کمپین تبلیغاتی

احتمالا اگر یکی از فعالان حوزه کسب و کار های اینترنتی باشید حتما نام کمپین تبلیغاتی را شنیده اید. کمپین تبلیغاتی یعنی استفاده از راه ها و کانال های مختلف برای رساندن پیام های تبلیغاتی. در واقع پیامی یکسان با تمی مشترک از طریق راه ها و کانال های مختلف مثل رسانه ها به اشتراک گذاشته می شود. این کمپین های تبلیغاتی چارچوب های زمانی ثابتی دارند و این چهار چوب های زمانی با دقت تعیین می شوند.

هدف از ایجاد این کمپین ها این است که بهترین استراتژی های ترفیع برای محصولات و خدمات شرکت ها مشخص شود. فرقی نمی کند که پیشنهاد محصولات و خدمات جدید دهید یا برنامه ای برای ترفیع محصولاتتان داشته باشید، کمپین تبلیغاتی – یا همان کمپین بازاریابی- می تواند با استفاده از فرایند های تعریف شده هدایت کند. پیش از آن که کمپین تبلیغاتی تان را گسترده کنید باید جایگاه شرکتتان را در بازار و جایگاه هدف را مشخص نمایید، بعد از این کار باید کمپین تبلیغاتی خود را به شکلی طراحی کنید که ارزش ها، ویژگی ها و مزایای محصولات و خدمات شرکت شما نسبت به پیش از برگزاری کمپین تبلیغاتی سیر صعودی پیدا کند. یکی از بهترین کمپین های تبلیغاتی کمپین سئو است.

چرا باید از کمپین تبلیغاتی استفاده کنید؟

آگاه کردن مخاطبان نسبت به محصول، متقاعد ساختن آن ها به خرید آن و فراهم کردن شرایطی که محصولات را در دسترس مخاطبان هدف قرار دهد سه دلیل عمده استفاده از کمپین های تبلیغاتی هستند. این کمپین ها ها را می توان برای هر محصول و خدماتی استفاده کرد چرا که می توانند حالات مختلفی به خود بگیرند. این کمپین ها می توانند به صورت آفلاین و آنلاین، تبلیغات محیطی و… مورد استفاده قرار بگیرند.

کمپین تبلیغاتی چه اجزایی دارد؟

کمپین مجموعه ای از فعالیت های هدفمند است که به شکل منظم اجرا و پیگیری می شود. فعالیت های کمپین به گونه ای سازمان دهی می شود که با ارسال یک سری پیام های مشخص، متوالی و تکرار پذیر روی مخاطبان هدف تاثیر می گذارد و نگرششان را به یک محصول یا حتی یک جریان سیاسی تغییر می دهد. معمولا این تاثیر گذاری از طریق ابزار های ارتباط جمعی و رسانه های تاثیر گذار – مثل شبکه های اجتماعی- صورت می گیرد.

کمپین تبلیغاتی از یکسری برنامه های مستقل اما هماهنگ به وجود می آید که همه ابعاد رسانه ای، تبلیغاتی، پیشبردی و روابط عمومی درباره یک خدمت، کالا یا بنگاه اقتصادی را با استفاده از رسانه های مختلف صوتی، تصویری و چاپی پوشش می دهد. این پوشش به صورتی است که یک مضمون و محتوای مشترک اما با پیام های مختلف و متنوع در بازه های زمانی تعریف شده با بودجه ای معین برای رسیدن به یک هدف القا می شود.

کمپین پلن یا برنامه کمپین تبلیغاتی یک طرح اولیه است که اقدامات لازم در هر مرحله برای ایجاد یک برنامه ارتباط بازاریابی فوق العاده را در خود جای می دهد. یکی دیگر از اجزای مهم کمپین تبلیغاتی مضمون آن است، که مهم ترین ایده برای فروش می باشد.

اجرای کمپین تبلیغاتی

شما باید در حین اجرای کمپین تبلیغاتی رفتار مخاطبانتان را تحت نظر داشته باشید و ببینید کمپینتان تا چه حد اثر گذار بوده است. برای فهمیدن این موضوع بهترین راه مقایسه عواملی از جمله شناخت برند، میزان فروش، جلب توجه کردن تبلیغات و میزان تعامل آن با مخاطبان است. اگر میزان اثربخشی کمپین تبلیغاتی را بررسی کنید می توانید نقاط ضعف و قوت کمپین خود را شناساسیی و در کمپین های آینده از آن ها استفاده نمایید.

رسانه های الکترونیکی و چاپی، غالب رسانه هایی هستند که در کمپین ها مورد استفاده قرار می گیرند. رسانه های چاپی همان مجله ها، بنر ها، پوستر ها و نشریات هستند و رسانه های الکترونیکی شامل ابزار های ارتباط جمعی و تلفن های همراه می باشند. نکته ای که نباید از گفتن آن صرف نظر کرد این است که کمپین های تبلغاتی که برگزار می کنید باید تداوم لازم را داشته باشند به گونه ای که وقتی خاطبان با این کمپین روبه رو می شوند زمان برای واکنش داشته باشند. البته همه کمپین ها از نظر مدت زمان برگزاری یکسان نیستند، مثلا بعضی از آن ها فصلی هستند و بعضی هایشان در تمام طول سال اجرا می شوند. بنابراین زمانبندی کمپین ها با یکدیگر متفاوت است.

به طور کل کمپین های تبلیغاتی در رسیدن به هدفشان موفق هستند ولی اگر کمپینی برگزار کردید و نتیجه مطلوب را از آن نگرفتید باید نواقص آن را بررسی کنید و در جهت رفع آن ها اقدام نمایید.