• تلفن :
  • 48000019 - 021 خط ویژه
سئو سایت - وبلاگ سئوکار


- نویسنده

متا تگ سئو چیست؟ معرفی متا تگ های تاثیر گذار

انواع متا تگ سئو

انواع متا تگ سئو چیست؟ متا تگ ها چه تاثیری در سئو سایت دارند؟ در ادامه انواع متا تگ های مهم سئو

Robots meta tag

این نوع از تگ های راهنمای ایندکس ، در قسمت head سایت قرار داده می شوند. متاتگ های ربات انواع مختلفی و زیادی دارند که در ادامه به پرکاربرد ترین آن ها خواهیم پرداخت. همچینن مهم است این تگ ها را چه زمانی استفاده کنید که در ادامه توضیح خواهیم داد.

متا تگ index / noindex

وظیفه این اتریبیوت اعلام ایندکس کردن یا نکردن صفحه ای است که این قطعه کد در آن وجود دارد. در حالت معمول موتور های جست و جو تمامی صفحات را ایندکس می کنند به همین دلیل نیازی نیست از اتریبیوت ایندکس استفاده کنید.

اما در صورتی که نیاز داشتید صفحه مورد نظر ایندکس نشود ، می توانید از گزینه دوم یعنی noindex استفاده کنید.

چه زمانی از نوایندکس استفاده کنیم؟

ممکن است بخواهید صفحه ی پروفایل را از نتایج گوگل بردارید. علت این کار نیز مشخص است. به دلیل اینکه هر کاربر یک پروفایل جدا گانه دارد و کاربر مهمان به صفحه ثبت نام منتقل می شود. از این رو می توانید از متا تگ نو ایندکس برای این صفحه استفاده کنید.

متا تگ follow / nofollow

این دستور به گوگل اعلام می کند تمامی لینک های این صفحه باید دنبال شوند یا نه. درواقع هنگامی که ربات های خزنده به صفحه شما وارد می شوند تمامی لینک ها را دنبال می کنند تا اطلاعات آن صفحه را نیز در ایندکس خود قرار دهند. به همین خاطر می توان گفت در حالت پیشفرض اگر این کد را در صفحه قرار ندهید ، گوگل لینک ها را دنبال خواهد کرد بنابراین قرار دادن تگ follow غیر ضروری است.

درصورتی که nofollow را انتخاب کردید ، ربات های موتور جست و جو ارزشی از صفحه شما به صفحه ای که به آن لینک داده اید منتقل نخواهد کرد.

چه زمانی از متا تگ nofollow استفاده کنیم؟

در برخی از سایت ها ممکن است دیده باشید در بخش کامنت ها ، امکان قرار دادن لینک وجود دارد. اگر در وبسایت شما نیز این امکان برقرار است ، بهتر است از این تگ استفاده کنید تا ارزش صفحه خود را حفظ کنید.

متاتگ noarchive

این مورد برای صفحاتی استفاده می شود که نمی خواهید ، یک نسخه از کش آن در قسمت SERP برای کاربران نمایش داده شود. در حالت پیشفرض موتور های جست و جو این کار را انجام می دهند که می توانید با این تگ از آن جلو گیری کنید.

چه زمانی از noarchive استفاده کنیم؟

ممکن است یک سایت تجاری داشته باشید و کالایی عرضه می کنید که قیمت آن سریع تغیر می یابد و نمی خواهید قیمت قبل آن برای کاربران قابل مشاهده باشد. در این هنگام می توایند از این متاتگ استفاده کنید.

یک نمونه از این متاتگ های ذکر شده را مشاهده کنید :

<head>

<meta name=”robots” content=”noindex, nofollow”/>

</head>

همانطور که می دانید در این مثال ، موتور های جست و جو نباید این صفحه را ایندکس کنند و هیچ کدام از لینک های داخل این صفحه را نباید دنبال کنند.

X robots tag

این نوع از متا تگ ها به نسبت پیچیده تر از متا تگ های روبات هستند که می توانید به غیر از فایل های html فایل های دیگر را نیز کنترل کنید. برای مثال می توانید برای فایل های pdf سایت خود این کد ها را به کار ببرید.

X robots tag در عنوان HTTP آدرس URL شما استفاده می شود و انعطاف بیشتری نسبت به متاتگ های روبات دارند.

در این قسمت یک نمونه از این نوع برچسب ها را مشاهده می کنید :

x-robots-tag: noindex, nofollow

نکته : برای اینکه این نوع از کد ها را برای وبسایت خود اعمال کنید ، لازم است به . htaccess php و header سایت دسترسی داشته باشید.

نکته : در قسمت تنظیمات خواندن وردپرس ، گزینه ای با عنوان ” از موتورهای جستجو درخواست کن تا محتوای سایت را بررسی نکنند” وجود دارد که در صورتی که ان را فعال کنید ، وردپرس به صورت خودکار با استفاده از فایل robot.txt مانع از خزش و ایندکس سایت شما می شود.

پس ار اینکه ربات های گوگل ، صفحات سایت شما را کرال کردند ، حال نوبت به آن رسیده است که اطلاعات این صفحات در ایندکس گوگل قرار بگیرند.

کرال شدن صفحات لزوما به معنای اتمام کار نیست ، ممکن است صفحات سایت شما توسط ربات ها خزش شود اما گوگل تمایلی برای برداشتن اطلاعات و ذخیره کردن در پایگاه داده خود را نداشته باشد. بنابراین این مرحله نیز همانند مرحله کرال بسیار مهم است.

گوگل با الگوریتم هایی که دارد ، جزء به جزء محتوای شما را تجزیه و تحلیل می کند و برداشت های خود را در دیتابیس خود ذخیره می کند تا در بهترین زمان به کاربر نمایش دهند. به این کار ایندکس کردن صفحات توسط گوگل می گویند.

چگونه می توانم ببینم یک خزنده گوگل سایت مرا چگونه می بیند؟

یکی از روش های اسان برای اینکه ببینید یک صفحه از سایت شما را گوگل به چه شکل می بینید ، مراجعه به تصویر زخیره شده از cashed است. برای اینکه به cashed صفحه بروید کافیست صفحه مورد نظر خود را در صفحه نتایج گوگل (SERP) پیدا کنید.

در کنار عنوان صفحه ، پیکانی به سمت پایین مشاهده خواهید کرد ، با کلیک روی این پیکان و انتخاب گزینه ذخیره شده (cashed) به تصویری انتقال داده خواهید شد که خزنده گوگل برای اخرین بار آن را پردازش کرده است.

همچنین این امکان را دارید که فقط نسخه متنی سایت خود را مشاهده کنید ، تا ببینید تولید محتوا های مهم سایت شما خزیده شده و ایندکس شده اند یا نه.

آیا ممکن است صفحه ای از ایندکس گوگل خارج شود؟

بله این مورد در استراتژی ها و حذف صفحات غیر مناسب بسیار کارآمد است. البته توجه داشته باشید ، علاوه بر اینکه خودتان می توانید از گوگل درخواست دی ایندکس کنید ، گوگل نیز می تواند به تصمیم خود صفحاتی را از پایگاه داده خود حذف کند.

برخی از دلایلی که صفحه را از ایندکس گوگل خارج می کند :

  1. صفحاتی که دارای خطای 4xx یا 5xx هستند به هر دلیل ریدایرکت نشده اند و قصد دارید آن ها را از نتایج حذف کنید.
  2. صفحاتی که به دستور وبمستر، دارای متاتگ noindex هستند.
  3. URL هایی که به هر دلیل اسپم شده و گوگل آن ها جریمه کرده است.
  4. همچنین صفحاتی که از کاربران برای ورود به سایت درخواست رمز عبور دارند نیز از نتایج گوگل حذف خواهند شد.

اگر فکر می کنید ، قبلا صفحه ای داشته اید که اکنون از نتایج گوگل حذف شده است ، می تواند از قسمت Inspection سرچ کنسول وضعیت سایت خود را مشاهده کنید.

علاوه بر این می توانید از طریق Fetch as Google درخواست کنید تا صفحه مورد نظر شما مجدد ایندکس شود.

به موتور جست و جو بگویید صفحات شما را چگونه ایندکس کند!

یکی از راهنمایی هایی که می تواند برای موتور جست و جو به کار بگیرید تا صفحات شما را دقیق تر ایندکس کند استفاده از متا تگ ها در head سایت می باشد.

با استفاده از دستورات متا تگ می توانید تعیین کنید این صفحه ایندکس نشود (noindex) و یا حتی می توانید مشخص کنید در این صفحه هر پیوندی وجود دارد ، به آن ارزشی ندهد.(no-follow)

جمع بندی مطالب

در این قسمت از فصل دوم آموزش سئو برای مبتدیان ، مبحث ایندکس را به همراه دستورات کنترلی متاتگ ها برای شما شرح دادیم. اگر این آموزش ها را دنبال کرده باشید تا کنون متوجه شده اید موتور های جست و جو چگونه محتوای شما را پیدا کرده و آن ها را در پایگاه داده خود ذخیره می کنند.

در قسمت پنچم از فصل دوم ، به مبحث رنکینگ یا رتبه بندی خواهیم پرداخت. همراه ما باشید.

جهت کسب مشاوره سئو و طراحی سایت با ما تماس بگیرید
نظر کاربر مهمان
(نظر شما پس از تایید منتشر خواهد شد)

آنالیز تخصصی سئوکار

آنالیز تخصصی سئوکار

خبرنامه

استخدام در شرکت سئوکار

استخدام در شرکت سئوکار