• تلفن :
  • 48000019 - 021 خط ویژه
سئو سایت - وبلاگ سئوکار


- نویسنده

چک لیست سئو 2024چیست؟ اقدامات جامع سئوی سایت

بصورت قدم به قدم همه کار های مورد نیاز سئو سایت در این مقاله مطابق با قوانین گوگل توضیح داده شده است. جهت بهبود رتبه و جایگاه سایت خود در گوگل شما باید حتما یک چک لیست سئو داشته باشید که در این مقاله ما مهم ترین ها را شرح داده ایم.

با رعایت مراحل گفته شده در زیر، شما می توانید یک ترافیک بسیار بالا از بازدیدکنندگان و مشتریان را برای سایت خود جذب کنید، همچنین انجام خیلی از مراحل و گام های زیر در کوتاه مدت نتیجه خواهد داد و شما می توانید نتیجه کار خود را مشاهده کنید.

چک لیست سئو در سال 2024 کار های سئوی سایت چیست؟

چک لیست سئو

نکات قبل از شروع:

سئو بصورت کلی به 3 بخش تقسیم میشود: سئوی داخلی ( On Page Seo ) ، سئوی خارجی (Off Page Seo) و سئو تکنیکال (Technical Seo) که در این مقاله نکات بسیار مهمی درباره سئوی داخلی توضیح داده شده است، تلاش کنید که همه یا اکثر نکات گفته شده درباره سئوی داخلی را انجام دهید، چون تاثیر زیای در سایت شما خواهد داشت ولی اگر نتوانستید همه نکات را انجام دهید، نگران نباشید.

در نظر داشته باشید که عملیات سئو بصورت یکباره نیست و شما باید مداوم روی سئوی سایت خود فعالیت کنید و نکات گفته شده در زیر را بصورت دوره ای انجام دهید.

پیش نیازها قبل از شروع کار:

در زیر 2 ابزار مهم و ضروری جهت تحلیل و پیگیری داده ها معرفی شده اند که شما نیز حتما باید از آن ها استفاده کنید.

گوگل آنالیتیکس

راه اندازی Google Tag Manager و Google Analytics

ابزار های Google Analytics و Google Tag Manager ابزار هایی بسیار حرفه ای و قدرتمند جهت اضافه کردن یا مدیریت و تحلیل آمار و ترافیک سایت یکی از بهترین ابزار های موجود در سطح وب می باشد که بدون نیاز به نوشتن کد های اضافه یا اعمال تغییرات اساسی در سایت امکانات بسیار زیادی را در اختیار شما قرار می دهد.

همچنین Google Analytics ضروری ترین ابزاری می باشد که برای سئو سایت خود حتما باید آن را داشته باشید، شما با استفاده از این ابزار میتوانید ترافیک طبیعی ورودی سایت خود از طریق موتور های جستجوگر را مشاهده و تحلیل کنید همچنین جزئیات بیشتری درباره : نرخ خروج کاربران از سایت شما ، جزئیات کمپین های ساخته شده و رفتار کاربران با سایت را می توانید مشاهده بکنید.

توضیحات بیشتر درباره گوگل آنالیتیکس

· Google Tag Manager

· Google Analytics

راه اندازی کنسول جستجوی گوگل یا همان گوگل وبمستر در چک لیست سئو

Search Console ابزار رایگان می باشد که توسط خود گوگل ارائه شده. با استفاده از ابزار کنسول جستجوی گوگل (که اسم قبلی آن گوگل وبمستر می باشد) شما می توانید با گوگل ارتباط مستقیم داشته باشید و داده هایی از نحوه عملکرد سایت خود را در این ابزار مشاهده کنید.

آموزش گوگل وبمستر

· Google Search Console

از وردپرس استفاده میکنید؟ افزونه Yoast را نصب کنید

این افزونه یکی از ضروری ترین و کاربردی ترین افزونه ها جهت بهبود سئوی سایت می باشد قبلا در سایت سئوکار یک مقاله بهترین افزونه سئو در وردپرس قرار گرفته است که بصورت کامل همه جزئیات مربوط به این افزونه شرح داده شده است.

سئو وردپرس

چک لیست سئو داخلی

چک لیست سئو داخلی سایت On-Page SEO

انجام تحقیقات کلمات کلیدی

یافتن عباراتی که کاربران در گوگل جستجو می کنند و برای هر کدام از آن ها یک استراتژی خوب سئو داشته باشید.

برای هر کدام از صفحات سایت خود یک کلمه کلیدی انتخاب کنید. برای شروع نیازی نیست که حتما از پر رقابت ترین کلمات شروع کنید از کلماتی که جستجو کمتر و رقابت پایین تری برخورد هستند شروع کنید.

توضیحات بیشتر درباره نحوه یافتن کلمات کلیدی در سئو

استفاده از کلمات کلیدی در آدرس URL صفحات

استفاده از کلمات کلیدی در آدرس URL صفحات یکی از معیار های گوگل برای رتبه بندی سایت ها می باشد، از استفاده بیش از حد از کلمات در URL که موجب طولانی تر شدن آدرس میشود باید خودداری کرد و آدرس شما باید کوتاه باشد.

نکته: بخاطر اصلاح آدرس URL صفحات خود، بعد از اینکه برای آن صفحه لینک گیری هایی انجام شده است، یا اگر صفحه شما در گوگل رتبه و جایگاه دارد، آدرس آن صفحه را تغییر ندهید.

اما از این به بعد برای مطالب جدیدی که در سایت خود منتشر می کنید این فاکتور را رعایت کنید.

چگونه آدرس صفحه مبتنی بر سئو توسط کلمات کلیدی بنویسیم؟

کلمه کلیدی خود را در عنوان صفحات به کار ببرید و عنوان جذاب داشته باشید

استفاده کردن از کلمات کلیدی در عنوان سایت بسیار مهم و تاثیر گزار بر روی رتبه و جایگاه شما می باشد، اما از آن مهم تر، میزان نرخ کلیک بر اساس جایگاه شما می باشد CTR و موجب می شود هر چقدر عنوان شما جذاب تر باشد، کلیک های بیشتری بر روی سایت شما انجام شود و کاربران بیشتر مشتاق به مشاهده سایت شما خواهند بود.

نوشتن کلمات کلیدی در متای توضیحات سایت و نوشتن متن جذاب

در کل متن و محتوای نوشته شده در متای توضیحات بر روی رتبه و جایگاه شما تاثیری ندارد و گوگل خود اعلام کرده است که متن متا جزو فاکتور های رتبه دهی نیست ولی اگر بتوانید یک عبارت جذاب را برای متای خود انتخاب بکنید و در این متا از کلمه کلیدی که کاربران جستجو میکنند هم استفاده کنید می توانید تاثیر بسیار بالایی در گرفتن ورودی و بازدیدکننده برای سایت خود را جذب بکنید.

استفاده از کلمه کلیدی فقط یک بار در تگ H1 سایت

بصورت کلی در هر صفحه نباید بیشتر از یک بار از تگ h1 استفاده شود، این تگ معمولا توسط خود قالب سایت شما تولید می شود و عنوان صفحه شما داخل آن قرار میگیرد. اما اگر قالب شما همچنین قابلیتی ندارد خودتان می توانید هنگام نوشتن توضیحات در ویرایشگر از این تگ استفاده بکنید. اما دقت داشته باشید که نباید بیشتر از 1 بار از این تگ استفاده کنید.

از کلمه کلیدی خود در متن ها چند بار استفاده بکنید و مطمئن شوید که در هر صفحه حداقل 300 کلمه نوشته اید (حالت ایده آل 700 کلمه می باشد و 300 حداقل آن است)

از کلمات کلیدی خود چند بار استفاده کنید و سعی کنید که حداقل 300 کلمه متن توضیحات بنویسید، زیرا یکی از اصلی ترین فاکتور های گوگل محتوای سایت میباشد اما نباید سعی شود که بخاطر بیشتر بودن تعداد کلمات بیشتر شروع به نوشتن متن های غیر مرتباط نکنید.

از مترادف کلمات استفاده کنید

موتور های جستجوگر به سرعت در حال پیشرفت میباشند، اما باز هم قادر به تشخیص و شناسایی همه کلمات کلیدی نیستند، بخاطر همین گاهی اوقات بهتر است که حتما مترادف ها را نیز به عنوان کلمه کلیدی خود انتخاب بکنید. علاوه بر این خود کاربران نیز خیلی اوقات از کلمات مترادف و هم معنی استفاده می کنند

از متد Latent Semantic Indexing استفاده کنید

این متن با روش های ریاضی رابطه های مخفیانه بین کلمات را جهت درک بیشتر اطلاعات ایندکس به گوگل میدهد. بصورت خلاصه این متد به گوگل کمک میکند تا درک بهتری از متن و محتوای شما داشته باشد.

شاید یکی از بهترین مثال ها برای شرح Latent Semantic Indexing این است که در گوگل زمانی که یک عبارت را جستجو می کنید، خود گوگل یکسری کلمات دیگر را نیز به شما پیشنهاد می دهد، این کلمات را گوگل با استفاده از متد Latent Semantic Indexing پیدا می کند و برای درک بیشتر متن شما و نمایش به کاربران بصورت هدف مند و هوشمندانه از این روش استفاده می کند.

استفاده از تگ ALT در سایت و اسم گزاری صحیح فایل ها

تگ ALT یا همان متن جایگزین در وردپرس هنگامی که شما یک عکس یا رسانه جدید را در سایت خود آپلود می کنید گفته میشود. موتور های جستجوگر قادر به درک عکس ها نیستند، بلکه با استفاده از تگ ALT و متنی که شما نوشته اید، درک خود را از عکس ها پیدا می کنند و بر اساس متن شما و متن جستجوی کاربر تصمیم به نمایش عکس ها میگیرند.

همچنین اگر در بین محتوای سایت خود از عکس ها استفاده می کنید حتما اسم عکس یا رسانه مورد نظر خودتان شامل کلمه کلیدی شما باشد و توصیف کننده عکس مورد نظر باشد.

با متن و انکر تکست سئو به صفحات دیگر خود لینک دهید

گوگل یکی از فاکتور هایی که برای نمایش لینک ها دارد، متنی میباشد که شما به عنوان لینک انتخاب می کنید (همان متنی که شما روی آن میتوانید کلیک بکنید) که به آن انکر تکست یا متن لنگر anchor text گفته می شود.

شما با استفاده صحیح و به کار بردن کلمات کلیدی به عنوان انکر تکست می توانید به گوگل بگوئید که صفحه مورد نظر شما را با چه کلمات کلیدی به بازدیدکنندگان نمایش دهد

از کلمات غیر مرتبط همانند مثلا "کلیک کنید" و کلمات غیر مرتبط خودداری بکنید زیرا میتواند آسیب زیادی به سئوی سایت شما بزند.

چک لیست سئو خارجی سایت Off-Page SEO

همه اقدامات و کار های مورد نیاز جهت بهینه سازی سایت که باید در خارج از سایت شما انجام شود را قرار داده ایم. پیش نیاز سئوی خارجی سایت، انجام کار های مربوط به سئوی داخلی سایت می باشد.

برای آنالیز لینک های خود از ابزار Ahrefs استفاده کنید

Ahrefs اسم یکی از سایت های فعال در حوزه ارائه خدمات سئو میباشد، که معمولا کار های مربوط به تحلیل و تجزیه را انجام میدهد. شما میتوانید بعد از ثبت نام در سایت Ahrefs و وارد کردن آدرس دامین خودتان، قدرت سایت خود را مشاهده کنید و تعداد سایت هایی که به شما لینک مستقیم داده اند را مشاهده کنید

و یا اینکه آیا سایت های اسپمی وجود دارند که به شما لینک میدهند؟ و یا چند تا رقیب در حوزه کاری خود دارید و یکسری اطلاعات دیگر مانند اینکه آیا انکر تکست های سایت شما بدرستی تنظیم شده اند یا نه؟

بررسی لینک های رقبا

این ساده ترین راه برای لینک سازی سایت می باشد، دنبال کردن رقبا و یافتن متن و انکر تکست لینک ها و آدرس منبع لینک های که آتوریتی بالیی دارند میتواند به سئوی سایت شما کمک بسیار زیادی بکند و شما بر اساس تعداد سایت هایی که دارید یک استراتژی مناسب را انتخاب بکنید و شروع به لینک گیری بکنید.

همچنین لازم نیست که حتما از سایت هایی که رقبای شما لینک گیری کرده اند ، شما هم لینک بگیرید، بلکه میتوانید از منابع دیگری که مشابه با سایت مورد نظر هستند با همان قدرت و اعتبار کار های مربوط به لینک گیری را انجام دهید.

چک لیست کار های فنی سئو

این متد شامل بررسی کردن کنسول جستجوی گوگل برای یافتن ارور ها یا محتوای کپی و تکراری و همچنین صفحاتی که عنوان ندارند می شود.

این ابزار رایگان گوگل میباشد که برای مدیریت سایت ها جهت مشاهده و بررسی عملکرد سایت خود ارائه شده است. همچنین شما می توانید از این ابزار گوگل وبمستر (یا همان کنسول جستجوی گوگل) برای پیدا کردن مشکلات فنی سایت، کلمات پر جستجوی که سایت شما در آنها وجود داشته است، میزان نمایش سایت شما، نرخ کلیک CTR و میزان ورودی های گوگل و... استفاده بکنید.

شناسایی ریدایرکت های اشتباه (تغییر ریدایرکت 302 به ریدایرکت 301)

از کد ریدایرکت 301 نباید استفاده بکنید برای صفخاتی که بصورت موقتی در دسترس نیستند، کد 301 فقط برای صفحاتی که الان دیگر در سایت شما وجود ندارند یا حذف شده اند باید مورد استفاده قرار بگیرد.

ریدایرکت 302 به معنی : انتقال موقت میباشد و گوگل در این نوع انتقال اعتبار و جایگاه رتبه آن صفحه را به یک urlجدید منتقل نمیکند

ریدایرکت 301 به معنی: این میباشد که به گوگل میگوئید این صفحه دیگر در سایت شما وجود ندارد و از این به بعد به جای صفحه قبلی گوگل صفحه جدید را برای بازدیدکنندگان نمایش میدهد و اعتبار صفحه قبلی که وجود داشت را بصورت کامل به صفحه جدید منتقل میکند و بعد از مدتی گوگل صفحه قبلی که وجود داشت را نمایش نمیدهد و به جای آن آدرس جدید را در نتایج نمایش میدهد.

رفع مشکل لینک های شکسته، خطا ها و مشکلات Crawl

هر چقدر سایت شما بزرگتر باشد، این موارد اهمیت بیشتری دارند و تعدادشان نیز افرایش پیدا خواهد کرد. لینک های شکسته یا خطا های موجود در سایت موجب می شود که موتور های جستجو گر نتوانند بصورت صحیح محتوای شما را درک و ایندکس کنند و گاهی اوقات موجب گمراه شدن موتور های جستجو گر میشود بخاطر همین شما ورودی و ترافیک کمتری را برای سایت خود جذب خواهید کرد.

ابزار های بسیار زیادی برای بررسی لینک های شکسته سایت وجود دارند حتی اگر از وردپرس استفاده میکنید افزونه های نیز برای اینکار طراحی شده اند.

مهم: بررسی سرعت لود شدن سایت و سریع تر کردن سایت

سرعت لود سایت یکی از فاکتور های مهم گوگل میباشد همچنین این فاکتور بر روی ارتباط سایت شما با بازدیدکننده نیز تاثیر بسیار زیادی دارد. افزونه هایی همانند wp-rocket در وردپرس وجود دارند که میتوانند کار بهینه سازی سایت را برای شما انجام دهند. با استفاده از ابزار GTmetrix هم میتوانید وضعیت سرعت لود سایت خود را مشاهده بکنید.

بهینه سازی سایت برای گوشی های موبایل

امروزه خیلی از کاربران سایت ها از گوشی های موبایل استفاده میکنند/ اگر سایت شما برای گوشی موبایل سازگار نباشد، شما نمیتوانید کاربران موبایل رو راضی نگه دارید.

تکنیک های پیشنهادی خود گوگل هم همانند AMP ارائه شده است که جهت افزایش سرعت هر چه بیشتر سایت ها میباشد.

ساخت نقشه سایت و ثبت کردن آن در کنسول گوگل

شما میتوانید با ساخت نقشه سایت و ثبت کردن آن در کنسول گوگل، براحتی گوگل را از آخرین مطالبی که در سایت خود منتشر میکنید در جریان بگزارید و گوگل بتواند مطالب جدید سایت شما را ایندکس بکند.

ساخت فایل robots.txt و ثبت آن در کنسول گوگل

برای اطلاع رسانی به گوگل جهت پیدا کردن نقشه سایت میتوان از فایل robots.txt استفاده کرد همچنین شما میتوانید در این فایل مشخص بکنید که گوگل اجازه ایندکس کردن کدام صفحات از سایت شما را دارد و کدام صفحات از سایت شما را نمیتواند ایندکس بکند.(این مورد میتواند برای انواع مختلف خزنده ها مانند بینگ و یاندکس و... نیز صادق باشد و شما به هر کدام از موتور های جستجوگر اجازه دسترسی و خواندن مطالب بخش خاصی از سایت خود را بدهید)

لیست کار های مفید برای سئو سایت که هر سئوکار باید انجام دهد

فعالیت بر روی برند

شما میتوانید با فعالیت بر روی بند خود، در شبکه های اجتماعی، خود را بیشتر به کاربران خود نزدیک بکنید. همچنین در نظر داشته باشید که بعضی از شبکه های اجتماعی تاثیر بسیار خوبی بر روی سئوی سایت شما دارند و با فعالیت بر روی آن ها میتوانید علاوه بر بهبود رتبه سایت خود، به مخاطبان خود در شبکه های اجتماعی هم دسترسی مناسبی داشته باشید

تهیه رپورتاژ آگهی و تولید محتوای روزانه

برای تکمیل چک لیست سئوی سایت می توانید 2 مورد فوق را تکمیل بکنید و در سایت خود به کار ببرید. در تهیه محتوا همه تلاش خود را بکنید که مطابق با قوانین گوگل انجام شود.

اگر شما مورد دیگری برای چک لیست سئو مد نظر دارید حتما در قسمت نظرات همین مقاله مطرح بکنید تا به سایت اضافه شود و بقیه کاربران هم بتوانند از آن استفاده بکنند.

برای شروع کار این مورد کافی میباشند و میتوانید بصورت کامل با انجام موارد فوق یک کانفیگ بسیار حرفه ای که همه سئو کار های با تجربه و با سابقه انجام میدهند را شما نیز انجام دهید.

در سئو وجود تداوم و انجام و بررسی مجدد تغییرات تاثیر بسیار زیادی در گرفتن ترافیک بیشتر دارد، همچنین با توجه به رقابت بالا در دنیای اینترنت باید همه تلاش خود را بکنید که فاکتور های گوگل را به نحو احسن انجام دهید.

سوالات متداول

چک لیست سئو تکنیکال چگونه تعریف می شود؟

سئو تکنیکال بخشی جدایی ناپذیر از هر استراتژی سئو است، به همین دلیل است که سایت باید تمام توصیه های سیستم های جستجو را رعایت کند. چک لیست تکنیکال شامل جنبه های متعددی به منظور تجزیه و تحلیل و رتبه بندی پارامترهای فنی محتوا و ساختار وب سایت است.

چند نمونه از چک لیست سئو فنی چیست؟

نمونه دیگری از سئوی فنی ساخت نقشه سایت XML برای سایت شما است. اولین گام مهم در ایجاد یک استراتژی فنی سئو، راه اندازی وب سایت شما به طور صحیح است تا هر صفحه همانطور که باید عمل کند. گوگل (و سایر موتورهای جستجو) برای درک بهتر سایت شما، این فایل را می خزند

اولین کاری که قبل از انجام سئو باید انجام داد چیست؟

مطمئن شوید که سایت شما برای موبایل بهینه شده باشد همچنین عناوین و توضیحات منحصر به فرد و توصیفی را برای هر صفحه در سایت خود قرار دهید

چرا سئو داخلی مهم است؟

سئوی داخلی پایه بهینه سازی موتور جستجو است. این به موتورهای جستجو کمک می کند تا وب سایت و محتوای شما را درک کنند تا کیفیت و ارتباط آن را برای جستجوگران بسنجند.

چگونه سئوی داخلی را مرحله به مرحله انجام دهید؟

شما باید با انجام یک ممیزی ساده سئو شروع کنید تا هرگونه مشکل سئوی موجود در صفحه را که برای بهینه سازی محتوای شما نیاز به رفع دارد، پیدا نمایید. هنگامی که این کار را شروع نمودید، فقط هر یک از مشکلات موجود در صفحه را بررسی نموده و هر بار یکی از آنها را برطرف کنید.

جهت کسب مشاوره سئو و طراحی سایت با ما تماس بگیرید
  • روغن خراطین
    سلام جالبه برام از وقتی اومدم سایتتون 1 ساعت گذشته و متوجه نشدم خخخخ هرچی میچرخم اینجا قسمت هایی که دوست دارم پیدا میکنم سایت خوبی پیدا کردم ولی سر سری سایتتونو دیدم حالا سایتتونو تو گوشیم سیو کردم وقتم ازاد شد میام دوباره میبینم ممنون

  • markazahan
    سپاسگذارم جناب اعزامی عزیز. پایدار باشید

  • پرورش زالو
    سلام مطلب خوبی بود میتونم بگم تمام مطالبتون کامل و مفید هستن با تشکر از زحمات شما

  • شهریار باغچی
    سلام و خسته نباشید مقاله شما درباره چک لیست سئو خیلی دقیق و کامل بود ممنون از مقله شما

  • نــــــــــــNedaــــــــــــدا
    خیلی عالی بود ، مطالب مفیدی بود که واقعا رعایتشون میتونه سکوی پرتابی باشه

  • پویا دیتا
    خوشحال میشیم مقاله ی ما در رابطه با 4 استراتژی قوی برای ساخت بک لینک های قدرتمند برای جستجوگرها در سال 2019 را از طریق لینک زیر مطالعه کنید. http://yon.ir/0mVs4

  • پخش تراکت
    سلام جالب بود واقعا برام من شانسی از گوگل اومدم آدرس اینجارو برای دوستم هم فرستادم ممنون

  • پخش تراکت
    سلام با اجازتون من اینجا برای دوستمم فرستادم تا بیاد ببینه من خیلی اتفاقی از گوگل اومدم ممنون از سایت مفیدتون واثعا ممنون

  • سید حسین موسوی
    عالی بود

  • آرترینا
    سلام من چند روز پیش وارد اینجا شدم از گوگل خواستم نظر بزارم تا تشکر کنم که مفید هست اینجا هم فرستادم برای دوستم نیاز داره بهش ممنون

  • سعید
    تشکر میکنم از مطالب کامل . مفیدی که ارائه می دید

  • سمباد
    سلام من خیلی اتفاقی از گوگل اومدم واقعا مفید بود برام – جالب هم بود با اجازتون من اینجا برای دوستمم فرستادم تا بیاد ببینه ممنون

  • تراکت
    واقعا لذت بردم و مرسی بابت سرعت سایتتون البته یه سوال دارم که بزار یه بار دیگه ببینم اگر اوکی نشد مطرح میکنم / پخش تراکت

  • کیابیوتی
    سلام واقعا برام مفید بود اینجارو هم با اجازتون تو موبایل سیو کردم و هم برای دوستم تو واتساپ فرستادم هم اینجارو ببینه وهم نگاهی به سایتتون بندازه

  • حمیده
    مطلب بسیار عالی بود

  • Agahi90.iR
    سلام عالی بود با این چک لیست میتوان به نتایج بهتری دست یافت موفق باشید

  • خرد
    سلام عزیز واقعا مطلب مفیدی بود برای - ممنون من هفته قبل هم اومدم اینجا دنبال مطلبی بودم که پیداش کردم - ممنون

  • آجیل ابراهیم نژاد
    مطالب شما دررابطه باسئو بسیارخوب وقابل استفاده است میانبر سایت شما رادرصفحه اصلی ذخیره کردم ممنون از استادان عزیز

  • rayamarket
    خیلی جالب و مفصل بود. ممنون از موارد مهمی که در چک لیست سئو قرار دادید و خیلی خوشحالم که سایت شما را پیدا کردم.

  • آرتمن وب
    مطلب کامل و خوبی بود . ممنون از شما. به سایت ما هم سر بزنید. artmanweb.com

  • Vahid
    متن کامل و حرفه ای بود برای من و سایتم مفید بود ممنون

  • عنصری نژاد
    با سلام وقت بخیر - قسمتی از مطالب خوب بود - خیلی جزئی بود نسبت به سایتهای خارجی

نظر کاربر مهمان
(نظر شما پس از تایید منتشر خواهد شد)

آنالیز تخصصی سئوکار

آنالیز تخصصی سئوکار

خبرنامه

استخدام در شرکت سئوکار

استخدام در شرکت سئوکار