• تلفن :
  • 48000019 - 021 خط ویژه
سئو سایت - وبلاگ سئوکار


- نویسنده

حذف لینک اسپم چگونه بوده و چرا باید انجام شود؟

اگر اخیرا با بک‌ لینک‌های بدی مواجه شده اید، زمان آن رسیده است که برای برطرف کردن آنها اقدام کنید چرا که این لینک‌ها اثرات مخربی بر رتبه بندی وبسایت‌تان دارند. بنابراین در این مقاله آموزش سئو پیرامون این مباحث صبحت می کنیم که: این بک‌ لینک‌ها چه هستند، چگونه میتوان آن ها را شناسایی کرد و چطور می توان لینک های اسپم را حذف کرد.

یکی از مهم ترین فاکتورهای گوگل برای امتیازدهی، کیفیت لینک است و برای دستیابی به این امر مهم بسیار تلاش کرده است. برای اولین بار حذف چنین لینک‌هایی در نسخه آپدیت شده ی Google Penguin در سال 2012 اتفاق افتاد و وبعدها تغییراتی بر آن اعمال شده و Panda update به وجود آمد. براساس حدس و گمان ها و آخرین تغییرات اعمال شده برای آپدیت الگوریتم در ماه اپریل گذشته، به نظر می رسد که حذف این بک لینک ها با کیفیت یک وبسایت رابطه مستقیمی دارد.

حذف لینک های مخرب

داستان گوگل و بک لینک های خریداری شده

تمرکز گوگل بر روی وبسایت هایی است که برای رقابت از بک لینک های اسپم استفاده می کنند. تا چند سال گذشته اگر می خواستید که در بالاترین لیست موتورهای جستجو قرار بگیرید کافی بود تا شماره ای بگیرید و چند هزار لینک سفارش دهید. به همین سادگی. اما آن لینک ها کیفیت بدی داشتند، آنها اصلا وجود خارجی نداشتند. این خبر بدی برای گوگل بود چرا که در نتایج جستجو نمی توانست اعتبار یک وبسایت را نمایش دهد و بنابراین هرکس که یک وبسایت و پول داشت می توانست به راحتی رنک بالایی را به دست آورد. گوگل برای اینکه کیفیت نتایج جستجو را ارتقا ببخشد روشی را ایجاد کرد تا به وسیله آن وبسایت هایی را که لینک هایی با کیفیت خوب را از طریق منابع قانونی ایجاد می کنند شناسایی کند و وبسایت هایی را که از لینک های اسپم استفاده می کنند جریمه کند تا بدین طریق چنین لینک هایی را فیلتر کرده باشد.

بنابراین دانستن چگونگی حذف لینک های اسپم به سرعت به یکی از بخش های اصلی سئو تبدیل شد.

  1. بک لینک چیست؟
  2. چطور می توان بک لینک های اسپم را شناسایی کرد؟
  3. چطور می توان لینک های اسپم را حذف کرد؟

1. بک لینک چیست؟

یکی از مهم ترین فاکتورها برای تعیین یک بک لینک بد ویژگی و کیفیت آن وبسایتی است که چنین لینکی از آن آمده است. چنین لینک های خطرناکی اغلب به روش زیر قابل شناسایی هستند:

  • لینک های منشا گرفته از وبسایت هایی که تنها هدف آنها سئو است، که به آنها مزرعه لینک یا Link farm گفته می شود.

مزرعه لینک

  • لینک های به دست آمده از سایت هایی است که به همه اجازه ی دسترسی به محتوا را می دهند، این بدان معناست که آنها حاوی مجموعه ای از مقالاتی هستند که فاقد هر نوع انسجام و هماهنگی است. این ها هم نوعی مزرعه لینک به حساب می آیند.
  • سایت هایی که به طور کلی کیفیت پایینی دارند. برای مثال سایت هایی با اعتبار دامنه یا Domain Authority پایین، حاوی مجموعه ای از لینک های خارجی یا محتوای ضعیف و تکراری.
  • زمانی که لینک های زیادی از سایر کشورها به دست می آورید( برای مثال سایت شما بریتانیایی است اما تمامی لینک های آن روسی است ).
  • لینک های زیادی دارید که تنها از یک وبسایت آمده است( مخصوصا اگر این وبسایتی با کیفیت پایین باشد ).
  • در یک بازه زمانی کوتاه لینک های زیادی از یک وبسایت به دست بیایند( این بدان معناست که برای این لینک ها پول پرداخت شده است ).

اساسا گوگل می تواند لینک های” بد” و” اسپم” را تشخیص دهد، تنها کافی است تا به غیرطبیعی و ساختگی بودن آنها شک کند.

2. چطور می توان بک لینک های اسپم را شناسایی کرد؟

همانطور که گفته شد در گذشته وبسایت های زیادی به دلیل داشتن بدلینک های خریداری شده یا به وسیله کلاه سیاه سئو یا black hat SEOs شاخته شده بودند جریمه شدند. اما حتی اگر از این تکنیک ها استفاده نمی کنید، ممکن است همچنان وبسایت های اسپم شده بدون اطلاعتان به سایت شما لینک شوند. برای مثال برخی افراد گرفتار سئو منفی یا negative-SEO شده یا ممکن است خطاهایی به وجود بیایید و منجر شود که گوگل یک لینک را غیرطبیعی تلقی کند.

اولین چیزی که نشان می دهد شما به دلیل بدلینک ها جریمه شده اید کاهش چشم گیر در رنکینگ وبسایت تان است.

اگر چنین اتفاقی بیفتد باید از اول منشا تمامی لینک هایتان را بررسی کنید.

  1. به Google Search Console بروید
  2. در بخش Dashboard، گزینه “Search Traffic” را انتخاب کرده و سپس برروی “Links To Your Site” کلیک کنید.
  3. در قسمت چپ، “Who Links The Most” را می بینید، بر کلمه “More” کلیک کنید.
  4. سپس، بر عبارت “Download Latest Links” کلیک کرده تا تمامی لینک های موجود در وبسایت تان را که گوگل از آنها اطلاع دارد را بررسی کنید.
  5. لینک ها را مرور کنید، به دنبال لینکی بگردید که ممکن است کیفیت بدی داشته باشد.

نحوه حذف اسپم بک لینک

ممکن است شناسایی برخی از این لینک ها بسیار ساده باشد در حالیکه برخی دیگر بسیار سخت است. به دنبال URLs بی کیفیت شامل اعداد و حروف بزرگ ، وبسایت های خارجی، سایت هایی که چندین مرتبه به وبسایت تان لینک شده اند، بگردید.

  1. لیستی از لینک هایی تهیه کنید که مطمئن هستید که رتبه بندی وبسایت تان را به طور منفی تحت تاثیر قرار داده اند.

3. چگونهمی توان لینک های اسپم را حذف کرد؟

باید گفت که نمی توان لینک های اسپم را به سرعت و به راحتی از بین برد. درحالیکه ابزارهای آنلاین زیادی در دسترس هستند، اما بهترین روش برای حذف بدلینک های بد به صورت دستی و به روش زیر است:

  1. اولین قدم این است که با مسئول وبسایتی که این بک لینک ها از آنجا آمده اند تماس بگیرید و از او بخواهید که چنین لینک هایی را حذف کند. برای اینکار باید اطلاعات تماس وی را پیدا کرده و با فرستادن ایمیل دوستانه از وی چنین درخواستی کنید.
  2. اغلب جواب نمی گیرید. قدم دوم این است که خودتان آنها را ازبین ببرید. این بدان معناست که از گوگل بخواهید تا چنین لینک هایی را در محاسبات الگوریتمی خود دخیل نکند.
  3. ابتدا باید یک فایل نوشتاری تهیه کنید بهتر است که این کار را اول در Google Doc انجام دهید، وسپس این را در فایل .txt کدگذاری شده با ASCII UTF-8 یا 7-bit کپی کنید.
  4. مطمئن شوید که حذف شدگی ها نه تنها در سطح دامنه بلکه در URL نیز انجام داده اید. برای اینکار، “domain:” را در جلوی نام هریک از دامنه ها اضافه کنید. برای مثال اگر بک لینک هایتان از سایتی با نام com آمده باشند، باید در فایل نوشتاری خود چنین چیزی را بنویسید.
  5. سپس به Google’s Disavow Tool page مراجعه کنید.
  6. وبسایت خود را انتخاب کرده و بر “Disavow links” کلیک کنید.
  7. سپس فایلی را که درست کردید آپلود کنید.
  8. گوگل یک پیام ترسناک نشان تان خواهد داد که می گوید” این یک ویژگی پیشرفته است و باید با احتیاط از آن استفاده شود…”خوشبختانه شما از اسپم بودن چنین لینک هایی اطمینان دارید پس ادامه دهید و بر “Submit” را کلیک کنید.

حذف لینک

پروسه حذف لینک های اسپم می تواند خسته کننده و طولانی باشد، اما انجام آن ضرورت دارد. ممکن است برای گوگل هم مدت زمانی طول بکشد تا این لینک ها را دوباره کرول کند، پس باید صبور باشید.

جهت کسب مشاوره سئو و طراحی سایت با ما تماس بگیرید
  • تعمیرات لوازم خانگی
    عالی بود

  • امید کریمی
    محتوا خوبی بود . خیلی وقت بود که دنبال چنین محتوایی بودم

  • a.shojaan
    سلام وقت بخیر. سایت من www.faradidcamerashop.com با اینکه بازدیدش بهتر شده ولی افت رتبه شدیدی داره و 9500 رسیده به 15000. دلیلش به نظرتون چی می تونه باشه؟

  • حسین اسماعیلی
    سلام و خسته نباشید به اشتباه ، لینک اینماد را در فایل ارسالی به گوگل قرار داده بودم هنگام باز کردن لوگو نماد، با ارور ۴۰۴ مواجه شدم فایل را ویرایش کردم و لینک اینماد را حذف نموده ، دوباره برای گوگل ارسال کردم پس از دو ماه، هنوز ارور ۴۰۴ دارم اقدام دیگری هم باید انجام دهم ؟

  • حامد
    با سلام الان مثل اینکه صفحه گوگل تفاوت داره با اینی که توی عکسه!!

  • ebrahim
    سلام.خیلی ممنون بابت توضیحات جامع و کاملتون، ببخشید سایت من به تازگی مدت سه ماه نوزده هزار بک لینک مخرب گرفته به گونه ای که رتبه سایتم از چهار هزار کشوری به پنجاه هزار و جهانی از هشتاد هزار به یک میلیون و خرده ای رسیده. چگونه همه ی این سایت هارا ببینم چون هر سایتی مراجعه می کنم نهایتش دویست بک لینک بیشتر نشون نمیده. راه حذف این سایت ها چیست. ماز و بقیه سایتها هم بیشتر از دویست بک لینک نشون نمیده. خواهش میکنم راهش را به جمیلم ارسال کنید .ممنون میشم.

نظر کاربر مهمان
(نظر شما پس از تایید منتشر خواهد شد)

آنالیز تخصصی سئوکار

آنالیز تخصصی سئوکار

خبرنامه

استخدام در شرکت سئوکار

استخدام در شرکت سئوکار