاکتورهای اصلی برای درگیر کردن مخاطبان و راضی کردن آن ها برای مشاهده ی ویدیوها می باشد. سعی کنید کاربران را ترغیب کنید تا کامنت های بیشتری بگذارند از آن ها نظر بخواهید. سوال بپرسید و یا سایر روش ها را امتحان کنید تا بتوانید میزان لایک و کامنت های خود را بالاتر ببرید.

جمع بندی

عصر جدید عصر ویدیوهاست و شما باید وبسایت و کسب و کار خود را برای این عصر جدید آماده کنید. باید یاد بگیرید چگونه ویدیوهایی بسازید که هم کاربران را درگیر کند و هم توجه موتورهای جستجو را جلب کند. این تاکتیک های سئو ویدیو و بازاریابی ویدیویی به شما کمک خواهند کرد تا نتیجه ی بهتری بگیرید. همین الان شروع کنید.