تجزیه و تحلیل ریسک جریمه گوگل

در این متن سه نکته ساده که می تواند بررسی نماید آیا شما توسط گوگل برای سئو دچار جریمه شده اید یا خیر آورده شده است. جریمه گوگل (Google Penalty) به معنای از دست رفتن رتبه شما در موتور جستجوی گوگل است که روی ترافیک سایت و فروش آن قطعا تاثیر خواهد گذاشت.

جریمه شدن چیزی شبیه نشت کردن نفت است که می تواند بسیار خطرناک باشد که ابتدا می بایست قبل از انجام هر کاری نسبت به پاکسازی آن اقدام شود. اگر این پاکسازی به سرعت صورت نپذیرد جریمه شدن به مدت طولانی تری می تواند ادامه پیدا کند که این از قوانین مجازات گوگل است.

اگر سئو شرکت شما به هر دلیلی در گذشته دچار مشکل شده است با انجام سه مرحله زیر می توانید به تجزیه و تحلیل ریسک جریمه گوگل بپردازید:

1- بررسی دستی توسط ابزار Webmaster Google

اولین گام بسیار ساده است و تنها شما می بایست ابزار Webmaster Google را راه اندازی نمایید. اگر شما دارای این ابزار نیستید می توانید به سایت http://www.google.com/webmasters سر بزنید و برای خود یک اشتراک ایجاد نمایید.

2- بررسی توزیع Anchor Text

گام بعدی بررسی نحوه توزیع Anchor Text ها در سراسر وب سایت ها است. Anchor Text به عبارتی ساده تر کلماتی هستند که به اختصار برای نمایش لینک استفاده می شود. به عنوان مثال اگر لینکی می گوید که اینجا کلیک کنید عبارت "اینجا کلیک کنید" همان Anchor Text است.

شاید شما تعجب کنید که این مسئله چرا خیلی مهم است زیرا یکی از مهم ترین معیارهای گوگل برای رتبه بندی سایت شما در صفحه نتایج موتور جستجو کیفیت و تعداد لینک هایی است که به سایت شما داده می شود. اگر تعداد لینک هایی که به سایت شما داده مرتبط باشد شما از رتبه بالاتری نسبت به رقیبانتان برخوردار خواهید بود. هنگامی که گوگل لینک ها را تجزیه و تحلیل می کند به کیفیت وب سایت ها نیز توجه دارد. هر چه لینک ها از وب سایت های مرتبط آمده باشد آن لینک ها از وزن بیشتری برای وب سایت مورد نظر برخوردار خواهد بود.

یکی از خطراتی که ممکن است باعث جریمه شدن سایت شما توسط گوگل شود نداشتن هیچ گونه ارتباط Anchor Text لینک ها و خود وب سایت مورد نظر است.

همچنین یکی از نکاتی که گوگل آن را به دقت رصد می کند متن تکراری Anchor Text ها در وب سایت های مختلف است زیرا در صورت تکراری بودن زیاد این متن ها گوگل متوجه می شود که این لینک ها توسط خود شخص ایجاد شده است زیرا بطور طبیعی نمی شود که Anchor Text در همه سایت ها یکسان باشد.

3- بررسی ترافیک طبیعی گوگل

این گام آخر است اگر شما هیچ گونه پیغامی را از ابزار Webmaster Google دریافت نکردید، شما بصورت دستی هیچ جریمه ای توسط گوگل نشده اید. ولی ممکن است شما بصورت الگوریتمی توسط گوگل جریمه شوید مثل جریمه شدن توسط Penguin. در صورت دریافت هر گونه جریمه از این طریق شما آن را در مرحله 2 دریافت خواهید کرد.

ابزاری که ما برای انجام این کار استفاده می کنیم Google Analytics است. اگر شما هنوز Google Analytics را راه اندازی نکرده اید می توانید به سایت http://www.google.com/analytics سر بزنید و برای خود یک اشتراک ایجاد نمایید. سپس از طریق مدیر سایت خود یک کدی می بایست در سایت قرار داده تا بتوانید از این ابزار استفاده نمایید.