آیا تا به حال به اهمیت رنگ در برند تجاری تان فکر کرده اید؟ Coke قرمز است، UPS قهوه ای است و IBM آبی است. از نظر این شرکت ها درک استفاده مناسب از رنگ برای ایجاد یک تصویر مثبت در میان مصرف کنندگان بسیار حیاتی است. علاوه بر این رنگ نقش بزرگی در حافظه دارد. رنگ با تحریک تمام حواس فورا یک پیام را مانند روش های ارتباطی دیگر منتقل می کند. انتخاب رنگ مناسب برای برندینگ تجاری شما بسیار مهم است. این رنگ باید در تمام موارد تبلیغاتی تان از جمله لوگو و بسته بندی محصول به نظر برسد. رنگ انتخابی شما باید هماهنگ با کار، صنعت، تصویر و متناسب با برند تجاری تان باشد. همچنین باید اصول روانشناسی رنگ که نسبتا پیچیده است را در نظر بگیرد. رنگ می تواند با توجه به فرهنگ، وضعیت و صنعت معانی مختلفی پیدا کند. برخی مطالعات در بررسی رنگ ها مرتبط با برند های تجاری مختلف در قسمت زیر آورده شده است:

رنگ مناسب برند تجاری

آبی: آبی رنگی سرد است به معنای تعهد، قابل اعتماد، از لحاظ مالی مسئول و اطمینان بخش. به شدت با آسمان و دریا همراه است. آبی رنگ دوست داشتنی و خوبی است. آبی رنگ محبوب به ویژه برای موسسات مالی است، این رنگ با پیام الهام بخش اعتماد همراه است.

قرمز: قرمز محرک غده هیپوفیز، افزایش دهنده ضربان قلب و افزایش سرعت تنفس شماست. رنگ قرمز تهاجمی، پر انرژی، تحریک آمیز و باعث جلب توجه می شود. تعداد دفعات مشاهده رنگ قرمز پاسخ به هیجانی پرشور است که البته این نمی تواند همیشه مطلوب باشد. به عنوان مثال، رنگ قرمز می تواند نشان دهنده خطر یا بدهی نیز باشد.

سبز: به طور کلی سبز رنگ سلامت، طراوت و آرامش است. با این حال مفهوم رنگ سبز در شرایط گوناگون متفاوت است. سبز پررنگ با ثروت یا منزلت همراه است در حالی که نور سبز روشن تجلی گر آرامش است.

زرد: رنگ زرد در همه جوامع به رنگ خورشید مرتبط است. بنابراین مرتبط با خوش‌بینی، مثبت اندیشی، نور و گرماست. در بعضی شرایط به نظر می رسد بیانگر انگیزه و محرک تفکر خلاق و انرژی است. چشم رنگ زرد را قبل از هر رنگ روشن دیگری می بیند.

بنفش: بنفش رنگ مورد علاقه و خلاقانه است. این رنگ با ترکیب قرمز پرشور و آبی آرام تداعی رمز و راز، پیچیدگی، معنویت و حق امتیاز است. بنفش کمرنگ تداعی نوستالژی و احساسات است.

صورتی: انواع رنگ صورتی پیام های مختلفی دارد. صورتی داغ موجب انتقال انرژی، جوانی، لذت و هیجان و برای محصولات ارزان و یا مرسوم، مد روز برای زنان و یا دختران توصیه می شود. صورتی چرک احساساتی به نظر می رسد و صورتی روشن عاشقانه تر است.

نارنجی: نارنجی شاد تداعی کننده سرزندگی، سرگرمی و نشاط است. با ترکیب رنگ درام قرمز به همراه زرد، به عنوان رنگی اجتماعی و اغلب کودکانه معرفی می شود. تن هلویی آن برای مشاغل مرتبط با مراقبت های بهداشتی، رستوران ها و سالن زیبایی به کار می رود.

قهوه ای: این رنگ خاکی بیانگر سادگی، دوام و ثبات است. همچنین می تواند به معنای پاسخ منفی مصرف کنندگان به آن جنس مربوطه به عنوان کالایی کثیف استخراج شود. سایه های خاصی از قهوه ای، مانند قرمز مایل به قهوه ای، می تواند بیانگر نگاهی مجلل باشد. از دیدگاه کارکردی، قهوه ای خاکی یک انتخاب منطقی برای برخی از شرکت های حمل و نقل و شرکت های صنعتی است.

مشکی: سیاه رنگ جدی، برجسته، قدرتمند و کلاسیک است. رنگ درام آن بیانگر پیچیدگی خاصی است. سیاه برای فروش مصولات گران قیمت عالی به نظر می رسد.

سفید: رنگ سفید بیانگر سادگی، پاکیزگی و خلوص است. از دیدگاه چشم سفید به عنوان رنگ درخشان است که پس از نگاه کردن به آن چشم بلافاصله به دنبال یک علامت است. رنگ سفید اغلب همرا با نوزاد و محصولات مرتبط با سلامت نوزاد مورد استفاده قرار می گیرد.

همه رنگ های فوق را می توان به دو دسته اصلی تقسیم کرد: گرم و سرد. به طور کلی رنگ های گرم مانند قرمز و زرد پیام آور انرژی هستند در حالی که رنگ های سرد مانند آبی آرام تر و محافظه کارتر هستند. با این حال ترکیب رنگ های روشن تر و سرد طراوت و چالاکی آن را افزایش می دهد و باعث کاهش محافظه کاری آن می شود.