بهترین روش سئو

فاکتورهای رنکینگ در صفحه می تواند تاثیر بسیار زیادی در کسب رتبه و بهبود جایگاه وب سایت در موتورهای جستجو داشته باشد. بزرگترین فاکتورهایی که می توانند در رنکینگ موتور های جستجو تاثیر داشته باشند، در ادامه مقاله آموزشی سئو آمده است.

محتوای صفحه

محتوای یک صفحه همان چیزی است که به آن صفحه ها ارزش می دهد که در موتور های جستجو ظاهر شوند. کاربران برای دیدن محتوا به صفحه های شما می آیند و در نتیجه آن ها به شدت برای موتور های جستجو ی مهم هستند. به همین دلیل ایجاد محتوای خوب و مناسب مهم است. پس محتوای خوب چیست؟ از دیدگاه سئو، تمام محتوای خوب دارای دو ویژگی است. محتوای خوب باید تقاضا ایجاد کند و باید قابل لینک دهی باشد.

محتوای خوب تقاضا ایجاد می کنند

درست مانند بازار های جهانی، اطلاعات نیز توسط عرضه و تقاضا تاثیر پذیر است. بهترین محتوا آن هایی هستند که می توانند بیشترین تقاضا ها را جواب دهند. محتوا می تواند مقاله ای از سایت ویکی پدیا باشد یا یک جوک هایی که در سایت 9GAG عرضه می شوند. پس می توان فهمید محتوا می تواند عکس، فیلم، متن، صدا و یا متن باشد، فرقی ندارد محتوا چه چیزی است باید بتواند تقاضای را ایجاد کند تا به عنوان یک محتوای خوب شناخته شود.

‏محتوای خوب قابل لینک دهی است

از دیدگاه سئو، در صورتی که محتوا قابل لینک دهی نباشد هیچ فرقی بین بهترین و بدترین محتوا در اینترنت وجود ندارد. اگر مردم نتوانند به یک محتوای وصل بشوند، مطمئنا موتور های جستجو رغبتی به رنک دهی به آن نشان نمی دهند، و در نتیجه محتوای تولیدی شما هیچ ترافیکی را به سوی سایت شما نمی آورد. متاسفانه این اتفاق بیشتر از آن چیزی که فکر می کنید رخ می دهد. یکی از نمونه های این مساله اسلاید های نمایش تصویر AJAX است، محتوا زمانی قابل دسترسی است که شما لاگین کنید و در این صورت محتوا نمی تواند انتشار و اشتراک گذاری شود. محتوای که برای آن ها تقاضا و لینک دهی نیستند از نگاه موتور های جستجو و همچنین احتمالا مردم جالب نیستند.

تگ های عنوان

تگ های عنوان دومین عامل پر اهمیت بعد از محتوا در فاکتور های سئو صفحه می باشند.

URL

همراه با لینک دهی هوشمند داخلی، سئو کار ها باید از از درستی سلسله مراتبی که در دسته بندی های URL ایجاد می شود مطمئن باشند.

URL زیر نشان دهنده ی یک دسته بندی و ساختار مناسب URL است:

  • http://www.example.org/games/video-game-history

این URL بصورت واضح سلسله مراتب موجود در این صفحه را نمایش می دهد. این اطلاعات برای تعیین ارتباط صفحه ی وب داده شده برای موتور جستجو است. با توجه به سلسله مراتب، موتورها می توانند نتیجه بگیرند که این صفحه به طور کلی به تاریخ به مربوط نمی شود(به خاطر وجود history در URL)، بلکه به بازی های ویدئویی تاریخی ربط دارد. این باعث می شود نامزد ایده آل برای نتایج جستجو مربوط به تاریخ بازی های ویدئویی باشد. حتی می توان همه این اطلاعات را بدون نیاز به پردازش محتوای درون صفحه، حدس زد.

URL زیر نشان دهنده ی یک دسته بندی و ساختار نا مناسب URL است:

  • http://www.imdb.com/title/tt0468569

بر خلاف مثال بالا، این URL نمی تواند سلسله مراتب اطلاعات سایت را منعکس کند. موتورهای جستجو می توانند ببینند که صفحه داده شده به عناوین بر روی دامنه ی IMDB ربط دارد (/title/) ولی نمی توانند تشخیص بدهند صفحه در چه موردی است. مرجعِ «tt0468569» به طور مستقیم چیزی را در بر نمی گیرد که جستجوی کننده علاقه ای به جستجوی آن داشته باشد. به این معنا است که اطلاعاتی توسط این URL فراهم شده ارزش بسیار کمی برای موتور های جستجو دارند.

ساختار URL بسیار مهم است چون به موتور های جستجو کمک می کند که اهمیت نسبت ها را درک کنند و استاندارد های ارتباطی مفیدی به آن ها اضافه کنند. همچنین از دیدگاه متن لنگر(anchor text) مفید است چون احتمال بیشتری دارد که افراد بر روی لینک هایی که از کلمات و جملات مرتبط استفاده کرده اند کلیک کنند، در صورتی که کلمه ی کلیدی آن ها در URL آمده باشد.

بهترین روش SEO

محتوا را می توان گوشت سایت ها نام گذاری کرد(ساختار و HTML استخوان و استخوان بندی سایت هستند)، و کاربران برای محتوای شما به سایت شما مراجعه می کنند. بسیار مهم است که صفحه های محتوای ایده ال و مخصوص موضوع داده شده ایجاد شود.

هدفِ صفحه وب داده شده باید باید به طور مستقیم در تمام زمینه های زیر اعلام شود:

  • تگ عنوان
  • URL
  • محتوای صفحه
  • متن alt عکس(متن جایگزین)

بهترین مثالی که می توانیم برای سایت های بهینه سازی و سئو شده بیاوریم سایتِ دانشنامه آزاد، ویکی پدیا است. تمام عواملی که بر روی صفحه ی آن وجود دارد به بهترین روش بهینه شده اند.

سوپر ماریو ویکی پدیا

محتوای موجود در صفحه این عکس به دلایل مختلفی خوب در نظر گرفته شده است. اولا، خود محتوا در اینترنت منحصر به فرد است (که باعث می شود موتورهای جستجو رنک خوبی به آن بدهند) و اطلاعات موجود در آن هم خاص هستند هم عمق بسیار زیادی دارند. اگر یک جستجو کننده در درباره Super Mario World سوال داشته باشد، احتمال اینکه این صفحه جواب جستجوی آن ها باشد بسیار زیاد است.

در کنار محتوا، طراحی این صفحه نیز بسیار مناسب است. عنوان صفحه در تگ عنوان است (Super Mario World – Wikipedia, the free encyclopedia)، URL (http://en.wikipedia.org/wiki/Super_Mario_World)، محتوای صفحه (هدینگ صفحه، “Super Mario World”)، و متن جایگزین عکس های داخل صفحه نیز درج شده است.

در پایین نیز صفحه ای را مشاهده می کنید که دارای بهینه سازی بسیار ضعیفی است. به تفاوت های آن با مثال بالا دقت کنید.

سوپر ماریو ویکی پدیا

این تصویر نشان دهنده ی صفحه ای با بهینه سازی پایین تر نسبت به تصویر بالا برای جستجوی «Super Mario World» است. در حالی که موضوع صفحه در برخی از عناصر مهم صفحه وب عرضه می شود(تگ عنوان و تصاویر)، محتوای آن قدرت کمتری از مثال ویکیپدیا دارد و اطلاعات داده شده کمک و اطلاعات کمتری را برای خواننده فراهم می کند.

همچنین در صورتی که متن این تصویر را بخوانید می توانید متوجه شوید این صفحه برای بازار یابی ایجاد شده است:«ماریو در بزرگترین ماجراجویی خود تا کنون است، و این بار او یک دوست را همراه خود آورده است». پیام و زبان نوشتاری که در این صفحه وجود دارد، المان هایی نیستند که کاربر برای انتخاب جواب جستجوی خود بپسندد و انتخاب کند. می توانید ببینید که در جمله ی اول ویکی پدیا آمده است که: «Super Mario World پلتفرم بازی است که به عنوان یک بسته توسط نیتندو توسعه و انتشار داده شده است. در ابتدای عرضه Super Nintendo Entertainment System عرضه شد.». مثالی که دارای بهینه سازی ضعیفی است، در ابتدا می گوید که چیزی یا کسی به اسم که ماریو خوانده می شود، در یک ماجراجویی است که نسبت به ماجراجویی هایی که او قبلا داشته است بزرگتر است(چگونه این را اندازه گیری کرده است؟) و همچنین این شخص که معلوم نیست زن یا مرد است یک دوست جدید که نه اسم و نه جنسیت او را می دانیم را به همراه خود آورده است.

مثال ویکی پدیا به خواننده می گوید که سوپر ماریو جهان یک بازی است که توسط نینتندو برای سیستم بازی Super Nintendo Entertainment System توسعه داده و منتشر شده است. مثال دیگر این کار را نمی کند. نتایج جستجو در Bing و Google نشان می دهد که صفحه ای که بهتر بهینه سازی شده است رنک بالا تری را دریافت می کند.

یک وب سایت بهینه سازی شده ی ایده‌ال

یک وبسایت بهینه سازی شده ی ایده‌ال باید تمامی ویژگی های زیر را داشته باشد.

  • به موضوع خاص بسیار مرتبط باشد(معمولا یک محصول یا یک مبحث)
    * موضوع در تگ عنوان آورده شده باشد
    * موضوع در URL آورده شده باشد
    * موضوع در متن جایگزین عکس آورده شده باشد
    * چندین بار در متن محتوا موضوع را بطور خاص مطرح کنید
  • برای موضوع خاص داده شده محتوای منحصر به فرد فراهم کنید
  • آن را به صفحه دسته بندی خود لینک دهید
  • (درصورت امکان) آن را به صفحه زیر دسته بندی خود لینک دهید
  • آن را به صفحه اصلی خود لینک دهید (معمولا این کار با یک عکس که نشان دهنده لوگوی سایت است و به صفحه ی اصلی لینک داده شده است انجام می شود)

سوالات متداول

مهمترین فاکتورهای رتبه بندی گوگل چیست؟

فاکتورهای در سطح صفحه، فاکتورهای در سطح سایت، عوامل بک لینک، تعامل کاربر، قوانین خاص الگوریتم گوگل، سیگنال های برند، فاکتورهای وب هرزنامه در سایت، فاکتورهای وب هرزنامه خارج از سایت

انواع سئو به چند دسته تقسیم بندی می شود؟

سه نوع اصلی سئو وجود دارد: داخلی (سئوی درون صفحه)، خارجی (سئوی خارج از صفحه) و سئو فنی

آیا سرعت صفحه یک عامل رتبه بندی است؟

سرعت صفحه یک فاکتور رتبه بندی تایید شده برای نتایج جستجوی گوگل است