تمرکز روی محتوا یا موضوع

آیا برای یک مقاله تنها لازم است کلمه کلیدی را هدف قرار بدید؟ بحث های زیادی پیرامون تمرکز بر روی مفاهیم گسترده و موضوعات وجود دارد که بتوان قصد جستجو کننده را برآورد کنیم. ولی قدم بسیار بزرگی است و احتمال ضربه زدن به رنک شما وجود دارد.

این بحث ها از زمان بروز رسانی Hummingbird به وجود آمد، که با توجه به گفته ی گوگل با ارائه ی این بروز رسانی دیگر تمرکز گوگل بر روی کلمات کلیدی نیست بلکه محتوا نیز یکی از عوامل اصلی برای رنک گیری می باشد. این ایده به ذهن برخی سئوکارها رسیده است که زمان تمرکز و هدف گذاری روی کلمات کلیدی به سر آمده است و شاید ما بیشتر باید به سراغ موضوعات و ایده ها و مفاهیم گسترده تر برویم.

ما می خواهیم رویکرد های اصلی تولید محتوا را بررسی کنید، رویکرد های قدیمی و جدیدی سئو کار ها برای تولید محتوا هدف قرار می دهند، جالب است بدانید که می توان تعادلی بین روش قدیمی و جدیدی بر قرار کرد که هدف ما هم از نوشتن مقاله همان روش است. روش قدیمی تمرکز اصلی برای دریافت رنک کلمات کلیدی بود ولی روش جدید تمرکز اصلی بر روی موضع است، روشی که مد نظر ما است ترکیبی از کلمه کلیدی و محتوا جهت بازدید بهتر و سئو مناسب است.

تحقیقات کلیدی کلمات کلیدی و هدف قرار دادن صفحه

در روش قدیمی نویسنده سایت یکسری از کلمات کلیدی را رو بروی خود لیست می کرد و می گفت که کدام کلمه کلیدی را باید هدف قرار بدهم؟

برای مثال نویسنده ای می خواهد برای یک سایت مسافرتی مقاله ای ر باره ی «بهترین زمان برای پرواز» بنویسد و با یکسری کلمه کلیدی رو به رو می شود. بعد از بررسی حجم و عوامل دیگر به کلمه کلیدی هایی مانند: «بهترین زمان برای پرواز»،‌«بهترین روز برای پرواز»، «ارزان ترین روز ها برای پرواز»، «خلوت ترین پرواز ها»، «بهترین تاریخ ها برای پرواز»،‌ «شلوغ ترین روز ها برای پرواز» و غیره مواجه بشود.

شاید این دوست سئو کار ما بگوید برای هر از این کلمات کلیدی محتوا و صفحه ای ایجاد کند یا شاید برای همه این صفحه ها این کار را نکند و تصمیم بگیرد بر اساس فاکتور هایی که در نظر گرفته ات چند تا کلمه کلید مانند «کم ترافیک ترین روز های فرودگاه»،‌ «ارزان ترین روز های برای پرواز» و «بهترین روز ها برای پرواز» را انتخاب کند، سپس برود سه صفحه ی متفاوت برای این کلمات کلیدی ایجاد کند، و با خودش بگوید می خواهم مهم ترین کلمات کلیدی را در محتوای خودم داشته باشم و بیشتر ترافیک این جستجو ها را به سمت سایت خودم سرازیر کنم.

«برای من مهم نیست که هر سه ی این کلمات کلیدی مشابه هم هستند، می خواهم هر کدام از این کلمات کلیدی در سایت من هدف قرار داده شوند. درسته که باید صفحه جدا از هم ایجاد کنم در حالی محتوای همگی ممکن است مشابه هم باشند ولی مهم نیست، بعد از این ها بقیه کلمات کلیدی را نیز هدف قرار می دهم.»

این نوع طرز تفکر برای تولید محتوا و هدف قرار دادن کلمه کلیدی بسیار قدیمی است و دیگر کمتر کسی از آن استفاده می کند.

روش جدید و هدف قرار دادن مفهوم

روش جدید کاملا متفاوت است. نویسنده می گوید: «اینجا یک دنیای جدید است، باید بهتر و بزرگ تر از کلمات کلیدی فکر کنیم»

«من می خواهم به نحوی از کلمات کلیدی چشم پوشی کنم و نیازی نیست که نگران آن ها باشم. لازم نیست که فکری در باره آن ها بکنم، حجم و ارزش آن ها هر چقدر باشد برای خودشان است، بهترین کار این است که قصد و هدف ما مفاهیم جستجو کننده باشد، گوگل خودش به خوبی می تواند محتوای من را تشخیص بدهد و بفهمد هدف محتوای من کدام کلمات کلیدی است و خودش محتوا را به آن ها ربط می دهد. لازم نیست استرس این مسائل را داشته باشم و فقط درباره ی این فکر می کنم که چگونه به مردم کمک کنم که بدانند چه روز هایی بهترین روز برای خرید بلیط است.»

«پس لازم است که درباره ی روز های هفته فکر کنم، و برای تحقیق از چندین نفر قصد و نیت آن ها را برای انجام این جستجو بپرسم، شاید کمکی هم از ابزار های موجود در اینترنت بگیرم تا بتوانم چشم انداز خودم را از قصد و نیت این جستجو گسترده تر کنم. پس لازم است، روز های هفته، ماه های مناسب،‌ تفاوت خطوط هوایی، فرق بین فرودگاه ها داخل شاید هم خارج کشور، انعطاف پذیری قیمت ها و افر هایی که در هر کدام وجود دارد را برای محتوا مد نظر قرار بدهم.»

«خیلی خوب. من محتوای عالی دارم که می خواهم نام راهنمای جامع برای برنامه ریزی هوشمند پرواز را برای آن انتخاب کنم. در واقع من این نمودار را در اختیار شما قرار می دهم که می توانید یک کشور یا شرکت هواپیمایی مختلف را انتخاب کرده و تاریخ ها، روز های هفته‌ی یا هفته های سال را برای انتخاب ارزان ترین پرواز نیز ببینید. فوق العاده است،‌ محتوایی جذاب که تمام نیاز کاربران با جستجوی مختلف در این ضمینه را بر طرف می کند.»

اگر بخواهیم با شما رو راست باشیم به احتمال بسیار زیاد به هیچ عنوان نمی تواند رنک مناسبی دریافت کند. ما نمی گویم که این محتوای شما بد است، مشکل گوگل است که نمی تواند این نوع کلمات کلیدی را به هم دیگر ارتباط بدهد. ممکن است بیشتر مردم برای «بهترین روزهای هفته برای پرواز» را جستجو کنند و شما صفحه ی «راهنمای جامع برای برنامه ریزی هوشمند پرواز» را در سایت خود داشته باشید، احتمالا صفحه ی شما برای کمک به افرادی که قصد جستجو را دارند، فوق العاده باشد. گوگل برای این جستجو رنکی به این عبارت شما نمی دهد، نمی توانیم تقصیر را گردن گوگل بندازیم چون در سراسر اینترنت پر از عبارات و مساله های مشابه این است و گوگل نمی تواند هر کدام را به یک دیگر ربط بدهد.

زمانی که یک محتوای عالی مانند این عرضه می شود، ممکن است تعداد بسیار زیادی از وبلاگ ها و سایت های خبری آن را بردارند، در باره ی آن بنویسند، مردم به آن لینک بدهند ولی چگونه در مورد آن توضیح می دهند؟ خوب واضح است که آن ها هم مقاله ی شما را به عنوان راهنمای جامع برای برنامه ریزی هوشمند پرواز نام می برند. بنابراین این ها اصطلاحات و عباراتی است که افراد با آن ارتباط دارند، و مشابه اطلاحات و عباراتی نیست که هر کسی به دنبال راهنمایی به همان اندازه مناسب می گردد به آن انداز هوشمند باشد که دقیقا آن کلمات یا کلمات کلیدی را انتخاب کند.

یک ترکیب هوشمند

پس توصیه ما این است این دو معیار را با هم ترکیب کنید. با یک ترکیب هوشمند از این تکنیک ها، ما می توانیم نتایج مناسبی را از هر دو جناح به دست بیاوریم. مفهوم عالی و مدل سازی موضوع که می تواند نیاز چندین دسته از جستجو کنندگان را بر طرف کند و بسیاری از کلمات کلیدی مختلف در مدل قصد جستجوگر هدف قرار می دهد. و ما می توانیم آن را به طریقی انجام دهیم که کلمات کلیدی را در عناوین، در سرفصل ها، زیر سرفصل ها و محتوای صفحه بصورت هوشمندانه هدف قرار دهد، به طوری که ما واقعا بتوانیم حجم جستجو و رنک را برای کلمات کلیدی که به طور مداوم به ما ترافیک ارسال می کنند، را دریافت کنیم.

پس من ایده ها و ابزار هایی وتحقیقات کلمات کلیدی که قبلا به دست آورده ام را در کنار هم قرار می دهم. همچنین موضوع ها، تحقیق هایی که از قصد و نیت کاربران داشته ام و موضوع هایی که از نتایج ابزار ها و کاربران داشته ام را نیز جمع آوری و در لیستی از مفاهیمی و احتیاج هایی که قرار است محتوای ما به آن جواب بدهد را با معیار های مناسب و کلمات کلیدی گروه بندی می کنیم.

پس می توانیم که بگوییم که گروه بندی کلمات کلیدی را با هدف «بهترین روز های هفته» یا هدفی در باره ی «بهترین زمان های سال» ایجاد کرد. درست است که این دو نمونه تقریبا می توانند همدیگر را بپوشانند ولی ممکن است افرادی باشند که در همان زمان به دنبال نوعی از هر دو هستند. اما در واقع قصد آن ها با یک دیگر متفاوت باشند. «بهترین روز های هفته» برای کسی است که واقعا می داند که می خواهد در یکی از روز های این هفته پرواز داشته باشد و می خواهد بداند که کدام روز از این هفته برای پرواز مناسب تر است.

سپس «بهترین زمان سال» وجود دارد، این جستجو برای افرادی است که زمان و برنامه ریزی سفر آن ها قابل انعطاف است و ممکن است است هنوز مشخص نکرده باشند که می خواهند در تابستان، زمستان، بهار یا پاییز سفر خود را انجام بدهند.

ما می خواهیم همه ی عبارت های کلمات کلیدی که در این جا داریم کشف کرده ایم را برداریم. ما می خواهیم آن ها را به قصد مفهوم دسته بندی کنیم. مانند “بهترین روزهای هفته” می تواند شامل کلمات کلیدی “بهترین روزهای هفته برای پرواز”، “مطلوب ترین روز هفته برای پرواز”، “روز های هفته در برابر آخر هفته، کدام برای پرواز بهتر است”، “ارزان ترین روز هفته برای پرواز”.

“بهترین زمان سال”، این گروه کلمات کلیدی می تواند شامل کلمات و عباراتی مانند “بهترین هفته های سال برای پرواز”، “ارزان ترین هفته های سفر”، “کم هزینه ترین ماه برای پرواز”، “تاریخ های پرواز خارج از تعطیلات،” ” مطلوب ترین تاریخ برای رزرو پرواز” باشند.

این ها تنها مطابقت کلمات کلیدی نیست، بلکه مطابقت مفهوم و موضوع نیز هست که به سطح کلمه کلیدی منتقل شده است پس ما با مسائلی مانند حجم، دشواری، فرصت های نرخ کلیک، اهمیتی که ممکن است داشته باشند یا نرخ تبدیلی که ما فکر می کنیم که ممکن است داشته باشند، آشنا هستیم.

سپس، ما می توانیم آنها را با هم گروه بندی کنیم و تصمیم بگیریم،«حجم این ها از همه بالاتر است ولی این ها برای ما اهمیت بیشتری دارند، این ها دشواری کمتری دارند و ممکن است فرصت نرخ کلیک بالاتری نیز داشته باشند. بنابراین ما قصد داریم “بهترین زمان های سال” را هدف قرار دهیم و این محتوائی است که ما نصمیم می گیریم ایجاد کنیم. حال ما قصد داریم کلمات کلیدی خود را برای “بهترین هفته ها و ماه ها برای رزرو پرواز در سال 2018” ترکیب کنیم.»

این عنوان به همان اندازه ی«راهنمای نهایی برای برنامه ریزی پرواز هوشمند» متقاعد کننده باشد، شاید یه مقدار کمتر یا شاید اشتباه می کنید. اما من مطمئن هستم که شما می توانید با یکی از آن، و از کلمات کلیدی ما هوشمندانه استفاده کنید. در حال حاضر من سر فصل هایی دارم که بر اساس ارزان ترین، پایین ترین شلوغی، انعطاف پذیر ترین، بر اساس خطوط هوایی،‌ بر اساس محل سکونت مرتب شده اند. عالی است مگه نه؟ ما محدوده ی همه ی موضوع ها و کلمات کلیدی همزمان در یک محتوا تحت پوشش قرار داده ایم.

در این مدل ها که ما نکات مثبت دو نوع روش ایجاد محتوا را برای کسب بهترین رنک به هم ترکیب می کنیم اغلب بسیار عالی جواب می دهند.

پس فهمیدیم که روش قدیمی محتوا های زیاد و مشابه به هم ایجاد می کنند که موتور های جستجو زیاد علاقه ای به رنک دهی به آن ها ندارد. در برابر آن محتوا هایی وجود دارد که بر خلاف محتوای غنی ای که دارد هم رنک مناسبی دریافت نمی کند چون موتور های جستجوی هنوز به این درجه از هوشمندی نرسیده اند که کلمات کلیدی را به هم یا محتوا را به کلمه کلیدی ربط بدهند مخصوصا در زبانی مانند زبان فارسی.

پس بهتر است ترکیبی مناسب و هوشمندی از دو روش بالا به کاربران و موتورهای جستجو ارائه دهیم که هم رضایت کاربران را بتوانیم جلب کنیم و هم رنک موتور های جستجو. در صورتی که محتوای شما بسیار طولانی شد، به صلاح دید خود می توانید آن را به دو قسمت اصلی تقسیم کنید.

می توانید در بخش نظرات، ایده و روش های که از آن برای تولید محتوا استفاده می کنید را با ما و دیگر کاربران سایت در میان بگذارید.