الگوریتم گوگل پاندا

الگوریتم گوگل پاندا چیست؟ دلیل اعلام شده برای عرضه ی بروزرسانی الگوریتمی پاندای گوگل، امتیاز و پاداش دهی به سایت های با کیفیت بالا و کاهش حضور سایت های کیفیت پایین در نتایج ارگانیک موتور جستجو بود. پاندا در ابتدا با نام “کشاورز یا Farmer” نیز شناخته می شد. با توجه به گفته های گوگل، در انتشار اولیه الگوریتم گوگل پاندا در طی چند ماه اول، نزدیک به 12 درصد از نتایج جستجوی در زبان انگلیسی تحت تاثیر قرار گرفتند. کارشناسان سئو در بین سال های ۲۰۱۱ الی ۲۰۱۵ متوجه ۲۸ بروزرسانی داده ای در پاندا شده اند.

علت راه اندازی الگوریتم گوگل پاندا

به روزرسانی الگوریتم گوگل پاندا، تعدادی از پدیده های مشکوک و مشکل ساز در SERPهای گوگل مشاهده می شد را رفع کرد، مانند:

  • محتوای ضعیف – صفحه های ضعیف همراه با متن هایی که ارتباط بسیار کمی به منبع اصلی داشتند مانند صفحه های که شرایط سلامتی را توضیح می دهند و در هر صفحه فقط چند خط توضیح کوتاه در آن ها وجود دارد.
  • محتوای تکرای – محتوایی که بیشتر از یک مکان در اینترنت وجود داشته باشند. همچنین محتوای تکرای می توانند در سایت خود شما نیز وجود داشته باشند، به این گونه که یک محتوای دقیقا مشابه یا با تغییرات کم در چندین صفحه سایتی وجود داشته باشند. برای مثال، یک شرکت سازنده لوازم خانگی برای ۱۰ شهر مهم ایران صفحه هایی ایجاد می کند، تنها چیزی که در این ۱۰ صفحه متفاوت است نام شهر و آدرس های آن است. برای مثال، «فروش لوازم خانگی در تهران»، «فروش لوازم خانگی در مشهد» ، «فروش لوازم خانگی در شیراز»، «فروش لوازم خانگی در اصفهان» و غیره.
  • محتوای کیفیت پایین – صفحه هایی که ارزش کمی برای خوانندهای انسانی دارد چون اطلاعات آن عمیق و دقیق نیست.
  • نبود قدرت و اعتماد – محتوایی که منابع Hن قطعی نیست و یا تایید نشده اند. یکی از افرادی که در گوگل کار می کند، اعلام کرد که برای جلوگیری از تاثیر منفی پاندا روی سایت شما، باید کاری کنید که موضوعات و موجودیت های داخل سایت شما به عنوان یک منبع معتبر شناخته شوید، جایی که کاربران شما این اعتماد را داشته باشند که اطلاعات کارت بانکی خود را در اختیار ان ها قرار بدهند.
  • پرورش محتوا – تعداد زیادی از صفحه های کیفیت پایین، محتوای خود را از سایت های دیگر به دست می آورند. برای مثال، یک مزرعه محتوا سایتی است که تعداد زیادی نویسنده با دست مزد پایین استخدام می کند که مشغول نگارش طیف گسترده ای از مطالب پر طرفدار در موتور های جستجو هستند، و این کار منجر به تولید محتوا هایی می شود که برای خواننده های سایت ارزشمند و قابل اعتماد نیست، چون دلیل اصلی کار آن ها دریافت رنک بیشتر از موتور جستجو است نه ارائه خدمات یا رفع نیاز کاربران.
  • تولید محتوای کم کیفیت توسط کاربران(UGC) – نمونه ای از این محتوای کم ارزش که توسط کاربران ایجاد می شود وبلاگ هایی است قابلیت ایجاد محتوا به کاربران مهمان را می دهد، که منجر به ایجاد پست هایی کوتاه، پر از اشتباهات املایی، گرامری و کمبود اعتبار می شود.
  • نسبت نا مناست و بالای تبلیغات به محتوا – صفحه هایی که بجای محتوا، بیشتر با تبلیغات پولی پرشده اند.
  • محتوای کم کیفیت که با لینک های وابسته احاطه شده اند – محتوا هایی که در صفحه آن پر از لینک های وابسته به برنامه ی پرداخت است.
  • وبسایت های بلاک شده توسط کاربران – سایت هایی که کاربران انسانی بصورت مستقیم یا با افزونه های گوگل کرومآن ها را بلاک کرده اند، نشان دهنده ی کیفیت پایین آن ها هستند.
  • صفحه هایی که فاقد محتوای پرس و جو شده است – صفحه هایی که قول می دهند پاسخ مرتبط را ارائه دهند ولی زمانی که کاربران بر روی لینک آن ها در صفحه ی نتایج کلیک می کنند خلاف واقعیت را مشاهده می کنند. برای مثال، یک سایت وجود دارد که ادعای ارائه ی «کد تخفیف» را دارد، زمانی که بر روی آن کلیک می کنید شما مشاهده می کنید که هیچ کد تخفیفی وجود ندارد و شاید صفحه حاوی کلی تبلیغات باشد. این صفحه ها منجر به نا امیدی کاربران و همچنین گوگل می شوند.

چگونه بفهمیم سایت من تحت تاثیر الگوریتم گوگل پاندا قرار نمی گیرد؟

یکی از نشانه های این بروز رسانی مانند بقیه بروز رسانی های دیگر کاهش یک دفعه ای کاربران و رنکینگِ ارگانیک سایت شما در زمان ارائه بروز رسانی ها است.

با این حال، بسیار مهم است که در نظر داشته باشید که دلایل بسیاری برای کاهش رنکینگ و ترافیک شما وجود دارد. برای مثال افزایش رقیب در بازار شما(ببینید چه کسانی دارای رنکینگ بهترهستند و از شما جلو افتاده اند)، پنالتی های دستی(کنسول جستجوی گوگل را برای مشاهده گزارشات چک کنید)، تغییرات فصلی را نیز در نظر داشته باشید(کمتر کسی کسی در تیر و مرداد ماه به دنبال ورزش زمستانه می گردد) یا ممکن است این کاهش رنک شما به خاطر الگوریتم های دیگر گوگل مانند پنگوئن باشد.

هنگامی که یک بروز رسانی جدید اتفاق می افتد، بهتر است مستنداتی که به همراه بروز رسانی ها عرضه می شوند را مطالعه کنید. اگر کاهش رنکینگ و ترافیک سایت شما در یک روز معین اتفاق افتداه است، تحقیق کنید که در این روز چه تغییراتی در الگوریتم های موتور جستجو داده شده است و در صورتی که پیامی از طرف گوگل دریافت کرده اید سریعا آن پیام را بررسی کنید و در صورت لزوم کار هایی که نیاز است را انجام بدید.

چگونه بعد از پنگون سایت خود را بازیابی کنیم؟

در صنعت سئو، الگوریتم گوگل پاندا اغلب به عنوان یک به روز رسانی اشاره می شود که بازیابی از آن دشوار است. هرچند که، با توجه به اینکه به روز رسانی پاندا به صورت عمده بر روی وب سایت و کیفیت محتوا بستگی دارد، مراحل بهبودی به طور کلی به بهبود کیفیت سایت و محتوای ان بستگی دارد. اقداماتی که لازم است انجام دهید:

  • جلوگیری از ایجاد مزرعه ی محتوا
  • تعمیرات اساسی محتوای سایت برای بهبود کیفیت، کارایی، ارتباط، اعتماد و اعتبار
  • تجدید نظر در مورد نرخ تبلیفات نسبت به محتوا و وابستگی محتوا به نحوی که صفحه های سایت شما با تبلیغات و لینک های وابسته پر نشده باشند
  • اطمینان حاصل کنید که محتوای یک صفحه معین با پرس و جو کاربر مطابقت داشته باشد
  • حدف و یا باز سازی محتوای تکراری
  • در صورت امکان محتوایی که توسط کاربران تولید شده است را بررسی کنید و ویرایش کنید و اطمینان حاصل کنید که محتوا ها اصل، بدون خطا و برای خوانندگان مفید هستند.
  • از دستور های Robots noindex و noopener noreferrer nofollow command برای بلاک و جلوگیری از ایندکس شدن صفحه های داخلی مشابه و تکراری و یا المان های مشکل ساز در سایت، استفاده کنید.

بطور خلاصه سایت ها روز به روز به سمت انتشار محتوای با کیفیت تر پیش می روند، سایت هایی که حاوی محتوای اصیل هستند کمتر از این بروز رسانی ها ترس دارند، اما اگر از روش های نامناسب استفاده کرده اید همیشه باید ترس این را داشته باشید که با بروز رسانی هایی مانند پاندا، رنکینگ سایت شما کاهش پیدا کند. بر اساس تجربه بهترین کار برای در امان ماند از این مشکلات ایجاد اعتماد و برند سازی است، به نحوی که سایت شما در زمینه فعالیت خود به عنوان یک منبع قابل اعتماد و پر اعتبار شناخته شود، همه ی این کار ها با ایجاد محتوای عالی قابل انجام است.

حقایقی دیگر درباره‌ي به روزرسانی الگوریتم گوگل پاندا

  • پاندا در ابتدا به طور جداگانه از الگوریتم اصلی ارائه شده بود و در تاریخ تایید نشده ی مارس ۲۰۱۲ با الگوریت اصلی گوگل ادغام شد.
  • پاندا به نام یکی از کارمندان گوگل به نام «Navneet Panda» نام‌ گذاری شد.

منابع :
google panda
google panda update
What is google panda

سوالات متداول

الگوریتم پاندا گوگل چگونه کار می کند؟

الگوریتم پاندا به وب سایت هایی پاداش می دهد که اطلاعات مفید، منحصر به فرد و مرتبط با کاربر را سازماندهی و ارائه می کنند.

آیا گوگل هنوز از پاندا استفاده می کند؟

پاندا اکنون کاملاً در الگوریتم‌های یادگیری ماشین گوگل جاسازی شده است و در نتیجه، به‌روزرسانی‌های مرتبط با پاندا به‌صورت مستقل دیده نمی‌شوند. با تبدیل شدن پاندا به بخشی از الگوریتم اصلی گوگل، دیگر شاهد آپدیت های جداگانه پاندا نیستیم.

هدف اصلی آپدیت پاندا چیست؟

آپدیت پاندا در کنار آپدیت پنگوئن یکی از مهم ترین آپدیت های گوگل است که تاثیر آن در رتبه بندی وب سایت ها چشمگیر بود. هدف اولیه آپدیت پاندا بهبود نتایج جستجو با فیلتر کردن سایت‌های غیراستاندارد بود.