صفحه فرود

صفحه فرود چیست؟ در چند سال گذشته، برای صفحه فرود تعاریف متعددی بیان شده است. تعریفی که مورد قبول بیشتر متخصصان سئواست، می­توان به این صورت تعریف کرد: صفحه سایتی که کاربر برای بازدید و بار اول از سایتتان، آن را مشاهده می‌کند، گویند. اگر بخواهیم به طور دقیق‌تر بیان کنیم، می‌توان گفت صفحه‌ای را که کاربر از طریق موتورهای جستجو وارد سایت شما می‌شوند، صفحه فرود گویند. هر صفحه فرود برای یک هدف خاصی کاملاً تعیین شده است. در واقع صفحه فرود می‌تواند شامل تمامی صفحات سایت باشد؛ اما همه صفحات سایت نمی‌توانند صفحه فرود باشند.

صفحه فرود چیست؟

صفحه فرود چیست؟ در دیجیتال مارکتینگ صفحه فرود به صفحه ای گفته می شود که جهت مقاصد بازاریابی، کمپین های تبلیغاتی و ... ایجاد می شود. تمامی استراتژی های محتوا می بایست شامل استفاده از صفحه لندینگ پیج در جهت فروش بیشتر خدمات یا محصولات باشد.

فرض کنید کاربری کلمه کلیدی سئو سایت را برای جستجو در گوگل تایپ کند. تمامی لینک‌های وب‌سایت‌هایی را که در صفحه اول گوگل نمایش داده می‌شوند، لینک صفحه فرود هستند.

انواع صفحات فرود

باید گفت که صفحه فرود یا همان لندینگ پیج باعث توالی کلیک بعد از ورود کاربر به صفحه ورودی خواهد شد. در حقیقت، وقتی صفحه‌ای دقیق و مناسب به عنوان فرود برای نمایش کاربر انتخاب شود، در عمل شانس همه چیز را افزایش خواهد داد؛ مدت زمان ماندن کاربر در سایت، اشتراک‌گذاری آن، افزایش خرید و هر آنچه به آن فکر می‌کنید. برای اینکه بتوانید این صفحات را بهتر بشناسید، اول از همه باید بدانید که چند نوع از آن وجود دارد:

صفحه اصلی

آرزوی هر مدیر وبسایتی این است که صفحه اول در نتایج جست‌وجو نمایش داده شود؛ اما باید گفت که شانس تبدیل کاربر به مشتری در نمایش صفحه ابتدایی بسیار کم است. البته منظور ما این نیست که اهمیت این صفحه را نادیده بگیرید؛ اما بهتر است که صفحه اصلی را در کلمات خیلی خاص مانند کلمات برند به عنوان فرود انتخاب کنید. همچنین بهتر است که ساختار صفحه به صورتی باشد که کاربر بتواند به راحتی به صفحات دیگر منتقل شود. در حقیقت او را در این صفحه نگه ندارید؛ خیلی سریع به صفحه محصولات یا خدمات خود بکشانید.

صفحه پیشنهاد ویژه

این دومین نوع لندینگ پیج است که بیشترین کاربرد را بین بقیه دارد. ثبت اطلاعات برای جشنواره فروش یکی از نمونه مثال‌هایی است که شما بارها در تبلیغات دیده‌اید. در حقیقت ماهیت این صفحه می‌تواند به صورت موقت یا دائم باشد. در حالت موقف و در مدت زمان محدود، اطلاعات کاربران برای مسابقه یا ثبت‌نامی وارد می‌شود. در حالت دائم، دریافت اطلاعات می‌تواند به صورت همیشگی دارد؛ مانند صفحات دریافت کد تخفیف برای خریدهای بالاتر از مبلغ خاص.

صفحات وارد شده از گوگل

این همان نوع صفحه‌ای که بیشتر متخصصان سئو برای قرار دادن آن در صفحه اول تمامی تلاش خود را می‌کنند. در حقیقت این نوع صفحه‌ای است که در هنگام جست‌وجوی کلمه کلیدی در صفحه نتایج گوگل نمایش داده خواهد شد و کاربر با کلیک روی آن، وارد سایت شما می‌شود.

صفحه تبلیغ شده

این نوع را مدل دوم اشتباه نگیرید. ورود کاربر به این صفحه از طریق دکمه تبلیغاتی است که در سایت‌های دیگر قرار داده است. به این صورت کاربر با کلیک روی آن وارد صفحه از پیش تعیین شده می‌شود که می‌تواند صفحه دریافت اطلاعات، دریافت ایمیل یا محصولی برای خرید باشد.

صفحه محصول

یکی از مهم‌ترین صفحاتی که سئوکاران و مدیران سایت به دنبال افزایش نرخ ورود آن هستند. همانطور که از نام این صفحه پیداست، صفحه‌ای که در آن محصول یا خدماتی معرفی می‌شود. ورود به این صفحه از روش‌های مختلفی انجام می‌شود؛ گوگل، تبلیغ یا ارسال لینک مستقیم. فقط حواستان به این نکته باشد که این صفحه نهایی است که حتماً باید در ارسال لینک درست دقت زیادی کرد.

صفحه بلاگ

این هم یک صفحه‌ای با اهمیت زیاد برای متخصصین سئو است. هدف این نمایش چنین صفحه‌ای باید این باشد که شما بتوانید اطلاعات بیشتری در خصوص موضوع مطرح شده به کاربران ارائه دهید؛ برای مثال، اگر در انجمنی یا شبکه‌های اجتماعی در خصوص موضوعی صحبت شد، شما می‌توانید آدرس صفحه خود را برای دادن اطلاعات بیشتر قرار دهید. فقط باید حواستان باشد که صفحه حتماً ازنظر محتوا مرتبط باشد.

صفحه پاپ آپی

این را نمی‌توان خیلی صفحه فرود مانند بقیه به حساب آورد. در این نوع بعد از ورود کاربر به صفحه‌ای یا کلیک روی دکمه‌ای، صفحه‌ای به صورت پاپ آپ برای او نمایش داده خواهد شد. اصولاً استفاده از این صفحه زمانی توصیه می‌شود که شما قصد گرفتن ایمیل یا ارائه پیشنهاد ویژه داشته باشید.

صفحات ویروسی

یکی از تخصصی‌ترین صفحاتی است که باید به صورت خیلی درست و حرفه‌ای استفاده شود. در این صفحه کاربر در همان اول به صفحه اصلی هدایت نمی‌شود. بلکه قرار است که چندین صفحه (حداقل یکی) نمایش داده شود. بعد از اینکه کاربر آن صفحه را مطالعه یا اطلاعات خود را وارد کرد، می‌تواند به صفحه دیگر که اصلی‌ترین است، هدایت شود. باز هم تأکید داریم که این صفحه باید به صورت کاملاً حرفه‌ای طراحی شود. در حقیقت کاربر نباید این احساس را کند که در حال بازی از این پیج به آن پیج است.

میکروسایت

اگر بخواهیم که خیلی ساده تعریف کنیم، سایت‌های موقت و کوچک با زیردامنه همتراز با نام اصلی که برای هدف خاصی مانند دریافت اطلاعات طراحی می‌شوند. بیشتر استفاده این صفحات برای فروشگاه یا وب سایت شرکت‌ها است.

لندینگ پیج به چه دلیل استفاده می‌شود؟

این سؤال یک جواب ساده بیشتر ندارد. از صفحه فرود برای هدایت کاربر به صفحه اختصاصی و مورد نیاز او استفاده می‌شود. در حقیقت اگر به دنبال جذب کاربران برای موضوع خاصی – محصول، بلاگ، خدمات و غیره – هستید، صفحات فرود استفاده می‌شوند. در بالا هم نوشتیم که فرود کاربر را می‌توان برای هر صفحه‌ای تعریف کرد.

چند ایده برای ایجاد صفحه فرود

چند روش وجود دارد که می‌توانید با آن‌ها کاربران به صفحه فرود خود هدایت کنید. این چند روش شامل موارد زیر است:

  • استفاده از کتاب‌های الکترونیکی
  • دریافت خبرنامه ایمیلی
  • ثبت‌نام کلاس‌های آموزشی
  • ثبت‌نام رویدادهای مختلف مانند سخنرانی یا جشنواره تخفیف
  • ارسال محصول رایگان (بیشتر در فرمت PDF)
  • عضویت در انجمن‌ها
  • دانلود برنامه یا اپلیکیشن

در حقیقت هر کدام از این‌ها می‌تواند موضوعی باشد تا کاربر را به صفحه‌ای خاص هدایت کنید. البته می‌توان در همان صفحه اصلی هم با قرار دادن فرمی، بعضی موارد را انجام داد؛ اما اگر به دنبال کار اختصاصی هستید، ایجاد صفحه مجزا بیشتر توصیه می‌شود.

مزیت‌های صفحه فرود

1 داشتن یک صفحه فرود حرفه‌ای و مناسب که در آن اطلاعات مهمی به کاربران داده می‌شود، برای کاربران بسیار ارزشمند است. این ارزش تا حدی است که می‌تواند نرخ انجام عمل در آن صفحه را چندین برابر کند. در حقیقت همان چیزی که شما می‌خواهید.

2 صفحه لندینگ می‌تواند اطلاعات بهتری از نحوه عملکرد خودش به شما بدهد. در حقیقت می‌توانید بفهمید که آیا تکنیک‌های به کار رفته باعث افزایش ورودی شده است یا خیر.

3 تعداد ثبت‌نام کنندگان ایمیل شما را افزایش می‌دهد. وقتی صفحه‌ای فرود (پاپ آپ و غیره) داشته باشید که در آن ایمیل کاربران را دریافت کنید، به صورت خودکار و غیرملموس می‌تواند تعداد ثبت‌نام کنندگان ایمیل را افزایش دهد.

4 این صفحات قابل تست هستند. به این صورت که اگر صفحه‌ای را برای هدف خاصی طراحی کردید و پاسخ دریافت شده مورد انتظار شما نبودید، آن‌چنان چیز زیادی از دست نداده‌اید. البته اگر صفحه فرود برای بلاگ یا محصول نباشد.

5 صفحه فرود به شما امکان بررسی و اندازه‌گیری مستقیم کاربران را می‌دهد. اینکه از کجا وارد شده‌اند و بعد از ورود چه اقداماتی انجام داده‌اند. همچنین اینکه چه مدت زمانی در صفحه شما بوده‌اند.

عوامل بهینه شدن صفحه لندینگ

اسمش صفحه فرود است؛ پس وقتی کاربر وارد آن شد، خارج شدن از آن بی‌معنی است. در حقیقت هدایت خود به خارج از هدف اصلی‌تان خواهد بود. برای همین اول از همه اینکه برای ورود به این صفحه باید کمترین کلیک ممکن وجود داشته باشد. دوم اینکه حتماً اقدامات انجام شده در صفحه هم نباید زیاد باشد.

این صفحه باید قابل اشتراک باشد. در واقع شما از کاربر انتظار انجام عملی مانند ثبت ایمیل را دارید. پس چه بهتر که این پیج به دیگران هم معرفی شود. از این رو حتماً باید دکمه‌های اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی را در انتهای آن قرار دهید.

صفحه فرود باید چیزی به کاربر بدهد. حالا این چیز می‌تواند هدیه یا اطلاعات باشد. در غیر این صورت همانند یک صفحه خالی است که در کمترین زمان کاربر آن را ترک خواهد کرد.

همه چیز را در همان اول بگویید. کاربر درگیر بوروکراسی نکنید. اگر قرار است که ایمیلی دریافت شود؛ حتماً باکس دریافت اطلاعات در همان بالا باشد. اگر قرار به دادن اطلاعات است، در همان اول و سریع به اصل مطلب بروید.

برای اینکه بتوانید یک صفحه فرودعالی و منطبق بر اصول سئوسایت طراحی کنید، ده نکته برتر زیر را بهتر است در نظر بگیرید. پاسخ به سؤالات این ده نکته و بررسی آن‌ها می‌تواند کمک بزرگی به شما برای طراحی بهینه یک صفحه فرود نماید.

ده تکنیک برتر سئو صفحه فرود

1. آیا عنوان صفحه با کلمه کلیدی مورد جستجو تطابق دارد؟

هر کاربری وقتی وارد صفحه ای جدید می گردد، اولین مکان هایی را که بررسی می کند، عنوان صفحه، ساختار محتوا، کلمات بولد شده، عناوین داخلی و گرافیک ها می باشد. تمامی این بررسی ها در مدت زمان 2 ثانیه اتفاق می افتد. پس خیلی مهم است که در طراحی صفحه فرود، دقت کنید که کلمات کلیدی یا به طور کلی هدف اصلی خود را از طراحی صفحه مورد نظر در این مکان های مهم نشان دهید.

2. آیا محتوای سایت با عبارت مورد جستجو کاربر تطابق دارد یا خیر؟

کاربران در دنیای اینترنت خیلی وقت برای خواندن مطالب نمی گذارند و ترجیح می دهند اول از همه تیترهای داخلی را بخوانند و اگر تیترها مطابق با خواسته آن ها بود، سپس مطالب داخلی آن ها به صورت سریع و روزنامه وار مطالعه کنند.

داشتن ساختار منظم برای محتوا و نوشتن مطالبی که با کلمات کلیدی و عناوین مطلب همخوانی داشته باشد، نکته دیگری است که باید در طراحی صفحه فرود دقت کنید. برای مثال اگر عنوان صفحه شما 10 تکنیک برتر سئو است، حتما به این ده تکنیک بپردازید. لازم نیست که آن ها به طور کامل توضیح دهید که لازم باشید که مطلب خود را طولانی کنید، بلکه فقط مختصری از آن را بیان کنید، کافی است.

3. آیا کاربران با خواندن سریع مطالب می توانند پاسخ خود به سوالات چه چیزی، چه کسی، کجا و چرایی را پیدا کنند؟

همانطور که در بالا بیان شد، کاربران واقعا حوصله خواندن کل مطلب را ندارند و با استفاده از عناوین و دیگر مکان مهم در صفحه فرود، تصمیم می گیرند که محتوای صفحه را مطالعه کنند یا خیر. مهمترین مساله ای که باید در طراحی صفحه فرود در نظر بگیرید، استفاده از کلمات قابل فهم و ساده است. هر کاربری وقتی وارد صفحه شما می شود، باید در نگاه اول سریعا متوجه شود که این وب سایت چه چیزی برای عرضه دارد، آیا محصولی به فروش می رساند یا محتوای آموزشی تولید می کند. همچنین باید سریعا متوجه شود که چه کسی آن را اداره می کند و در کل بتواند پاسخ سوالات اولیه خود را در بررسی ابتدایی را پیدا کند.

4. آیا فعالیت و وظیفه بعدی که باید انجام بدهند، کاملا تعریف شده و معلوم است؟

وظیفه بعدی که کاربر باید بعد از دیدن این صفحه یا خواندن مطلب انجام بدهد را دقیقا معلوم کنید. اگر محصولی به فروش میگذارید، دکمه " اضافه به سبد خرید" را حتما به صورت ساده و شفاف قرار دهید یا اگر مطلبی را در قالب مقاله قرار داده اید، میتوانید عضویت در خبرنامه را معرفی کنید. به هر حال بهتر است که تعیین کنید کاربر بعد از بررسی این صفحه فرود، چه وظیفه دیگری باید انجام دهد. همچنین می توانید از ارتباط لینکی بین صفحات استفاده کنید.

5. تمام اطلاعات مورد نیاز را در صفحه قرار دهید

تمامی اطلاعاتی که را لازم است کاربر در هنگام بازدید از محصول یا مطلب بداند را در صفحه فرود و البته مکانی هایی که از نظر سئو مهم می باشند، قرار دهید تا مجبور نباشد که برای بدست آوردن اطلاعات اضافی به سایت دیگر مراجعه کند.

6. ارتباط لینک از صفحه فرود به بقیه صفحات

ارتباط لینک از طریق کلمات کلیدی بین صفحات، یکی از روش های بهینه سازی سایت و سئو می باشد. برای اینکه بتوانید کاربر خود را بیشتر درگیر سایت کنید، بهتر است که بین صفحات، یک ارتباط لینکی برقرار کنید.

7. آیا آن ها می توانند مطالب سایت را به اشتراک بگذارند

اگر محتوای صفحه فرود از دید کاربر ارزشمند باشد، تمایل دارد که آن را در شبکه های اجتماعی خود برای دوستان و دیگر افراد به اشتراک بگذارد. همه ما نیز می دانیم که بازاریابی و گرفتن بک لینک از شبکه های اجتماعی ارزش بسیار بالایی دارد. پس توصیه میشود علاوه براینکه محتوای ارزشمند تولید کنید، دکمه های به اشتراک گذاری شبکه های اجتماعی را در صفحه فرود خود قرار دهید و با تکنیک و استراتژی های خاصی آنها را ترغیب به استفاده از این دکمه ها برای اشتراک گذاری مطالب کنید.

8. آیا کاربران به راحتی می توانند محصول نهایی خود را پیدا کنند؟

طراحی رابط کاربری کاربری مناسب برای هر صفحه فرود الزامی است. اینکه اگر هدف شما نشان دادن محصولاتتان می باشد، نباید محصول اصلی فروش را در مکان نامناسب و مخصوصاپایین صفحه قرار دهید. همانطور که بیان شد، اگر کاربری نتواند در عرض فقط 2 ثانیه، محصول یا مطلب مورد نیاز خود را پیدا کند، سریعا سایت را ترک خواهد کرد.

اگر می خواهید که کاربری درگیری بیشتری با سایت داشته باشد، ساختاربندی مناسب خیلی مهم است.

9. اندازه ورودی هر صفحه فرود را اندازه بگیرید

با استفاده از گوگل آنالیتیک ، می توانید میزان ورودی هر صفحه و تعیین کلمه کلیدی که باعث افزایش ورودی درهر صفحه فرود گردیده است را پیدا کنید و سئوسایت خود را براساس آن ها تنظیم و کنترل کنید. با تعیین اینکه هر صفحه فرود چقدر ورودی دارد، می توانید استراتژی بازاریابی اینترنتی خود را بهتر تعیین کنید.

10. کلمات کلیدی اصلی را از قبل پیدا کنید

متاسفانه بیشتر طراحان سایت و برنامه نویسان، به کلمات کلیدی اصلی را که بیشتری جستجو در گوگل دارد، توجهی نمی کنند و ساختار سایت خود را بدون اصول رعایت اصول سئو، طراحی می کنند. برای طراحی صفحه فرود منطبق بر اصول سئو، بهتر است که اول از همه کلمات کلیدی اصلی آن کسب و کار تعیین گردد و سپس براساس آن اقدام به ساختاربندی و طراحی سایت خود کنید.

سوالات متداول

صفحه فرود چگونه تعریف می شود؟

صفحه فرود یک صفحه وب مستقل است که شخص پس از کلیک کردن از طریق ایمیل، آگهی یا سایر مکان‌های دیجیتال، روی آن فرود می‌آید. هنگامی که آنها در صفحه فرود شما قرار گرفتند، کاربران تشویق می شوند تا اقدامی انجام دهند، مانند پیوستن به لیست شما یا خرید محصولات شما

تفاوت بین صفحه سایت و صفحه فرود چیست؟

برخلاف صفحات اصلی و وب‌سایت‌هایی که برای نمایش طراحی شده‌اند، صفحات فرود برای یک کمپین یا پیشنهاد خاص سفارشی می‌شوند و بازدیدکنندگان را به سمت یک فراخوان برای اقدام هدایت می‌کنند. به طور خلاصه، صفحات فرود برای بالا بردن نرخ تبدیل طراحی شده اند.

یک وب سایت می تواند چند صفحه فرود داشته باشد؟

هیچ محدودیتی برای تعداد صفحات فرود شما وجود ندارد. این واقعاً به بخش‌های بازار هدف و محصولات و/یا خدمات شما بستگی دارد. مهمترین چیزی که باید در نظر داشته باشید این است که تمام صفحات فرود شما باید استراتژیک و به خوبی طراحی شده باشند.

چطور یک صفحه فرود قوی ایجاد کنیم؟

یک صفحه فرود خوب باید یک پیشنهاد قوی داشته باشد و بتواند دلیل ارزشمند بودن پیشنهاد را به صورت واضح و مختصر توضیح دهد. عنوان صفحه فرود و زیرعنوان نکته کلیدی برای ارتقای صفحه فرود شما فراهم می کند

یک صفحه فرود خوب چگونه باید به نظر برسد؟

اکثر صفحات فرود خوب بسیار ساده هستند. در این صفحه، به وضوح نشان می دهد که کاربر از برنامه چه چیزی به دست خواهد آورد و به دنبال آن یک دکمه فراخوان ساده به نمایش در خواهد آمد.