اشتباه سئو

فرض کنید که شما دارای یک شرکتی هستید که خدمات طراحی سایت و سئو را ارائه می دهید. خب مسلما اولین کاری که انجام می دهید، یک وبسایت برای خود طراحی کرده و سعی می کنیم که با رعایت اصول سئو، آن را در صفحه اول گوگل قرار بدهید. بعد از اینکه موفق شدید آن را در به جایگاه اول ارتقا بدهید، کم کم زنگ خور شرکت شما زیاد می شود و افرادی زیادی در خصوص خدمات شما و نحوه قیمت سوال می پرسند. به جرات می توان گفت که هیچ وقت نباید انتظار داشت کل 100 درصد این تماس با مشتری نهایی ختم شود، بلکه این مساله بستگی به خودتان دارد که تا چه حد بتوانید، افراد با برنامه ای که به او ارائه می دهید، جذب کنید. نمی خواهیم خیلی از مساله اصلی دور شویم، می رویم کمی سر اصل مطلب. در این بین بعضی از افراد درخواست قرار ملاقات حضوری با شما می کنند و اینجاست که کار اصلی شما به عنوان صاحب شرکت که سئوکار هم می باشد، شروع می شود.

استرس همیشه با صاحب شرکت در اولین ملاقاتی که با مشتری دارد، وجود دارد. ممکن است که او بارها تجربه صحبت کردن با افراد مختلفی را در حوزه کاری خود داشته باشد، اما این را باید بدانید و در واقع شما هم باید بدانید، هر فردی خصلت خاص خود را دارد، پس داشتن استرس در این حوزه، تا حدی طبیعی است.

اینکه مشتری جدید چه خصلتی دارد، دقیقا چه چیزهایی می خواهد، راه های نفوذ و برغلبه بر او چیست، احتمال قبول کردن پروژه و نکات دیگری که ممکن است فکر شما تا شروع قرار درگیر کند. قبل از اینکه وارد جلسه شوید، اول از همه باید به ظاهر خود برسید. لازم نیست که از لباس های گران قیمت استفاده کنید. اتفاقا هرچه ساده تر بپوشید، بهتر است اما آراسته و اگرهم از ادکلن های خوشبوکننده استفاده کنید، خیلی هم بهتر است.

داشتن کارت ویزیت که اطلاعات شخصی شما کاملا برروی آن نوشته شده باشد، دانستن اطلاعات دقیق از سایت ها و تکنیک های به روز، بررسی سایت های مشابه رقیبان آن ها، در نظر گرفتن چند رنج قیمت که بتوانید آن ها را متقاعد کنید، از مواردی هستند که حتما باید قبل از جلسه آماده کنید. در واقع فرض کنید که قرار است که یک کنفرانس خبری بدهید و باید از قبل همه دستورات و نکات را آماده کنید.

در ادامه این مقاله قصد داریم تا اشتباه سئو که ممکن است در اولین جلسه و قرار خود با مشتری جدید اتفاق می افتد و به قیمت از دست رفتن او می شود را بیان کنیم.

3 اشتباه مهلک در اولین جریان جلسه مشتری سئو سایت

1. او را نشناسید و هرچه گفت بگید چشم

شناخت مشتری در نگاه اول کار یک روانشناس است و سئوکار اصلا روانشناس نیست که بخواهد مشتری را در نگاه اول بشناسد ولی اگر باتجربه باشد، سریعا می تواند آن ها را براساس نیازهایشان و دیگر مسائل به دسته خاصی نیز تقسیم نماید. ولی روی صحبت ما این جا با تازه کاران است.

مسلما افرادی که تجربه زیادی در این خصوص ندارند، نه شناختی از مشتری دارند و نه میدانند که چگونه می توانند در شرایط مختلف بر مشتری غالب شوند. یک از اشتباهات مهلکی که افراد تازه کار انجام می دهند، این است که در قبال هر درخواست مشتری به هیچ وجه از عبارت نه استفاده می کنند. برای مثال فرض کنید که مشتری دارید که در زمینه داروسازی کار می کند. او از شما می خواهد که در زمان یک هفته در صحفه اول گوگل قرار بگیرد و چون شما تازه کار هستید و برای اینکه او را از دست ندهید، سریعا قبول می کنید. در واقع این اشتباه مهلک نیست، شما مرگ کاری خود را رقم زده اید. برای کلمات عمومی مانند داروسازی یک هفته که هیچ، حداقل شش ماه زمان نیاز است تا او فقط بتواند جایگاه دهم قرار بگیرد.

پس قبل از اینکه به هر درخواست جوابی بدهید، آن را بسنجید که آیا از نظر منطقی امکان انجام آن وجود دارد یا خیر مانند تخفیف های زیاد. نگران از دست رفتن مشتری نباشید، زیرا اگرنتوانید درخواست غیر منطقی آن ها رابه درستی انجام دهید او برای شما تبلیغ منفی انجام خواهد داد.

2. مزایای کاری خود را بیان نکنید

یکی دیگر از اشتباهات مهلک هر فرد، این است که به هیچ وجه مزایای کاری خود را بیان نکند. اگر او شماره شرکت شما از اینترنت پیدا کرده است، پس مطمئن باشید این بزرگترین مزیت کاری شما است یعنی چه؟ یعنی اینکه سایت شما اینقدر از نظر سئو قوی بوده است که او به محض جستجوی عباراتی خاص مانند سئو، اول لینک سایت شما را دیده است. پس این مهمترین مزیت کاری شما می باشد که می تواند در جلسه اول بر آن تاکید کنید.

خود را به هیچ وجه در جلسه اول دست کم نگیرید. تمامی مزیت های کاری و جایزه هایی را که در این مدت توانسته اید بدست بیاورید و همچنین مشتریان خود، مخصوصا آن هایی که را برند می باشند را در جلسه اول معرفی کنید، البته فقط قوی ترها را. با این روش دیگر مشتری نمی تواند نسبت به قبول نکردن خدمات شما معطلی کند مگر اینکه دنبال کار ارزان باشد!!!

3. تضاد در گفته ها

بدتر از آن، تضاد در گفته هایتان می باشد. متسفانه این مساله در بین سئوکاران بیشتر از همه به چشم می خورد. مثلا شما بیان کنید که ما با تمامی اصول سئو آشنا هستیم بعد او از شما یک تکنیکی را بپرسد و شما نتوانید به درستی پاسخ او را بدهید. ما اگر شما جای شما بودیم، سریعا جلسه را ترک می کردیم و به قول معروف با یک خداحافظی مشتری خود را بیشتر خوشحال می کردیم که شخصی جلوی نشسته که اطلاعاتش گاها کمتر از اوست.

تضاد دیگر در قیمت دهی است. برای مثال شما بیان کردید که می توانید با یک میلیون تومان سایت بزنید بعد در آنجا بیان کنید که نه ما یک میلیون سایت نمی زنیم فقط فلان کارها را انجام می دهیم. این تضاد باعث از بین رفتن اعتماد مشتری می شود. پس دقت کنید، همانطور که بیان کردیم حتما با آمادگی کامل وارد شوید و سعی کنید و از قبل تمامی موارد و ابزارها را مانند نمونه کارها، قراردادها و غیره را همراه خود ببرید.