سئو سایت های قدیمی

فرض کنید که شما یک وب سایتی را با کمک دوستان خود طراحی کرده اید. این وب سایت در ابتدا چون جدید است و تکنیک های به روز سئو و به عبارتی دیگر سئو سایت در آن پیاده شده است، از نظر رتبه بندی گوگل سریعا رشد کرده و کاربران زیادی را به سمت خود جذب می کند. اما اگر به روز نشود و هیچ مطلب جدیدی در آن قرار نگیرد، تعداد کاربران در مدت زمانی کوتاهی کاهش پیدا می کند که این مساله باعث کاهش رتبه وب سایت می شود. این مشکل اکثر وب سایتهای قدیمی است که به روزرسانی نمی شوند.

یک نکته خیلی مهم این می باشد، وقتی که رتبه وب سایت شما به دلیل بروز رسانی نشدن کاهش پیدا می کند، اگر می خواهید آن را به حالت قبل برگردانید، این عمل سختتر از روزی است که شما وب سایت خود را تازه ایجاد کرده اید و قصد دارید آن را در صفحه اول گوگل قرار دهید. به روزرسانی نشدن صفحات و مطالب وب سایت باعث جریمه گوگل می شود. در مقاله سئو قصد داریم که چند تکنیک برای بازگرداندن سریعتر رتبه وب سایت های قدیمی بیان نماییم. پس با سئوکار باشید.

1. حساب همه چیز را داشته باشید

اولین مساله که باید آن را بررسی کنید، مواردی هستند که باعث افزایش یا کاهش رتبه وب سایت شما شده اند. اگر وب سایت شما خیلی قدیمی، تکنیک های سئو متفاوتی باید برای آن استفاده کنید. همانطور که گفتیم، شما ممکن است از طرف گوگل مورد جریمه قرار گرفته باشید.

اما چه مواردی را که مربوط به سئو سایت است را باید بررسی کرد:

ساختار وب سایت

اولین مورد، ساختار وب سایت است. آیا ساختار وب سایت شما به روز است؟ آیا با استاندارد به روز طراحی مطابقت دارد یا خیر؟ آیا در کدنویسی آن از آخرین نسخه استفاده شده است؟ آیا ساختاری که الان استفاده شده است، مورد تایید الگوریتم جدید گوگل قرار می گیرد؟ اینها مواردی هستند که شما باید در اولین مرحله به آن توجه کنید. همیشه شما باید اطلاعات خودتان را از نظر کدنویسی و چگونگی قالب بندی صفحه به روز نگه دارید.

موضوع وب سایت

قبلا موضوع وب سایت شما در مورد چه چیزی بوده است؟ این خیلی مساله مهمی است. در طراحی ساختار مجدد، نباید موضوع و هدف اصلی وب سایت شما تغییر کند. هر تغییری نیاز به انرژی و زمان زیاد برای بدست آوردن بازده مورد نظر دارد. استراتژی بازاریابی محتوا وب سایت شما براساس موضوع اصلی سایتتان تعیین می شود.

محتوای وب سایت

هر محتوای از وب سایت شما توسط گوگل ایندکس شده است مگر اینکه شما از قبل تعیین کرده باشید که محتوا توسط ربات گوگل بررسی و ایندکس نشود. البته مهمترین بخش در محتوا، آدرس هر صفحه است که نباید تغییر کند چون تغییر آدرس باعث ایجاد خطای 404 می گردد گوگل این خطا را جریمه می کند.

شما همچنین باید وب سایت خود را از نظر هک و حملات غیر مجاز مورد بررسی قرارداده و از ایمن بودن آن در برابر این حملات مطمئن شوید. بعضی از هکرها اقدام به ایجاد صفحات از وب سایت شما کرده که از نظر گوگل مورد اسپم واقع می شود. پیدا کردن این صفحات و اینکه مورد حمله قرار گرفته اید، کار آسانی نیست.

برای همین تاکید می شود تمامی باگ ها و ایرادات امنیتی خود را بررسی کرده و سریعا اقدام به رفع آنها کنید. یکی از این موارد، تغییر رمز عبور به طور مرتب است. همچنین مطمئن شوید که سرورهاست شما هرروز از نظر امنیتی به روز می شود و هیچ گونه مشکلی از بابت دسترسی غیر مجاز برای آن وجود ندارد.

2. دسته بندی مطالب

امروزه محتوای وب سایت برای گوگل نسبت به بقیه از اهمیت بیشتری برخورداراست. محتوای ضعیف از نظر سئو سایت، باعث آسیب رساندن به رتبه وب سایت می گردد و مطلب قوی باعث بهبود در رتبه می شود. نخستین قدم در تولید مطلب، تعیین موضوع و دسته آن می باشد.

بسته به قدمت و آخرین به روزرسانی وب سایت، میزان فعالیت برای بازنگری در خصوص محتوا متفاوت است. در ادامه تعدادی تکنیک را بیان می کنیم که با کمک آنها بتوانید محتوای قدیمی وب سایت خود را بازنگری کنید:

تهیه لیست عنوان و آدرس

لیستی از عنوان ها و آدرس تمامی صفحات مقاله خود تهیه کنید. حتی تعدادی از صفحات مانند درباره ما، تماس با ما و سوالات متداول را نیز، عنوان و آدرس بارهای آنها را بنویسید. سپس با استفاده از کلمات کلیدی در گوگل آنالیتیک مرتبط با وب سایت خود، تطابق دهید و سعی کنید که مقالات خود را از این به بیشتر در حوزه کلمات کلیدی مرتبط خود بنویسید.

تغییر آدرس صفحات

آدرس تمامی صفحات خود را از نظر خوانا بودن بررسی کنید و در صورت لزوم تغییر یا حذف کنید. درسئو سایت، این آدرس است که شناخته می شود و اهمیت دارد.

بررسی عنوان مطالب

عنوان تمامی صفحات خود را بررسی کنید. آیا مطابق با سئو سایت است یا خیر؟ اگر مشکلی وجود داشت، آن را رفع کنید.

بررسی متاتگ توضیحات

متاتگ توضیح یکی از مهمترین متاتگ ها از نظر گوگل می باشد. از نظر سئوسایت نوشتن متا توضیح به گوگل در خصوص نوع و ماهیت محتوا اطلاع می دهد پس سعی کنید حتما از این متا تگ استفاده کنید. مراقب باشید، گوگل خیلی باهوش است. اگر محتوای متا با متن اصلی مطابقت نداشته باشد، شما را جریمه می کند.

بررسی متاتگ کلمه کلیدی

گوگل چند سال پیش بیان کرد که دیگر از این متاتگ برای رتبه بندی و نشان دادن صفحات استفاده نمی کند اما هنوز شواهدی وجود دارد که این متا تگ از اهمیت ویژه ای برخوردار است. متاتگ ها را در تمامی صفحات خود بررسی کنید و در صورت لزوم آنها را بهینه نمایید.

محتوای اصلی را بررسی کنید

چند مورد را شما باید در مورد محتوای وب سایت خود بررسی کنید:

مقدار کلمات به کار رفته باید حداقل 1000 کلمه باشد. ازنظر سئو سایت، تعداد کلمات استاندارد 2500 است.

بررسی خوانا بودن مطلب از نظر اندازه فونت و رنگ آن

کپی نبودن مطلب

3. جریمه های گوگل درسئو وب سایت تان را بررسی کنید

گوگل دو نوع جریمه برای وب سایت ها در نظر گرفته است. یکی از این جریمه ها که جریمه اصلی گوگل می باشد، اشکالات دستی نامیده می شوند یعنی زمانی که شما قوانین گوگل را زیرپا می گذارید و به خاطرآن جریمه می شوید. وب سایت شما به خاطر این اشکالات جریمه می شود اما بعد از رفع آنها، نام وب سایت شما ازلیست جریمه گوگل برداشته می شود. نوع دیگر، جریمه ارزشی است که که الگوریتم گوگل انجام می شود. برای مثال، وب سایت شما اگر محتوای ضعیف و نامناسبی داشته باشد براساس الگوریتم پاندا جریمه می شود و باید سریعا به رفع این موضوع بپردازید چونکه جریمه شدن به خاطر الگوریتم های گوگل، تاثیر بدی سئو وب سایت شما دارد.

برای همین باید اول از همه انواع الگوریتم گوگل را بشناسید و بعد براساس آنها، وب سایت خود را بهینه کنید. همچنین نوشتن کد های برنامه نویسی وب سایت خود را بررسی کنید و اگر اشکالی مشاهده کردید، سریعا آن را برطرف کنید.

4. برای سئو وب سایت خود یک برنامه ریزی عملیاتی ایجاد کنید

شما قبل ازشروع باید نیازهای اصلی وب سایت خود را بررسی کنید و یک برنامه ریزی برای آن انجام دهید. بهتر است قبل ازاینکه روی یک هاست اصلی، آن را بررسی کنید، ابتدا آن را روی هاست مجازی تست کرده و ایرادات آن را طبق برنامه خود رفع کنید. در ادامه فعالیت هایی که باید در برنامه سئو وب سایت خود درنظر بگیرید را برای تان بیان کردیم.

  • اولین اقدام، بررسی کدهای نوشته شده است. آیا کدها براساس آخرین متدهای برنامه نویسی می باشد یا خیر. بعد نام دامنه خود را بررسی کنید که مشکلی نداشته باشد.
  • نامه دامنه صفحات را بررسی کنید. آنهایی را که مشکلی دارند را تغییردهید یا اگر صفحه ای هیچ کاربردی ندارد، حذف کنید.
  • صفحه های بی ارزش را حذف کنید یا آدرس آنها به یک صفحه بهتر ریدارکت کنید. فقط مراقب اخطار 404 باشید.
  • محتوا را بررسی کنید و محتوای صفحات خود را براساس سئو وب سایت کامل کنید.
  • از نظر رسپانسیو بودن و آخرین متدهای طراحی و امنیتی وب سایت خود را بررسی کنید.

5. خود را در شبکه های اجتماعی نشان دهید

امروزه دیگر کمتر کسی است که از شبکه های اجتماعی استفاده نکند و این شبکه ها یک بستر مناسب و کم هزینه برای تبلیغ و نشان دادن برند خود به دیگران می باشد. اگر هیچ اکانتی در شبکه های اجتماعی ندارید، سریعا ایجاد کرده و در آنها با استراتژی شبکه های اجتماعی فعالیت کنید.

6. محتوای جدید بنویسید و آنها را تنظیم کنید

بعضی افراد فکر می کنند همینکه ظاهر وب سایت خود را بروزرسانی کردند کافی است و دیگر لازم نیست جهت سئو فعالیتی انجام دهند در صورتی که این بزرگترین اشتباه است چون لطمه ای که بعدا از نظر سئو به سایت شما وارد می شود، جبران ناپذیر است. وقتی که ایراد های اولیه را برطرف کردید، باید با استراتژی های خاص، بتوانید سایت خود را به اصطلاح زنده نگه دارید و آن به روزرسانی مرتب است. یکی از اقدامات بروز رسانی، تولید محتوا برای وب سایت می باشد. اگر محتوای وب سایت شما به روزنگردد و مطلبی و پیامی برای کاربر نداشته باشد، کاربر دیگر هیچگاه به سایت شما برنمی گردد و در واقع شما یک مشتری اصلی را از دست داده اید.

سعی کنید با یک برنامه ریزی دقیق، شروع به تولید محتوا در هفته نمایید و آن را به پویا نگه دارید. یکی از مسائلی که در سئووب سایت خیلی تاثیر دارد، محتوا است پس باید بتوانید نکات و استراتژِی های تولید محتوا را به خوبی در آن اجرا نمایید.