• تلفن :
  • 48000019 - 021 خط ویژه
سئو سایت - وبلاگ سئوکار


- نویسنده

نقشه سایت چیست؟ چه خطاهایی ممکن است پیش بیاید؟

سایت مپ - نقشه سایت

در قسمت قبل ، گفتیم ناوبری سایت نقش اساسی در ایندکس شدن صفحات سایت دارد. در این قسمت نقشه سایت را برایتان توضیح خواهیم داد که یکی از بخش های اصلی سئو داخلی سایت محسوب می شود و برای هدایت ربات ها در سایت بسیار کارآمد است.

علاوه بر این به خطاهایی که هنگام خزش سایت می تواند مانع از کرال شدن صفحه شود نیز می پردازیم.

نقشه سایت چیست؟

نقشه سایت به زبان ساده ، مجموعه ای از لینک های سایت شماست که حالتی دسته بندی شده قرار دارد و بر اساس اولیت صفحات چیده شده است. نقشه سایت با پسوند XML در دایرکتوری اصلی سایت قرار می گیرد تا با آدرس yourdomain/sitemap_index.xml در دسترس باشد.

این فایل یکی از ساده ترین راه ها برای نشان دادن ساختار سایت شما به گوگل است. هنگامی که این فایل را ساختید ، می بایست از طریق سرچ کنسول به گوگل معرفی کنید.

نقشه سایت یکی از بخش های مهم در سئو تکنیکال است اما به یاد داشته باشید داشتن ناوبری مناسب (navigation)، برای ربات های گوگل پر اهمیت تر از نقشه سایت است. در فصل پنجم بیشتر در مورد نقشه سایت صحبت خواهیم کرد.

نکته : در ساخت نقشه سایت دقت داشته باشید یو ار ال هایی که در فایل robot.txt برای گوگل مسدود کردید ، در این فایل قرار ندهید.

برای ساخت نقشه سایت می توانید از پلاگین ها نیز استفاد کنید ، هرچند افزونه یوست سئو نیز این فایل را برایتان خواهد ساخت.

خطاهای احتمالی در حین خزش ربات ها در سایت

هنگامی که ربات های خزنده گوگل که اسپایدر نام دارند ، یا خزنده های سایر موتورهای جستجو به صفحه ای از سایت شما مراجعه می کنند ، ممکن است با خطاهایی روبه رو شوند که در نهایت باعث عدم کرال صفحه سایت شما می شود.

برای اینکه از این خطاها اطلاع داشته باشید ، گوگل بخشی به نام crawl error را در بخش سرچ کنسول خود قرار داده است تا بتوانید آن ها را برطرف کنید.

این خطاها که عمدتا از سمت سرور ایجاد می شوند ، از لاگ فایل های سرور نیز قابل مشاهده است. اما از انجایی که این مباحث کمتر مورد نیاز وبمستران و سئوکاران است ، اکتفا به سرچ کنسول نیز می تواند مناسب باشد.

انواع خطا هنگام ورود کاربر و ربات ها به صفحه :

1. خطای xx4 مشکل از طرف کلاینت

یکی از انواع خطاهایی که ممکن است ربات یا کاربر هنگام کاوش در سایت با آن مواجه شود ، خطاهای xx4 می باشد. هنگامی که این نوع از خطاها به وجود می آیند ، به این معنی است که هنگام ارسال درخواست توسط مرورگر ، اطلاعات صفحه درخواست شده قابل برآورد نیست.

یکی از رایج ترین این نوع خطاها ، خطای 404 است که به معنی عدم امکان دسترسی به url مورد نظر شماست این لینک ممکن است خراب شده باشد ، یا در اغلب اوقات حذف شده باشد. به همین خاطر به صفحه ای با محتوای صفحه مورد نظر یافت نشد برخورد خواهید کرد.

هنگامی که ربات های گوگل با این خطا مواجه می شوند ، نمی توانند به URL دسترسی داشته باشند و هنگامی که یک کاربر به این صفحه برخورد می کند ، ناامید از وبسایت خارج می شود.

2.خطای XX5 مشکل از طرف سرور

در این نوع از خطاها دسترسی به صفحه مورد نظر به دلیل مشکل سرور ممکن نیست. برای مثال هنگامی که دامنه ای از یک سایت را وارد کردید و انقضای هاست دامنه تمام شده بود ، این نوع از ارور را مشاهده خواهید کرد.

راه حل خطاهای 4xx و 5xx چیست؟

برای اینکه رتبه خود را حفظ کنید ، ضروری است که این خطاها را جبران کنید.

یکی از بهترین روش ها برای حل مشکل url ها ، استفاده از قابلیت ریدایرک 301 و 302 است.

ریدایرکت کردن به این معنی است که هنگام مراجعه کاربر به این لینک ، او را به یک لینک جدید منتقل کن. این انتقال دادن یک صفحه به صفحه دیگر می تواند به دو شکل 301 و 302 انجام شود. هر کدام از این نوع ریدایرکت ها خاصیت و زمان استفاده متفاوت دارند.

ریدایرکت 301

این نوع از ریدایرکت کردن این به این معناست که این صفحه برای همیشه از دسترس خارجه شده و قصد دارید اعتبار این صفحه را به صفحه جدید با url جدید منتقل کنید.

این نوع ریدایرکت دائمی است. به این معنا که هیچ وقت url قبلی در دسترس نخواهد بود و مقصد اصلی ، url جدید است.

ممکن است این نوع ریدایرکت را در پروتوکل https مشاهده کرده باشید. در واقع هنگامی که قصد دارید لینک سایتتان را از حالت http://yordomaimn به حالت https://yordomain انتقال دهید ، لازم است از ریدایرکت 301 استفاده کنید.

یکی از مزایای اصلی این نوع ریدایرکت ، انتقال ارزش ، اعتبار و رتبه URL قبلی به URL جدید است.

ریدایرکت 302

این نوع ریدایرکت ارزشی از لینک صفحه اول به لینک صفحه دوم منتقل نخواهد کرد و درواقع یک نوع انتقال صفحه موقت است.

این نوع از ریدایرکت ها را ممکن است در لندینگ پیج های مناسبت ها استفاده شود. برای مثال یک سایت فروشگاه فرش قصد دارد به مناسبت عید نوروز ، صفحه محصولات فرش دستبافت را به حالتی متفاوت با محتوایی دیگر نمایش دهد. در این نوع انتقال می بایست از ریدایرکت 302 استفاده کرد.

زنجیره ریدایرکت ها را قطع کنید!

یکی از اشتباهات رایجی که ممکن است در هنگام ریدایرکت کردن با آن مواجه شوید ، زیاده روی یا استفاده از زنجیره ریدایرکت (redirect chains) است. اگر می خواهید این زنجیره را بهتر متوجه شوید به این مثال کوتاه توجه کنید :

برای مثال صفحه seokar.ir/page1 را ریدایرکت می کنیم به seokar.ir/page2 و بعد از گذشت مدتی تصمیم می گیریم تا این صفحه را به seokar.ir/page3 ریدایرکت کنیم.

در این حالت ما از زنجیره ریدایرکت استفاده کرده ایم که می تواند برای موتور های جستجو بسیار گیج کننده به نظر برسد. برای قطع این زنجیره بهترین کار این است که همان ابتدا صفحه اول را به صفحه سوم ریدایرکت کنیم.

جمع بندی

همانطور که خواندید ، نقشه سایت به عنوان یک راهنمای ناوبری سایت به ربات های گوگل کمک می کند تا صفحات را از درجه اولیت دسته بندی کند. و در خطاهای احتمالی که به آن ها پرداختیم جزء مهمی از فرایند بهینه سازی داخلی سایت می باشد که گوگل به برطرف کردن هرچه سریع تر آن ها توجه ویژه ای دارد.

در این قسمت از فصل دوم اموزش سئو برای مبتدیان ، مبحث کرال سایت به اتمام رسید. در قسمت های آینده از این فصل به ایندکس و مبحث جذاب رنکینگ یا رتبه بندی سایت ها و تولید محتوا خواهیم پرداخت. در ادامه آموزش ها همراه ما باشید.

در صورتی که سوالی از مباحث کرال سایت دارید می توانید از قسمت دیدگاه ها سوالات خود را مطرح کنید.

جهت کسب مشاوره سئو و طراحی سایت با ما تماس بگیرید
نظر کاربر مهمان
(نظر شما پس از تایید منتشر خواهد شد)

آنالیز تخصصی سئوکار

آنالیز تخصصی سئوکار

خبرنامه

استخدام در شرکت سئوکار

استخدام در شرکت سئوکار