• تلفن :
  • 48000019 - 021 خط ویژه
سئو سایت - وبلاگ سئوکار


- نویسنده

معرفی Coverage، Sitemap و Index در سرچ کنسول گوگل

آموزش کامل Coverage، Sitemap و Index در سرچ کنسول گوگل

در این قسمت به بخش ایندکس یا نمایه برداری از سایت در ابزار سرچ کنسول گوگل خواهیم پرداخت. همانطور که در تصویر نیز مشاهده می کنید ، این بخش از سه قسمت coverage ، sitemap و removal تشکیل شده است.

Coverage یا وضعیت ایندکس سایت

در این قسمت از بخش ایندکس ، وضعیت ایندکس url های سایت شما مشخص شده است. این بخش برای وبسایت هایی که بیش از 500 url دارند بسیار بخشی مهمی است زیرا برای مشاهده صفحات و وضعیت آن ها امکان چک کردن تک تک آن ها وجود نخواهد داشت. این جاست که coverage اهمیت می یابد.

در قسمت کاوریج لینک های سایت شما به 4 دسته error ، Valid with warnings، valid و Excluded تقسیم می شوند.

Error: این بخش با رنگ قرمز مشخص می شود و به معنی لینک هایی است که در ایندکس کردن آن ها گوگل دچار مشکل شده است. این مشکل یا خطا توسط خود گوگل به شما اعلام خواهد شد تا ان ها را از بین ببرید.

Valid: ولید ها با رنگ سبز به شما نشان داده می شوند که به معنی لینک های است که به درستی ایندکس شده و توسط گوگل تایید شده اند.

Valid with warnings: لینک هایی که ایندکس آن ها کامل شده است اما دارای هشدار هایی هستند که اگر آن ها را برطرف کنید بهتر است.

Excluded: این نوع لینک ها با رنگ خاکستری به شما نشان داده می شوند و به معنی لینک هایی هستند که شما به گوگل اجازه ایندکس کردن آن ها را نداده اید.

آنچه که باید بدانید این است که چرا هر کدام از این لینک ها به این دسته ها تقسیم شده اند. در این صورتی می توانید از مشکلات بعدی که برای صفحاتتان می تواند به وجود آید جلوگیری کنید.

نکته : اگر به نمودار دقت کنید در یک قسمت از آن تیک impression وجود دارد که با فعال کردن آن می توانید مشاهده کنید که این مشکلات تا چه حدودی بر روی نمایش سایت شما در صفحه نتایج تاثیر گذاشته اند.

بخش details

پایین تر از نمودار کاوریج ، این قسمت یعنی details وجود دارد که در ان می توانید ارور ها و سایر حالت های لینک ها (اکسکلود ، ولید و..) را مشاهده کنید.

این جدول شامل این موارد می شود :

Status: در این قسمت نوع لینک شما نوشته خواهد شد (error ، Valid with warnings، valid یا Excluded)

Type: در این بخش دلایل بروز هر کدام از این حالت ها برای شما ذکر خواهد شد.

Validation: این قسمت وضعیت اعتبار سنجی را نشان خواهد داد. برای مثال هنگامی که یک ارور را برطرف می کنید از گوگل درخواست می کنید تا مجدد صفحه شما را بررسی کند. نتیجه ان بررسی برای شما در این بخش مشخص خواهد شد.

Trend: بخش ترند تغیرات هر لینک را به شکل نمودار به شما نشان خواهد داد. میزان شدت و تغییر را می توانید با کم و زیاد شدن نمودار متوجه شوید.

Pages: بخش پیج نیز مقدار صفحه ای که دچار خطا یا ولید هستند را مشخص می کند.

چگونه خطا های مربوط به بخش کاوریج را برطرف کنیم؟

در بخش details بر روی هر کدام از خطا ها کلیک کنید تا وارد صفحه ای جدید شوید. در صفحه باز شده فیلد هایی مطابق تصویر زیر مشاهده خواهید کرد.

در این صفحه در بخش اول به شما وضعیت لینک و تاریخی که گوگل برای اولین بار با ان مواجه شده است را نشان خواهد داد.

نوع خطا نیز برای شما مشخص خواهد شد برای مثال در تصویر زیر می بینید که خطا از نوع سرور می باشد و توضیحات آن نیز در بخش learn more در دسترس است.

در فیلد میانی نمودار و در قسمت اخر نیز صفحاتی که دچار این نوع خطا شده اند برای شما مشخص خواهند شد.

بعد از اینکه موفق شدید خطا را برطرف سازید ، دکمه validate fix را بزنید. این کار به گوگل اعلام می کند که مشکل را برطرف کرده اید و مجددا صفحات را بررسی کند.

بخش دوم sitemap یا نقشه سایت

نقشه سایت یکی از فایل هایی است که برای انجام سئو تکنیکال ضروری است. این فایل مجموعه ای از لینک های سایت شماست که به صورت دسته بندی شده و با یک ناوبری صحیح برای گوگل نشان داده خواهد شد. این کار باعث می شود تا گوگل تصور درستی از صفحات و ناوبری سایت شما داشته باشد و کرال باجت را به بهینه ترین شکل برای سایت شما خرج کند.

فایل نقشه سایت را می توانید با پلاگین هایی مانند yoast seo برای سایت خود ایجاد کنید. دقت داشته باشید بعد از اینکه این فایل سایت مپ را با فرمت .xml ساختید لازم است از بخش sitemap گوگل سرچ کنسول آن را به گوگل معرفی کنید.

سایت مپ در سرچ کنسول

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید ، فیلد add new sitemap برای این کار تعبیه شده است و برای اینکه سایت مپ خود را به گوگل معرفی کنید ابتدا باید آن را در هاست خود آپلود کنید و لینک آن را در این قسمت وارد کنید.

همانطور که می بینید در فیلد پایینی سایت مپ های شما اضافه شده باشند در این قسمت مشخص می شوند و در صورتی که صحت آن ها تایید شود وضعیت success برای ان ها نوشته خواهد.

نکته : برای تصاویر نیز می توانید نقشه سایت بسازید و از همین بخش آن ها اضافه کنید.

بخش removal

در این بخش از سرچ کنسول گوگل قادرید صفحاتی که قبلا ایندکس شده اند را از ایندکس گوگل خارج کنید.

ایندکس سرچ کنسول

نکته: با استفاده از بخش ریمووال شما می توانید فقط برای مدت کوتاهی صفحه مدنظر خود را از ایندکس گوگل خارج کنید. درصورتی که قصد دارید به صورت دائم صفحه ای را از ایندکس گوگل خارج کنید لازم است در ادامه کار های بیشتری انجام دهید.

هنگامی که وارد بخش ریمووال سرچ کنسول می شوید ، در قسمت بالا سه گزینه مشاهده خواهید کرد این گزینه ها عبارتند از :

Temporary Removals: حذف موقت صفحات از ایندکس گوگل

Outdated content: محتوای قدیمی

Safe Search Filtering Request: ارسال درخواست برای فیلتر کردن جست و جوی امن

1. حذف موقت صفحات یا Temporary Removals

حذف موقت هنگامی رخ خواهد داد که هنوز تصمیم نگرفته اید در آینده این صفحه برای شما مفید خواهد بود یا نه.

این نوع از ریمووال سرچ کنسول باعث حذف صفحات از نتایج گوگل به مدت 6 ماه خواهد شد و بعد از آن با کرال مجدد صفحه ، صفحه در ایندکس گوگل قرار خواهد گرفت.

هنگامی که وارد بخش removal می شوید به صورت پیش فرض ، در این نوع از حذف قرار دارید. در این صفحه گزینه new request را پیدا کنید و با کلیک بر روی آن وارد صفحه ای مطابق تصویر زیر شوید

سرچ کنسول قسمت Covarage

این صفحه نیز که در صفحه بالا مشاهده می کنید ، دارای دو تب Temporarily Remove URL و Clear cached URL می باشد.

در هر کدام از تب ها که وارد شوید فیلد لینک را مشاهده خواهید کرد که کمی پایین تر از آن گزینه های removal this url only و removal all url with this prefix را مشاهده خواهید کرد.

removal this url only: انتخاب این گزینه صفحه مربوط به همین لینک را حذف خواهد کرد

removal all url with this prefix: این گزینه نیز برای حذف همه پیشوند های این url است. منظور از پیشوند ها همان sub folder هستند.

Temporarily Remove URL (حذف موقت صفحه به همراه کش)

هنگامی که url مورد نظر خود را در این تب وارد می کنید ، صفحه به مدت 6 ماه از نتایج گوگل حذف خواهد شد و به همراه آن نیز کش این صفحه نیز ار بین خواهد رفت.

این روش برای از بین بردن سریع صفحات بسیار مناسب است.

Clear cached URL (حذف توضیحات به همراه کش)

این گزینه نیز برای حذف توضیحات و کش صفحه مورد استفاده قرار می گیرد. اگر می خواهید محتوای اصلی صفحه را تغییر دهید می توانید از این گزینه استفاده کنید و سپس محتوا را تغییر دهید. تا زمانی که ربات گوگل مجدد وارد صفحه نشده و کرال انجام نشود ، توضیحات متا خالی خواهد بود.

همچنین کش این صفحه نیز حذف خواهد شد.

یکی دیگر از کاربرد های این نوع از حذف موقت صفحه ، مناسب برای تغییر اسنیپت هاست. هنگامی که قصد دارید اسنیپت های صفحه را تغییر دهید نیز از این نوع حذف موقت استفاده کنید.

بخش دوم Outdated content

این بخش همانطور که از نامش پیداست برای حذف محتوا های تاریخ گذشته مورد استفاده قرار می گیرد. جالب است بدانید این قابلیت نه تنها برای مالکان وبسایت ها بلکه برای تمامی افراد و کاربران گوگل امکان پذیر است.

در واقع کاربران با استنفاده از این امکان می تواند درخواست حذف محتوایی قدیمی را ثبت کنند. ممکن است برایتان سوال باشد چگونه افرادی که به سرچ کنسول دسترسی ندارند نیز می توانند این کار را انجام دهند؟

خب اینجاست که باید گفت شما نیز به این قسمت دسترسی ندارید و اگر وارد این تب شوید محتوایی خالی مشاهده خواهید کرد.

این قسمت در واقع از نسخه جدید سرچ کنسول حذف شده است و برای اینکه چنین درخواستی را حذف کنید می توانید از لینک زیر استفاده کنید :

https://www.google.com/webmasters/tools/safesearch

هنگامی که وارد این صفحه می شوید می توانید درخواست خود را برای حذف محتوا های قدیمی و تاریخ انقضا گذشته ثبت کنید ، این درخواست می تواند از سایت هایی به غیر از سایت شما باشد.

با این وجود چرا این تب از removal سرچ کنسول حذف نشده است و هنوز وجود دارد؟

دلیل این امر این است که اگر شخصی صفحه ای از سایت شما را برای حذف آن ثبت کرد ، شما در این قسمت ان را مشاهده کنید.

بخش آخر Safe Search Filtering Request

این بخش نیز ماهیتی همانند تب قبلی دارد با این تفاوت که هر کس توانایی ثبت صفحاتی را دارد که محتوای آن برای بزرگسالان است و برای افراد زیر 18 سال مناسب نیست.

وبسایت های جنسی و ترسناک از جمله سایت هایی هستند که برای افراد زیر 18 سال مناسب نیست و شما می توانید از طریق لینک زیر چنین صفحاتی را گزارش کنید :

https://www.google.com/webmasters/tools/safesearch

این تب نیز برای مدیران سایت به این دلیل حذف نشده است که در صورتی که کاربری صفحه ای از سایت شما را برای بزرگسالان گزارش کرد، به شما اطلاع داده شود.

جمع بندی بخش دوم از آموزش سرچ کنسول

در این قسمت از آموزش فیلد دوم منوی سرچ کنسول را برایتان توضیح دادیم . در یک توضیح مختصر

Coverage: بخش است که در آن وضیعت ایندکس صفحات برایتان مشخص خواهد شد. و در صورتی که در فرایند نمایه برداری مشکلی یا خطایی به وجود امده باشد از این صفحه مطلع خواهید شد.

Sitemap: صفحه ای است که می توانید نقشه سایت خود را از این طریق به گوگل معرفی کنید. شما در این بخش امکان افزودن چند نقشه سایت را نیز دارید.

Removal: در این قسمت می توانید صفحات مورد نظرتان را به صورت موقت حد اکثر تا 6 ماه از نتایج گوگل و ایندکس خارج کنید.

در ادامه آموزش ها همراه ما باشید با قسمت سوم آموزش سرچ کنسول

جهت کسب مشاوره سئو و طراحی سایت با ما تماس بگیرید
نظر کاربر مهمان
(نظر شما پس از تایید منتشر خواهد شد)

آنالیز تخصصی سئوکار

آنالیز تخصصی سئوکار

خبرنامه

استخدام در شرکت سئوکار

استخدام در شرکت سئوکار