• تلفن :
  • 48000019 - 021 خط ویژه
سئو سایت - وبلاگ سئوکار


- نویسنده

نقش مرتبط بودن صفحات سایت در ایندکس گوگل

ایندکس صفحات در گوگل

در قسمت دوم از فصل دو آموزش سئو برای مبتدیان به شما خواهیم گفت در چه صورت سایت شما از موتورهای جستجو دور خواهند ماند و مهم تر اینکه ناوبری سایت چه تاثیری در روند ایندکس صفحات خواهد داشت.

پارامتر های URL را در گوگل سرچ کنسول تعریف کنید

برخی از وب سایت ها با افزودن پارمتر هایی به لینک صفحه ، محتوای صفحه را تغیر می دهند. این پارمتر ها اغلب برای وب سایت های فروشگاهی کاربرد دارد.

درواقع وجود این پارمتر ها به کاربر کمک می کند انتخاب صحیحی و راحت تری از محصول داشته باشد. برای مثال هنگامی که از فیلتر های صفحه استفاده می کنید ، یا رنگ کالا را تغیر می دهید ، در واقع پارامتر هایی را به URL اضافه کرده اید تا محتوا کمی تغیر کند.

حال سوال اینجاست گوگل چگونه می تواند تشخیص دهد کدام حالت از این لینک پاسخ کاربر می باشد.

بهتر است بگوییم گوگل می تواند این مورد را به خوبی تشخیص دهد اما شما نیز می توانید از طریق سرچ کنسول به او کمک کنید.

برای این کار می توانید به قسمت Parameters URL در گوگل سرچ کنسول بروید و به گوگل کمک کنید از که چگونه با صفحات شما رفتار کند.

آیا تمامی صفحات مهم سایت شما ایندکس می شود؟

گوگل برای اینکه تمامی صفحات یک سایت را ایندکس کند ، لازم است بودجه از ربات های خود به آن اختصاص دهد به این حالت کرال باجت گفته می شود. در یک تعریف کلی ، کرال باجت مقدار صفحه ای است که گوگل در یک زمان مشخص از سایت شما ایندکس می کند.

بنابراین برای وب سایت های بزرگ لازم است استراتژی هایی به کار گرفته شود که این کرال باجت به بهترین شکل مصرف شود.

یکی از این استراتژی ها که در قسمت اول با آن اشنا شدید ، استفاده از فایل robots.txt بود. این فایل صفحاتی که ارزشی از لحاظ رتبه بندی ندارند را از کرالر های موتور جستجو دور می کند. در نتیجه کرال باجت صرف صفحات مهم تر سایت خواهد شد.

اما شما به عنوان یک سایت تازه کار لازم است در ابتدا موانع اصلی برای ایندکس شدن را از سر راه گوگل و سایر موتور های جستجو بردارید. برای این کار لازم است به این چند نکته توجه داشته باشید :

1. صفحه ارزشمند شما پشت فرم ثبت نام یا نظر سنج نباشد

اگر صفحه ارزشمندی دارید که کاربر برای دسترسی به آن نیاز به ثبت نام ، لاگین یا پر کردن فرم می باشد ، این کار عملا توسط ربات های گوگل انجام نخواهد شد و در نتیجه صفحه ارزشمند شما در پایگاه داده ی گوگل ثبت نخواهد شد.

2. به سرچ باکس سایت اکتفا نکنید

برخی از وبمستران بر این عقیده اند که اگر محتوا از طریق سرچ باکس سایت قابل دسترسی است ، بنابراین موتور های جستجو نیز می توانند آن را پیدا کنند! درحالی که اینطور نیست. درواقع گوگل و سایر موتور های جستجو برای دسترسی به محتوا های سایت شما به هیچ وجه از سرچ باکس سایت استفاده نمی کنند.

3. از نوشته های تصاویر استفاده کنید

جالب است بدانید گوگل همانقدر که در تشخیص محتوای متنی در تولید محتوا قدرتمند می باشد ، می تواند نوشته های روی عکس را نیز بخواند. این کار با یک آزمایش اثبات شد و اکنون لازم است علاوه بر اینکه از مدیا ها در محتوا استفاده کنید ، از نوشته ها روی آن نیز بهره ببرید.

همچنین بهتر است بدانید ربات های گوگل توانایی تشخیص نوشته های روی فیلم را نیز دارند اما ممکن است این نوشته ها برای کاربر مناسب نباشد.

4. وب سایت شما لازم است از نوگیشنال و پیوند های داخلی به طور صحیح بهره مند باشد

هنگامی که قالب سایت تان را نصب می کنید ، نکته که باید به آن توجه داشته باشید ، نویگیشنال یا ناوبری سایت شماست. ناوبری سایت یعنی اینکه ساختار سایت شما به گونه ای باشد که صفحه ای یتیم و عاری از هرگونه لینک نباشد.

هنگامی که دسته بندی های خود را مرتب می کنید به این معناست که سایت شما از ناوبری صحیحی برخوردار است. درواقع نویگیشنال یا ناوبری سایت باید به گونه ای باشد که ربات گوگل توانایی عبور و مرور داخل صفحات سایت را داشته باشد.

لینک سازی داخلی و بک لینک می تواند به شما کمک کند صفحات سایت خود را به یکدیگر وصل کنید و امکان گردش برای کاربر و ربات های گوگل را در سایت فراهم کنید.

اشتباهات رایجی که می تواند سایت شما را از ایندکس شدن توسط گوگل دور کند:

  • ناوبری متفات در حالت دسکتاپ و موبایل ، اینکار می تواند نتایج مختلف و تضاد برای هرکدام از ربات های گوگل داشته باشد. به همین دلیل سعی کنید نویگیشنال سایت در حالت دسکتاپ با حالت موبایل یکسان باشد.
  • پیمایش ها و لینک هایی که ساختاری غیر از html دارند. درواقع گوگل محتوایی که در html قرار گرفته است را بهتر درک و نمایه برداری (ایندکس) می کند.
  • شخصی سازی سایت و پیمایش ها و تفاوت برای کاربر می تواند باعث ایندکس نشدن صفحات توسط موتور های جستجو شود.
  • عدم استفاده از پیوند های داخلی یا در اصطلاح لینک سازی داخلی نیز می تواند باعث دور ماندن صفحات مهم سایت توسط گوگل شود.

به همین دلیل ضروری است که سایت شما از ناوبری صحیحی برخودار باشد و ساب فولدر های دامنه حالت منظم و پیوسته داشته باشند.

معماری المان های سایت یکی دگیر از عوامل صحت ناوبری سایت

معماری المان ها یا در اصطلاح information architecture حالت قرار گیری المان های مختلف سایت شما ست که باید کاملا با تجربه کاربر (ux) در تناسب باشد.

گوگل می گوید معماری المان های سایت شما باید به گونه ای طراحی شده باشد که کاربر برای پیدا کردن هدف مورد نظر در سایت شما نیاز به تامل نداشته باشد.

جمع بندی قسمت دوم

در این قسمت سعی کردیم به شما نشان دهیم که وجود چه عواملی باعث عدم ایندکس شدن سایت شما می شود. انچه که باید تاکنون یادگرفته باشید این است که گوگل برای ایندکس کردن سایت چقدر بودجه برایتان درنظر خواهد گرفت و چه عواملی باعث می شود سایت شما توسط موتور های جست جو ایندکس نشود.

در قسمت بعدی به مباحث جالب تری خواهیم پرداخت. در اپیزود های بعدی آموزش سئو برای مبتدیان همراه ما باشید.

جهت کسب مشاوره سئو و طراحی سایت با ما تماس بگیرید
نظر کاربر مهمان
(نظر شما پس از تایید منتشر خواهد شد)

آنالیز تخصصی سئوکار

آنالیز تخصصی سئوکار

خبرنامه

استخدام در شرکت سئوکار

استخدام در شرکت سئوکار