تگ عنوان سئو

اولین چیزی که کاربر در صفحه نتایج جست‌ وجو گوگل یا صفحه بلاگ سایت شما مشاهده می‌کند، عنوان مطلب است. کاربر ابتدا عنوان را خوانده و اگر متناسب با نیاز و جوابش بود یا اینکه نظر او برای ادامه خواندن جلب کرد، بر روی لینک کلیک خواهد کرد. برای همین است که بیشتر متخصصان سئو، بر نوشتن عنوان تأکید می‌کنند.

عنوان علاوه بر اینکه باید کاربرپسند باشد؛ یعنی بتواند نظر کاربر را در همان ابتدا به خود جلب کند، اصول سئو هم در نوشتن آن باید رعایت شود. متأسفانه بیشتر کاربران و مدیران سایت یک جانبه به جلو می روند؛ یعنی به دنبال عنوان جذاب هستند یا تگ عنوان سئو پسند که هیچکدام به تنهایی نمی‌تواند سهم اصلی مانند عنوان عالی را داشته باشد.

البته باید گفت که در نظر گرفتن یک مورد هم بر روی سئو سایت تأثیرگذار است؛ اما اگر واقعاً به دنبال تگ عنوان سئو پسند کامل هستید، رعایت کردن موارد زیر به شما کمک خواهد کرد.

چرا باید به عنوان سایت اهمیت بدهیم؟

همانطور که کاربر اول از همه، عنوان سایت شما را می‌خواند و سپس وارد مطلب می‌شود؛ گوگل هم به همین صورت رفتار می‌کند. شما وقتی عبارتی را در موتور جست‌وجو وارد می‌کنید، گوگل در ابتدا به بررسی عنوان‌های سایت‌های می‌پردازد تا متناسب‌ترین مورد بر اساس کوئری شما برسد و سپس آن‌هایی را که قرابت معنایی نزدیک‌ تری را به شما نمایش داده می‌شود. البته فقط عنوان نیست که در سئو و بهینه سازی سایت مؤثر است؛ اما جز اولین موردهایی است که توسط گوگل بررسی می‌شود.

برای همین خود گوگل همراه با متخصصانش همیشه بر نوشتن تگ عنوان سئو پسند تأکید زیادی می‌کنند. به کار بردن عبارت کلیدی و متناسب بودن عنوان با محتوا، جز مهم‌ترین نکاتی است که یک مدیر سایت باید به آن دقت زیادی داشته باشد. بهینه بودن عنوان‌ها، تأثیر زیادی می‌تواند در افزایش صفحات یک سایت در گوگل داشته باشد. گوگل به مواردی که برایش اهمیت دارد و تأکید زیادی بر آن‌ها می‌کند، بیشتر از بقیه در رتبه‌بندی صفحات ارزش می‌دهد.

نکات نوشتن تگ عنوان سئو پسند

به طول عنوان دقت کنید

از نظر گوگل، طول عنوان استاندارد باید بین 50 تا 60 کاراکتر باشد؛ البته ما بیشتر توصیه می‌کنیم که عنوان شما بهتر به طور متوسط 55 کاراکتر نوشته شود. گوگل عنوان‌هایی را که بیش از 60 کاراکتر باشد را به صورت کامل نشان نداده و شما چنین عنوان‌هایی را به صورت نقطه چین مشاهده می‌کنید و همچنین بیشتر صفحاتی با عنوان کمتر از 50 کاراکتر را اصلاً در رتبه‌بندی در نظر نمی‌گیرد. نکته خیلی مهم اینکه تعداد کاراکترهای به کار رفته همراه با فضای خالی بین آن‌ها در نظر گرفته می‌شود. موردی که متأسفانه خیلی از مدیران و تولیدکنندگان محتوا به آن دقت نمی‌کنند.

برای هر صفحه یک تگ عنوان سئو پسند مجزا بنویسید

هر صفحه سایت شما هدف مخصوص به خود دارد و نمی‌توان دو صفحه‌ای را پیدا کرد که اطلاعات نمایش داده شده در آن‌ها یکسان باشد. همانطور که محتوا و هدف دو صفحه متفاوت است، عنوان‌های آن‌ها هم باید یکتا باشند. هر مطلب و صفحه‌ای که شما ایجاد می‌کنید، باید یک تگ عنوان سئو پسند کاملاً متفاوت با صفحه‌ای دیگر داشته باشد، در غیر این صورت توسط گوگل به خاطر کپی بودن، مورد جریمه قرار می‌گیرید. در حالت کلی، نباید در دو عنوان بر روی یک کلمه کلیدی تأکید شود.

استفاده از کلمات کلیدی اصلی در عنوان

بیشترین تأکید در نوشتن یک تگ عنوان سئو پسند، استفاده از کلمات کلیدی در آن است. ساختار نوشتن چنین عنوان به صورت : کلمه کلیدی اصلی – جمله با تأکید بر کلمه کلیدی فرعی | نام برند است. البته به تازگی گوگل تغییراتی را برای در نظر گرفتن عبارات کلیدی در عنوان بیان کرده است؛ اما هر چه که هست، باید بدانید که با توجه به اینکه توسط گوگل اول از همه مورد بررسی قرار می‌گیرد، پس باید حتماً عبارت کلیدی اصلی مقاله خود را به کار ببرید و دوم اینکه عنوان نوشته شده حتماً باید با محتوای مطلب موضوع یکسان باشد.

اگر در نتایج جست‌وجو دقت کرده باشید، گوگل در عنوان و متا توضیحات، کلمات کلیدی متناسب با عبارت نوشته شده را به صورت بولد شده نشان می‌دهد و آن‌هایی را که بیشترین حالت را دارند، در صفحه اول قرار می‌دهد. برای همین است که تأکید زیادی بر این مسئله می‌شود.

برای کاربر بنویسید نه موتورهای جست‌وجو

درسته که ما در مورد قبل گفتیم، کلمه کلیدی اصلی را در عنوان به کار ببرید؛ اما این دلیل نمی‌شود که کاربر که مهم‌ترین سرمایه یک سایت است، فراموش شود. همانطور که در اول این مقاله بیان کردیم، در تگ عنوان سئو پسند کاربر و تکنیک­های بهینه سازی باید با هم در نظر گرفته شوند. ساختاری که در مورد قبل بیان شد، یک ساختار کلی است و در بعضی مواقع لازم نیست که آن را رعایت کنید.

اگر در نوشتن عنوان به صورت ساختار بالا، از نظر کاربرپسند بودن به مشکلی بر می‌خورد، می‌توان کلمه کلیدی اصلی را در وسط یا انتها قرار داد تا ساختار متن هم بهتر حفظ شود.