ساب دامین

ساب دامین را بارها مشاهده کرده‌ اید اما ممکن است به آن دقت نکرده باشید. ساب دامین درواقع یک نوع دامنه است که از دامنه اصلی مشتق گرفته‌ شده است. برای مثال نام دامنه اصلی سایتی به نام seokar.com است. یک ساب دامین که می‌توانیم برای این دامنه تعریف کنیم به‌صورت زیر است:

Name1.seokar.com

محدودیتی در تعداد تعریف ساب دامین وجود ندارد و ازنظر ساختاری هم می‌توانند هیچ شباهتی به هم نداشته باشند. ساب دامین درواقع یک دامنه مجزا تلقی می‌شود که فقط نامش از نام یک دامنه مشتق گرفته است. برای مثلاً بلاگفا که بیشترین ساب دامین ممکن را در ایران دارد یا اکثر شرکت‌هایی که هاست رایگان ارائه می‌دهند، یک ساب دامین را هم که مشتق شده از نام اصلی شرکت است را به شما پیشنهاد می‌دهند( بیشتر آن‌ها اجازه استفاده از دامنه اصلی را برای استفاده از هاست رایگان نمی‌دهند).

تفاوت ساختاری دامین و ساب دامین چیست؟

ساب دامین و دامین ازنظر مفهوم خیلی به هم نزدیک هستند و ازاین‌ رو همیشه بین مفهوم آن‌ها اشتباه گرفته می‌شود. در فارسی، ساب دامین را زیر دامنه می‌گویند اما کمتر بین اهالی آن استفاده می‌شود و بیشتر به همان ساب دامین معروف است.

همان‌طور که در بالا گفته شد، ساب دامین، یک دامنه مشتق شده از دامنه اصلی است و حداقل وجه مشترک آن‌ها نام دامنه اصلی که در هر دوتایشان به کار گرفته‌شده است.

ساب دامین به‌هیچ‌ وجه دامنه اصلی نیست.

صفحات ساب دامین و دامنه اصلی ممکن است که ازنظر ساختار، سئو، رنگ و محتوا کاملاً باهم متفاوت باشند یا شباهت آن‌ها خیلی کم باشد. اگر به دنبال تفاوت هستیم، باید بگوییم، می‌توانیم موارد زیر را بیان کنیم:

1. دامنه فقط یک‌ بار استفاده می‌شود و یونیک است اما می‌توان از یک دامنه هزارها ساب دامنه‌ ایجاد کرد. البته هر ساب دامنه‌ای با هر نامی را هم فقط یک‌بار می‌توان به کار برد.

2. ساختار آن‌ها متفاوت است. ساختار دامنه به‌ صورت seokar.com است اما ساختار ساب دامنه به‌صورت tool.seokar.com است.

3. شرکت‌های مطرح ساب دامین را برای صفحات فرعی خود به کار می‌برند.

4. اصولاً ساخت ساب دامین به‌ صورت رایگان عرضه می‌شود اما دامین مستلزم پرداخت هزینه است.

کاربردهای ساب دامین و تأثیر آن در سئو سایت چیست؟

درست است که ساب دامین را بخشی از دامین اصلی در نظر می‌گیرند اما درواقع یک دامین مجزا است، حتی ازنظر موتورهای جستجو هم مجزا به‌حساب می‌آید. بسیاری از شرکت‌ها از ساب دامین ها به‌ منظور انجام برخی از هدف‌های خاص خود که ممکن است موقتی هم باشند، به کار می‌برند ولی باید بدانید که همان تکنیک‌هایی را که در دامین اصلی به کار می‌برید تا سایت خود را در صفحه اول گوگل قرار بدهید، باید برای ساب دامین ها نیز استفاده کنید. اما کاربردها و مزایای ساب دامین در سئو سایت چیست؟

1. ایجاد وب‌ سایت برای کاربرانی خاص

فرض کنید که شما دارای مخاطبان بسیاری در شهر یا کشورهای مختلفی می‌باشید و نیاز دارید که صفحاتی را متناسب با زبان آن‌ها تولید کنید. در این حالت برای مثال می‌توانید برای صفحه به زبان انگلیسی خود، یک ساب دامین مجزا در نظر بگیرید. اما این تکنیک نسبت به هنگامی شما صفحه زبان‌های دیگر را داخل دامین اصلی قرار می‌دهید، چیست؟

وقتی‌که ساب دامین های مجزا برای زبان‌های دیگر تهیه می‌کنید، می‌توانید برای آن‌ها هاست دیگری خریداری کنید. به این صورت از حجم کلی صفحات نسبت به هنگامی‌که همه زبان‌ها دریک ماست هستند، کاهش داده‌اید و این مسئله باعث افزایش سرعت سایت شما می‌شود که تأثیر مثبتی در سئو خواهد داشت.

حال زبان یک نمونه است، حتی می‌توانید برای دیگر بخش‌ها هم‌چنین مسئله‌ای را در نظر بگیرید و برای هرکدام که فکر می‌کنید کاربران خاص اما پربازدید دارد نیز، ساب دامین مجزا در نظر بگیرید.

2. بخش بلاگ یا فروشگاه را جدا کنید

بعضی ازسایت ها ماهیت بلاگی دارند و قصد دارند که یک بخش فروشگاهی نیز برای خود ایجاد کنند که همنام با دامنه اصلی خود باشد. ایجاد سایت فروشگاهی نیازمند برنامه‌ریزی زیادی است و به این راحتی نمی‌توان آن را در صفحه اول گوگل قرار داد. برای همین توصیه می‌شود برای اینکه هم سایتتان ازنظر سرعت کند نشود و یک بخش فروشگاهی اما همنام با دامنه اصلی داشته باشید، یک سابت دامین برای آن ایجاد کنید. همین کار را می‌توانید به‌صورت بالعکس برای ایجاد یک بخش بلاگ به‌صورت مجزا و حرفه‌ای ایجاد کنید مانند بعضی از سایت‌های فروشگاهی که برای خود بخش مجله دارند.

3. ایجاد بخش موبایل

بعضی از افراد به‌جای اینکه سایت خود را به‌صورت رسپانسیو ایجاد کنند، از ساب دامین مجزا که صفحات آن موبایل فرند است، استفاده می‌کنند. البته این روش ممکن است برای کاربران تا حدی گنگ باشد زیرا آن‌ها باید برای ورود به هر نسخه یک آدرس صفحه‌ای را تایپ کنند اما سایت‌هایی که بازدید بالایی ندارند و سایت‌های قدیمی که طراحی مجدد آن‌ها تقریباً امکان‌پذیر نیست، می‌توان از یک ساب دامین مجزا برای نسخه موبایل آن نیز استفاده کرد. به‌هرحال داشتن بخش موبایل امروزه برای داشتن یک سایت( یا موبایل فرند بودن) ازنظر سئو اهمیت زیادی دارد.

4. کاربرانی که هرکدام نیاز است پروفایل مجزایی داشته باشند

فرض کنید که سایتی دارید که کاربران زیادی اقدام به ثبت‌نام در سایت شما می‌کنند و مطالب خود را در سایت شما قرار بدهند. درواقع سایت شما یک سایت بلاگ محور است. هر کاربر می‌تواند به‌صورت عادی کاملاً در سایت شما ثبت‌نام کرده و یک آدرس به‌صورت seokar.com/test دریافت کند. در اینجا مطالب و محتویاتی که او قرار می‌دهد، در سرور و هاست اصلی شما نیز قرار داده می‌شود که با اضافه شدن کاربران و مطالب، باعث سنگین شدن ماست شده و درنتیجه سرعت سایت را کاهش می‌دهد.

اما شما می‌توانید یک‌راه دیگر برای این مسئله در نظر بگیرید. برای هر کاربر یک ساب دامین اختصاص بدهید و آدرس پروفایل او را به‌صورت test.seokar.com تغییر دهید. این دیگر یک دامین مجزا ازنظر گوگل است و حتی می‌توانید به‌گونه‌ای این دامنه‌ها را تنظیم کنید که دریک‌هاست دیگر بارگذاری شود. همچنین بعضی از کاربران ممکن است فعالیتی را انجام دهند که ازنظر گوگل خلاف باشد و درنتیجه اگر شما آن‌ها از دامنه سایت شما استفاده کنند، سایت شما نیز مورد جریمه گوگل قرار خواهد گرفت اما اگر برای هرکدام یک ساب دامین تعریف کنید، برای اینکه دامنه مجزا به‌حساب می‌آید، هر جریمه دیگر بر دامنه اصلی تأثیر منفی نخواهد گذاشت.

سوالات متداول

تعریف زیر دامنه چیست؟

یک زیر دامنه قسمتی از نام دامنه اصلی شما است. در اصل، یک زیر دامنه بخشی جداگانه از وب سایت شما است که تحت همان نام دامنه اصلی کار می کند. برای ایجاد یک زیر دامنه، باید یک نام دامنه اصلی وجود داشته باشد

آیا ساب دامنه ها آدرس IP متفاوتی دارند؟

از آنجایی که ساب دامین می‌تواند از یک آدرس IP متفاوت استفاده کند، می‌توانید مشتری خود را به یک آدرس وب کاملاً متفاوت یا آن را به یک آدرس IP یا دایرکتوری خاص در حساب میزبانی وب خود هدایت کنید.

آیا ساب دامنه ها رایگان هستند؟

اگر صاحب یک دامنه هستید، بله، می توانید از زیر دامنه های رایگان وب سایت لذت ببرید! برای ایجاد زیر دامنه نباید هزینه ای پرداخت نمایید.