آموزش سئو مقدماتی

در این ۵ قسمت آموزشی سئو ما سعی داریم که جدید ترین اطلاعات سئو را در اختیار شما قرار دهیم. شما می‌توانید با این آموزش کمک بزرگی به سطح دانش خود در زمینه سئو نمایید.

داشتن اطلاع از سئو برای هر فعال حوزه وب الزامی ‌است و هر وبمستر و مدیر سایتی باید کم و زیاد از سئو اطلاعات داشته باشد. ما سعی می‌کنیم در این ۵ قسمت سئو را با زبان ساده به شما آموزش دهیم.

سئو چیست و چرا اهمیت دارد؟

به آموزش سئو خوش آمدید، ما خوشحالیم که می‌توانیم در این ۵ قسمت دانش شما را در مورد سئو بالا ببریم.

اگر شما می‌دانید سئو چیست و چرا سئو مهم است می‌توانید همین حالا به قسمت دوم مراجعه کنید (هرچند توصیه ما این است که این کار را نکنید و از ابتدا با ما همراه باشید)

این قسمت به شما کمک می کند مفاهیم سئو در ذهن شما پایه گذاری شود و این احساس را در شما ایجاد نماید که فکر کنید می‌توانید از سئو سر در بیارید.

سئو چیست؟

سئو (SEO) مخفف «search engine optimization» به معنی بهینه سازی موتور جستجو است، حال شاید بپرسید که این به چه معنا است؟ در کل سئو سعی می‌کند که کمیت و کیفیت ترافیک سایت شما را افزایش دهد، سئو می‌خواهد سایت و برند شما را از راه‌های غیر پولی ارتقا دهد.

بر خلاف نام سئو که فکر می‌کنید یک کار ماشینی است یک کار انسانی است و به مدیران سایت باز می گردد. سئو کمک می‌کند که کاربرانی که جستجو می‌کنند سریعتر به جواب برسند، کلماتی را که جستجو می‌کنند آن‌ها را به محتوایی که می‌خواهند برساند. این داده‌ها به شما کمک می‌کنند که محتوایی با کیفیت بالا را برای کاربران خود به ارمغان بیاورید که کاربر‌ها آن را واقعا ارزشمند بدانند.

برای شما یک مثال می‌آوریم، شما یک رستوران ارگانیک و مخصوص افراد گیاه خوار دارید و اخیرا مطالبی راجع به سئو شنیده اید، شما (یا مشتری شما) می‌خواهید بدون پرداخت پول به گوگل، بینگ یا ربات‌ها در نتایج ظاهر بشوید. برای کمک به سایت باید بفهمید مشتری‌های شما دنبال چه چیزی می‌گردند. مثلا فکر کنید شما مدیر یک رستوران هستید و جدیدا یک سایت برای رستوران خود باز کرده اید. حال سوالات زیر را باید از خود بپرسید:

مشتریان بیشتر به دنبال چه نوع پیش غذا، غذای اصلی و دسر هستند؟

چه کسی یا کسانی به دنبال این نوع غذا‌ها هستند؟

چه زمانی مشتریان شما این جستجو را انجام می‌دهند؟

آیا این جستجو‌ها فصلی است؟(با توجه به فصل‌ها مختلف مشتریان متغییر هستند یا خیر)

مشتریان چگونه غذا‌ها را جستجو می‌کنند

از چه کلماتی استفاده می‌کنند؟

چه سوالاتی را می‌پرسند؟

· جستجو‌ها با چه دیوایسی انجام می‌شود؟(کامپیوتر یا دستگاه‌های قابل حمل)

چرا مردم به دنبال این غذا‌ها هستند؟

مشتریان صرفا به دنبال غذای سالم می‌گردند یا فقط می‌خواهند یک طعم لذیذ یا جدید را امتحان کنند؟

مشتریان اصلی شما در کجا قرار دارند؟ - موقعیت مکانی و نژاد

و در نهایت - قسمت اصلی کار - چگونه شما می‌توانید بهترین محتوا را در مورد غذا‌های خود آماده کنید که افراد را قانع کنید که سایت و کسب و کار شما را انتخاب کنند؟

اصول و پایه سئو

موتور‌های جستجو، ماشین پاسخگویی هستند. آن‌ها میلیارد‌ها فاکتور را بررسی می‌کنند و هزاران فاکتور را از آن‌ها استخراج می‌کنند سپس بررسی می‌کنند که کدام محتوا بیشتر به پرسش شما ربط دارد و کدام محتوا مناسب ترین گزینه برای جستجوی شما است.

موتور‌های جستجو همه‌ی این کار‌ها را با استفاده از کشف و دسته‌بندی در اینترنت انجام می‌دهند(صفحات وب، عکس‌ها، ویدیو‌ها و پی‌دی‌اف‌ها و غیره) این پروسه «crawling and indexing» نام دارد.

نتایج ارگانیک موتور جستجو چیست؟

نتایج ارگانیک جستجو به نتایجی می‌گویند که هزینه ای برای آن‌ها نشده است. این‌ها نتایجی هستند که از طریق سئو ی موثر به دست می‌ایند. بطور سنتی و عامیانه ۱۰ لینک اول نتایج را ارگانیک می‌گویم که همه ی ما با آن اشنا هستیم.

امروزه صفحه نتایج موتور جستجو معمولا SERP -  که مخفف search engine results pages است - خوانده می‌شود، این نتایج همراه با تبلیغات و سایت‌های پویا بیشتری نسبت به قبل همراه است که یکی از ویژگی‌های SERP است. یکی از مثال‌های و ویژگی‌های SERP، گوگل اسنیپیتس snippets(در برخی سایت‌هاجعبه پاسخ نامیده می‌شود)، چرخنده ی عکس(image carousels) و ...هستند که هر روزه قابلیت‌های جدیدی اضافه می‌شود و کاربران نیز آن را می‌خواهند.

برای مثال اگر جستجو کنید اب و هوای تهران (یا Tehran Weather)در یک جعبه اطلاعات بصورت SERP  به شما  نشان می‌دهند و شما نیازی نیست که وارد لینک یا سایتی شوید همچنین اگر رستوران را جستجو کنید همه ی رستوران‌ها در یک جعبه جمع می‌شوند و به راحتی شما می‌توانید آن‌ها را ببیند.

مهم است که به یاد داشته باشید که موتور‌های جستجو از تبلیغات پول در می‌اورند. هدف آن‌ها این است که با SERP بهتر بتوانند نتایج جستجو گر را نشان دهند و در نتیجه کاری کنند که دوباره کاربران از خدمات آن‌ها استفاده کنند و مدت زمان بیشتری را در صفحات جستجو بمانند.

بعضی از ویژگی‌های SERP در گوگل ارگانیک هستند و با سئو می‌توان روی آن تاثیر گذاشت؛ این تاثیر را در نمایش اسنیپیتس و جعبه ی مردم پرسیدند(People Also Ask) نیز می‌توانید ببینید.

لازم است بگوییم ویژگی‌های بسیار زیادی وجود دارد که حتی اگر پولی برای تبلیغات آن بدهید هنوز هم بر روی سئو تاثیر نمی‌گذارند، این ویژگی‌ها اغلب دارای داده‌هایی هستند که از منابع داده اختصاصی مانند ویکی پدیا، WebMD و IMDb گرفته شده است.

چرا سئو اهمیت دارد؟

در حالی که پرداخت پول برای تبلیغات، شبکه‌های اجتماعی و دیگر پلتفرم‌های انلاین در اینترنت وجود دارد ولی بیشتر ترافیک وارده به سایت شما از طریق موتور‌های جستجو به سمت سایت شما سرازیر می‌شود.

نتایج جستجوی ارگانیک، کسب و کار‌های دیجیتالی بیشتری را تحت پوشش قرار می‌دهد و از اعتبار بیشتری برای جستجو کنندگان برخوردار است همچنین تعداد کلیک‌های بسیار بیشتری را دریافت می‌کند، برای مثال در بین تمامی‌کاربران آمریکایی حدودا ۲.۸ درصد آن‌ها بر روی تبلیغات کلیک می‌کنند.

سئو یکی از راه‌های‌های بازاریابی آنلاین است در صورتی که درست آن را انجام دهید می‌توانید در طول زمان برای شما سود و منفعت بیاورد. اگر شما یک محتوای غنی را در سایت خود قرار بدید که حاوی کلمات کلیدی زیادی و مناسب باشد ترافیک زیادی را به سایت شما سرازیر خواهد کرد، در حالی که بخواهید این ترافیک را از طریق تبلیغات بدست بیاورید باید بصورت مداوم حساب خود را شارژ کنید.

موتور‌های جستجو هر روز هوشمند تر می‌شوند، ولی هنوز به کمک ما نیاز دارند. بهینه سازی سایت شما اطلاعات بهتری را موتور‌های جستجو فراهم می‌اورد و محتوای شما می‌توانند بهتر ایندکس و در نتایج نشان داده شود.

آیا باید یک متخصص سئو استخدام کنم؟

بسته به ترافیک، تمایل به یادگیری و پیچیدگی سایت، خود شما می‌توانید تا حدی ‌از پایه‌های سئو را پیاده سازی کنید یا شاید تصمیم بگیرید که بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید. هر دو عالی هستند!

اما در صورتی که تصمیم گرفتید که از یک متخصص کمک بگیرید سعی کنید تحقیقات زیادی پیرامون آن انجام دهید چون یک سئوکار خوب می‌تواند در صرفه جویی زمان و پول شما کمک بسیاری به شما بکند همان گونه که سئوکار بد می‌تواند صدمه‌های جبران ناپذیری به سایت و اعتبار شما بزند.

سئو کلاه سفید در برابر سئو کلاه سیاه

سئو کلاه سفید به سئوی گفته می‌شود که از تکنیک‌ها، روش، تجربه و قوانینی استفاده می‌کند که توسط موتورهای جستجو ایجاد شده است و تمرکز اصلی آن بر این است که کیفیت و ارزش سایت شما را بالا ببرد.

سئو کلاه سیاه به تکنیک‌ها و روش‌هایی گفته می‌شوند که کاربران سعی دارند از طریق روش‌هایی اسپم سر موتور‌های جستجو را کلاه بزارند. در حالی که سئو کلاه سیاه می‌تواند سایت شما را بالا بیارد ولی ریسک بسیار زیادی را متوجه ی سایت شما می‌کند، در صورتی که موتور جستجو تشخیص بدهد که شما از این نوع سئو استفاده کرده اید به احتمال خیلی زیاد سایت شما با پنالتی یا دی ایندکس(حذف شدن از نتایج جستجو) مواجه شوید.

سایت‌های پنالتی شده، کسب و کار شما را ورشکست می‌کند. و این دلیل بسیار خوبی است که شما باید حداکثر دقت و توجه را در انتخاب متخصص بهینه سازی سایت خود بخرج بدهید.

هدف موتور‌های جستجو با کمپانی‌های سئو مشترک است

موتور‌های جستجو موفقیت شما را می‌خواهند. در حقیقت آن‌ها پشتیبانی خوبی از تلاش‌های جامعه‌های سئو می‌کنند. برای مثال در کنفرانس‌هایی مانند Unbounce، MNsearch، SearchLove و MozCon مرتبا مهندسان و فعالان ای حوزه را جذب می‌کنند.

گوگل از طریق فوروم کمک مرکزی وبمستر (Webmaster Central Help Forum) به مدیران سایت در زمینه سئو کمک می‌کند.

«متاسفانه بینگ، در سال ۲۰۱۴ فوروم وبمستران خود را بست.»

در حالی که دستور العمل‌های وبمستران با توجه به موتور‌های جستجو می‌تواند متفاوت باشد ولی اصول آن‌ها یکی است تنها کاری که شما باید جدی بگیرید این است که سعی نکنید موتور‌های جستجور را فریب دهید و بجای آن بر روی بالا بردن تجریه کاربری بازدید کننده‌های خود تمرکز کنید.

دستورالعمل‌های گوگل برای وبمستران

اصول اساسی:

·  صفحات خود را برای کاربران طراحی کنید نه برای موتور‌های جستجو.

·  کاربران خود را فریب ندهید.

·  از حقه‌های موجود برای بالا بردن رنک خود استفاده نکنید. یک قانون را در نظر داشته باشید! کار‌هایی را برای سایت خود انجام بدهید که بتوانید با خیال آسوده آن را برای یک کارمند گوگل توضیح دهید. یک راه ساده تر این است که از خود بپرسی که آیا این کاری که من میکنم برای کاربران مفید است؟ آیا اگر موتور جستجو و سئو وجود نداشت همچنان این کار را انجام میدادم؟

· به این فکر کنید چه چیزی سایت شما را جذاب، منحصر به فرد و ارزشمند می‌کند.

کار‌هایی را که نباید انجام دهید:

·  تولید محتوای خودکار(استفاده از ربات برای نوشتن محتوا)

·  استفاده از طرح و بسته‌های لینک(خرید بک لینک)

·  ایجاد صفحه بدون محتوای اصلی(کپی و برداشتن محتوا از سایت‌های دیگر)

·  پنهان کاری - نمایش محتوای متفاوت از هم به کاربران و موتور‌های جستجو

·  لینک و متن‌های مخفی

·  ایجاد صفحات دروازه - ایجاد دروازه ای در صفحات خود و وصل کردن آن به سایت‌های مشهور که بخواهید ترافیک آن سایت‌ها را جذب کنید

دستورالعمل‌های بینگ برای وبمستران

اصول اساسی:

·  محتوا را روشن، عمیق، جذاب ایجاد کنید و کاری کنید کاربر اسان بتواند به آن دست پیدا کند

·  عناوین صفحه را تمیز و مرتبط نگه دارید

·  لینک‌ها به عنوان نشانه ای از محبوبیت تلقی می‌شوند و بینگ به لینک‌هایی که بصورت ارگانیک رشد کرده اند پاداش(rewards) می‌دهد.

·  تاثیرات شبکه‌های مجازی و اشترا گذاری در آن‌ها به عنوان سیگنال‌های مثبت تلقی می‌شوند و بر روی رنک شما تاثیر مثبت خواهد داشت

·  در کنار سرعت بارگذاری صفحه، تجربه کاربری نیز مهم است

·  از ویژگی altبرای تصاویر خو استفاده کنید چون در این صورت راحت تر محتوا را می‌فهمد

کار‌هایی را که نباید انجام دهید:

·  محتوای ضعیف، نمایش زیاد تبلیغات و ری‌دایرکت‌های غیر ضروری به سایت‌های دیگر رنکینگ شما را پایین می‌اورند

·  تاکتیک‌های نامناسب برای لینک گیری همانند بک لینک‌ها می‌تواند به دی-ایندکس و پنالتی شدن سایت شما بیانجامد.

·  از URL و کلمات کلیدی در جای و مکان و به اندازه ی مناسب استفاده کنید. پارامتر‌های پویا می‌توانند به URL شما اسیب برسانند و باعث ایجاد محتوای تکراری شوند.

·  از URL‌های توصیفی، کوتاه و در صورت امکان از کلمات کلیدی استفاده کنید. همچنین از کاراکتر‌های غیر حرفی و عددی تا حد امکان دوری کنید.

·  در میان محتوا از دفن کردن و گذاشتن لینک در جاوا اسکریپت، فلش و سیلور لایت دوری کنید.

·  محتوای تکراری و مشابه

·  استفاده زیاد از کلمات کلیدی غیر مرتبط

· پنهان کاری - نمایش محتوای متفاوت از هم به کاربران و موتور‌های جستجو

دستورالعمل‌هایی برای معرفی کسب و کارمحلی خود به گوگل

این دستور العمل‌ها به شما می‌گوید که در زمان ایجاد لیست کسب و کار‌های من در گوگل چه کار‌هایی را باید وچه کار‌هایی را  نباید انجام دهید.

اصول اساسی:

·  اطمینان داشته باشید که می‌توانید در کسب و کار من گوگل ایندکس شوید؛ برای این کار باید یک ادرس فیزیکی داشته باشید، این ادرس می‌تواند ادرس محل زندگی شما باشد و در انجا شما باید بتوانید رو در رو به مشتری سرویس ارائه بدهید

·  صادقانه و دقیق تمامی‌جنبه‌های کسب و کار خود شامل نام، آدرس، شماره تلفن، آدرس وب سایت، دسته‌های کسب و کار، ساعت کار و سایر ویژگی‌ها را ارائه و شرح دهید.

کار‌هایی را که نباید انجام دهید:

· ایجاد موجودیت‌هایی در لیست کسب و کار که واجد شرایط نیستند

· ارائه ی اطلاعات غلط در مورد کسب و کار اصلی خود به عنوان مثال ارایه ی نام کسب و کار خود با نام‌ها جغرافیایی یا کلمات کلیدی خدمات؛ یا ایجاد لیست‌هایی با ادرس تقلبی.

· استفاده از ادرس پستی و یا دفاتر مجازی بجای خیابان‌های معتبر

· استفاده نادرست از بررسی‌ها: به عنوان مثال بررسی فیک و مثبت از کسب و کار خود یا بررسی منفی و فیک از کسب و کار رقیبان خود.

رسیدن به اهداف کاربر

درک و و براورده کردن هدف کاربر بسیار مهم است. زمانی که یک فرد دنبال چیزی میگردد، آن‌ها یک نتیجه مطلوب می‌خواهند، حال هدف آن‌ها یک سوال، بلیط کنسرت یا عکس گربه باشد هدف براورده کرد نیاز کاربران است.

زمانی که یک کاربر جستجوی برای »گروه« انجام می‌دهد محتوای مورد نظر آن‌ها گروه موسیقی است یا گروه عروسی یا گروه‌های دیگر است؟

وظیفه ی شما به عنوان یک سئو کار فراهم اوردن هر چه سریع تر محتوای مورد نظر کاربر است در قالبی است که کاربر میل به آن دارد.

نوع رایج جستجوی کاربران:

رسمی: جستجو برای اطلاعات. برای مثال: »سن محمدرضا گلزار «

نابری: جستجوی برای یک سایت خاص. برای مثال: »خدمات سئو کار«

معاملاتی: جستجو برای خرید یک محصول. برای مثال: »از کجا می‌توان مانیتور بخرم«

شما می‌توانید کاربران را با استفاده از کلمات کلیدی و ارزیابی SERP به سمت سایت خود بکشید. برای مثال در صورتی که یک چرخنده عکس در بین نتایج گوگل وجود داشت می‌توانید بفهمید تعداد زیادی از کاربران صرفا به دنبال عکس‌های این کلمات کلیدی هستند.

همچنین می‌توانید برترین مقالات و محتوای سایت‌های رقیب را ارزیابی و ببینید چه مقالاتی را فراهم کرده اند که در سایت شما موجود نیست. چگونه می‌توان ارزش سایت خود را ۱۰ برابر کنید؟

فراهم اوردن محتوای با کیفیت در سایت به شما و سایت شما کمک می‌کند که رتبه‌های بالاتری را  در نتایج جستجو کسب کنید. از همه مهمتر باعث ایجاد اعتماد و اعتبار بین مخاطبین شما می‌شود.

قبل از انجام هر کاری شما باید اهداف سایت خود را بشناسید سپس یک استراژی موثر سئو را پیاده سازی کنید.

اهداف سایت خود یا مشتری را بشناسید

هر سایتی متفاوت است، پس وقتی را برای شناخت اهداف سایت بگذارید. این کار به شما کمک می‌کند که بفهمید کدام قسمت‌های سئوی بیشتری نیاز دارد، کجا تبادل‌ها را پیگیری کنید و در کدام قسمت‌ها معیار‌ها را بسنجید، همچنین به شما کمک می‌کند که نکته ی قابل بحثی را در پروژه‌های سئو را مشتری یا کارفرما داشته باشید.

KPI (شاخص‌های اصلی عملکرد) شما چه چیزی است؟ و می‌خواهید در کدام قسمت سئو سرمایه گذاری کنید. به زبان ساده هدف شما از این تلاش‌ها چه چیزی است و چه موقع فکر می‌کنید که به هدف رسیده اید؟

چند نمونه از KPI‌هایی که ممکن است به آن فکر کنید:

·  فروش

·  دانلود

·  ثبت نام ایمیلی

·  ارسال فرم تماس

·  تماس تلفنی

اگر کسب کار شما بصورت محلی هم هست شما نیاز دارید KPI‌هایی را نیز در Google My Business نیز لیست کنید. مانند:

·  کلیک برای تماس

·  کلیک برای سایت

·  کلیک برای جهت یابی

شاید متوجه شده باشید که »ترافیک« و »رنکینگ« در لیست‌های بالا نیست، دلیل آن این است برای بیشتر وبسایت‌ها رنکینگ و ترافیک مهم نیست مهم این است همان اندازه کاربر وارد سایت می‌شود بتواند آن را تبدیل به مشتری بکند یا به KPI خودش دست یابد.

پس همیشه ترافیک بالا و رنکینگ مهم نیست چون ممکن است سایت شما بازدید بسیار بالایی داشته باشد ولی مدیر سایت به KPI مورد نظرش دست نیابد. برای مثال ممکن است شما ماهانه ۱۰۰۰ بازدید کننده داشته باشید اما تنها ۳ نفر را می‌توانید به مشتری تبدیل کنید در طرفی دیگر سایت شما ماهانه ۳۰۰ بازدید کننده دارد و ۴۰ نفر به مشتری تبدیل می‌شود.(منظور از مشتری افرادی هستند که کمک می‌کنند به KPI خود دست پیدا کنید)

این راهنمایی‌ها به شما کمک می‌کنند که داده‌هایی بیشتر از شما در موتور‌های جستجو نمایش داده شود. به جای پرتاب تیر در تاریکی از این راه نمایی‌ها استفاده کنید، حتما می‌توانید تیر‌هایتان را به سیبل بزنید!