• تلفن :
  • 48000019 - 021 خط ویژه
سئو سایت - وبلاگ سئوکار


- نویسنده

سایت مپ یا نقشه سایت چیست؟ انواع سایت مپ و نقشه سایت

سایت مپ ( sitemap ) فایلی است که از طریق آن لیست کلیه صفحات وب سایت به موتورهای جستجو معرفی می شود. سایت مپ ساختار صفحات وب سایت و یا سازماندهی صفحات را در اختیار موتورهای جستجو قرار می دهد. توسط سایت مپ کرولرهای موتورهای جستجو می توانند به صفحات وب سایت دسترسی داشته باشند. اگر صفحات وب سایت در در سایت مپ وجود داشته باشند معمولا توسط موتورهای جستجو قابل دسترس خواهند بود و یا بعبارتی دیگر سایت مپ بهترین ابزار برای کرول شدن صفحات وب سایت است ولی گوگل اعلام کرده است که سایت مپ گارانتی نمی کند صفحات وب سایت شما شاخص گذاری شوند گوگل از سایت مپ برای تشخیص ساختار سایت استفاده می نماید.

سایت مپ

سایت مپ برای اولین بار در سال 2005 با نسخه 0.84 توسط گوگل برای برنامه نویسان معرفی شد. سپس در سال 2006 MSN، Yahoo به پروتکل سایت مپ پیوستند. اگر وب سایت شما دارای یکی از شرایط زیر است حتما از سایت مپ می بایست استفاده شود:

وب سایت بسیار بزرگ باشد. در این صورت موتورهای جستجو می توانند توسط سایت مپ به جدیدترین صفحات و آخرین صفحات تغییر داده شده دسترسی داشته باشند.

وب سایت شما دارای حجم زیادی از آرشیو محتویات باشد. در صورتی که وب سایت دارای حجم زیادی از محتوا باشد که آنها هیچ ارتباطی با یکدیگر نداشته باشد، سایت مپ بهترین گزینه می تواند باشد.

اگر وب سایت شما جدید باشد یا دارای تعداد کمی بک لینک باشد. گوگل و بقیه موتورهای جستجو از طریق دنبال کردن بک لینک ها می توانند به محتویات سایر وب سایت ها دسترسی پیدا نمایند از این رو اگر تعداد بک لینک های وب سایت شما کم است سایت مپ می تواند به وب سایت شما کمک بسیاری نماید.

وب سایت دارای تعداد زیادی فایلهای مولتی مدیا باشد. در صورتی که وب سایت شما از تعداد زیادی فایلهای مولتی مدیا تشکیل شده باشد که آنها نیز به نوبه خود در اخبار وب سایت شما استفاده شده باشند، سایت مپ می تواند بهترین گزینه برای شما باشد.

علاوه بر قرار گرفتن صفحات در فایل سایت مپ اطلاعات اضافه تری از صفحات می تواند در فایل سایت مپ قرار گیرد. اطلاعاتی از قبیل اینکه صفحه مورد نظر شما آخرین بار چه زمانی بروزرسانی شده است و بطور متوسط هر چند وقت یکبار بروزرسانی می شود، در فایل سایت مپ قرار می گیرد.

انواع سایت مپ

سایت مپ به دو نوع تقسیم بندی می شود:

سایت مپ از نوع XML

این نوع سایت مپ دارای ساختار سازمان یافته شده ای دارد و مخصوص موتورهای جستجو است و احتیاج به مشاهده کاربران وب سایت ندارد. سایت مپ از نوع XML می تواند در فایل Robots.txt آدرس دهی شود تا به موتورهای جستجو کمک نماید راحتر این فایل را پیدا نمایند. در زیر نمونه ای از سایت مپ از نوع XML آورده شده است.

سایت مپ از نوع xml

سایت مپ از نوع HTML

این نوع سایت مپ مخصوی کاربران بازدید کننده وب سایت است و به آنها کمک می کند که محتویات صفحات مورد نظرشان را براحتی پیدا نمایند. سایت مپ از نوع HTML قابل استفاده در گوگل وبمستر نیست. در زیر نمونه ای از سایت مپ از نوع HTML آورده شده است.

مزایای سایت مپ از نوع XML برای سایت های فلش

این نوع سایت مپ بهترین ابزار برای سایت هایی هستند که با فلش و یا زبان هایی که از نوع HTML نیستند، ساخته شده اند. موتور های جستجو صفحات این نوع وب سایت ها را بصورت پیش فرض نمی توانند کرول نمایند از این رو سایت مپ می تواند به عنوان بهترین ابزار برای معرفی صفحات این وب سایت ها باشد.

اگر وب سایت شما دارای منوهایی است که با جاوا اسکریپت ساخته شده است سایت مپ از نوع XML می تواند کمک بسیاری در معرفی صفحات به موتورهای جستجو داشته باشد.

سوالات متداول

سایت مپ به چند دسته تقسیم بندی می شود؟

سایت مپ ها به 2 دسته تقسیم می شوند: دسته اول از نوع html بوده و برای کاربران سایت ایجاد می شود. دسته دوم از نوع xml بوده و برای موتورهای جستجو تنظیم می شود

سایت مپ چطور ساخته می شود؟

سایت مپ ها به دو روش ساخته می شوند. دسته اول با استفاده از ابزارهای آنلاین ساخته شده که بصورت استاتیک بوده و هر تغییری در سایت می بایست مجدد این سایت مپ ساخته شود. دسته دوم با کد نویسی و یا با استفاده از پلاگین ها ساخته می شود که بصورت داینامیک بوده و هر تغییری در سایت در آن اعمال می شود

جهت کسب مشاوره سئو و طراحی سایت با ما تماس بگیرید
  • زاوش بالیخانی
    بسیار عالی بود ، شما حتی می توانید از افزونه مخصوص گوگل با عنوان XML SITEMAP که در وردپرس و جوملا قابل دریافت است هم استفاده کنید.

  • leila
    سلام مطالب خیلی خوبی دارید از رزبلاگ استفاده میکنم اگه میشه ساین مپ سایت منو نگاه کنید جدیدترین تگ ها به tag.xml میره ولی محدودیت 10000 آدرس دارند و بقیه به tag_1,2,3 و یک tag_4 هم هستش که تو سایتم مپ نیست ولی در گوگل ثبتش کردم Processed برای تگ 4 همیشه بروز هستش ولی برای tag.xml چند روز عقبه این موضوع میتونه باعث دیر ایندکس شدن مطالب جدید باشه؟

    • با سلام

      صفحات مطالب شما می بایست پس از انتشار، آدرس آنها در سایت مپ سایتتان قرار گیرد تا مجبور نباشید بصورت دستی آنها را در گوگل وبمستر معرفی نمایید. البته بدون معرفی هم گوگل آنها را شناسایی می کند ولی ممکن است زمانبر باشد. در صورتی که معرفی صفحات بصورت دستی انجام شود این کار باعث می شود گوگل سریعتر آنرا ایندکس نماید ولی کار دستی زیاد می بایست انجام شود.

  • محمد مهدی محمدیان
    با سلام چطور می تونم سایت مپ رو درست کنم و آپدیتش کنم. تکنولوژی ساخت وب سایت من asp.net mvc هست. واسه این از افزونه های CMS نمی تونم استفاده کنم. وب سایت هایی هستن که سایت مپ می سازند. ولی وقتی به سایتم مطلبی اضافه کنم، آدرس صفحه جدید تو سایت مپ نیست و دوباره باید سایت مپ رو بسازم و آپلود کنم. چطور میشه کاری کرد که هر چند وقت یکبار سایت مپ با توجه به صفحات جدید آپدیت بشه؟ ممنون میشم راهنماییم کنید.

    • برای درست کردن سایت مپ در asp.net این کار را می بایست شما بصورت دستی انجام دهید و برای آن یک برنامه بنویسید که به محض اضافه شدن یک صفحه در وب سایت بصورت خودکار سایت مپ آپدیت شود.

  • هادی صمد زاده
    خیلی عالی بود ، نمی دونستم که سایت مپ توی چه سالی ایجاد شده و توسط چه شرکتی انجام شده --- :) یه سوال در این مورد داشتم ، اگه سایت اصلی و وبلاگ دارای دو مدیریت محتوا جدا گانه باشه مثلا ورد پرس و جوملا سایت مپ رو باید چطوری معرفی کرد ، ورد پرس از لینک دادن به سایت مپ دیگه ای استفاده می کنه ، میشه از همون برای جوملا هم استفاده کرد یا باید دو تا سایت مپ جداگانه توی وب مسترتولز اضافه کرد . ممنون میشم جواب بدید مجدد میام چک میکنم که چه جوابی دادید . با سپاس از مطلب خوبتون.

    • راه کاری پیشنهادی این است که شما دو سایت مپ درست نمایید و هر یک را جداگانه به گوگل وبمستر تولز معرفی کنید.

  • Ali Yousefi
    ممنون مطالبتون همیشه عالی هستن

  • رضا احمدی
    سلام آیا سایت مپ را پس از آپدیت کردن میبایست دومرتبه داخل سایتمون آپلود کنیم وبه گوگل مورفی کنیم؟ آیا مشکلی نداره اگر چند سایت مپ xmlدرگوگل آپلود بشه؟ طریقه ساخت سایت مپrss/atom را هم توضیح میدید لطفا؟

    • سلام. سایت مپ می بایست داخل سایت آپلود شود. در صورتی که سایت مپ یکبار به گوگل معرفی شده باشد دیگر نیازی به بروزرسانی ندارد . خود گوگل به آن سر می زند. نه مشکلی ندارد شما می توانید هر چند تا سایت مپ خواستید به گوگل اضافه نمایید. طریقه ساخت rss را می توانید جستجو نمایید. مطالب بسیاری وجود دارد که در این مطلب جای مناسبی برای توضیح آن نیست.

  • سایه ترنم
    ممنون برای مطالب خوبی که به اشتراک میذارید

  • عباس
    با سلام و تکشر بابت راهنمایی خوبتون من دسترسی به روت سرور ندارم. فایل رو کجا باید آپلود کنم؟

  • hamid
    ممنون از سایت خوبتون.

  • مجتبی
    سلام من میخوام برای وبلاگم سایت مپ بسازم ولی متاسفانه برنامه نویسی بلد نیستم آیا برای ساختن سایت مپ نیاز هست که رمز وبلاگ رو برنامه نویس داد یا ن؟ لطفا جواب بدید ممنون میشم

    • بله برای درست کردن سایت مپ نیاز به رمز وبلاگ است. از سایت sitemap می توانید برای درست کردن سایت مپ استفاده نمایید.

  • الیاس
    با سلام و تشکر از مقاله خوبتون .. میخواستم بپرسم که این نقشه سایت من درست هست یا نه .. چون قبلا یکبار دیگه درست کرده بودمش ولی یه آدرس دیگه میداد.ضمنا من از افزونه استفاده میکنم.. کدنویسی نکردمش http://www.sadsite.ir/sitemap.xml

  • loosia
    سلام چه تعداد میشه سطر برای مپ درست کرد ؟ ایا محدودیتی هست ؟

  • سینا
    سلام . خسته نباشید یک سایت مپ ایندکس ساختم که دارای 12 یو آر ال نقشه است، آیا باید هر کدام از نقشه ها را به صورت جدا به وب مستر معرفی کنم، یا اینکه فقط نقشه ایندکس رو معرف کنم کافیه ؟ و در صورتی که فقط نقشه ایندکس رو معرفی کنم و گوگل آن را بخونه آیا یو آر ال سایر نقشه ها رو هم داخل وب مستر نمایش میده یا نه ممنون میشم پاسخ بدید

    • سلام. فقط نقشه ایندکس را منتشر نمایید کافی است. همه آدرس ها در داخل وبمستر ها نمایش داده می شود.

  • سینا
    سلام . خسته نباشید ممنون از پاسختون ی سوال دیگه داشتم؛ بعد از ثبت سایت مپ ایندکس ،برای یکی از نقشه ها 10 تا ارور گرفته، که رفعشون کردم؛ آیا هر بار که ارور میگره و خطاها برطرف میشه باز باید نقشه ایندکس رو دوباره داخل وب مستر ثبت کنم یا نیازی نیست

  • سینا
    سلام. وقت بخیر. خیلی خیلی ممنونم از اینکه سریع سوالات رو پاسخ میدید. یک سوال داشتم؛ داخل وب مستر حدودا چقدر زمان میبره تا تعداد صفحات سابمیت شده و ایندکس شده عدد تقریبا یکسانی رو نشان بده ؟؟ چند روز از ثبت نقشه ایندکس سایتم داخل وب مستر میکذره، اما الان فقط یکی از نقشه ها هست که تعداد صفحات ایندکس شده و سابمیت شده اش تقریبا برابر هست و سایر نقشه ها فقط هر روز تعداد سابمیت هاشون زیاد میشه، و تعداد ایندکس ها هنوز صفر هست، نقشه نیوز هم با اینکه خود گوگل گفته نسبت به سایر نقشه ها سریعتر صفحاتش رو ایندکس می کنه هم به همین صورت هست و فقط تعداد صفحات سابمیت شده اش تغییر می کنه، آیا ممکنه که ایندکس نشدن صفحات به خاطر این باشه که مشکلی داخل نقشه ها وجو داره یا ...؟؟ و سوال دیگه اینکه در گوگل نیوز آیا باید نقشه نیوز رو معرفی کرد؟؟ اگر پاسخ مثبت هست لطفا مسیر ثبت رو هم بگید. ممنون از لطفتون

  • سعید
    سلام وقت بخیر. ببخشید یک مشکل داشتم ممنون میشم کمکم کنید. من از افزونه yoast نسخه پرمیم برای سایت مپم استفاده میکنم. ساختار پیوند یکتای من به صورت زیر است: /%post_id%/%postname%/ اما در کنسول گوگل در بخش Indexed, not submitted in sitemap چند تا از صفحات من رو به صورت زیر ایندکس کرده: http://www.site.com/?p=889 در حالی که همین آدرس در نقشه سایت من بصورت زیر است: http://www.site.com/889/postname البته در صفحه آدرس اول (?p=889)، از canonical به صفحه دوم (889/postname) استفاده شده است. فقط می خواستم بدونم به نظرتون از لحاظ سئو ایراد داره؟ و اگر ایراد داره باید چیکار کنم؟

    • سلام. چون قبلا گوگل شما را با این ادرس ایندکس کرده است یک مقدار طول می کشد تا ری ایندکس شود. ولی در کل مشکل نیست

  • حسن
    سلام برای سایت مپ وب سایتم که asp هست از pro-sitemaps.com استفاده میکنم. البته هنوز آپلود نکردم تو سایت. چون سایت تازه هست مطالب زود زود آپدیت میشن. در این صورت سایت مپ رو باید آپدیت کنم؟ (آپدیت سایت مپ در سایت بالا پولی است) برنامه نویس آشنایی کافی با ساخت سایت مپ نداره. در این مورد خوشحال میشم نظر کارشناسیتونو بدونم

  • مليكا
    سلام وقت بخير ايا امكان سايت مپ براي وبلا گ هم است ؟ من هركاري كردم نتونستم

  • نجفی
    با سلام بنده قبلا وبسایتی داشتم به ادرس مثلا domain.com الان دامنه سایتم رو عوض کردم مثالا به internrt.com بعد بع همین ادرس جدید یک روت جدید وبلاگی اضافه کردم. شد internet.com/blog . یعنی الان بنده دو مدیریت محتوا دارم که واردش بشم internet.com و internet.com/blog الان بنده نقشه سایت و معرفی به گوگل رو برای اولی درست کنم برای دومی هم ثبت میشه دیگه درسته؟

    • سلام بله درست است ثبت می شود و مشکلی وجود ندارد. باز اگر سوالی بود می توانید در همین جا مطرح نمایید

  • asalfunchat
    سلام خدا قوت به مدیر و مسئول سایت سئوکار: بنده تازه یه وبلاگ زدم و میخاهم سایت مپ را داخل وبلاگ بزارم اما نمیتونم باید چیکار انجام بدم تا کدی که تو سیستمم به عنوان سایت مپ ذخیره کرده داخل وبلاگ بزارم http://navidchaat.allblog.ir هستش ممنون میشم راهنمایی کنید مرسی

نظر کاربر مهمان
(نظر شما پس از تایید منتشر خواهد شد)

آنالیز تخصصی سئوکار

آنالیز تخصصی سئوکار

خبرنامه

استخدام در شرکت سئوکار

استخدام در شرکت سئوکار