محتوای 10 برابری

آیا تا به حال محتوای ۱۰ برابر ایجاد کرده اید؟ آیا می دانید سئو ایجاد این گونه محتوا می تواند سخت و پیچیده باشد، ما در این مقاله سعی داریم که در مورد نحوه ایجاد و توسعه ی این نوع محتوا با شما حرف بزنیم.

ایده ی کلی این نوع محتوا به این صورت است: شما به تازگی می خواهید برای یک کلمه کلیدی محتوا ایجاد کنید، اما رقیب های شما در حال حاضر برای کلمه کلیدی شما رنک دریافت کرده اند، پس شما باید کاری بکنید که محتوای شما از ۱۰ محتوایی که در صفحه اول گوگل رنک گرفته اند بهتر باشد.

برخی از معیارها برای محتوای ۱۰ برابر

معیار هایی که هر کس برای ایجاد محتوای ۱۰ برابر باید انجام دهد:

  • باید رابط و تجربه کاربری عالی در هر ابزاری داشته باشد.(موبایل، تبلت و دسکتاپ)
  • محتوا باید ترکیبی از کیفیت بالا، قابل اطمینان، سودمندی بالا، جالب و قابل توجه باشد. هر چند لازم نیست همه این معیار ها را داشته باشد، اما در صورتی که بتوانید همه را در یک محتوا پیاده سازی کنید خیلی عالی می شود.
  • باید به طور قابل توجه ی در حوزه و جزییات نسبت به محتوا هایی که همین حالا در موتور های جستجو رنک کسب کرده اند، تفاوت داشته باشد تا بتواند توجه کاربران را به خودش جلب کند.
  • باید یک پاسخ عاطفی ایجاد کنید. باید احساس شادی، پیش بینی یا تحسین را در این محتوا ایجاد کنید تا بتوانید بگویید که محتوای شما یک محتوای ۱۰ برابر است.
  • باید یک سوال را جواب بدهد یا یک مشکل را با ارائه ی اطلاعات همه جانبه، دقیق و منابع استثنایی حل کند.
  • باید محتوا را بصورت منحصر بفرد، قابل توجه، غیر منتظره و لذت بخش به کاربران ارائه دهد.

اگر همه این کارها را انجام دادید، به احتمال زیاد یک محتوای 10x دارید. درسته شاید فکر کنید انجام این کار ها می تواند بسیار سخت و پیچیده باشد، برای همین ما مقاله ای در این مورد می نویسیم.

قدم اول – به دست آوردن بینش عمیق

فرض کنید یک محتوا را می خواهید بسازید و طبیعتا می دانید که موضوع محتوای شما در چه موردی است. قبلا راجع به نحوه ی انتخاب کلمه کلیدی برای ایجاد محتوا بحث کرده ایم پس می رویم به سراغ مرحله دوم که باید یک درک بسیار عمیق از دلیلی که کاربران برای آن کلمه کلیدی و محتوا جستجو می کنند، پیدا کنید.

برای مثال یک نمونه می آوریم که همه با آن تقریبا آشنایی داریم. بهترین فیلم هایی که وجود دارد کدام است؟ یا کدام فیلم ارزش نگاه کردن را دارد؟ لازم است برای جواب دادن به این سوال خود را به جای کاربران بگذاریم.

از چندین زاویه می توانیم به این موضوع نگاه کنیم. برای جواب دادن به این سوال کاربران چندین عامل وجود دارد، مانند: امتیاز کاربران، جوایزی مانند اسکار و غیره، نقد ها و امتیاز منتقدان، میزان مشهور بودن میان کاربران یا امتیازات متا و غیره همگی عواملی هستند که افراد برای انتخاب یک فیلم خوب در نظر می گیرند.

قدم دوم – شما باید منحصر به فرد باشید

همه ی ما می دانیم که منحصر به فرد و استثنایی بودن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

ما می توانیم راه های مختلفی را برای جواب دادن به سوال کاربران پیدا کنیم، برای مثال می توانیم امتیاز فیلم ها را دور بزنیم.

هم اکنون سایتی مانند Metacritic منتقدان وجود دارد. آن ها همه ی عوامل را جمع و در کنار هم قرار می دهند و تفاوت نقد کاربران عادی با نقد منتقدان را از سراسر سایت های دیگر جمع آوری می کنند. پس این کار ها یک نفر قبل از ما انجام داده است.

جوایز در مقابل محبوبیت، این روش را نیز سایت هایی دیگر قبل از ما انجام داده است، بعضی از سایت ها می ایند میزان فروش و جوایز دریافتی به خصوصی که فیلم دریافت کرده است را در مقابل هم قرار می دهند و فیلم ها را مقایسه می کنند. این روش نیز دیگر برای ما روشی منحصر به فرد نیست.

نظر شما در منتقدان در برابر مخاطبان چیست؟ بطور پیش فرض بیشتر سایت هایی که در این زمینه فعالیت می کنند این کار را انجام داده اند. همه می توانند امتیاز کاربران با امتیاز منتقدان را نمایش بدهند.

نظر شما در مورد قابلیت دسترسی چگونه است؟ خوب تعداد زیادی از سایت های خارجی مانند Netflix، Hulu، Amazon و نمونه های ایرانی مانند فیلمو، نماوا، تلوبیون و غیره می توانید به تعداد بسیار زیادی از فیلم های ایرانی وخارجی دست پیدا کنید.

خوب حالا چکار کنیم؟ هر روشی که به ذهن می رسد را قبلا یک نفر قبل از ما انجام داده است. ولی بیشتر که فکر می کنید می بینید روش دیگری وجود دارد که هنوز کسی آن را انجام نداده است. برای خیلی از ما این مشکل پیش آمده که بعد از کلی تحقیق یک فیلم را برای نگاه کردن انتخاب می کنید و بعد از پایان فیلم بر خلاف امتیاز بالای منتقدان، کاربران یا عوامل دیگر آن فیلم اصلا برای شما جذابیتی نداشته است. یا ممکن است بعضی از فیلم ها امتیاز بسیار پایینی از منتقدان دریافت کرده باشند ولی کاربران امتیاز بسیار زیادی به آن داده اند. برای مثال نگاهی به فیلم های زیر بیاندازید.

جالبه مگه نه؟ شما می توانید محتوا های خود را به نحوی ایجاد کنید که یک تعادل میان نظرات کاربران و نظرات منتقدان ایجاد کند. به این صورت ما می توانیم یک محتوای منحصر به فرد و به احتمال زیاد پر بازدید در سایت خود داشته باشیم.

امتیاز محتوا

قدم سوم – روش های قدرتمندی را برای ارائه پاسخ پیدا کنید.

در مورد مثال بالا می توانیم یک تحلیل آماری انجام دهیم. به اندازه کافی نمونه آماری از فیلم ها جمع می کنیم، برای مثال ۱۵۰ فیلمی که از سال پیش عرضه شده اند. امتیاز هایی که توسط هر سایت و سرویس فراهم شده را جمع آوری می کنیم. و سعی می کنیم الگویی بین این داده ها ایجاد کنیم، الگویی مانند:‌ چه کسی امتیاز بالا و چه کسی امتیاز پایین داده است؟ ژانر آن ها برای چه کسانی در اولویت قرار دارد؟ کدام یک قابل اعتماد تر است؟ کدام یک با جوایز و منتقدان همبستگی دارد؟ کدام یکی داده های پرت ایجاد می کند؟ همه ی این داده های سعی می کنند که به سوال «به کدام یکی اعتماد کنم؟» پاسخ بدهند.

به نظر من هم اگر این تحلیل آماری را انجام دهیم می توانیم به نتیجه برسیم.

ما باید به همه ی سایت ها برویم و همه ی داده ها را جمع آوری کنیم و سپس آن را وارد یک مدل آماری کنیم. سپس باید توجه کنیم که مدل آماری ما به اندازه ی کافی بزرگ و نمونه داشته باشد تا بتوانیم آن را عرضه کنیم. باید به همبستگی بین داده ها توجه کرد و همچنین چک کنیم که توضیع های آن درست باشد و داده های پرت را شناسایی کنیم

قدم چهارم – روش منحصر به فرد، قدرتمند و استثنایی را برای ارائه محتوا پیدا کنید.

ارائه محتوا

سایت FiveThirtyEight دقیقا همین کار را انجام دهده است، آن ها داده ی سایت های Fandango، IMDB، critics، Metacritic، Rotten Tomatoes و سایت دیگر برای موضوعات مختلف را جمع آوری می کنند. سپس آن ها تعداد ستاره هایی را که به هر کدام فیلم داده شده است را بر روی این چنین نموداری نمایش می دهند. مجموعه آماریی تقریبا دقیقی را پیاده سازی می کند.

حال آن ها توانسته اند یک محتوای ۱۰ برابر ایجاد کنند، آن ها به سوال «به امتیاز دهی کدام سایت اعتماد کنم؟» به صورت منحصر به فردی جواب داده اند. می توانید ببینید که آمار های Fandango از همه عجیب تر است و نمی توان زیاد به آن اعتماد کرد و در برابر آن سایت Metacritic قرار دارد که می توان گفت آمار های آن از همه قابل قبول تر به نظر می رسد.

قدم پنجم – باید این کار را ۵ الی ۱۰ بار تکرار کنید تا به نتیجه‌ی قابل قبول برسید.

تنها راهی که می توانید همیشه به نتیجه قابل قبول برسید و در این کار مهارت لازم را کسب کنید، آزمایش و تکرار است. در صورتی که پشت سر هم این کار را تکرار کنید به نوعی می توان گفت که حس ششم شما در این زمینه فعال می شود و به مرور زمان نیز توسعه داده می شود و خود به خود می توانید المان های منحصر به فرد را کشف کنید، به صورت منحصر به فرد آن را ارائه دهید و در نهایت برای آن رنک خوبی دریافت کنید.

آیا تا به حال محتوای ایجاد کرده اید که بر خلاف وجود رقیب رنک اول را برای آن کسب کرده باشید؟ می توانید به راحتی در قسمت نظرات تجربه خود را با ما و کاربران در میان بگذارید.