• تلفن :
  • 48000019 - 021 خط ویژه
سئو سایت - وبلاگ سئوکار


- نویسنده

بهینه سازی سایت چیست؟ مفاهیم مقدماتی با سئو موتورهای جستجو

آشنایی مقدماتی با سئو

در این فصل که اولین فصل از مجموعه آموزش سئو برای مبتدیان می باشد قصد داریم تا به طور کامل با سئو ، نحوه عملکرد موتور ها جست و جو ، روش های انجام سئو و سئو محلی آشنا شویم. در صورتی که از قبل آشنایی با موتور های جست و جو و عنوان های ذکر شده از سئو دارید می توانید بدون مطالعه این بخش به فصل بعد مراجعه کنید. هرچند خواندن این بخش خالی از لطف نیست.

تعریف سئو یا بهینه سازی سایت برای موتور های جست و جو

سئو به صورت انگلیسی SEO نوشته می شود و مخفف عبارت search engine optimization می باشد. در فارسی به سئو، بهینه سازی سایت برای موتور های جست و جو گفته می شود.

به زبان ساده سئو مجموعه ای از فرایندهایی است که برای کسب جایگاه اول گوگل (و موتور های جست و جوی دیگر) در یک یا چند عبارت خاص انجام می شود

منظور از موتور های جست و جو فقط گوگل نیست! با اینکه 99 درصد کاربران اینترنت در ایران از گوگل به عنوان موتور جست و جو استفاده می کنند ، اما به یاد داشته باشید عمل بهنیه سازی یا سئو مختص این موتور جست و جوی محبوب نیست.

موتور های جست و جوی دیگری که می توان گفت ممکن است نام آن ها را شنیده باشید ، بینگ و یاهو می باشند. تمامی اصولی که برای بهینه سازی به کار گرفته می شود برای تمامی این موتور ها مورد قبول است.

آنچه که باید در حین بهینه سازی یا سئو به آن توجه کنید ، این است که سئو درحالت کلی 2 رو دارد که یک روی آن کاربر و روی دیگر آن موتور های جست و جو می باشند.

با اینکه پیشرفت های گوگل نشان می دهد تا سال های آینده ربات های خود را کاملا شبیه به کاربر می کند ، اما با این وجود بهتر است در حین بهینه سازی از اینکه به هرحال ربات ها هیچگاه مانند انسان ها عمل نخواهند کرد قافل نشوید.

پایه و اساس کار موتور های جست و جو

پایه و اساس کار موتورهای جست و جو

هنگامی که کاربران از موتور های جست و جو برای یافتن پاسخ خود استفاده می کنند ، این موتور ها از میلیون ها داده ای که پردازش کرده اند ، بهترین ها را متناسب با هدف جست و جوی کاربر به او پیشنهاد خواهند داد.

این پیشنهاد ها در قالب ترتیب از لینک 1 شروع و تا چندین صفحه ادامه پیدا می کنند. بیش از نصف کاربران پس از اینکه نتایج را می بینند ، روی لینک اول کلیک می کنند. هرچه لینک های پیشنهادی پایین تر قرار گرفته باشند ، تعداد کلیک نیز کمتر خواهد شد.

جالب است بدانید فقط 1 درصد از کاربران پس از جست و جو به صفحه دوم گوگل می روند که این اهمیت سئو را بیشتر نشان می دهد.

موتور های جست و جو با استفاده از ربات های مختلف ، فرمت های متفاوت محتوا را آنالیز می کنند. برای مثال گوگل برای تشخیص محتویات تصاویر از رباتی به نام Googlebot Images استفاده می کند.

سپس محتوایی را که برسی کرده است ، در پایگاه داده خود قرار میدهد تا در بهترین موقع به کاربر نشان دهد. در ادامه به مرحله ای از این فرایند اشاره می کنیم :

1. کراول یا خزش ربات ها در صفحه سایت

هنگامی که محتوایی در وب منتشر می شود ، گوگل با استفاده از ربات های خزنده ای که به آن ها اسپایدر نیز می گویند ، در صفحه خزش می کنند (در اصطلاح کراول) و اطلاعات را استخراج می کنند.

2. ایندکس و عمل ذخیره اطلاعات در دیتابیس

هنگامی که ربات ها پس از خزش موفق شدند محتوا و مفهوم آن را درک کنند ، حال نوبت نسخه برداری از آن ها و ذخیره در دیتابیس خود (ایندکس) فرا رسیده است.

در فصل دوم بیشتر در مورد کراول و ایندکس گوگل صحبت خواهیم کرد.

تبلیغات گوگل ادوردز و تفاوت آن با سئو

خب همانطور که احتمالا می دانید ، بسیاری از بیزینس ها و کسب کار های خدماتی ترجیح می دهند ابتدا از طریق گوگل ادوردز کاربران خود را جذب کنند. در این نوع از کانال دیجیتال مارکتینگ ، به ازای ورود کاربر به سایت می بایست مبلغی به گوگل پرداخت شود.

در یک تعریف ساده می توان گفت ، تبلیغات گوگل ادوردز تبلیغاتی هستند که وب سایت شما را در کلمه کلیدی مورد نظر ، در صفحه اول گوگل نمایش خواهد داد. تشخیص تبلیغات از نتایج اورگانیک کار راحتی است ؛ کافیست به کنار لینک های پیشنهادی در صفحه جست و جو (در اصطلاح SERP نامیده می شود) نگاه کنید، حتما متوجه کلمه AD یا آگهی خواهید شد.

تبلیغات گوگل یا سئو؟

عمده ترین تفاوتی که بین تبلیغات گوگل و نتایج اورگانیک (سئو) وجود دارد ، در مدت زمان و قمیت آن هاست. در تبیغات گوگل ادوردز شما به ازای کلیکی که از کاربری دریافت می کنید ، مبلغی را پرداخت خواهید کرد در صورتی که نتایج اورگانیک کاملا رایگان هستند.

از طرفی بهترین مزیت استفاده از تبلیغات گوگل ، سرعت در رسیدن به صفحه اول گوگل است. در تبلیغات می توانید سایت خود را در عرض 2 ساعت به لینک یک گوگل برسانید ، در حالی که سئو یک فراید طولانی مدت خواهد بود.

اهمیت سئو و ارجحیت آن نسبت به تبلیغات گوگل

با وجود اینکه می توانید با تبلیغات و شبکه های اجتماعی برای وبسایت خود ترافیکی ایجاد کنید ، اما بهتر است بدانید بیشترین بازدید کننده ای که می توانید برای سایت خود ایجاد کنید ، دریافت ترافیک از موتور های جست و جو است.

جالب است بدانید در ایالات متهده ی امریکا ، فقط 2.8 بازدید کنندگان روی تبلیغات گوگل کلیک می کنند. با اینکه این عدد در وب فارسی بسیار بیشتر است اما با این وجود می توان گفت کاربران تمایل دارند روی نتایج اورگانیک گوگل کلیک کنند.

درواقع کاربران هنگامی که وبسایتی را به صورت نتیجه اورگانیک گوگل مشاهده می کنند ، بیشتر به آن اعتماد می کنند.

در تبلیغات گوگل مادامی که این کار را انجام می دهید ، به ازای کلیک کاربر مستلزم پرداخت مبلغ هستید. در صورتی که در بهینه سازی سایت با اینکه بسیار بیشتر طول خواهد کشید ، اما می توانید تا مدت ها وبسایت خود را جزو نتایج اورگانیک به صورت رایگان در نتایج اول نگه دارید.

با گذشت زمان و پیشرفت گوگل می توان گفت در آینده گوگل بسیار پیشرفته خواهد شد به طوری که می تواند تولید محتوا ارزشمند را شناسایی کرده و آن را جزو لینک های اولیه رتبه بندی کند. اما اکنون لازم است تا به گوگل کمک کنید تا سایت شما را ارزشمند حساب کند.

آیا برای سئو نیاز به استخدام کارشناس سئو دارم؟

بسیاری از مدیران سایت ها تمایل دارند ابتدا اصول اولیه سئو را رعایت کرده و سپس در مراحل پیشرفته تر ، بهینه سازی را به یک متخصص بسپارند. به هر حال همه چیز بستگی به شما دارد. ممکن است بخواهید وبسایت خود را خودتان سئو کنید و یا تمایلی به انجام این کار نداشته باشید.

با این وجود باید معیار ها و سطح دانش و علاقه را لحاظ کنید. درصورتی که تمایل داشتید سایت خود را به یک آژانس دیجیتال مارکتینگ بسپارید ، می توانید از طریق صفحه تماس با ما ، از کارشناسان سئوکار بخواهید عملیات سئو را برای سایت شما آغاز کنند.

انجام سئو به دو روش کلاه سیاه و کلاه سفید

سئو کلاه سیاه و سئو کلاه سفید

Black hat seo که در معدل فارسی به آن سئو کلاه سیاه گفته می شود ، مجموعه ای از فعالت هایی است که برای دور زدن قوانین گوگل انجام می شود و می تواند در ظاهر کارساز باشد. اما به یاد داشته باشید چنین وبسایت هایی سریع توسط گوگل شناخته می شوند و بسیار سریع مجازات می شوند.

گوگل برای وبسایت هایی که از سئو سیاه استفاده کرده اند ، مجازاتی به نام اسپم لحاظ خواهد کرد. اسپم شدن می تواند پایانی بر فعالیت تجاری شما باشد.

از طرفی سئو کلاه سفید که بهترین نوع انجام سئو است ، شامل روش ها و ترفند هایی است که کاملا مطابق قوانین موتور جست و جو است و این کار می تواند از دید گوگل پاداش نیز داشته باشد.

بنابراین انتخاب یک آژانس دیجیتال مارکتینک معتبر بسیار مهم خواهد بود. سئو کلاه سیاه ممکن است تا مدتی در ظاهر بسیار عالی به نظر برسد ، اما کافیست گوگل متوجه تقلب شما شود ، در این زمان است که گوگل سایت شما را اسپم شناسایی می کند و ان را از نتایج خود خذف خواهد کرد.

موتور های جست و جو در بهینه سازی سایت شما پیش قدم هستند!

همانطور که موتور های جست و جو سایت هایی را که تقلب کرده باشند را مجازات می کنند ، به سایت هایی که سئو سفید انجام می دهند کمک می کنند. بسیاری از الگوریتم های گوگل شانس دیده شدن به دلیل عملکرد فوق العاده ای که داشته اید را به شما می دهد. برای مثال می توان به الگوریتم گوگل دنس اشاره کرد.

الگوریتم گوگل دنس یا رقص گوگل درواقع به این شکل انجام می شود که برخی از سایت های صفحه دوم نتایج برای مدت زمان مشخصی به صفحه یک گوگل منتقل می شوند. در این حین گوگل از رفتار کاربران در سایت شما متوجه خواهد شد که آیا سایت شما برای آن ها مفید بوده است یا خیر. در صورتی که موفق شوید در این امتحان ، نظر گوگل را به خود جلب کنید، پیشرفت خود را در ابزار های انالیز سایت می توانید مشاهده کنید.

ارائه ابزار های رایگان نیز یکی دیگر از نشانه های علاقه گوگل به کمک کردن سئو سایت هاست. گوگل انالیتیکس و سرچ کنسول دو ابزار قدرتمند گوگل می باشند که هر دوی آن ها رایگان می باشند.

4 نکته اساسی که به عنوان یک وبمستر گوگل باید بدانید :

  1. محتوا و سایت را برای کاربر ایجاد کنید نه برای گوگل و موتور های جست و جو
  2. از ترفند های سئو کلاه سیاه بپرهیزید. اجازه دهید رتبه وبسایت شما کاملا قانونی باشد.
  3. وبسایت خود را منحصر به فرد و جذاب ایجاد کنید.
  4. از راهنمای گوگل برای بهینه سازی سایت استفاده کنید.

همچنین از این موارد بپرهیزید :

  1. استفاده از نرم افزار های تولید کننده محتوای خودکار
  2. شرکت در طرح های بک لینک یا خرید بک لینک
  3. ایجاد صفحات با محتوای کم یا کپی شده (داپلیکیت کانتنت)
  4. از تکلینک کلوکینگ استفاده نکنید. (محتوای سایت برای موتور های جست و جو و کاربر باید یکسان باشد.)
  5. محتوا و لینک های مخفی
  6. استفاده از تکنیک doorway (در این تکنیک صفحه ای از محتوای نامفهوم و سرشار از کلمات و عبارت کلیدی ساخته می شود تا بازدید سایت افزایش یابد.)

سئو محلی یا لوکال چیست؟

ممکن است بخواهید بزینس خود را به شکل آنلاین گسترش دهید اما به دلیل اینکه امکان ارائه خدمات به سایر شهر ها یا استان ها را ندارید از این کار صرفه نظر کرده باشید. اینجاست که شما نیاز به سئو محلی یا در اصطلاح لوکال سئو خواهید داشت.

لوکال سئو چه کاربردی می تواند داشته باشد؟

با یک مثال این بخش از بهینه سازی را برای شما بازگو خواهیم کرد. فرض کنید شما پزشک اورتوپد در تهران هستید. شما برای کاربرانی که نیاز به پزشک اورتوپد در تهران هستند ، ارائه خدمات خواهید کرد. یا در یک مثال دیگر فرض کنید قصد راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی مختص شهر خودتان را دارید. دراین هنگام شما باید به گونه ای فرایند بهینه سازی را انجام دهید که وبسایت خود را برای همشهریانتان نمایش دهید.

وبسایت شما باید در نتیجه این جست و جو ها رتبه اول داشته باشد :

فروشگاه اینترنتی در تهران

پزشک ارتوپد در اصفهان

بستنی فروشی در شیراز

و….

اصول اساسی سئو محلی که باید رعایت کنید

  1. مطمئن شوید واجد شرایط ثبت نام در گوگل مای بیزنیس (google my business) هستید.
  2. شما باید یک آدرس فیزیکی داشته باشید ، حتی در صورتی که آدرس شما یک مکان تجاری نباشد.
  3. صادقانه تمامی اطللاعات خود را مانند نام ، شماره تماس ، آدرس وبسایت ، دسته مشاغل و ساعات کاری را نمایش دهید.

سئو محلی یا بین المللی ؟

سئو محلی یا سئو بین المللی؟

ممکن است در انتخاب این نوع از سئو دچار تردید شوید. بنابراین اجازه دهید تا بگوییم هرکدام از این سئو با هدف خاصی انجام می شود.

در کسب و کار های انلاینی که سئو محلی انجام می دهند ، نرخ تبدیل کاربر به مشتری بسیار بالاتر خواهد بود. برای مثال فرض کنید کاربر این کوئری را در گوگل جست و جو کند :

رستوران محلی در منطقه سعادت آباد تهران

با این حال می توان به قطع گفت هدف از جست و جوی کاربر ، پیدا کردن یک رستوران محلی در سعادت آباد تهران است که می خواهد در این رستوران غذایی میل کند.

حال فرض کنید کاربر به این شکل در گوگل جست و جو می کرد :

رستوران های محلی تهران

با این سرچ هدف از جست و جوی کاربر خرید غذای محلی نیست.

از طرفی نیز سایت هایی که موقعیت مکانی کاربر برای ان ها مهم نیست ، لازم است سئو بین المللی یا حداقل ملی داشته باشند.

قبل از طراحی استراتژی سئو ، هدف از جست و جوی کاربر را متوجه شوید

هدف از جست و جوی کاربر که به آن سرچ اینتنت نیز می گویند ، اولین قدمی است که باید در استراتژی تولید محتوا ان را در نظر بگیرید.

کمی قبل تر با مثال رستوران محلی در تهران از هدف کاربر برایتان گفتیم. اگر بخواهیم به صورت کامل این مبحث را به شما اموزش دهیم ، باید بدانید ، هدف از جست و جوی کاربر یکی از این 3 نوع را تشکیل می دهد :

  1. Informational : هدف از جست و جوی کاربر افزایش اطلاعات است (برای مثال : ابزار های رایگان جست و جوی کلمه کلیدی)
  2. Navigational : هدف درخواست محتوا از یک وبسایت مشخص (مانند : بیوگرافی علی صالحی در بیتوته)
  3. Transactional : جست و جو برای خرید (مانند : خرید دوره آموزش سئو)

بنابراین تا به حال متوجه شده اید میلیون ها جست و جویی که انجام می شود ، در یکی از این دسته بندی ها قرار دارد و در صورتی که این مورد را در محتوا هایی که تولید می کنید ، رعایت کنید ، بسیار سریع توسط کاربر ها مورد اعتماد قرار خواهید گرفت و گوگل نیز از رفتار کاربر می تواند قدرت سایت شما را تشخیص دهد.

چگونه هدف از جست و جوی کاربر را تشخیص دهیم؟

برای اینکه هدف از جست و جوی کاربر را تشخیص دهید ، کافیست مطابق این دستور العمل حرکت کنید :

  1. ابتدا خودتان را به جای کاربر قرار دهید ، تا حدودی می توانید متوجه شوید ، کاربر به چه اطلاعاتی نیاز دارد.
  2. کلمه مورد نظر را جست و جو کنید ونتایج اورگانیک گوگل را مشاهده کنید. گوگل همواره سعی مکند بهترین نتایج و مرتبط ترین آن ها را نسبت به هدف کاربر نشان دهد.

هدف ها یا gol سایت

تعریف گل در سئو

یکی دیگر از قدم های اولیه سئو ، تعیین اهداف کلی سایت می باشد. تعیین هدف سایت می تواند به شما کمک کند تا بهترین استراتژی های سئو را پیاده سازی کنید. در اصل این اهداف به شما کمک می کند KPI های سایت خود را مشخص کنید.

KPI چیست؟

Key Performance Indicators یا به صورت مخفف KPI معیار هایی است که درواقع در بهینه سازی می تواند پیشرفت شما در طول فرایند سئو را نشان دهد.

معیار های kpi در سئو می تواند شامل این موارد باشد:

  • باونس ریت یا نرخ پرش
  • پوزیشن
  • CTR
  • و…

تمامی این فاکتور ها بر اساس هدفی که از سئو تعیین می کنید می تواند متغیر باشد. بنابراین قبل از اینکه پروژه سئو را قبول کنید و یا استارت بهینه سازی سایت خودتان را بزنید ، بهتر است اهداف خود را مشخص کنید. این اهداف کاملا به خودتان بستگی دارد اما برای مثال می توان به این موارد اشاره کرد :

  • فروش
  • دانلود
  • ثبت نام کاربران
  • شماره تماس یا ایمیل

برای اینکه بتوانید این اهداف را اندازه گیری کنید ، بهتر است از ابزار های آنالیز سایت استفاده کنید. بهترین ابزار آنالیز ، ابزار ارائه شده توسط خود گوگل می باشد ، یعنی گوگل آنالیتیکس. شما می توانید ، اهداف خود را در این ابزار تعریف کنید تا بتوانید آن ها را اندازه گیری کنید.

توجه داشته باشید ، گوگل انالیتیکس اجازه تعریف فقط 20 gol یا هدف را به شما خواهد داد، با این وجود می توانید هرکدام از آن ها را ویرایش کنید.

چرا در اهداف که مثال زدیم ، ترافیک جزو آن ها نبود؟

اگر کمی دقت کنید ، متوجه می شوید ترافیک زیاد عملا نشانه رسیدن به هدف اصلی نیست. به عنوان مثال شاید شما روزانه 10 هزار بازدید داشته باشید و فقط 3 نفر از این تعداد از شما خرید کنند.

درحالی که در یک سایت دیگر ممکن است تعدا این بازدید ها به 4 هزار نفر در روز برسد اما تعداد فروش این سایت 40 سفارش در روز باشد!

بنابراین نمی توان بازدید کننده بیشتر را برابر با فروش بیشتر دانست. ممکن است در هدف سرچ کلمه کلیدی اشتباه کرده باشید و کاربرانی که قصد خرید ندارند را راهی وبسایتتان کرده باشید. که این نوع ترافیک برای شما مثمر ثمر نخواهد بود.

بنابراین از سئو به عنوان یک ابزار، یک روش یا یک کانال برای حرکت در جهت اهداف خود استفاده کنید. این مهم ترین مورد و نکته ای است که باید به عنوان یک وبمستر یا دیجیتال مارکتر بدانید. هیچگاه برعکس عمل نکنید!

در بسیاری از وبسایت ها شاهده این بوده ایم که ابتدا تمامی تلاش خود را کرده اند تا با هر شرایطی بازدید کننده های زیادی از گوگل دریافت کنند ، سپس محصولات خود را به آن ها بفروشند. در حالی که در اگر به درستی از کانال سئو استفاده کرده بودند ، بازدید کنندگان همان مشتریان بالقوه ای بودند که با یک تکنیک دیجیتال مارکتینگ می توانستند فروش خود را چند برابر کنند.

سخن پایانی

تا کنون که این فصل یعنی فصل اول از آموزش سئو را خواندید ، به احتمال زیادی باید از شگفتی و بزرگی این تخصص شگفت زده شده باشید. اما هنوز صبر کنید در فصل هایی آینده اموزش ها تخصصی تر می شوند به طوری که از یادگیری آن ها بسیار لذت خواهید برد.

سوالات متداول

بهینه سازی سایت در یک جمله چیست؟

بهینه سازی سایت یا سئو مجموعه ای از اقدامات طراحی شده برای بهبود ظاهر و موقعیت صفحات وب در نتایج جستجوی ارگانیک است.

آیا می توانید از بهینه سازی سایت کسب درآمد کنید؟

پاسخ ساده این است که بهینه سازی سایت می‌تواند راهی عالی برای کسب درآمد مناسب باشد، و به شرطی که مهارت‌های لازم برای مقیاس‌بندی یک عمل سئو را داشته باشید، این محدودیت بسیار زیاد است.

جهت کسب مشاوره سئو و طراحی سایت با ما تماس بگیرید
  • احمد نصیری
    جهت بهینه سازی سایت به نظرم همیشه باید به روز باشیم و از آخرین اخبار موتورهای جستجئ مطلع باشیم

  • مهدی عزیزی
    با تشکر از سایت خوب سئوکار که همیشه اطلاعات جامع در اختیار ما قرار می دهد

نظر کاربر مهمان
(نظر شما پس از تایید منتشر خواهد شد)

آنالیز تخصصی سئوکار

آنالیز تخصصی سئوکار

خبرنامه

استخدام در شرکت سئوکار

استخدام در شرکت سئوکار