توضیح طراح جستجوی گوگل درباره بعضی از قابلیت های حذف شده

گوگل گاهی اوقات برخی از قابلیت ها و سرویس ها را از صفحه نتایج خود حذف می کند. Jon Wiley طراح اصلی گوگل به این سوال که چرا گوگل برخی از قابلیت هایی را که مردم آنها را دوست دارند، بعد از مدتی حذف می شوند، پاسخ می دهد.

اخیرموتور جستجو گوگل انجمن های بحث و گفتگو (discussion forums) را بصورت کامل فیلتر کرده است و بصورت رسمی در ژانویه 2014 به همراه بقیه ویژه گیهای آن،غیر فعال شده است. از Jon Wiley در زمانی که او یصورت مستقیم در این تصمیم دخیل نبود پرسیدیم و او به اینکه چرا گوگل برخی قابلیت ها را که مردم به آن علاقه دارند، حذف می شود، پاسخ داد.

Jon Wiley گفت: هنگامی که یک قابلیت اضافه می شود هیچ کس راجع به آن شکایتی ندارد و اگر اشخاصی هم به آن علاقه نداشته باشند فقط استفاده نمی کنند. ولی به محض اینکه چیزی حذف می شود همه مطلع می شوند. Jon در ادامه گفت حتی اگر قابلیتی که حذف می شود بسیار کوچک باشد و تغییرات نامحسوسی را برای عده ای خاص بوجود آورد، موجی از نارضایتی ها بین خیلی از مردم شروع می شود.

Jon گفت: بنظر می رسد ساده ترین را این باشد که این قابلیت ها حذف نشوند و هیچ گونه شکایتی وجود نداشته باشد ولی در ادامه توضیح داد که اگر رویکرد شما بدین صورت باشد مطمئنا شما به پایان راه رسیده اید. Jon گفت:

خیلی از ماژولها وجود دارند که با تکنولوژی های جدید کار نمی کنند بعنوان مثال تغییرات برای قرار گرفتن در تلفن های هوشمند، بروز رسانی امنیت، صفحه لمسی و ... که نباید این سرویس ها به اکثریت مردم داده شوند. همچنین همه قابلیت ها نباید بصورت رایگان باشد. بعضی از قابلیت ها که در بالا گفته شد می بایست در زبانهای مختلف پشتیبانی شود و همچنین روی دستگاه های متعددی تست شده و قابل اعتماد باشد و از طرفی دیگر همه این هزینه ها باید بالانس باشد و اینکه به این سوال پاسخ داد: در صورت حذف یک قابلیت چه تعداد از مردم از این خدمت محروم می شوند؟

در انتخاب اینکه یک قابلیت حذف شود خیلی گزینه ها وجود دارد که به مراتب تصمیم گیری را مشکل می کند. من همیشه دوست دارم که قابلیت ها را حفظ کنم ولی گاهی اوقات تصمیم گیری بسیار مشکل است و حتی پیش آمده است که یک قابلیت به اشتباه حذف شده است. ولی چیزی که برای ما اهمیت دارد نظر کاربران است و برطرف کردن نیازهای آنها در اولویت اول ما قرار دارد.

بنابراین گوگل قبل از اینکه یک قابلیت را حذف کند ابتدا خیلی راجع به این مسئله فکر می کند و با در نظر گرفتن موارد بالا تصمیم خود را اتخاد می کند.