سئو نقشه سایت

ایجاد نقشه سایت یک بخش مهم و اساسی در بهینه‌ سازی وبسایت است. سایت مپ یا همان نقشه سایت نه تنها طرح کلی وبسایت شما را برای موتورهای جستجو تعیین می‌کند بلکه شامل اطلاعات مهم دیگری نیز هستند اینکه:

  • وبسایت شما معمولا چه زمان‌هایی آپدیت می‌شود.
  • آخرین تغییرات و بروزرسانی‌های وبسایت شما چه بوده است.
  • کدام صفحات شما مهم‌تر از بقیه هستند.

نقشه سایت برای چه سایت‌های مهم‌تر است؟

  • سایت‌هایی که شامل محتوای آرشیو شده غیرلینک شده به هم هستند.
  • سایت‌هایی که لینک‌های خروجی ندارند.
  • سایت‌هایی که تعداد صفحات آن بسیار زیاد است نظیر فروشگاه‌ها و یا مجلات اینترنتی

همانطور که از نام نقشه سایت برمی‌آید، این فایل‌ها به ربات‌هایی نظیر GoogleBot اجازه می‌دهد تا به راحتی محتوای وبسایت شما را بخوانند و یا به اصطلاح درست‌تر ایندکس کنند.

در این مقاله 13 راهکار برای ساختن و بهینه‌سازی نقشه سایت برای موتورهای جستجو را به شما آموزش خواهیم داد.

1. استفاده از ابزارها و افزونه‌ها برای ایجاد سایت مپ

ایجاد کردن یک سایت مپ بسیار راحت است، اگر و تنها اگر ابزار مناسبی برای آن داشته باشید، این ابزارها شامل نرم‌افزارها و ابزارهای پیش‌فرض ساخت نقشه سایت و یا افزونه‌هایی نظیر Google XML Sitemaps می‌باشند. در حقیقت سایت‌های وردپرسی که از Yoast SEO استفاده می‌کنند به صورت خودکار سایت‌مپ را تولید و استفاده می‌کند و فقط کافیست آن را فعال کنید.

از سویی دیگر می‌توانید نقشه سایت را به صورت ساختار کدهای شناخته شده نیز تولید کنید و حتما نیازی نیست که در فرمت XML باشد. با این حال شما نیازی ندارید با این کدها سر و کله بزنید و بهتر است اجازه دهید یک ابزار این کار را برای شما انجام دهد.

2. نقشه سایت خود را در گوگل ثبت کنید.

شما می‌توانید نقشه سایت خود را توسط Google Search Console‌ در سیستم گوگل ثبت کنید. این کار از طریق پیشخوان و منوی Crawl و سپس Sitemaps امکان‌پذیر است.

قبل از ثبت نقشه سایت بهتر است آن را تست کنید و با کلیک بر روی Test‌ می‌توانید ارورهایی که ممکن است باعث بروز مشکلاتی در ایندکس صفحات می‌شوند را پیدا و برطرف کنید. در نظر داشته باشید که با ثبت کردن سایت مپ خود، شما در حقیقت به گوگل می‌گویید که کدام صفحات شما از اهمیت بیشتری برخوردارند و اولویت بالاتری برای ایندکس شدن دارند ولی هیچوقت ایندکس شدن آن‌ها را نمی‌توانید تضمین کنید و ممکن است ارورهای دیگری باعث شوند تا ایندکس اتفاق نیفتد.

3. اولویت بخشیدن به صفحات خاص در نقشه سایت

وقتی بحث رنکینگ و رتبه‌بندی پیش می‌آید کیفیت کلی سایت یک فاکتور کلیدی است. اگر سایت‌مپ شما مسیر بات‌های کرول (crawl) را به سمت هزاران صفحه کم‌کیفیت از وبسایت شما ببرد، موتورهای جستجو مسلما وبسایت شما را با توجه به این سایت‌مپ بررسی می‌کنند و این صفحات کم‌کیفیت را جزو صفحات اصلی شما قلمداد می‌کنند و این در رتبه‌ی کلی وبسایت شما تاثیر منفی می‌گذارد. پس باید صفحات باکیفیت خود را تعیین کنید و برخی صفحات را درجه‌ی اولویت پایین‌تری قرار دهید.

در عوض سعی کنید بات‌ها را به سمت صفحات مهم وبسایت بکشانید، این صفحات:

  • کاملا بهینه‌سازی شده‌اند.
  • شامل تصاویر و ویدیوها هستند.
  • محتوای یونیک و خاص و جذاب دارند.
  • کاربران را با کامنت‌ها و نقد و بررسی‌ها درگیر می‌کند.

4. مشکلات صفحات ایزوله و ایندکس نشده

کنسول جستجوی گوگل در برخی مواقع می‌تواند خسته کننده باشد، به طور مثال اگر شما 20000 صفحه داشته باشید و صرفا 15000 صفحه‌ی شما ایندکس شوند شما نمی‌توانید بفهمید که مشکل این 5000 صفحه که ایندکس نمی‌شوند چیست.

این یکی از مشکلات وبسایت‌های فروشگاهی بزرگ است که صدها و هزارها صفحه مختلف برای محصولات گوناگون دارند و نمی‌دانند چگونه این مشکل بزرگ را حل کنند. یکی از راه‌حل‌ها می‌تواند جداسازی قسمت‌های مختلف سایت و ایجاد نقشه سایت XML جداگانه برای هر قسمت باشد.

می‌توانید با ایجاد این نقشه سایت‌ها مشکلات را بررسی کنید به طور مثال ممکن است صفحاتی که در آن‌ها تصویر شاخص برای محصول قرار داده نشده است ایندکس نشده باشند و یا مشکلاتی از این قبیل که صرفا با ساخت یک نقشه سایت جداگانه می‌توان آن‌ها را بررسی و حل و فصل کرد.

البته در حال حاضر کنسول گوگل بخش جدیدی را تحت عنوان Index Coverage ایجاد کرده است که مشکلات ایندکس را تا مشخص می‌کند و کار تا حد زیادی آسان‌تر شده است.

5. نسخه‌های کانونی URL ها را در نقشه سایت مشخص کنید.

وقتی صفحات چندگانه‌ای دارید که عموما شبیه هم هستند مانند محصولات موجود در یک دسته‌بندی خاص یا چند رنگ از یک محصول را در صفحات مختلف قرار داده‌اید. بهتر آن است که از تگ‌های Canonical استفاده کنید که به گوگل بگوید کدام صفحات اصلی هستند و باید ایندکس و کرول شوند.

6. هر جا که نیاز باشد از متاتگ ربات در Robot.txt استفاده کنید.

وقتی نمی‌خواهید یک صفحه از وبسایت شما ایندکس شود معمولا از ربات‌های متا و تگ‌های “Noindex,follow” استفاده می‌کنید. این کار از ایندکس شدن صفحات توسط موتورهای جستجو جلوگیری می‌کند. این کار برای برخی صفحات در وبسایت شما که مهم هستند ولی دوست ندارید در نتایج صفحات جستجو دیده شوند بسیار کاربردی است. اما شما صرفا زمانی می‌توانید از ربات‌ها بخواهید تا صفحات شما را بلاک کنند که نیازی به کرول آن‌ها نباشد.

به طور مثال اگر شما محصولی را تمام کرده‌اید ولی صفحه‌ی آن همچنان پابرجاست و گوگل نیز آن را کرول می‌کند و در اعتبار وبسایت شما تاثیر منفی می‌گذارد می‌توانید از این ابزار استفاده کنید تا در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده نشود.

7. URL‌ های noindex را داخل نقشه سایت قرار ندهید.

وقتی صحبت از بودجه کرول می‌باشد اگر لینک‌هایی داشته باشید که قرار نیست ایندکس شوند و دارای تگ noindex هستند هیچ نیازی ندارید که آن‌ها را در داخل نقشه سایت قرار دهید.

وقتی شما یک صفحه noindex را در گوگل ثبت می‌کنید در حقیقت دو پیام مهم را به گوگل می‌رسانید. پیام اول: «این صفحه مهم است و باید ایندکس شود» پیام دوم: «تو حق نداری این صفحه را ایندکس کنی».

حالا گوگل باید چکار کند؟

8. سایت مپ XML پویا و داینامیک بسازید.

تقریبا غیرممکن است که بتوانید تمام لینک‌ها و ربات‌ها را در یک وبسایت بزرگ به روز نگه دارید و نقشه سایت را نیز منطبق با کار سایت آپدیت کنید. در عوض می‌توانید قوانین و دستوراتی وضع کنید که یک صفحه بلافاصله پس از ایجاد در داخل نقشه سایت قرار بگیرد و یا صفحات شما در داخل سایت مپ از حالت noindex‌ تغییر حالت دهند.

ایجاد نقشه سایت داینامیک با استفاده از دستورالعمل‌های خاصی امکان‌پذیر است اما با استفاده از ابزارهایی که نقشه سایت داینامیک تولید می‌کنند کار شما به مراتب راحت‌تر است و Yoast SEO‌ برای سایت‌های وردپرسی یکی از این موارد است که رابط کاربری بسیار راحتی هم دارد و به سادگی تغییرات را در نقشه سایت ایجاد می‌کند.

9. از نقشه سایت در کنار RSS/Atom Feeds استفاده کنید.

RSS/Atom Feeds به موتورهای جستجو اعلام می‌کند که وبسایت شما آپدیت شده است یا محتوایی تازه روی آن قرار گرفته است. گوگل پیشنهاد می‌کند که از سایت مپ در کنار این ابزار استفاده کنید تا موتورهای جستجو بتوانند صفحات را شناسایی کنند. در ضمن این ابزارها علاوه بر اعلام آخرین تغییرات و یا محتوای تازه به موتورهای جستجو برای کاربران نیز این محتوا ایمیل می‌شود و به نوعی به آن‌ها نیز اطلاع‌رسانی می‌شود که در ترافیک کلی شما نیز تاثیر دارد.

10. در هنگام تغییرات کلی، نقشه سایت را بروزرسانی کنید.

هرگز سعی نکنید موتورهای جستجو را با ایجاد نقشه جدید و یا مواردی از این دست گول بزنید تا صفحات شما را مجددا ایندکس کنند. این کار می‌تواند بسیار ریسکی و خطرناک باشد و گوگل به راحتی این آپدیت‌ها را رصد می‌کند و اگر ارزش جدیدی به سایت‌مپ شما افزوده نشود می‌تواند برای رتبه و ایندکس شدن سایت شما مشکل‌آفرین شود.

11. زیاد نگران اولویت‌ها نباشید.

برخی نقشه‌های سایت دارای اولویت‌بندی یا همان Priority‌ هم هستند که تعیین می‌کند کدام صفحات مهم‌تر هستند. اما این اولویت‌بندی در میزان ایندکس و کرول شدن سایر صفحات تاثیری ندارند و صرفا صفحاتی از وبسایت شما هستند که اگر در یک صفحه جستجو به یک اندازه ارزشمند باشند صفحه‌ای که در اولویت بالاتر قرار دارد در نمایش نتایج بالاتر از دیگری قرار می‌گیرد. به طور مثال صفحه‌ی اصلی سایت می‌تواند اولویت بالاتری نسبت به صفحه لاگین یا ورود به سایت داشته باشد.

12. فایل سایت‌مپ را تا می‌توانید کوچک و کم‌حجم‌تر کنید.

هر چه سایت مپ شما کوچک‌تر باشد یعنی سرور سایت خود را کمتر دچار تنش کرده‌اید. هر چند گوگل و بینگ سایز بین 10 الی 50 مگابایت را برای سایت‌مپ قبول می‌کنند اما بهتر است سایت مپ خود را همیشه در دامنه‌ی پایین‌تر قرار دهید تا کار گوگل و سرور شما نیز راحت‌تر شود.

13. اگر سایت شما بیش از 50000 صفحه دارد بهتر است نقشه‌های چندگانه ایجاد کنید.

شما در هر سایت‌مپ تا سقف 50000 صفحه می‌توانید قرار دهید و اگر وبسایت شما بیش از این تعداد صفحه دارد شما مجبورید بیش از یک نقشه سایت ایجاد کنید. سایت‌های فروشگاهی بزرگ معمولا به چنین چیزی نیاز دارند تا بتوانند تمامی صفحات خود را در نقشه سایت بگنجانند.

جمع بندی

نقشه سایت، هویت سایت شماست و باید بدانید چگونه آن را ایجاد کنید و ارتقا دهید تا بهترین نتیجه را از آن بگیرید. از همین الان شروع کنید و این موارد گفته شده را به عنوان یک تمرین سئو انجام دهید و نتایج آن را رصد کنید.