اشتباه شبکه اجتماعی و تاثیر آن در سئو

برخی مواقع صحبت و آموزش در خصوص یک موضوع هرچقدر هم که منابع زیادی در آن رابطه باشد، باز هم بسیاری از افراد در انجام دقیق آن مشکل دارند. شبکه‌های اجتماعی یکی از همین موضوعات است. این شبکه‌ها به قدری در زندگی ما نفوذ پیدا کرده‌اند که برای یک روز هم نمی‌توانیم از آن‌ها دور باشیم و حتی بسیاری از کارهای روزمره را با همین شبکه‌ها انجام می‌دهیم؛ در واقع ماهیت این شبکه‌ها برای افرادی که به صورت مداوم استفاده می‌کنند، به صورت کامل مشخص است.

فعالیت در هر شبکه‌های اجتماعی قوانین مخصوص به خود را دارد. هر شبکه را می‌توان مانند یک کشور دانست که برای زندگی و فعالیت در آنجا باید قوانین آن را رعایت کرد، در غیر اینصورت باعث اذیت خود و دیگران خواهید شد و حتی باید جریمه آن را پرداخت کنید. متأسفانه بسیاری یا از روی عمد یا ندانستن، اشتباهاتی را انجام می‌دهند که باعث تخریب چهره خود می‌شوند و اگر هم شخص معروف یا همان سلبریتی باشد که دیگر بدتر می‌شود.

ما در این مقاله قصد داریم تا 19 اشتباهی که افراد در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دهند را معرفی کنیم. توجه به این 19 اشتباه برای افرادی که دارای سایت هستند و قصد افزایش سئوخود را دارند، اهمیت بیشتری دارد. برای اینکه آن‌ها قصد دارند تا کاربران را به سمت سایت خود هدایت کنند و اگر ایرادی در شبکه‌های آن‌ها وجود داشته باشد، بازار خیلی خوبی را از دست خواهند داد.

19 اشتباه شبکه‌های اجتماعی

رو هوا کار کردن

کدام کسب‌وکاری را سراغ دارید که بدون داشتن برنامه ریزی و به قول خودمان استراتژی توانسته باشد که موفق شود. شبکه‌های اجتماعی تابع سرسخت استراتژی است و بدون برنامه هیچ کاری را جلو نمی‌برد، به ویژه‌اینکه برای یک کسب‌وکار هم باشد.

شما باید از قبل استراتژی و برنامه خود را مشخص کنید؛ یعنی باید بدانید نوع کسب‌وکار شما چیست؟ برای چه صفحه را ساخته‌اید؟ مشتریان یا مخاطبانتان چه کسانی هستند؟ بهترین زمان پست گذاری چه موقع است؟ هر روز چه پستی قرار دهید؟ خلاصه مطلب اینکه باید بدانید که از قبل باید چه کاری را انجام دهید.

نمی‌دانم برای چه کسی پست می‌گذارم؟

مخاطب یا همان فالوورها مهم‌ترین منبع یک صفحه هستند. شما باید از قبل مخاطبان اصلی خود را تعیین کنید. باید بدانید برای چه کسی می‌نویسید؟ چرا می‌نویسید؟ چه ویژگی‌های دارند و به دنبال چه چیزی هستند؟

نداشتن مدیریت بحران

بعضی مواقع ممکن است که شبکه اجتماعی شما در یک دوره زمانی دچار کاهش دنبال کننده یا نظر و غیره شود. به این دوره، بحران شبکه اجتماعی می‌گویند و دلایل مختلفی برای آن وجود دارد؛ برای مثال ممکن است به خاطر داشتن روند تکراری و مداوم و نبود خلاقیت یا عدم تناسب پست‌های شما با کسب‌وکارتان باشد. مهم‌ترین نکته این است که بتوانید این دوره را به خوبی مدیریت کنید.

اولین قدم پیدا کردن علت کاهش و جایگزین راه‌های متفاوت برای خروج از این بحران است. متأسفانه بسیاری از شرکت‌ها به جای حل مسئله، اقداماتی را به کار می‌گیرند که نتیجه را بدتر خواهد کرد. برای همین قبل از شروع هر کاری لازم است تا تمامی اعضا بازاریابی و تولید محتوا در جلساتی به بررسی این اتفاق بپردازند تا در سریع‌ترین زمان بتوانند بهترین روش را برای خروج پیدا کنند.

خیلی از خودتان تعریف کنید

شبکه‌های اجتماعی بستری برای تعامل بین افراد در حوزه‌های مختلف است. کاربران در این شبکه به دنبال افرادی هستند که بتوانند به راحتی با آن‌ها تعامل کاری برقرار کرده و از تجربیات مفیدشان استفاده کنند و برای این کار لازم است که اخلاق حرفه‌ای داشته باشید.

متأسفانه بعضی از کاربران سعی می‌کنند تا خود را خیلی برتر نشان دهند و همیشه در پست‌هایشان از خود و عملکردهایشان تعریف کرده و بیشتر به تبلیغ خدمات و محصولات خود می‌پردازند. این افراد دچار خود بزرگ بینی هستند و به دلیل عدم رعایت اخلاق حرفه‌ای نمی‌توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند؛ یعنی کاربران علاقه‌ای به شروع ارتباط با آن‌ها ندارند و در نتیجه شبکه‌های اجتماعی را بستری نامناسب برای فعالیت می‌دانند!

قرار دادن بیش از حد لینک

شبکه‌های اجتماعی بهترین مکان برای دریافت بک لینک از طریق پست است؛ اما دلیل نمی‌شود که شما در این مسئله زیاده روی کنید. در هر پست فقط باید یک لینک و آن هم مرتبط با موضوع پست قرار دهید. لینک‌های زیادی دچار سردرگمی کاربر می‌شود که کدام یک آن‌ها را به صفحه مورد نظر هدایت می‌کند.

تعامل کم

اگر اهل ارتباط نیستید، شبکه‌های اجتماعی برای شما مناسب نیست. این شبکه‌ها همان‌طور که از نامش پیداست، مکانی است برای ارتباط با دیگران و برای این کار لازم است تا پروفایل خود را بر اساس برنامه خود به‌روزرسانی کنید، در پست‌های دیگران نظر بدهید، ارتباط دوستی برقرار کنید، پیام‌های کاری به دیگران بدهید و به طور خلاصه فعال باشید.

دنبال کننده‌های غیرواقعی

متأسفانه، دیدگاه اشتباهی در خصوص دنبال کنندگان یک صفحه وجود دارد و این است که هرچه تعداد آن‌ها بیشتر باشد، صفحه از اعتبار بیشتری برخوردار است و از این رو بعضی از شرکت‌ها دست به دامن افرادی می‌شوند که در مدت زمان کم تعداد دنبال کنندگان آن‌ها را به شدت افزایش می‌دهد.

این نکته را بدانید که مشتری واقعی فقط به تعداد دنبال کنندگان شما نگاه نمی‌کند، بلکه امروزه تعداد لایک و کامنت ها است که اصل بودن یک صفحه را تعیین می‌کند. حداقل تعداد لایک برای یک پست باید ده درصد دنبال کننده ها باشد و اگر تعداد آن‌ها فیک باشد، به این مقدار نمی‌رسد و اعتبار آن را زیر سؤال خواهد برد.

فراموش کنید

برای اینکه بتوانید در شبکه‌های اجتماعی تعامل خوبی برقرار کنید، باید فعال باشید و حداقل روزی یک بار پروفایل خود را بررسی کنید. بعضی از افراد به دلیل مشغله کاری یا اینکه خیلی اهل دنیای مجازی نیستند، فراموش می‌کنند که اکانتی در این شبکه‌ها ایجاد کردند و برای همین بعد از مدتی پروفایل آن‌ها به صورت دست نخورده و مرده باقی خواهد ماند و باعث می‌شود تا حتی دوستانتان شما را از لیست کانکشن های خود خارج کنند.

تنوع نداشتن در پست گذاری

کاربران در شبکه‌های اجتماعی به دنبال تنوع هستند. گذاشتن یک نوع پست برای مثال فقط تبلیغات محصول یا خدمات یا عکس از خود و دوستان بعد از مدتی صفحه شما را همانند یک فردی می‌کند که دچار روزمرگی شده و در نتیجه باعث می‌شود تا کاربران کم‌کم صفحه شما را ترک کنند یا واکنش‌ها به پست‌هایتان کم شود. در نوع پست گذاری خود تنوع ایجاد کنید و از قبل برای آن یک برنامه و استراتژی داشته باشید.

پست گذاری فقط در جهت گذاشتن یک پست

اگر فقط برای اینکه صفحه‌تان فعال باشد، پست می‌گذارید؛ باید گفت که شما به کاربران و حتی کسب‌وکار خودتان توهین کرده‌اید. فعالیت در شبکه‌های اجتماعی همان‌طور که در بالا گفتیم، نیازمند تفکر و برنامه ریزی است و سرسری کار کردن باعث اشتباه در نوع پست گذاری می‌شود که در نهایت خدشه‌دار شدن صفحه شما را به دنبال خواهد داشت.

در همه گروه‌ها فعالیت کردن

در بعضی از شبکه‌های اجتماعی مانند فیس بوک یا لینکدین، گروه‌های زیادی با موضوعات مختلف وجود دارد. متأسفانه بعضی از کاربران با هدف بندسازی و دریافت بک لینک در این شبکه‌ها، اقدام به پست گذاری محتوای خود در همه گروه‌ها می‌کنند. مسلماً همه این گروه‌ها به نوع کسب‌وکار شما ارتباط ندارد. برای مثال ما بارها مشاهده کرده‌ایم که بعضی از کاربران با همین هدف در صفحه مربوط به آموزش سئو اقدام به انتشار پست‌های در خصوص روانشناسی کردند.

این عمل نه تنها هیچ واکنش مثبتی برای صفحه شما نخواهد داشت، بلکه باعث خواهد شد تا شما از لیست گروه حذف کرده و حتی پست تان به عنوان مزاحم به مدیر شبکه گزارش شود.

تحلیل نداشته باشید

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی نیازمند انرژی و وقت زیادی است تا بتوان به نتیجه دلخواه دست پیدا کرد؛ اما برای دانستن اینکه تا چه میزان راه را درست رفته‌اید، باید تحلیل داشته باشید. نداشتن تحلیل به شما هیچ چشم اندازی از پیشرفت کارتان نمی‌دهد و حتی ممکن است که شما راهی را به اشتباه بروید؛ اما متوجه آن نشوید. در واقع تحلیل باعث می‌شود تا شما روش خود را درست و دقیق انتخاب کنید.

در همه شبکه‌ها فعالیت کنید

امروزه، تعداد شبکه‌های اجتماعی بسیار زیادی وجود دارد که هر کدام هدف و استراتژی فعالیت ویژه‌ای را دنبال می‌کنند. متأسفانه بعضی از شرکت‌ها فکر می‌کنند که باید در همه این شبکه‌ها حسابی داشته باشند و در آن فعالیت کنند. این نظریه شاید در اوایل خیلی خوب باشد؛ اما بعد از مدتی باعث می‌شود که شما نتوانید همه آن‌ها را مدیریت کرده و بعضی از آن‌ها را کنار بگذارید و در نتیجه حساب‌هایی خواهید داشت که اکانت مرده فرض می‌شوند. کاربری وقتی مشاهده کند که حساب فروشگاهی در یک شبکه فعال نیست، آن فروشگاه را بسته فرض کرده یا گمان می‌کند که اینکه مدیران آن به نظر مشتریان و فروش خود خیلی اهمیت نمی‌دهند.

حساب‌های متعدد در یک شبکه

بعضی از شرکت‌ها یا افراد عادت دارند تا برای هر خدمات خود یک صفحه ایجاد کنند. هدف آن‌ها از این کار مدیریت بهتر خدمات و دسته‌بندی کردن بهتر آن‌ها است؛ اما باید گفت که این مسئله باعث سردرگمی کاربر و کاهش اعتماد او به برند خواهد شد. آن‌ها فکر می‌کنند که شما چند شرکت هستید و برای خرید محصول یا خدمات شما همیشه دچار تردید و شک خواهد بود که کدام صفحه اصل و برای خود شرکت است.

استفاده از لحن نامناسب

لحن شبکه‌های اجتماعی با سایت کاملاً متفاوت است. جملاتی که شما در شبکه‌ها می‌نویسید، باید خیلی کوتاه باشد و مطلب را به صورت کامل به کاربر انتقال دهد. به کاربردن لحن نامناسب و استفاده از کلمات ناشایست باعث تخریب چهره صفحه و حتی تنفر کاربران از شما خواهد شد. در شبکه‌ها سعی کنید اول از همه با لحن خیلی صمیمی و یکدست بنویسید و دوم اینکه مراقب کلماتی که به کار می‌برید باشید تا باعث توهین به قوم‌های مختلف نشود.

به کاربردن استراتژی‌های تبلیغاتی خود شبکه‌ها

تمامی شبکه‌های اجتماعی به کاربران خود، امکاناتی را داده‌اند تا با استفاده از آن‌ها محبوبیت و تعداد دنبال کننده خود را افزایش دهند. یکی از همین امکانات هشتگ است. هشتگ ها مانند کلماتی کلیدی در سایت است و بسیاری از کاربران با استفاده از همین هشتگ ها، صفحات مورد نیاز خود را پیدا می‌کنند. برای این کار لازم است تا شما در زیر پست‌های خود هشتگ های متناسب را به کار ببرید تا به بازار کاربران اصلی خود متصل شوید.

استفاده از عکس‌های نامناسب

همان‌طور که لحن بد می‌تواند باعث تخریب چهره صفحه شما شود، عکس‌های نامناسب و نامرتبط با کسب‌وکار و متن پست هم اثر مخربی خواهد داشت. استفاده از عکس‌هایی که هیچ ارتباطی با ماهیت صفحه و نوع کسب‌وکارتان و همچنین متن نوشته شده ندارد، باعث سردرگمی کاربران و عدم اعتماد آن‌ها به برند شما می‌شود. آن‌ها در ابتدا عکس پست شما را مشاهده می‌کنند و با ذهنیت آن مطلب را می‌خوانند و اگر آن را مرتبط ببینند، متن را تا آخر مطالعه نکرده و حتی صفحه شما را دنبال نخواهند کرد.

نداشتن تیم

همان‌طور که در بالا گفتیم، شبکه‌های اجتماعی فعالیتی پر انرژی و وقت گیر است و اگر یک نفر بخواهد که تمامی آن‌ها و وظایف را دنبال کند، بعد از مدتی خسته شده و شبکه‌ها را به حال خود رها می‌کند. برای همین بهتر است که در همان اول یک تیم تشکیل دهید و هر نفر را مسئول یک وظیفه کنید؛ برای مثال یک نفر مسئول کارهای گرافیکی، یک نفر دیگر مسئول تولید محتوا و دیگر بازاریاب باشد.

پیروی نکردن از سیاست شبکه‌ها

پیروی نکردن از سیاست‌های شبکه‌های اجتماعی یعنی زیر پا گذاشتن قانون آن‌ها و باعث بسته شدن صفحه شما می‌شود. تمامی شبکه‌ها دارای سیاست‌های مخصوص به خود هستند که باید اول از همه آن‌ها را مطالعه کرده و تا زمانی که فعال هستید، آن‌ها را رعایت کنید؛ برای مثال هیچ کاربری اجازه ندارد برای یک مدت محدود درخواست ایجاد دوستی زیاد در شبکه‌ها را بدهد، زیرا صفحه شما را همانند یک ربات تلقی شده و در نتیجه جریمه خواهید شد.