41 ابزار رایگان سئو

بسیاری از سئوکاران مبتدی، به دنبال ابزارهای رایگان سئو هستند. خرید اکانت ابزارهای سئو پولی، به شکل‌های مختلف مثل اشتراکی خریداری می‌شود. پرداخت اشتراک ماهیانه یا سالیانه، برای بسیاری از سئوکاران مبتدی امکان‌پذیر نیست. اگرچه ابزارهای رایگان سئو محدود هستند، اما می‌توانند برای سئوکاران مبتدی کاربردی و مفید باشند. هر کدام از این ابزارها ویژگی‌های خاص خود را دارند و به نحوی بر بهبود رتبه‌بندی سایت تاثیرگذار هستند. در ادامه این مطلب از وبسایت تخصصی سئوکار برخی از بهترین ابزارهای رایگان سئو را به شما معرفی می‌کنیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

بهترین نرم افزارهای رایگان سئو

برخی از بهترین نرم‌افزارهای رایگان سئو شامل موارد زیر هستند:

1.ابزار سمراش (Semrush)

سمراش یکی از بهترین ابزارهای رایگان سئو است که در تمام جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای دریافت نسخه کامل این ابزار، باید هزینه پرداخت کنید. اما می‌توان برخی از نسخه‌های قدیمی‌تر را به صورت رایگان تهیه کرد. این ابزار سئو یک ابزار جادویی برای جستجوی کلمات کلیدی است. برای دریافت نرم‌افزار سمراش، می‌توانید وارد سایت مربوط به آن شوید.

سپس لازم است یک حساب کاربری رایگان ایجاد کنید. با ایجاد حساب کاربری، اعتبار ۱۰ روزه در اختیار شما قرار می‌گیرد. یعنی می‌توانید برای ۱۰ روز از ویژگی‌های نرم‌افزار استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنیم با تحقیق کلمات کلیدی شروع کنید. برای تحقیق کلمات کلیدی، کافی است وارد حساب کاربری خود شوید. سپس روی تب (Keyword Magic Tool) کلیک کنید.

در مرحله بعد، می‌توانید کلمات کلیدی مورد نظر خود را وارد کنید. سپس منطقه فعالیت را انتخاب کرده و روی دکمه جستجو کلیک کنید. این ابزار جادویی، تعداد زیادی از کلمات کلیدی مرتبط را در کوتاه‌ترین زمان ممکن در اختیار شما قرار می‌دهد. علاوه بر این، می‌توانید اطلاعات مختلفی مثل حجم جستجو و دشواری کلمات کلیدی را با استفاده از این نرم‌افزار به دست آورید.

با نصب این نرم‌افزار، می‌توانید به اطلاعات زیر دسترسی داشته باشید:

  • 1. ردیابی موقعیت سایت
  • 2. حسابرسی سایت
  • 3. مدیریت فهرست عناوین
  • 4. بررسی قالب‌های محتوای سئو
  • 5. بررسی رسانه‌های اجتماعی
  • 6. مرور کلی کلمات کلیدی
  • 7. بررسی اجمالی دامنه

می‌توانید از تمامی این خدمات بدون پرداخت هزینه بهره‌مند شوید. البته توجه داشته باشید که حساب رایگان سمراش دارای محدودیت‌های گوناگونی است.

2. ابزار Answer The Public

با استفاده از این ابزار، می‌توانید در کمتر از چند ثانیه تعداد زیادی کلمه کلیدی پیدا کنید. این نرم‌افزار بیشتر از ۱۵۰ ایده کلمه کلیدی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن در اختیار شما قرار می‌دهد. مهم‌ترین ویژگی ابزار این است که از روش خاصی برای جستجوی کلمات کلیدی استفاده می‌کند.

یعنی سوالاتی که مردم در وبلاگ‌ها و رسانه‌های اجتماعی می‌پرسند را مورد بررسی قرار می‌دهد. سپس بهترین کلمات کلیدی را بر اساس این سوالات تولید می‌کند و در اختیار شما قرار می‌دهد.

3.ابزار وورنک ( Woorank’s SEO & Website و Analysis Tool )

این ابزار به صورت یک افزونه به کروم اضافه می‌شود. با استفاده از آن، می‌توانید فهرستی از مشکلات سئو سایت را شناسایی کنید. این نرم‌افزار به سئو سایت شما امتیاز می‌دهد. سپس بهترین راهکارها را برای بهینه‌سازی سئو داخلی و خارجی به شما معرفی خواهد کرد. یعنی به شما نشان می‌دهد که چگونه فرایند بهینه‌سازی را انجام دهید و از چه روش‌هایی استفاده کنید.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن، ارائه چک لیست بازاریابی است. اغلب ابزارهای سئو، صرفاً مشکلات سایت را شناسایی می‌کنند. اما راه حل خاصی به سئوکاران پیشنهاد نمی‌کنند. این نرم‌افزار می‌تواند فهرستی از راهکارهای بازاریابی و فروش در اختیار شما قرار دهد.

4.ابزار Animalz Revive

اگر به دنبال یک نرم‌افزار کاربردی برای بهینه‌سازی و بروز رسانی محتوای قدیمی هستید، این نرم‌افزار گزینه کاملاً مناسبی برای شما خواهد بود. زیرا به صورت اختصاصی برای بروز رسانی محتوای قدیمی طراحی شده است. در زمان گذشته، سئوکاران باید برای پیدا کردن صفحات قدیمی از حساب گوگل آنالیتیکس استفاده می‌کردند و این کار را به صورت دستی انجام می‌دادند.

به همین دلیل یافتن صفحات قدیمی کاری دشوار و طاقت فرسا بود. اما این نرم‌افزار محتوای قدیمی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن شناسایی می‌کند. همچنین به شما اعلام می‌کند که کدام مقالات به توجه و تغییرات بیشتری نیاز دارند. یکی از بهترین ویژگی‌های ابزار، این است که تعداد بازدید کنندگان صفحات قدیمی را شناسایی می‌کند.

5.ابزار CanIRank

نرم‌افزار (CanIRank)، بهترین ابزار رایگان سئو است. اگر به دنبال یک ابزار منحصر به فرد برای تشخیص دشواری کلمه کلیدی هستید، پیشنهاد می‌کنیم این نرم‌افزار را انتخاب کنید. با استفاده از آن، متوجه خواهید شد رتبه‌بندی گوگل برای یک کلمه کلیدی خاص چگونه است. برخلاف بسیاری از ابزارهای رایگان، (CanIRank) اطلاعات کاملاً دقیقی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

به عنوان مثال متوجه خواهید شد یک کلمه کلیدی خاص تا چه حد رقابتی است. البته این ابزار صرفاً برای بررسی دشواری یا رقابتی بودن کلمات کلیدی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. بلکه برای پیدا کردن کلمات کلیدی جدید نیز مناسب است. همچنین به سئوکاران کمک می‌کند تا رتبه‌بندی سایت را بهبود ببخشند و کلمات کلیدی مناسبی را هدف قرار دهند.

6.ابزار گوگل لایت هاوس یا فانوس دریایی گوگل(Google Lighthouse)

این نرم‌افزار بهترین ابزار رایگان سئو است که توسط بسیاری از سئوکاران در سراسر نقاط دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. زیرا به صورت افزونه به مرورگر متصل می‌شود و گزارش‌های دقیقی درباره بهینه سازی سئو سایت در اختیار سئوکاران قرار می‌دهد.

همچنین نکات کاربردی و دقیقی درباره بهبود رتبه‌بندی صفحه ارائه می‌دهد. تنها کاری که باید انجام دهید، این است که این افزونه را به کروم اضافه کنید. سپس وارد صفحه‌ای شوید که به آنالیز و تجزیه و تحلیل نیاز دارد. در مرحله بعد افزونه را فعال کنید.

در نهایت، می‌توانید روی «ایجاد گزارش» کلیک کرده و گزارش نهایی را دریافت کنید. این افزونه برخی از مهم‌ترین پارامترهای سئو سایت مثل سرعت بارگذاری صفحه و میزان دسترسی کاربر به صفحه را مورد بررسی قرار می‌دهد.

7.ابزار تست موبایل فرندلی Google’s) Mobile-Friendly Test)

نرم‌افزار (Google’s Mobile-Friendly Test)، بهترین ابزار رایگان سئو است. مهم‌ترین کاربرد آن بهینه‌سازی صفحه برای گوشی تلفن همراه است. همانطور که می‌دانید، بهینه‌سازی سایت برای گوشی موبایل به یکی از مهم‌ترین پارامترهای سئو صفحه تبدیل شده است. زیرا اکثر کاربران از گوشی موبایل برای جستجو در اینترنت استفاده می‌کنند. اگر سایت شما برای دستگاه تلفن همراه بهینه‌سازی نشده است، در آینده با مشکلات گوناگونی مواجه خواهید شد.

حتی ممکن است توسط گوگل جریمه شوید. برای بهینه‌سازی صفحه با موبایل، باید این نرم‌افزار را نصب کنید. سپس وارد نرم‌افزار شده و آدرس (url) سایت خود را وارد کنید. سپس نرم‌افزار متوجه خواهد شد که سایت شما با گوشی تلفن همراه سازگاری دارد یا خیر. بهترین ویژگی ابزار این است که مشکلات بارگذاری صفحه را شناسایی می‌کند. همچنین راهکارهایی برای بهبود سرعت بارگذاری صفحه و نمایه سازی سایت برای گوشی تلفن همراه ارائه می‌دهد.

8.ابزار سئو کوئیک (Seoquake)

یکی دیگر از افزونه‌های رایگانی که به مرورگر کروم متصل می‌شود، ابزار (SEOquake) است. این ابزار به شما کمک می‌کند تا بسیاری از پارامترهای سئو سایت را مورد بررسی قرار دهید و تجزیه و تحلیل کنید. برخی از مهم‌ترین پارامترها شامل موارد زیر هستند:

  • 1. بک لینک‌ها
  • 2. بروز رسانی فهرست گوگل
  • 3. رتبه بندی سمراش
  • 4. شاخص بینگ
  • 5. لایک فیسبوک
  • 6. صفحه آرشیو وب
  • 7. تعداد پین پینترست

البته کار کردن با این ابزار برای سئوکاران مبتدی کمی دشوار است. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم در ابتدا به سراغ ابزارهای ساده‌تر بروید. بعد از مدتی، می‌توانید کار با نرم‌افزار (SEOquake) را آموزش ببینید. مطمئن باشید (SEOquake) به یکی از ابزارهای قدرتمند شما تبدیل خواهد شد. کافی است وارد نرم‌افزار شوید و آدرس (url) صفحه را وارد کنید. در مرحله بعد، تمامی داده‌های صفحه بدون کوچک‌ترین دشواری تجزیه و تحلیل می‌شوند و در اختیار شما قرار می‌گیرند.

9 .ابزار کلمه کلیدی بذر (Seed Keywords)

این نرم‌افزار بهترین ابزار برای جستجوی کلمات کلیدی است. علاوه بر این، ایده‌های جدیدی برای تولید کلمات کلیدی کوتاه و بلند در اختیار شما قرار می‌دهد. کافی است وارد نرم‌افزار شده و کلمه کلیدی مرتبط با حوزه فعالیت خود را وارد کنید. در مرحله بعد، فهرستی از اصطلاحات و کلید واژه‌ها در اختیار شما قرار می‌گیرد.

این ابزار از رویکرد متفاوتی برای جستجوی کلید واژه‌ها استفاده می‌کند. یعنی به صورت اختصاصی روی علایق و درخواست مشتریان تمرکز دارد. کلید واژه‌هایی که به وسیله این نرم‌افزار تولید می‌شوند، کاملاً مطابق با سبک علاقه کاربران هستند. علاوه بر این، می‌توان میزان دشواری یا رقابتی بودن کلمات کلیدی را با استفاده از این ابزار مورد بررسی قرار داد.

10.ابزار گوگل ترندز یا ترندهای گوگل (Google trends)

می‌توانید از این ابزار برای پیدا کردن موضوعات پرطرفدار استفاده کنید. نرم‌افزار گوگل ترندز، میزان محبوبیت موضوعات مختلف را در بازه‌های زمانی گوناگون مورد بررسی قرار می‌دهد. اگر اخیراً تعداد بازدیدهای سایت شما کاهش یافته است، کافی است محتوای جذاب و پرطرفدار منتشر کنید. به این ترتیب، تعداد بازدیدکنندگان کاربران فعال سایت افزایش پیدا خواهد کرد.

اما سوال مهمی که در این میان ایجاد می‌شود، این است که چگونه عناوین پرطرفدار را پیدا کنیم؟ روش‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد. در قدم اول، می‌توانید اخبار جدید را دنبال کنید یا در خبرنامه‌ها عضو شوید‌. اما اگر به دنبال یک راه حل سریع و مفید هستید، پیشنهاد می‌کنیم نرم‌افزارهایی مانند گوگل ترندز را نصب کنید. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های نرم‌افزار، این است که کلید واژه‌های جستجو شده و پرطرفدار را در اختیار شما قرار می‌دهد.

11.ابزار موضوعات انفجاری Exploding) Topics)

نرم‌افزار (Exploding Topics) نیز برای پیدا کردن کلمات کلیدی محبوب و پرطرفدار مورد استفاده قرار می‌گیرد. قبل از اینکه کلید واژه‌های معمولی به کلمات کلیدی رقابتی تبدیل شوند، می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید و در محتوای خود مورد استفاده قرار دهید. این ابزار رایگان، موضوعاتی که به تازگی ترند شده‌اند را شناسایی می‌کند.

سپس کلمات کلیدی مرتبط با آن را استخراج خواهد کرد و در اختیار شما قرار می‌دهد. می‌توان از نرم‌افزار (Exploding Topics) برای بهینه‌سازی و بروز رسانی محتواهای قدیمی استفاده کرد. در حال حاضر، حدود ۲۰۰۰ موضوع در پایگاه داده نرم‌افزار وجود دارد. در هر هفته، داده‌های بیشتری به آن اضافه می‌شود.

بهترین ویژگی نرم افزار Exploding Topics

بهترین ویژگی این ابزار، این است که موضوعات مختلف را در دسته‌بندی‌های متنوع قرار می‌دهد. در نتیجه، سئوکاران می‌توانند دسته‌بندی‌های مرتبط با حوزه فعالیت خود را انتخاب کنند. برای به دست آوردن کلید واژه‌های مرتبط، کافی است نرم‌افزار را نصب کنید. سپس وارد شوید و کلمه کلیدی مرتبط با حوزه فعالیت خود را ثبت کنید. در مرحله بعد، نرم‌افزار در تمامی سایت‌ها و اخبار جستجو می‌کند. سپس جدیدترین و محبوب‌ترین کلمات کلیدی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

روش دیگر این است که وارد نرم‌افزار شده و دسته‌بندی مورد نظر خود را انتخاب کنید. به عنوان مثال اگر در حوزه زیبایی فعالیت می‌کنید، می‌توانید این دسته‌بندی را انتخاب کنید. در مرحله بعد، نرم‌افزار داده‌ها و کلمات کلیدی مرتبط با این دسته‌بندی را در اختیار شما قرار می‌دهد. یعنی کلمات کلیدی مرتبط با زیبایی صورت، زیبایی پوست، زیبایی مو و بدن یا مواردی مانند این هستند. به این ترتیب، نیازی نیست ساعت‌ها در نرم‌افزار جستجو کنید و به دنبال کلمات کلیدی مرتبط باشید.

سخن پایانی

در این مطلب به طور کامل درباره بهترین ابزار رایگان سئو توضیح داده شد. نسخه‌های کامل بسیاری از نرم‌افزارهای سئو، به صورت پولی تهیه می‌شوند. اما می‌توانید برخی از نسخه‌ها را به صورت رایگان تهیه کنید. با استفاده از نرم‌افزارهای سئو، می‌توان فرایند بهینه‌سازی سئو سایت را در بازه زمانی کوتاه‌تری انجام داد.

در عصر امروز، فروش اینترنتی طرفداران بیشتری نسبت به فروش حضوری دارد. به همین دلیل اغلب کسب و کارها به فروش اینترنتی روی آورده‌اند و محصولات یا خدمات خود را از طریق سایت و فضای مجازی به فروش می‌رسانند. همین مسئله باعث شده است، تعداد رقبا برای هر کسب و کاری افزایش یابد.

اگر بخواهید فرایند بهینه‌سازی سئو سایت را به صورت دستی انجام دهید، مدت زیادی طول می‌کشد تا به نتیجه دلخواه خود برسید. بنابراین بهترین راه حل این است که از نرم‌افزارهای سئو استفاده کنید. اگر قصد دارید اطلاعات بیشتری درباره بهینه‌سازی سئو سایت و خرید ابزار سئو فارسی، به دست آورید، بهتر است سایر مطالب سایت سئوکار را مطالعه کنید.