8 نکته سئو

در حال حاضر، شما می‌توانید نکات و تکنیک‌های بهینه‌سازی سئو سایت را از روش‌های مختلف آموزش ببینید. به عنوان مثال، می‌توانید ویدیوهای آموزشی یوتیوب را تماشا کنید. به سراغ کارشناسان سئو بروید یا اطلاعاتی از طریق گوگل به دست آورید. اما در زمان گذشته، چنین چیزی امکان‌پذیر نبود. در آن زمان، سئوکاران باید این اطلاعات را از درون کتاب‌های بسیار سنگین استخراج می‌کردند. اما همین اطلاعات استخراج شده نیز برای بهینه‌سازی سایت کافی نبودند.

زیرا سئوکاران به چیزی فراتر از اطلاعات موجود در کتاب نیاز داشتند: تجربه! هم اکنون سئوکاران حرفه‌ای تجربیات چندین و چند ساله خود را در اختیار سئوکاران مبتدی قرار می‌دهند. به همین دلیل، شما می‌توانید بدون نگرانی این نکات را از زبان سئوکالان بشنوید و عملکرد بهتری داشته باشید. در ادامه این وبلاگ از مجله تخصصی سئوکار قصد داریم درباره 19 نکته سئو مستقیماً از زبان تیم سئو (HubSpot) توضیح دهیم بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

نکات سئو از زبان تیم سئو HubSpot

برخی از مهم‌ترین نکات سئو که مستقیماً از زبان تیم سئو (HubSpot) مطرح شده است، شامل موارد زیر هستند:

1.به اندازه ابزارها برای SERP وقت بگذارید

به جای اینکه زمان زیادی را برای کار با ابزارهای مختلف صرف کنید، پیشنهاد می‌کنیم روی فهرست نتایج جستجو وقت بگذارید. درک هدف جستجو اهمیت بسیار زیادی دارد. زیرا کاربران اهداف خاصی از جستجو در گوگل دارند. بررسی فهرست نتایج جستجو، به شما کمک می‌کند تا کلمات کلیدی و عبارات مناسب را پیدا کنید.

به این ترتیب، متوجه خواهید شد کدام کلمات کلیدی توسط کاربران سرچ می‌شوند و مورد علاقه کاربران هستند. علاوه بر این، اغلب چالش‌ها و مشکلات کاربران را درک خواهید کرد. بنابراین می‌توانید به سوالات مخاطبین خود پاسخ دهید و عملکرد بهتری در فهرست نتایج جستجو داشته باشید.

یکی از سئوکاران حرفه‌ای معتقد است، ابزارهای بهینه‌سازی سئو سایت اطلاعات زیادی را در اختیاران قرار می‌دهند. اما ممکن است داده‌های به دست آمده از این ابزارها ناقص یا قدیمی باشند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم عملکرد کلمات کلیدی را در فهرست نتایج جستجو ارزیابی کنید. به طور کلی بهتر است به چند مسئله مهم توجه داشته باشید که برخی از آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • عبارت های جستجو شده
  • نوع محتوایی که رتبه بندی می‌شود (صفحات محصول، فهرست‌ها، آموزش‌ها و غیره)
  • نوع وب‌سایت‌هایی که رتبه‌بندی می‌شوند (پایگاه‌های اطلاعاتی، مشاغل، سایت‌های رسانه‌ای، دایرکتوری‌ها و غیره)
  • نحوه نمایش صفحه شما (عنوان، توضیحات متا، تاریخ)

2.بر آزمون همپوشانی SERP مسلط شوید

تست همپوشانی فهرست نتایج جستجو، اهمیت بسیار زیادی دارد. با استفاده از این تست، متوجه خواهید شد که صفحات مختلف سایت شما چه عملکردی در فهرست نتایج جستجو دارند. به عنوان مثال، ممکن است برای دو محتوای متفاوت از کلمات کلیدی مشابه استفاده کرده باشید. به این ترتیب، متوجه خواهید شد که کدام محتوا در رتبه‌بندی بالاتری نمایش داده می‌شود.

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که به ذهن سئوکاران مبتدی می‌رسد، این است که تست همپوشانی فهرست نتایج جستجو چیست؟ برای انجام این تست وارد صفحه ناشناس گوگل شوید. سپس یک جستجوی سریع برای کلمه کلیدی A و یک جستجوی جداگانه برای کلمه کلیدی B انجام دهید. اگر نتایج نمایش داده شده در فهرست نتایج جستجو متفاوت بود، یعنی گوگل هر کلمه کلیدی را به عنوان یک هدف متفاوت در نظر می‌گیرد.

به عنوان مثال ممکن است اولین نتیجه برای کلمه کلیدی A، نهمین نتیجه برای کلمه کلیدی B باشد. حال اگر نتایج مشابه باشد (سایت‌های نمایش داده شده برای هر کدام از کلمات کلیدی مشابه یکدیگر باشند) یعنی فهرست نتایج جستجو برای این دو کلمه کلیدی همپوشانی بسیار زیادی دارد. در نتیجه، می‌توانید از هر دو کلمه کلیدی در یک محتوا استفاده کنید.

3.قطعه های ویژه را جدی بگیرید

نکته دیگر این است که حتماً از قطعات ویژه در فهرست نتایج جستجو استفاده کنید. اخیرا قطعه‌های ویژه اهمیت بسیار زیادی برای توسعه دهندگان گوگل پیدا کرده‌اند. این قطعه‌های ویژه، برای پاسخ به یک پرس و جو نمایش داده می‌شوند و در قسمت بالای فهرست نتایج جستجو قرار می‌گیرند. این پاسخ‌ها بسیار خلاصه شده و مستقیم هستند. بنابراین نیازی نیست کاربر برای دریافت پاسخ سوال خود به سایر سایت‌ها مراجعه کند.

قطعه‌های ویژه تاثیر بسیار زیادی بر نتایج جستجوی ارگانیک دارند. به همین دلیل بهتر است حتماً از آن‌ها استفاده کنید. سایت‌هایی که از قطعات ویژه استفاده می‌کنند، بازدیدها و ترافیک ارگانیک بیشتری دارند. سوال مهم این است که چگونه قطعات ویژه را ایجاد کنیم؟ برای انجام این کار، باید پست‌هایی را منتشر کنید که به صورت اختصاصی به سوالات کاربران پاسخ می‌دهند. محتوای درون قطعه ویژه باید با کلمات کلیدی جستجو شده توسط کاربران ارتباط داشته باشد.

4.سئوی درون صفحه را در نظر بگیرید

سئو داخل صفحه، یکی از مهم‌ترین بخش‌های بهینه‌سازی سایت است و به شما کمک می‌کند تا رتبه بهتری در فهرست نتایج جستجو به دست آورید. برخی از مهم‌ترین پارامترهای سئو داخل صفحه، شامل انتشار محتوای با کیفیت، انتخاب عنوان مناسب و مواردی مانند این هستند. علاوه بر این برخی از مهم‌ترین پارامترهای سایت که باید هنگام بهینه‌سازی سئو داخلی مورد بررسی قرار گیرند، شامل موارد زیر می‌باشند:

  • توضیحات متا
  • متن جایگزین تصویر
  • نشانه گذاری ساختار یافته
  • آدرس صفحه
  • لینک سازی داخلی
  • سرعت سایت

برای بهبود رتبه‌بندی سایت در فهرست نتایج جستجو، باید از کلمات کلیدی مناسب استفاده کنید. این کلمات کلیدی باید مطابق با خواسته‌ها و علایق کاربران باشند. علاوه بر این باید در محتوای خود به سوالات کاربران پاسخ دهید. البته نباید تمامی بخش‌های سایت شما با سوالات کاربران مرتبط باشد. لازم است بخش‌هایی از محتوا شامل اطلاعات نوین و خلاقانه باشد و کاربران را برای کسب اطلاعات بیشتر درباره یک موضوع خاص ترغیب کند.

5.انواع کلمات کلیدی با حجم بالا و کم را هدف قرار دهید

نکته دیگر این است که از کلمات کلیدی با حجم بالا و کم استفاده کنید. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، در حدود ۴۸ درصد سئوکاران صرفاً از کلمات کلیدی رقابتی استفاده می‌کنند. شما باید از کلید واژه‌های مختلف مثل کلمات کلیدی رقابتی، کلمات کلیدی دشوار متوسط و ساده استفاده کنید. به عنوان مثال، می‌توانید کلید واژه‌هایی را مد نظر قرار دهید که حجم جستجوی بالا و حجم جستجوی کمی دارند. به این ترتیب، محتوای شما بسیاری از کلیدواژه‌ها را پوشش خواهد داد.

اغلب کلید واژه‌هایی که مورد علاقه مردم هستند، حجم جستجوی بالاتری دارند. کلیدواژه‌هایی با حجم جستجوی کم، برای تبدیل سرنخ به مشتری مناسب هستند یا نرخ تبدیل شما را افزایش می‌دهند. به عنوان مثال اغلب کلید واژه‌هایی که برای خرید محصول هستند، حجم جستجوی کمتری دارند. همچنین بهتر است هنگام استفاده از کلید واژه‌هایی با حجم جستجوی بالا خلاق باشید. نیازی نیست دقیقاً از همان کلید واژه‌ها استفاده کنید. بلکه می‌توانید از مترادف‌ها استفاده کنید و نسبت به سایر رقبا متمایز شوید.

6.محتوای هرزنامه را کاهش دهید

کاهش محتوای هرزنامه، یکی دیگر از مهم‌ترین اقداماتی است که باید انجام دهید. محتوای هرزنامه شامل محتوای قدیمی و صفحات بی‌کیفیتی هستند که ارزشی به سایت شما اضافه نمی‌کنند و تاثیر چندانی بر رتبه‌بندی صفحه ندارند. نیازی نیست تمامی این صفحات را حذف کنید. می‌توانید برخی از صفحات را انتخاب کرده و محتوای آن‌ها را بروز رسانی کنید.

بعد از هر دوره رشد سایت، برای کاهش صفحات هرزنامه زمان بگذارید. همانطور که می‌دانید، برخی از محتواهای سایت مطابق توقع شما عمل نمی‌کنند. بهتر است این صفحات را با کمک ابزارهای بهینه‌سازی سئو سایت شناسایی کنید. علاوه بر بررسی محتوا، باید سایر پارامترهای سئو را نیز ارزیابی کنید. به عنوان مثال سرعت و عملکرد صفحاتی با محتوای هرزنامه، ترافیک بک لینک‌ها و نرخ تبدیل را حسابرسی کنید.

7.صفحات وب سایت را با استفاده از تغییر مسیر ها و تگ ها یکپارچه کنید

هنگام بررسی و انجام ممیزی سایت، باید برای یکپارچه سازی صفحات اقدام کنید. یکپارچه‌سازی صفحات، به معنی استفاده از آدرس‌های درست و تگ‌های مناسب است. این مسئله، به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا سایت شما را سریع‌تر پیدا کنند. هنگام بررسی سایت، ممکن است با چند صفحه با محتوای مشابه برخورد کنید. اگر این صفحات آدرس‌های متفاوتی دارند، پیشنهاد می‌کنیم از تغییر مسیر استفاده کنید و آدرس این صفحات را تغییر دهید.

زمانی که چند صفحه با محتوای مشابه داشته باشید، موتورهای جستجوی گوگل نمی‌دانند کدام صفحه را در فهرست نتایج جستجو نشان دهند. به همین دلیل، ممکن است در فهرست نتایج جستجو با صفحات دیگر خود رقابت کنید. این مسئله آسیب بسیار زیادی به سایت شما وارد خواهد کرد. برای رفع مشکل، پیشنهاد می‌کنیم صفحاتی با کارایی پایین را شناسایی کنید. سپس محتوای آن را به صفحاتی که دارای اطلاعات مرتبط و کارایی بالاتر هستند، منتقل کنید.

8.یک استراتژی بهینه سازی تاریخی را اجرا کنید

یکی از مهم‌ترین تجربیات سئوکاران درباره بهینه‌سازی سئو سایت، بروز رسانی محتوا است. نتیجه یک مطالعه نشان داد حدود ۸۹ درصد از بازدیدهای ماهانه وبلاگ، مربوط به پست‌هایی هستند که حداقل ۶ ماه قبل منتشر شده‌اند. به همین دلیل باید از یک استراتژی برای تازه‌سازی و بازنشر این پست‌های قدیمی استفاده کنید.

در واقع حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد تقویم محتوایی شما، باید شامل مقالات قدیمی باشد. می‌توانید اطلاعات جدیدی به این سایت‌ها اضافه کنید. در نهایت، قادر خواهید بود این پست‌های وبلاگ قدیمی را به عنوان پست‌های جدید منتشر کنید و ارزش آن‌ها را افزایش دهید. همین مسئله باعث افزایش تعامل کاربر با صفحه مورد نظر می‌شود و ترافیک سایت را در حدود ۲ یا ۳ برابر افزایش می‌دهد.

این استراتژی حجم ترافیک ارگانیک را افزایش می‌دهد و تعداد دنبال کنندگان رسانه‌های اجتماعی را نیز افزایش خواهد داد. به روز رسانی محتوا، یکی از بهترین روش‌ها برای بازگرداندن سایت به فهرست نتایج جستجو است. می‌توانید از محتوای سایت‌های رقیب برای انجام این کار استفاده کنید.

9.بازدیدکنندگان وب سایت خود را آموزش دهید تا برند شما را جستجو کنند

اگر هر کاربر نام برند شما را در کنار عبارت مد نظر خود جستجو کند، اتفاق فوق‌العاده‌ای برای سایت شما رخ خواهد داد. این مسئله باعث برندسازی می‌شود و موقعیت سایت شما را تغییر می‌دهد. پیشنهاد می‌کنیم از مشتریان بالقوه برای انجام این کار استفاده کنید. به عنوان مثال برخی پلتفرم‌ها مانند آمازون، به مشتریان خود آموزش داده‌اند تا کلمه آمازون را در کنار عبارت مورد نظر خود جستجو کنند.

این بهترین راه حل برای برندسازی است. همانطور که می‌دانید، برندسازی و بازاریابی دیجیتال کار چندان ساده‌ای نیست و به صرف هزینه‌های متعدد نیاز دارد. اما کافی است کاربران را برای جستجو کردن نام برند خود ترغیب کنید و هزینه‌های برندسازی را تا حد زیادی کاهش دهید.

سخن پایانی

سئو صرفاً مربوط به بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو نیست. بلکه به بهینه‌سازی سایت برای انسان نیز مربوط می‌شود. تجربه اغلب سئوکاران حرفه‌ای نشان می‌دهد، توجه به مخاطبان هدف مهم‌ترین استراتژی برای بهبود رتبه‌بندی سایت است. باید ببینید کاربران به دنبال چه چیزی هستند و چه عبارت‌هایی را در گوگل جستجو می‌کنند. گاهی اوقات کلمات کلیدی دم بلند بهتر عمل می‌کنند و تاثیر بیشتری بر رتبه‌بندی سایت دارند.

بنابراین صرفاً به جملاتی که از کتاب‌ها یا مقالات استخراج می‌شوند توجه نکنید. مهم‌ترین چیزی که به آن نیاز دارید، تجربه و تکرار و تمرین است. فراموش نکنید که رتبه‌بندی سایت در صفحه اول فهرست نتایج جستجو کافی نیست. شما باید به دنبال روش‌هایی برای افزایش پارامترهای سئو سایت مثل نرخ کلیک و ترافیک ارگانیک باشید. می‌توانید از راهکارهایی که در این مطلب معرفی شد، استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره آموزش تولید محتوای سئو شده، پیشنهاد می‌کنیم سایر مطالب سایت سئوکار را مطالعه کنید.