آزمایش سئو

آیا قصد دارید رتبه سایت خود را در فهرست نتایج جستجو افزایش دهید؟ اگر پاسخ شما مثبت است، باید اقداماتی در زمینه بهینه‌سازی سئو سایت انجام دهید. هر چقدر موقعیت بهتری در فهرست نتایج جستجو داشته باشید، کلیک‌های بیشتری دریافت خواهید کرد. البته موفقیت همیشه به معنی بهبود رتبه‌بندی سایت نیست. موفقیت یعنی صفحه شما در معرض دید ربات‌ها و خزنده‌های موتور جستجوی گوگل قرار بگیرد.

همچنین موفقیت به این معنا است که سایت شما امتیاز بیشتری از ربات‌ها و خزنده‌های موتور جستجوی گوگل دریافت کند. بنابراین اگر قصد دارید به این مرحله برسید، باید از استراتژی استفاده کنید. استراتژی‌ سئو برای هر کسب و کار با کسب و کارهای دیگر متفاوت است. آزمایشات گوناگونی وجود دارد که به بهبود رتبه‌بندی سایت و افزایش ترافیک سایت سطح کمک می‌کند.

در ادامه این مطلب از وبسایت سئوکار قصد داریم (10 آزمایش SEO) برای افزایش ترافیک ارگانیک را به شما معرفی کنیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

آزمایش سئو چیست؟

آزمایش سئو شامل فرآیندهایی است که با کمک استراتژی‌های سئو انجام می‌شود. در این روش، شما باید از استراتژی‌های مختلف برای آزمایش استفاده کنید. یعنی باید متوجه شوید کدام یک از استراتژی‌ها کارایی بهتری برای سایت شما دارند. آزمون و خطا مهم‌ترین چیزی است که باید هنگام انجام فرایندهای دیجیتال مارکتینگ یا بهینه‌سازی سایت انجام دهید. متاسفانه بسیاری از کسب و کارها به این مسئله توجه ندارند و سعی می‌کنند از روش‌های فوری و بی دردسر استفاده کنند.

البته آزمایش‌های سئو نباید به صورتی باشد که آسیب مالی زیادی به کسب و کار شما وارد کند یا سرمایه شما را هدر دهد. اگر آزمایش‌های نامناسبی را انتخاب کنید، وقت شما تلف خواهد شد و از طرفی سرمایه خود را از دست خواهید داد. به جای آن، می‌توانید روی ایده‌های کاربردی تمرکز کنید. اگر ایده‌ای ندارید، کافی است این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

به عنوان مثال، ممکن است به کلمات کلیدی دم بلند برای تکمیل محتوای متنی نیاز داشته باشید. در این حالت، می‌توانید از برخی استراتژی‌های بازاریابی برای به کارگیری و انتخاب کلید واژه‌های دم بلند استفاده کنید. چند روش کلی برای انتخاب کلید واژه‌های دم بلند وجود دارد. یکی از بهترین استراتژی‌ها، جمع آوری داده‌ها از طریق سایت‌های رقیب است.

ابزارهایی برای آزمایش سئو

سوال مهمی که برای بسیاری از کاربران ایجاد می‌شود، این است که برای آزمایش سئو چه ابزاری را انتخاب کنیم؟ خوشبختانه ابزارهای گوناگونی طراحی شده‌اند که به آزمایش‌های سئو کمک می‌کنند. البته هر کدام از این ابزارها مزایا و معایب خاص خود را دارند. در ادامه برخی از این ابزارها را به شما معرفی می‌کنیم.

1.کنسول جستجوی گوگل

یکی از بهترین ابزارهای آزمایش SEO) ) برای افزایش عملکرد ترافیک ارگانیک، کنسول جستجوی گوگل است. برای استفاده از این ابزار، نیازی به پرداخت هزینه ندارید. در حال حاضر، کنسول جستجوی گوگل به صورت رایگان در اختیار تمامی سئوکاران قرار می‌گیرد. این ابزار به شما کمک می‌کند تا عملکرد کلی سایت خود را ارزیابی کنید.

2.ابزار Semrush

یکی دیگر از مشهورترین ابزارهای آزمایش SEO ابزار سمراش است که تقریباً تمامی سئوکاران با آن آشنا هستند. این ابزار به شما کمک می‌کند تا استراتژی‌های سایر رقبا را کشف کنید. همچنین می‌توانید از این استراتژی‌ها برای رتبه‌بندی کلمات کلیدی، بالا بردن سئوی سایت و بررسی دقیق‌تر سایت استفاده کنید.

3.ابزار Moz Pro

این ابزار یکی از بهترین ابزارهای بهینه‌سازی سایت است که معمولاً برای یافتن کلمات کلیدی، تجزیه و تحلیل لینک‌های داخلی و مواردی مانند این مورد استفاده قرار می‌گیرد.

4.ابزار Google Trends

این ابزار برای پیدا کردن کلمات کلیدی و یافتن ایده برای تولید محتوا مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین انتخاب کاملاً مناسبی برای انجام آزمایشات سئو است.

5.ابزار Ahrefs

این ابزار برای بررسی شکاف محتوا، ردیابی و رتبه‌بندی کلمات کلیدی، تجزیه و تحلیل بک لینک‌ها و مواردی مانند این مورد استفاده قرار می‌گیرد.

6.تست A/B

این ابزار به شما کمک می‌کند تا دو آزمایش مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید. به این ترتیب، متوجه خواهید شد کدام آزمایش انتخاب بهتری برای بهینه‌سازی سایت خواهد بود.

7.ابزار Hotjar

اگر به دنبال یک ابزار فوق‌العاده برای دریافت گزارش درباره رفتار کاربر هستید، پیشنهاد می‌کنیم این ابزار را انتخاب کنید. این نرم‌افزار از نقشه‌های حرارتی و نمایش بصری برای بررسی رفتار کاربر استفاده می‌کند. همچنین نرخ تجربه کاربری را محاسبه کرده و اطلاعات مربوط به آن را در اختیار شما قرار می‌دهد.

8.ابزار Ubersuggest

یکی دیگر از بهترین ابزارهای آزمایش سئو، ابزار Ubersuggest است. این ابزار برای تجزیه و تحلیل سایت‌های رقیب، تحقیق درباره کلمات کلیدی، دریافت ایده درباره محتوا، تجزیه و تحلیل بک لینک‌ها، بالا بردن کیفیت سایت، بهبود رتبه‌بندی موتورهای جستجو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ابزار Google Optimize ابزار به شما امکان می‌دهد تا آزمایش‌های مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید.

9.ابزار AnswerThePublic

این ابزار قادر است سوالات جستجو شده در نوار جستجوی گوگل را مورد بررسی قرار دهد. سپس کلمات کلیدی مورد علاقه و مورد پسند کاربران را شناسایی می‌کند. به این ترتیب، می‌توانید یک محتوای کاربر پسند تولید کنید. علاوه بر این، می‌توان از این ابزار برای انجام آزمایش سئو استفاده کرد.

10.گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس یکی از بهترین ابزارهای آزمایش سئو است که به صورت رایگان در اختیار شما قرار می‌گیرد. این ابزار داده‌های گوناگونی درباره ترافیک سایت، نرخ تبدیل و مواردی مانند این در اختیار شما قرار می‌دهد.

چگونه یک تست سئوی موفق را اجرا کنیم؟

برای اینکه بهترین روش بهینه سازی سایت را پیدا کنید، باید به صورت مداوم آزمایش کنید. در نهایت، متوجه خواهید شد کدام روش برای توسعه کسب و کار شما مفید است. آزمایش سئو به شکل‌های مختلفی انجام می‌شود. به عنوان مثال، می‌توانید توضیحات متا و بک لینک‌های داخلی را به شکل‌های مختلف آزمایش کنید. هر آزمون سئو شامل ۶ بخش مختلف است. در ادامه این بخش‌ها را برای شما بیان می‌کنیم.

  • 1 بخش اول مطرح کردن سوال است. در این ‌ مرحله باید سوالی را مطرح کنید که قصد دارید به آن پاسخ دهید و جوابی برای آن ندارید.
  • 2 بخش دوم ساخت فرضیه است. یعنی باید حدس بزنید بعد از ‌ عملی کردن آزمایش چه اتفاقی می‌افتد.
  • 3 بخش سوم اجرای آزمایش و دریافت داده‌ها است.
  • 4 در مرحله بعد، باید داده‌ها را تجزیه و تحلیل کنید.
  • 5 سپس باید از یافته‌ها نتیجه بگیرید.
  • 6 در مرحله آخر، باید هر کدام از نتایج را گزارش کنید.

مهم‌ترین آزمایش‌های سئو

در ادامه برخی از مهم‌ترین آزمایش‌های سئو را به شما معرفی می‌کنیم.

1.آزمایش تأثیر پیوندهای Nofollow

یکی از مهم‌ترین آزمایش‌های سئو برای افزایش عمل کرد ترافیک ارگانیک، تاثیر پیوندهای Nofollow است. جالب است بدانید بسیاری از بازاریابان و سئوکاران، از پیوندهای نوفالو متنفر هستند. پیوندهای نوفالو عملاً تاثیری روی رتبه‌بندی سایت شما ندارند. اما گزینه کاملا مناسبی برای بررسی رفتار کاربر هستند. قبل از هر چیزی، باید به شما توضیح دهیم پیوند نوفالو چیست.

همانطور که از نام این نوع لینک مشخص است، به موتورهای جستجو دستور می‌دهد که لینک مورد نظر را دنبال نکنند. در واقع هیچ صفحه خاصی وجود ندارد تا خزنده‌های موتور جستجو به آن منتقل شوند. با توجه به اینکه موتورهای جستجو پیوندهای نوفالو را دنبال نمی‌کنند، بنابراین این پیوندها باعث کاهش رتبه‌بندی سایت شما نخواهند شد. اما چرا باید به عنوان یک آزمایش سئو مورد استفاده قرار بگیرند؟

واقعیت این است که کاربران قادر به تشخیص پیوندهای نوفالو و دوفالو نیستند. یعنی نمی‌دانند که بعد از کلینک روی لینک، به صفحه خاصی هدایت نخواهند شد. به همین دلیل، ممکن است با اشتیاق روی لینک مورد نظر کلیک کنند. اما این اشتیاق از کجا می‌آید؟ ممکن است جمله یا عبارت مربوط به پیوند نوفالو، جذابیت زیادی برای کاربر داشته باشد.

2.تأثیر سیگنال های اجتماعی

یکی دیگر از مهم‌ترین آزمایش‌های سئو، تاثیر سیگنال‌های اجتماعی است. همانطور که می‌دانید، رسانه‌های اجتماعی تاثیر بسیار زیادی بر توسعه کسب و کارها و سایت‌های آنلاین دارند. در حال حاضر، بسیاری از کسب و کارها از رسانه‌های اجتماعی برای بهبود سایت خود استفاده می‌کنند. این رسانه‌ها به شما کمک می‌کنند تا مخاطبین جدیدی پیدا کنید و ترافیک و درآمد سایت خود را افزایش دهید.

زیرا اکثر مردم، در رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و سایت فعال هستند. بنابراین مهم‌ترین آزمایشی که باید انجام دهید، آزمایش مربوط به سیگنال‌های اجتماعی است. سیگنال‌های اجتماعی باعث بهبود رتبه سایت شما می‌شوند. گوگل اهمیت بسیار زیادی برای سایت‌های فعال در رسانه‌های اجتماعی قائل است. بنابراین برای اینکه امتیاز بیشتری از گوگل به دست آورید، باید فعالیت خود را در اپلیکیشن‌های رسانه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام افزایش دهید.

سوال مهم این است که چگونه سیگنال‌های اجتماعی را آزمایش کنیم؟ این کار بسیار ساده است. کافی است یک پست وبلاگ را در رسانه‌های اجتماعی منتشر کنید و میزان بازخورد آن را بسنجید. علاوه بر این، می‌توانید از پست گذاری در رسانه‌های اجتماعی به عنوان آزمایش استفاده کنید.

3.هدف کلمات کلیدی مختلف

یکی دیگر از مهم‌ترین آزمایش‌های سئو برای افزایش عملکرد ترافیک ارگانیک، بررسی هدف کلمات کلیدی مختلف است. همانطور که می‌دانید، کلمات کلیدی تاثیر بسیار زیادی بر بهبود رتبه‌بندی سایت شما دارند. برخی کلمات کلیدی، بهتر از سایر کلید واژه‌ها عمل می‌کنند و امتیاز بیشتری برای سایت شما به ارمغان می‌آورند. به عنوان مثال، برخی کلید واژه‌ها در هر ماه هزاران جستجو دریافت می‌کنند.

در حالی که برخی دیگر ممکن است صرفاً ۱۰ بار یا صد بار در گوگل جستجو شوند. اما این تنها مسئله‌ای نیست که باید هنگام انتخاب کلمات کلیدی مورد توجه قرار دهید. مهم‌ترین مسئله، هدف از انتخاب کلید واژه‌ها هستند. برخلاف آنچه که تصور می‌شود، کلید واژه‌ها مجموعه‌ای از کلمات برای تکمیل محتوایی متنی نیستند. بلکه برای جذب مخاطب مورد استفاده قرار می‌گیرند.

یک کلمه کلیدی ممکن است درآمد کسب و کار شما را تا چندین برابر افزایش دهد. اما کلمه کلیدی دیگر نرخ بازگشت سرمایه را کاهش دهد. کاهش سرمایه زمانی رخ می‌دهد که کلمه کلیدی شما مورد پسند کاربر نباشد. باید ببینید کاربران به دنبال چه کلماتی هستند و چه عبارت‌هایی را در نوار جستجوی گوگل وارد می‌کنند.

4.آزمایش AMP

یکی دیگر از مهم‌ترین آزمایش‌های سئو برای افزایش عملکرد ترافیک ارگانیک، آزمایش AMP است. این آزمایش به شما کمک می‌کند تا میزان سازگاری سایت با گوشی تلفن همراه را بسنجید. AMP یا صفحات موبایلی شتاب یافته، یک پروژه بسیار منحصر به فرد است که توسط شرکت گوگل و توییتر طراحی شد. هدف از انجام این پروژه، بهبود سرعت و کیفیت صفحات موبایلی است.

می‌توان از کدهای html برای انجام این پروژه استفاده کرد. AMP به صورت خودکار برخی از ویژگی‌های سایت را تغییر می‌دهد تا سرعت و عملکرد صفحه افزایش یابد. سرعت و عملکرد بارگذاری صفحه، یکی از مهمترین مسائلی است که باید برای بهبود سازگاری سایت با گوشی تلفن همراه مورد توجه قرار گیرد.

چرا آزمایش AMP مهم است؟

در حال حاضر سایت‌هایی که برای گوشی تلفن همراه بهینه‌سازی شده‌اند، اهمیت بیشتری برای گوگل دارند. موتورهای جستجوی گوگل، ابتدا صفحات موبایل را به جای نسخه‌های دسکتاپ در فهرست نتایج جستجو رتبه‌بندی می‌کنند. همانطور که می‌دانید، اخیراً میزان استفاده از تلفن همراه برای جستجو در اینترنت افزایش یافته است.

به همین دلیل، گوگل از کسب و کارها می‌خواهد تا بهینه سازی سایت برای گوشی تلفن همراه را در اولویت قرار دهند. در وردپرس، می‌توانید AMP را با استفاده از افزونه AMP بهینه کنید. سپس رتبه‌بندی صفحات مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید تا متوجه شوید کدام سایت سازگاری بهتری با گوشی موبایل دارد.

5.تأثیر سرعت سایت

یکی دیگر از مهم‌ترین آزمایش‌های سئو، آزمایشات مربوط به تاثیر سرعت سایت است. به تاریخچه اقداماتی که برای بهینه‌سازی سایت انجام داده‌اید نگاه کنید. آخرین بار چه زمانی سرعت بارگذاری سایت را آزمایش کردید؟ همانطور که می‌دانید، در حال حاضر اکثر سایت‌ها باید در کمتر از چند ثانیه بارگذاری شوند. در غیر این صورت، کاربران ترجیح می‌دهند صفحات دیگری را برای مطالعه مطالب انتخاب کنند.

اگر یکی از سایت‌هایی هستید که توجه چندانی به سرعت بارگذاری صفحه ندارند، بهتر است رویه خود را تغییر دهید. آزمایشات مربوط به سرعت آپلود صفحه بسیار مشهور هستند و باید هر چند وقت یکبار انجام شوند. حتی اگر محتوای سایت شما کیفیت بالایی داشته باشد، باز هم در صورت کند بودن سرعت بارگذاری نادیده گرفته خواهد شد.

سرعت بارگذاری سایت به صورت عددی بیان می‌شود. بنابراین می‌توانید به صورت دقیق متوجه شوید که صفحه شما چه عملکردی دارد. بدیهی است که سرعت سایت بر رتبه‌بندی آن در فهرست نتایج جستجو تاثیر می‌گذارد. سوال مهم این است که چگونه سرعت آپلود صفحه را آزمایش کنیم؟

نحوه آزمایش سرعت بارگذاری صفحه

برای بررسی و آزمایش سرعت بارگذاری صفحه، بهتر است از ابزارها و نرم‌افزارهای مختلف استفاده کنید. نرم‌افزارهای رایگان گوناگونی مانند Pingdom وجود دارند که سرعت دقیق بارگذاری صفحه را برای شما مشخص می‌کند. تنها کاری که باید انجام دهید، این است که نرم‌افزار را نصب کنید. سپس وارد ابزار شده و آدرس url سایت خود را وارد کنید.

در مرحله بعد، روی گزینه استارت تست کلیک کنید. این گزینه در سمت راست صفحه وجود دارد. در مرحله بعد، نتایج برای شما مشخص خواهد شد که در بازه صفر تا صد قرار دارد. اگر سرعت بارگذاری صفحه شما پایین بود، باید پارامترهای مختلفی را ارزیابی کنید. یکی از مهم‌ترین پارامترها، تصاویر و ویدیوهایی هستند که در صفحه بارگذاری می‌شوند. عکس‌ها و ویدیوها باید با حجم کم بارگذاری شوند.

در غیر این صورت، مدت زیادی طول می‌کشد تا برای کاربر نمایش داده شوند. مسئله دومی که باید مورد بررسی قرار گیرد، سئو فنی سایت است. باید مطمئن شوید که تمامی کدگذاری‌ها به شکل درستی انجام شده‌اند.

6.نوشتن برچسب متا

آزمایش مربوط به توضیحات متا، یکی از مهم‌ترین آزمایش‌های سئو است که باید حتماً انجام شود. برچسب‌های عنوان، کلید ورود کاربران به سایت شما هستند. هر چقدر توضیحات متا و برچسب عنوان به شکل بهتری نوشته شود، کاربران بیشتری برای ورود به سایت شما ترغیب خواهند شد. در واقع، تگ عنوان و توضیحات متا باید قانع کننده باشد.

نوشتن توضیحات متا برای بسیاری از افراد سخت است. کافی است از یک قانون ساده پیروی کنید. برای نوشتن توضیحات متا، باید خود و کسب و کار خود را معرفی کنید. در وهله بعد، باید آنچه را که به مردم ارائه می‌کنید معرفی کنید. می‌توانید تمامی توضیحات متا را در قالب دو الی سه جمله بیان کنید. یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که اکثر سایت‌ها مرتکب می‌شوند، این است که صرفا یک بار برای نوشتن توضیحات متا اقدام می‌کنند.

باید توضیحات مختلف را به دفعات متعدد امتحان کنید تا بهترین جمله برای معرفی کسب و کار شما مشخص شود. پیشنهاد می‌کنیم هر ماه یک توضیحات متا بنویسید و آن را امتحان کنید. در نهایت، باید گزارشات مربوط به هر یک از توضیحات را با یکدیگر مقایسه کنید.

7.تأثیر LSI

یکی دیگر از مهم‌ترین آزمایش‌های سئوبرای افزایش عملکرد ترافیک ارگانیک، بررسی تاثیر ال اس آی است. همانطور که گفته شد، پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب بسیار سخت است. اما بهترین منبع برای پیدا کردن کلید واژه‌های مناسب، LSI می‌باشد. LSI در واقع عبارت‌های کلیدی هستند که توسط بیشتر کاربران جستجو شده و در فهرست نتایج جستجوی گوگل نمایش داده می‌شوند.

می‌توانید از این کلمات برای تکمیل محتوای متنی استفاده کنید. البته نباید صرفاً از ال اس آی به عنوان کلمه کلیدی استفاده کرد. بهتر است یک کلمه کلیدی اصلی و چند کلمه کلیدی فرعی انتخاب کنید. کلمه کلیدی اصلی، باید حجم جستجوی بیشتری نسبت به سایر کلید واژه‌ها داشته باشد. با وجود اینکه ال اس آی اهمیت بسیار زیادی دارد، اما بسیاری از کسب و کارها و سایت‌های معتبر به آن بی‌توجه هستند.

نحوه انجام آزمایش LSI

سوال مهم این است که چگونه این آزمایش را انجام دهیم؟ ابتدا وارد نوار جستجوی گوگل شوید و کلید واژه اصلی خود را تایپ کنید. در مرحله بعد، مستقیماً پیشنهادات گوگل را مشاهده خواهید کرد. سپس باید روی گزینه سرچ کلیک کنید تا فهرست نتایج جستجو نمایش داده شود. این صفحه را به پایین اسکرول کنید تا ال اس آی‌ها نمایش داده شوند.

بهترین کلمات را استخراج کرده و در برخی صفحات وب سایت خود جایگذاری کنید. ترجیحاً صفحاتی را انتخاب کنید که رتبه‌بندی بالایی ندارد. سپس چند روز صبر کنید تا مجدداً ربات‌های موتور جستجو در این صفحات بخزند. در مرحله بعد، باید ببینید استفاده از کلمات کلیدی انتخاب شده چه تاثیری بر رتبه صفحه گذاشته است. آیا رتبه صفحه افزایش پیدا کرده است؟ آیا کاهش پیدا کرده است یا ثابت باقی مانده است؟

برای اینکه به نتایج بهتری دست پیدا کنید، باید مجدداً این کار را در صفحات دیگری انجام دهید. چندین صفحه مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید تا بهترین کلمات انتخاب شوند. البته توجه داشته باشید که محتوای این صفحات باید تا حدودی مشابه به یکدیگر باشند. ‌‌

8.بروز رسانی محتوای قدیمی

یکی دیگر از مهم‌ترین آزمایش‌های سئو، به روز رسانی محتوای قدیمی است. یک راه سریع و ساده برای بهبود رتبه‌بندی محتوای سایت، آپدیت محتوای قدیمی می‌باشد. برای انجام این کار، کافی است به پست‌های قدیمی سری بزنید و مجدداً آن‌ها را بازبینی کنید. در صورت لزوم، برخی از موارد را تغییر داده و نهایتاً روی گزینه بروز رسانی کلیک کنید.

البته گاهی اوقات نیاز است محتوا مجدداً نوشته شود. سوال این است که چرا بروز رسانی محتوا یکی از مهم‌ترین آزمایش‌های سئو سایت است. هدف اصلی گوگل، این است که جدیدترین نتایج را به کاربران نشان دهد.

مزیت بروزرسانی محتوای سایت

به روز رسانی محتوای سایت، بر امتیاز موتور جستجوی گوگل در مقیاس جهانی تاثیر می‌گذارد. بنابراین علاوه بر انتشار محتوای با کیفیت و مرتبط، باید به بروز رسانی محتوا نیز توجه داشته باشید. در این حالت خزنده‌ها و ربات‌های موتور جستجوی گوگل، مجدداً صفحه شما را ارزیابی می‌کنند. در نتیجه رتبه سایت تغییر می‌کند. این آزمایش به راحتی انجام می‌شود.

کافی است سایت‌های قدیمی را بروز رسانی کرده و نتایج آن را مشاهده کنید. سپس می‌توانید نتایج صفحات مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید. به عنوان مثال، ببینید تغییر کل محتوای صفحه تاثیری بر بهبود رتبه‌بندی سایت شما دارد یا تغییر برخی از بخش‌های صفحه بر رتبه بندی سایت موثر است. با پاسخ دادن به این سوالات، به اطلاعات بهتری دست پیدا می‌کنید.

9.افزودن سوالات متداول

یکی دیگر از مهم‌ترین آزمایش‌های سئو برای افزایش عملکرد ترافیک ارگانیک، افزودن سوالات متداول است. پرسش‌های متداول ارزش و اعتبار سایت شما را افزایش می‌دهند. سوالاتی که به عنوان سوالات متداول انتخاب می‌شوند، در واقع مهم‌ترین و اصلی‌ترین پرسش‌های کاربران هستند.

می‌توان برخی از پرسش‌های کاربران را در قالب یک الی دو جمله پاسخ داد. بنابراین نیازی نیست برای هر یک از سوالات کاربران یک پاراگراف طولانی بنویسید. با قرار دادن سوالات متداول در پست وبلاگ صفحات فرود، شانس خود را برای بهبود رتبه‌بندی صفحه در فهرست نتایج جستجو افزایش دهید.

نحوه انجام آزمایش سوالات متداول

برای انجام این آزمایش، باید به سراغ نوار جستجوی گوگل بروید. ابتدا کلمه کلیدی اصلی مورد نظر خود را تایپ کنید. سپس می‌توانید سوالات کاربران را ببینید. کافی است این سوالات را در قسمت انتهایی پست وبلاگ قرار دهید. البته نحوه نوشتن پرسش‌های متداول اهمیت بسیار زیادی دارد.

به عنوان مثال، بهتر است کلمات کلیدی با حجم بالا استفاده کنید تا نرخ تبدیل افزایش یابد. علاوه بر این، می‌توان از ابزارهای گوناگون برای پیدا کردن سوالات متداول یا کلمات کلیدی استفاده کرد. برای اینکه سوالات بهتری طراحی کنید، باید به برخی پرسش‌ها پاسخ دهید. به عنوان مثال، کاربران چه انتظاری از شما دارند؟ به دنبال چه پاسخی هستند؟

چه چیزی را در فهرست نتایج جستجو دنبال می‌کنند؟ گوگل از شما می‌خواهد تا اطلاعات مفیدی را در اختیار کاربران قرار دهید. بنابراین از انتشارات سوالات بیهوده که فایده‌ای برای کاربران ندارند خودداری کنید.

10.آزمایش عدم بهینه سازی صفحات خاص

یکی دیگر از مهم‌ترین آزمایش‌های سئو، آزمایش عدم بهینه‌سازی صفحات خاص است. اگر صفحاتی در سایت شما وجود دارد که قصد دارید رتبه آن را افزایش دهید، بهتر است به این آزمایش توجه کنید. به عنوان مثال، فرض کنید یکی از صفحات سایت شما رتبه مناسبی ندارد. اما صفحه دیگری دارید که رتبه بالاتری نسبت به سایر صفحات سایت دارد. در این حالت، بهترین راه حل این است که صفحه اول را از بین ببرید و روی صفحه دوم تمرکز کنید. بهتر است خزنده‌ها و ربات‌های موتور جستجوی گوگل را گیج و سردرگم نکنید.

نحوه انجام آزمایش بهینه سازی سایت

اگر صفحاتی با محتوای مشابه دارید که از نظر رتبه‌بندی با یکدیگر متفاوت هستند، بهتر است یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. این یک آزمایش مفید است که در نهایت باعث ارتقا و توسعه سایت شما خواهد شد. متاسفانه بسیاری از کسب و کارها و سایت‌ها به این مسئله بی‌توجه هستند.

به عنوان مثال، صفحاتی با رتبه‌بندی پایین را به حال خود رها می‌کنند و صرفاً روی صفحات با رتبه‌بندی بالا تمرکز می‌کنند. در این حالت، صفحات رها شده تاثیر بسیار بدی بر رتبه سایت شما خواهند داشت. این صفحه‌ها باعث ضعیف شدن تجربه کاربری می‌شوند. همچنین سرعت بارگذاری سایت را کاهش می‌دهند. اگر تعداد این صفحه‌ها زیاد باشد، ممکن است از طرف موتور جستجوی گوگل جریمه شوید.

چگونه نتایج آزمایش SEO را اندازه گیری کنیم؟

اگر نتایج آزمایش را ارزیابی نکنید، انجام آزمایش فایده‌ای برای شما نخواهد داشت. بنابراین برای اینکه مطمئن شوید تست‌های انجام شده فایده‌ای برای کسب و کار شما دارند، باید برخی پارامترهای مهم مثل شاخص‌های کلیدی عملکرد KPI توجه داشته باشید. این شاخص یک مقدار قابل اندازه‌گیری است و به صورت عددی بیان می‌شود.

در واقع هدف اصلی از محاسبه این شاخص، بررسی میزان موفقیت کسب و کار است. KPI شاخصی است که به کسب و کارها نشان می‌دهد تا چه اندازه به اهداف کسب و کار خود دست پیدا کرده‌اند. ابتدا تمامی پارامترهای سایت را ارزیابی کنید. به عنوان مثال، ترافیک سایت، نرخ کلیک، نرخ پرش یا نرخ تبدیل را محاسبه کنید. در مرحله بعد، شاخص KPI را محاسبه کرده و با حالت اولیه مقایسه کنید. یعنی باید قبل از اینکه آزمایش را انجام دهید، یک بار این شاخص را اندازه‌گیری کنید.

سخن پایانی

در این مطلب به طور کامل درباره آزمایش سئو برای افزایش عملکرد ترافیک ارگانیک توضیح داده شد. بدون آزمون و خطا نمی‌توانید به نتیجه مطلوبی برسید. زمانی رتبه‌بندی سایت شما ارتقا پیدا خواهد کرد که روش‌های مختلف را آزمایش کنید و بسنجید. فراموش نکنید که بهینه‌سازی سایت کار چندان ساده‌ای نیست.

هر کدام از پارامترهای سئو مثل تجربه کاربری یا سرعت بارگذاری صفحه، باید به شکل‌های مختلف آزمایش شوند تا بهترین نتیجه مشخص شود. امکان ندارد که ویژگی‌های سایت‌های مختلف شبیه به یکدیگر باشند. به عنوان مثال اگر نرخ تجربه کاربری برای یک سایت برابر با ۷۰ است، نباید برای سایت شما نیز همان مقدار باشد.

زیرا محتوای سایت شما با سایر سایت‌ها و رقبا متفاوت است. بنابراین باید به صورت جداگانه آزمایش کنید تا نتایج دقیق‌تری مشخص شود. اگر قصد دارید اطلاعات بیشتری درباره بهینه‌سازی سایت به دست آورید، پیشنهاد می‌کنیم سایر مطالب سایت سئوکار را مطالعه کنید.