23 معیار مهم سئو

اگر بتوانید معیار های خود را اندازه بگیرید ، می توانید میزان پیشرفت خود را نیز بسنجید. این در همه کار ها همانند سئو وجود دارد. به همین خاطر اندازه گیری داده های سئو بسیار مهم هستند. در این فصل به شما اندازه گیری این معیار ها را آموزش خواهیم داد. همراه ما باشید.

معیار ها و فاکتور های اندازه گیری در راستای داشتن یک هدف اصلی برای سایت قابل تحلیل و بررسی است. اگر برای سایت خود هدفی در نظر نگرفته باشید ، نمی توانید از داده به خوبی استفاده کنید. از این رو لازم است ابتدا هدف خود را مشخص کنید.

در انتخاب هدف توجه داشته باشید :

  1. هدف باید قابل اندازه گیری باشد. اگر اندازه ای از هدف خود نداشته باشید نمی توانید ان را بهبود ببخشید.
  2. مشخص باشد: اجازه ندهید اصطلاحات بازاریابی هدف شما را گنگ کند.
  3. اهداف را به اشتراک بگذارید. تحقیقات نشان داده است به اشتراک گذاشتن اهدف می تواند در تحقق ان بسیار موثر باشد.

اندازه گیری داده ها

بعد از اینکه اهداف سایت را تعیین کردید حال نوبت آن است معیار ها را اندازه گیری کنید تا بتوانید آن ها را بهبود بخشید. این ارزیابی می تواند شما را در رسیدن به هدف خود کمک کند.

معیار های تعاملی یا رفتاری

این نوع از معیار ها درواقع معیارهایی است که بر گرفته از رفتار کاربر در سایت شماست. به همین دلیل نام ان نیز تعاملی یا درگیری (Engagement) می باشد. برخی از این معیار ها عبارت اند از :

نرخ تبدیل یا conversion rate

اگر در گوگل آنالیتیکس gol یا اهداف تعیین کرده باشید ، می توانید به این عدد دست یابید که چه تعدا یا چند درصد از افرادی که از وبسایت شما بازدید کرده اند هدفی که می خواستید را براورد کرده اند.

نرخ تبدیل می تواند برای هرکدام از اهدافی که تعریف می کنید محاسبه شود. با محاسبه نرخ تبدیل می توانید ROI یا نرخ بازگشت وجه را نیز حساب کنید.

Time on page یا مدت زمانی که کاربران در صفحه می مانند

یکی از اصلی ترین فاکتورهایی که گوگل از طریق الگوریتم رنک برین آن را اندازه گیری می کند ، مدت زمانی است که کاربر در ان صفحه می ماند. این معیار می تواند به گوگل این حقیقت را اثبات کند که محتوایی که نوشته اید عالی است.

شما نیز می توانید از طریق اندازه گیری این ویژگی متوجه شوید که این محتوا برای کاربر مفید بوده است یا نه. مسلما یک محتوای 2000 کلمه ای نباید time on page میانگین 10 ثاینه ای داشته باشد!

Page per visit یا بازدید به ازای کاربر

این معیار زمانی افزایش می یابد که بازدید کننده هنگام ورود به سایت شما از چندین صفحه دیدن کند. اگر خوب فکر کنید این یک گزینه بسیار ضروری است. شما به وسیله محتوایی که در سایت قرار می دهید قصد وارد کردن کاربر به وب سایت خودتان را دارید و در ادامه قصد دارید این کاربر را به صفحه فرود یا لندینگ پیج هدایت کنید.

بنابراین بسیار مهم است کاربر به هنگام ورود به سلیقه شما از صفحات مختلف سایت دیدن کند.

Bounce rate یا نرخ پرش

نرخ پرش به ما نشان می دهد کاربر هنگام ورود به صفحه چه مقدار به صفحات دیگر سایت رجوع کرده است. اگر این معیار در گوگل آنالیتیکس نزدیک به 100 باشد یعنی کاربر بدون پیمایش در سایت از صفحه ای که وارد شده است ، خارج می شود.

بنابراین لازم است باونس ریت را به حداقل 50 درصد برسانید. این عدد نشان می دهد از هر 2 نفر تنها یک نفر بدون گردش در سایت از صفحه ای که وارد شده است خارج می شود.

برای اینکه بتوانید باونس ریت یا در اصطلاح نرخ گزافه گویی را کاهش دهید راه کار های زیادی وجود دارد که می توانید انجام دهید. یکی از این راه کار ها قرار دادن صحیح لینک های داخلی است. اگر شما هدف کاربر از جست و جو عبارتی که با ان وارد صفحه شما شده است را بدانید ، به احتمال زیادی می دانید که کاربر در ادامه با چه سوالی روبه رو خواهد شد.

Scroll depth یا عمق پیمایش کاربران در سایت

همه نوشته ها و همه محتوا ها با هدف انتقال کاربر به یک صفحه برای رسیدن به هدفی است که تعیین می کنید. بنابراین مهم است بدانید ایا کاربر بعد از ورود به محتوای مهمی که قصد داشتید برود ، پیمایش کرده است یا نه.

اگر کاربر به صفحه محتوای اصلی که روی ان هدفی تعیین کرده اید ، مانند پر کردن فرم ثبت نام ، پیمایش نکند یعنی محتوای شما ضعیف عمل کرده است.

اگر محتویات سایت خود را ارزشمند کنید می توانید با انتقال کاربر به صفحه مورد نظر ، عمق پیمایش کاربران را افزایش دهید. برای اینکه بتوانید این معیار را اندازه گیری کنید در ابتدا یک gol در انالیتیکس تعریف کنید.

Search traffic یا ترافیک جست و جو

ترافیک جست و جو پارامتری است که به شما نشان می دهد سایت شما به چه تعداد کاربر نمایش داده شده است. همانطور که می دانید همه جست و جو گرانی که سایت شما را مشاهده می کننند ، روی ان کلیک نمی کنند یا در اصطلاح وارد سایت شما نمی شوند.

در نتیجه می توان گفت اگر میزان نمایش سایت شما (impresoin) زیاد باشد اما ورودی کاربر (click) کمتر از مقدار تقریبی باشد به این معناست که یک جای کار ایراد دارد.

حال چگونه می توان فهمید ورودی سایت شما از طریق گوگل به چه مقدار است ؟ خوشبختانه گوگل انالیتیکس این مورد را هم برایتان مشخص می کند.

استفاده از گوگل انالیتیکس برای کشف اطلاعا کاربرن وارد شده در سایت

گوگل انالیتیکس یک ابزار قدرتند می باشد که می توانید اطلاعات ارزشمند و بسیار زیادی را از آن به دست اورید.با این وجود اگر کار با گوگل انالیتیکس را بلد نباشید ممکن است در ادامه روند کار با آن دچار گمراهی شوید. خبر خوب این است که به زودی اموزشی رایگان از گوگل انالیتیکس را برای شما عزیزان آماده خواهیم کرد.

ترافیک ایزوله شده از گوگل

یکی از ویژگی های جالب گوگل ادسنس این است که می توانید تشخیص دهید ورودی های سایت شما چه مقدار افزایش ترافیک ارگانیک ، کمپین های تبلیغاتی و سوشیال مدیا ها بوده است. با این وجود می توانید تشخیص دهید ماهانه یا حتی روزانه چه تعداد بازدید کننده ارگانیک دارید.

این امکان برای تک تک صفحات سایت امکان پذیر است و فقط کل سایت را در بر نمی گیرد.

میزان بازدید سایت در بازه زمانی مشخص

با استفاده از فیلتر های زمان می توانید مشخص کنید که در یک بازه زمانی چه تعداد بازدید کننده وارد سایت شده شده است. علاوه بر کاربر می توانید معیار های session , pageviews را نیز در بازه های مشخص مشاهده کنید.

ترافیک حاصل از کمپین های تبلیغاتی

اگر قطعه کد های UTM را به url صفحه فرود اضافه کنید ، قابلیت رد یابی کاربرانی که روی آن کلیک کرده اند و وارد سایت شما شده اند را خواهید داشت.

برای استفاده از utm کافیست آن را جست کنید تا ابزار های زیاد و رایگانی را مشاهده کنید که utm ها را به url شما اضافه می کنند.

بعد از اینکه این کار را انجام دادید برای مشاهده اطلاعات باید به بخش کمپین های در گوگل انالیتیکس مراجعه کنید.

نرخ CTR یا کلیک به ازای بازدید

اگر گوگل انالیتیکس را به ابزار گوگل سرچ کنسول متصل کنید ، اطلاعات دقیق تری از ورودی کاربران مشاهده خواهید کرد. این اطلاعات در قالب میزان کلیک به ازای ایمپرشن است که تحلیل ان می تواند یکی از اصلی ترین کار های یک سئو کار محسوب شود.

سایر معیار های رایج سئو

1. اعتبار دامنه و صفحه DA & PA

یکی از فاکتور های شاخص سئو ، اعتبار ی است که گوگل به سایت ها می دهد. این اعتبار هم بر دامنه و هر بر صفحه ای از دامنه اعمال می شود. برای افزایش اعتبار ، بک لینک و پیوند های باکیفیت می تواند سریع ترین روش باشد.

برای اینکه این مقادیر را از سایت خود و رقیبانتان داشته باشید می توانید از ابزاز moz استفاده کنید. در نسخه پولی این ابزار این امکان را دارید که اعتبار دامنه و صفحه و معیار های دیگر مانند نمره اسپم را برای هر وبسایتی مشاهده کنید.

2. Keyword ranking یا رتبه بندی با کلمات کلیدی

اگر بدانید در هر کدام از کلمات کلیدی چه جایگاهی در نتایج گوگل دارید ، می توانید آن ها را بهبود دهید ورودی کاربران را تا چند ده برابر افزایش دهید.

برای اینکه بدانید در هر کدام از کلمات چه جایگاهی در صفحه serp دارید می توانید از ابزار گوگل سرچ کنسول استفاده کنید. در این ابزار قسمتی به نام posision در بخش performance موقعیت شما را نمایش خواهد داد.

3. بک لینک ها (تعداد + کیفیت)

در فصل قبل به صورت کامل بک لینک ها و پیوند های خارجی را برایتان توضیح دادیم. درواقع بک لینک ها همانطور که قبلا نیز گفتیم یکی از 3 عامل اصلی برای گرفتن جایگاه در نتایج گوگل است.

برای مشاهده هرکدام از این معیار ها ابزار های زیادی وجود دارد که بر اساس اطلاعات ارزشمندی که ارائه می کنند ، برای مشاهده ان ها نیاز به اکانت های پرمیوم یا پولی دارید. ماز و ahref دو ابزار قدرتمند برای دسترسی به این داده ها هستند.

چند فاکتور اساسی هنگام شروع کار که نباید به هیچ وجه آن ها را فراموش کنید!

همانطور که کمی قبل تر به شما گفتیم فاکتور های زیادی برای بهنیه سازی سایت وجود دارد که باید همه آن ها رعایت کنید تا شانس رسیدن به لینک یک در صفحه نتایج را افزایش دهید. اما در صورتی که تازه کار هستید پیشنهاد می کنیم در شروع فعالیت خود هنگامی که سایت خود را راه اندازی می کنید حتما این موارد را رعایت کنید :

سایت قابل خزش باشد

در فصل های ابتدایی که درباره نحوه کار موتور های جست و جو صحبت کردیم این مورد را به شما به صورت کامل توضیح دادیم. بنابراین همانطور که می دانید اولین و ابتدایی ترین نکته ای که باید به ان توجه داشته باشید این است که سایت شما برای ربات های گوگل و سایر موتور های جست و جو قابل خزش باشد.

صفحات ایندکس شده باشد

اگر صفحات شما توسط ربات های گوگل نمایه برداری یا ایندکس نشود ، هیچگاه انتظار نداشته باشید صفحات خود را در صفحه نتایج جست و جو مشاهده کنید.

اگر می خواهید مطمئن شوید که یو ار الی از سایت شما ایندکس شده است یا نه کافیست این عبارت را در گوگل جست و جو کنید :

Site:”yordomain”

عنوان صفحه و عنوان سئو

هر دوی این موارد را قبلا ذکر کرده ایم و اهیت ان هم برای موتور های جست و جو هم برای کاربر را به شما گفتیم. بنابراین یکی از ضروری ترین کار هایی است که باید رد هنگام ساخت صفحات به ان توجه داشته باشد. اگر نمی توانید به صورت دستی تگ های meta title & meta description را به کد صفحه اضافه کنید می توانید با نصب پلاگین yoastseo آن ها را به شکل ساده و روان به صفحه اضافه کنید.

سرعت سایت

به این مورد از فاکتور های بهینه سازی فنی سایت بیش از پیش اهمیت دهید. حتما صفحات سایتتان را به وسیله ابزار های gtmetrix و site speed insite بررسی کنید.

سرعت سایت علاوه بر اینکه به صورت مستقیم یکی از فاکتور های گوگل برای رتبه بندی وبسایت هاست ، یکی از مواردی است که باعث افزایش time on site کاربر و کاهش bounce rate می شود.

از محتوای باکیفیت غافل نشوید!

با تمامی اهمتی که سئو خارجی و فنی دارند ، محتوای با ارزش به خودی خود می توانند باعث ایجاد پیوند توسط کاربران و صاحبان وبسایت ها شود. قبلا به شما راز ساخت محتوای 10 برابر بهتر را گفتیم. از طرفی به یاد داشته باشید هدف اصلی گوگل از رتبه بندی ، ارائه بهترین محتوا به کاربرانش است.

اهمیت اولیت بندی سئو صفحات

اگر به عنوان یکی سئو کار قصد فعالیت در این زمنیه را دارید لازم است قبل از اینکه کارتان را شروع کنید، سئو صفحات را اولیت بندی کنید. اولویت بندی سئو به این معناست که مخواهید کدام یک از صفحاتی که مورد هدف مشتری است زودتر به سمت صفحه اول حرکت کند.

اگر توانایی این را داشته باشید که تشخیص دهید کدام یک از صفحات می توانند هدف تجاری تر داشته باشند و برای مشتری پر سود تر باشند ، می تواند قرار داده های سئوی خود را تا سال ها تمدید کنید.

البته لازم به ذکر است برای اولیت بندی سئو صفحات استراتژی های خود را در نظر بگیرید.

تمرین، تمرین، تمرین

حال که تاحدودی تمامی مطالب و نکات سئو را می دانید بهترین کار شروع کردن با یک سایت شخصی است. فرقی نمی کند سایت شما بلاگ باشد یا یک فروشگاه مهم این است سئو را تجربه کنید. در ادامه ما یک لیست چند مرحله ای سریع برای شما اماده کرده ایم تا به عنوان یک شخص تازه کار بدانید فرایند بهینه سازی را باید از کجا شروع کنید.

مرحله اول : قبل از شروع کار وبسایتتان را بر اساس معماری سایت ، ux و ui و مواردی از این قبیل بررسی کنید. پیشنهاد ما این است که قبل از راه اندازی سایت و حتی قبل از خرید قالب سایت ، تصمیمات استراتژی سئو سایت را اتخاذ کنید و بر اساس آن به سراغ راه اندازی سایت حرکت کنید.

مرحله دوم : این موارد را رعایت کنید:

  1. اهداف و قوانین اصلی سئو را بشناسید
  2. بعد از راه اندازی سایت چک کنید سایت قابل کرال و ایندکس باشد
  3. تحقیقات کلمه کلیدی را شروع کنید
  4. از نقص های سئوی سایت های رقیب با خبر شوید
  5. سئو فنی را انجام دهید
  6. لینک ها و پیوند های سایت خودتان را بسازید و اعتبار سایتتان را افزایش دهید.
  7. اولیت بندی موثر داشته باشید و معیار ها را درست اندازه گیری کنید.

مرحله سوم : چندین سایت داشته باشید و خطا و تکرار کنید. روش های زیادی را تست کنید تا بتوانید بهترین استراتژی ها را داشته باشید. بعضی از سئوکاران بزرگ چندین وبسایت برای ازمایش کردن استراتژی های خود دارند. شما نیز می توانید با اولین سایت روش های زیادی همراه با تجربه به دست آورید.

مرحله چهارم : بعد از اینکه اولین سایتتان را با موفقیت در کلمه ای که مد نظر داشتید به لینک های اول رساندید حال نوبت آن است سایت هایی با رقبای بیشتر و سخت تر را امتحان کنید. از اینکه مدت زمان زیادی برای یادگیری سئو خرج کنید نترسید! تمامی این تمرینات بخشی از اموزش هستند.

مرحله پنجم : برای اینکه سئو فنی خود را قوی تر کنید، سئو فنی را با اعماق بیشتر انجام دهید. برای مثال سرعت سایت را با دلایل بیشتر و اختصاصی تر بهیه کنید.

مرحله ششم : یک مرجع پیدا کنید. همانطور که می دانید سئو یک علم بروز است که هر سال تغیرات زیادی در ان اعمال می شود. برای همین سعی کنید به وبسایت های مرجع مانند ماز و انجمن ها و گروه هایی مرتبط به آن متصل باشید.

مرحله هفتم : در اخر همه پروژه ها وقت بگذارید و ارزیابی کنید. بسنجید کدام روش ها را انجام داده اید و نتیجه گرفته اید و کدام یک را بدون نتیجه به اتمام رسانده اید. همیشه خواستار یادگیری سئو باشید.

سخن پایانی

در فصل هفتم اموزش سئو برای مبتدیان به پایان رسید. امیدواریم این مقاله ها و اموزش ها برای شما مفید بوده باشد. کارشناسان سئوکار اماده اند تا بهترین خدمات سئو را برای شما به ارمغان بیاورند. و در آخر اگر سوالی دارید می توانید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. ما نیز در تلاشیم به آن ها پاسخ دهیم و در قالب مقاله های آینده آموزش سئو را به صورت تخصصی تر و کامل تر به شما ارائه دهیم.