نکات تجربه کاربری در سئو سایت

همه ی ما تاثیر بک لینک ها را در سئو می دانیم، می دانیم کلیدواژه ها چگونه باعث بالا رفتن رتبه ی سایت می شوند. همه ی ما می دانیم محتوای باکیفیت تاثیر بسیار زیادی در سئو سایت دارد. اما با الگوریتم رنک برین گوگل آشنایی دارید؟ RankBrain الگوریتم ماشین لرنینگ گوگل است که بیشتر تحت تاثیر معیارهای رفتاری کاربران است و رابطه ای که کاربران و بازدیدکنندگان با سایت دارند اصلی ترین عامل در این الگوریتم است. یعنی با محتوا و بک لینک و کلیدواژه ها کاری ندارد و صرفا روی رفتار کاربران متمرکز است.

حالا چگونه می توان با این الگوریتم گوگل رفیق شد؟ تجربه کاربری یکی از جواب ها است. در حقیقت تجربه کاربری همان احساسی است که کاربر از بودن در سایت شما دارد. می خواهیم به شما 5 نکته ی مهم و ضروری در تجربه ی کاربری و تاثیر آن در سئو سایت را یاد بدهیم. تا انتها با ما همراه باشید.

1. سازگاری با موبایل اصل اول است.

این یک راز نیست. یک حقیقت آشکار است که گوگل تاکید زیادی روی سازگاری سایت با موبایل و اسمارت فون ها دارد. با گسترش روزافزون موبایل ها و تبلت ها و گوشی های هوشمند این عرصه گوی رقابت را از کامپیوترها و یک به عبارت تخصصی تر دسکتاپ ها گرفته است. در حقیقت بیش از 65 درصد از ترافیک وب را موبایل ها برعهده دارند و گوگل هم کاملا به این قضیه واقف است. در نتیجه سازگاری سایت با موبایل را یکی از فاکتورهای رتبه بندی و ایندکس شدن سایت قرار داده است.

حتی اگر شما به گوگل هم توجه نکنید باید بدانید که اگر می خواهید کاربران موبایل در وبسایت شما احساس راحتی داشته باشند و محصولات و خدمات شما را خریداری کنند باید تجربه ی کاربری جالب توجهی در اختیار آن ها قرار دهید. چند نکته ی زیر را حتما در نظر داشته باشید.

  • از طراحی سایت رسپانسیو استفاده کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که کاربران موبایل می توانند به راحتی محتوای سایت شما را بخوانند.
  • اطمینان حاصل کنید که تمام فرمت ها و موارد داخل محتوا به درستی به کاربر موبایل نمایش داده می شوند.
  • متادیتا صفحات خود را متناسب با موبایل و دسکتاپ بنویسید.
  • اطمینان حاصل کنید سایت مپ شما روی صفحات موبایل قابل دسترسی است.

2. سرعت وبسایت خود را بهینه سازی کنید.

تحقیقات نشان می دهد تنها 1 ثانیه تاخیر در سرعت سایت شما می تواند نرخ تبدیل شما را 7 درصد کاهش دهد و 40 درصد از افراد بلافاصله سایت هایی که سرعت کم دارند را ترک می کنند. به عبارت دیگر مردم سایت های کند را دوست ندارند. برای همین گوگل هم روی سرعت سایت تاکید ویژه ای دارد و سایت هایی که سرعت بالاتری دارند زودتر ایندکس می شوند و رتبه ی بهتری نسبت به سایت های کم سرعت می گیرند.

شما می توانید از طریق راه های زیر سرعت سایت خود را بالاتر ببرید.

  • از Caching یا کش کردن داده های سایت استفاده کنید.
  • از CDN استفاده کنید.
  • کدها و پلاگین های غیرضروری را حذف کنید.
  • عکس های خود را کم حجم تر کنید.
  • تصاویر پس زمینه را با کدهای CSS ترکیب کنید.
  • جاوااسکریپت و سی اس اس خود را کم حجم تر کنید.

3. معماری سایت خود را بهینه سازی کنید.

یکی از دیگر از مواردی که برای موتورهای جستجو و مخصوصا گوگل در درجه ی اهمیت بالاتری قرار دارد معماری سایت است که باید هم استفاده از سایت و هم ایندکس شدن آن در گوگل راحت تر باشد.

برای اینکه معماری سایت خود را بهبود ببخشید موارد زیر را حتما لحاظ کنید.

  • منوی کاربری را ساده ، واضح و دردسترس قرار دهید.
  • لینک ها و صفحات کلیدی را مشخص کنید و اجازه ندهید صفحات شما بدون لینک باشند.
  • صفحات را به نحوی به هم متصل کنید.
  • جستجو در سایت را راحت تر کنید و دسته بندی های والد و زیردسته ها را به دقت مشخص کنید.

سایتی که معماری خوبی داشته باشد نه تنها برای کاربران راحت تر و در دسترس تر است بلکه موتورهای جستجو هم به راحتی می توانند صفحات آن را شناسایی و ایندکس کنند.

4. از منوی راهبر BreadCrumb استفاده کنید.

بردکرامب مسیر صفحات را در بالای صفحه نشان می دهد و بسیاری از وبسایت ها از آن استفاده می کنند. در وهله ی اول این مسیر باعث می شود تا کاربران بتوانند در هر لحظه مسیری که داخل سایت طی کرده اند را ببینند. از طرفی برای گوگل هم راحت تر است تا معماری سایت را تشخیص دهد و دسته های اصلی و زیردسته ها و محصولات را به نمایش بگذارد. این کار در اکثر وبسایت ها انجام می شود و روی تجربه ی کاربری تاثیر بسیار زیادی دارد. مخصوصا اگر تعداد صفحات و دسته بندی های شما زیاد باشد داشتن بردکرامب ضروری است.

5. روی خوانایی محتوا کار کنید.

محتوایی که خوانده نشود و یا به درستی خوانده نشود ارزشی ندارد. در حقیقت خوانایی مستقیما روی سئو سایت تاثیر دارد چرا که در گایدلاین هایی که خود گوگل برای کیفیت محتوا منتشر کرده است این موارد ذکر شده اند. از روش های زیر برای بالا بردن خوانایی محتوای خود استفاده کنید.

  • اطمینان حاصل کنید که فرمت محتوا و قالب نوشتاری آن کاملا استاندارد است. از زیرهدینگ ها، بولت پوینت ها، لیست عددی و هر چیز دیگری استفاده کنید تا محتوای شما بهتر دیده شود.
  • از پاراگراف های کوتاه استفاده کنید و از متن های طولانی خسته کننده دوری کنید.
  • روی گرامر و قواعد زبانی محتوا کار کنید، غلط های املایی نداشته باشید و ساختار محتوای خود را منظم تر بچینید.

جمع بندی

UX یا تجربه ی کاربری به یکی از بحث های داغ در دنیای دیجیتال مارکتینگ تبدیل شده است و بسیاری از کسب و کارها برای بهبود نرخ تبدیل خود از افراد خبره در این زمینه کمک می گیرند کمپین های CRO هم که جزو ترندهای دنیای آنلاین است بیشتر روی این قضیه متمرکز است. ما در این مقاله شاهد آن بودیم که تجربه کاربری مستقیما با سئو سایت هم در ارتباط است. از نکات و موارد گفته شده در بالا استفاده کنید تا سایتی پربازدید داشته باشید و کاربران از بودن در آن احساس بهتری داشته باشند.