اشتباه در نوشتن محتوا

محتوای نامناسب برای سئو مثل جمع کردن تعداد زیادی سوسک داخل یک خانه است. آن ها از بین نمی روند و به سرعت هم تولید مثل می کنند. هر جای خانه را نگاه کنید آن ها یا اثراتشان را می بینید. آن ها از شما نمی ترسند. هر وقت آن ها را می بینید بدون آنکه توجهی به شما داشته باشند راهشان را می گیرند و می روند.

محتوای بد داخل سایت هم همین است. جلو چشم شما رژه می رود. تیترهای نامناسب، متن بدنه بدردنخور و حتی محتوا و موضوع بی فایده. روز به روز هم در حال افزایش است. اگر جلوی تولید این محتوا را نگیرید تکثیر می شود و در کارایی وبسایت شما، رتبه ی شما در موتورهای جستجو، ترافیک و نرخ تبدیل شما اثرات مخربی می گذارد.

در این مقاله به شما برخی از تاکتیک های اشتباه رایج در تولید محتوا برای سئو را یادآوری خواهیم کرد. اطلاع داشتن این تاکتیک های اشتباه به شما کمک می کند دوباره آن ها را مرتکب نشوید و در دام محتوای بدردنخور نیفتید.

1. استفاده از یک کلیدواژه در کل متن، بدون تغییر

در گذشته که اصطلاح سئو به تازگی سر زبان ها افتاده بود و کسب و کارها درگیر سئو سایت شده بودند. استفاده از یک کلیدواژه در داخل یک متن و تکرار مداوم آن تقریبا در همه ی سایت ها دیده می شد. حتی سعی نمی کردند تغییراتی در کلیدواژه ایجاد کنند و در تمام طول متن یک کلیدواژه به صورت مداوم تکرار می شد.

به طور مثال در یک محتوا مربوط به شیوه درست کردن مربای هویج بیش از 7 یا 8 بار از همین عبارت «شیوه درست کردن مربای هویج» استفاده می شد. البته در آن دوران جواب می داد. چون سئو هنور تکامل نیافته بود. اما در دنیای مدرن، سئو کاملا فرق کرده است. شما می توانید در داخل یک متن کلیدواژه های متعددی را به کار ببرید تا محتوای سایت خود را برای این کلیدواژه ها سئو کنید.

همین الان به گوگل بروید و یک عبارت را جستجو کنید. خواهید دید که تعداد زیادی کلمه مشابه آن به شما پیشنهاد می کند. این کلمات دقیقا عبارت هایی هستند که توسط افراد مختلف جستجو شده اند. در حقیقت وقتی شما در یک محتوا تنها از یک کلیدواژه ی خاص استفاده می کنید مخاطبانی که سایر کلیدواژه ها را جستجو می کنند را از دست می دهید.

2. محتوای کوتاه معجزه نمی کند.

گوگل به دنبال ریچ کانتنت (محتوای غنی) است. یعنی محتوایی که ارزشمند باشد و اطلاعات زیادی را حول موضوع جستجو شده در اختیار کاربران قرار دهد. پس محتوای کوتاه مثلا کمتر از 500 کلمه واقعا به درد سایت و حتی کاربران نمی خورد. البته ما نمی گوییم محتوا را بیهوده طولانی کنید تا نتیجه بهتری بگیرید. بلکه می گوییم محتوای کوتاه قرار نیست معجزه کند.

شاید بسیاری از شماها مثال های زیادی از سایت های مختلف در ذهن داشته باشید که از این طریق به نتایج خوبی رسیده اند. بسیاری از سایت های خبری که اخبار کوتاه کار می کنند یا مجله های اینترنتی به این شکل به نتایج خوبی رسیده اند. اما دلیل موفقیت آن ها تعداد زیاد محتوای این سایت هاست. به طور مثال وبسایت معروف Forbes با همین استراتژی شروع به کار کرد و در حال حاضر یکی از معروف ترین مجله های خبری در جهان است که درآمدی میلیون دلاری تنها از انتشار رپورتاژ آگهی دارد و در این زمینه موفق بوده است. اما اگر همین الان سری به سایت این مجموعه بزنید خواهید دید که آن ها هم به محتوای بلند رو آورده اند تا نتایج بهتری بگیرند.

وبسایت BuzzSumo قریب به 100 میلیون پست وبلاگ را مورد آزمایش قرار داد تا هم از نظر رتبه بندی گوگل و هم میزان اشتراک گذاری و بازدید آن ها را تحلیل کند. این آزمایش نشان داد محتوای بالای 1500 کلمه تقریبا 3 برابر بیشتر از محتوای 500 کلمه ای خوانده می شود و به اشتراک گذاشته می شود. بالطبع رنکینگ آن هم در موتورهای جستجو بهتر است. پس اگر به دنبال گرفتن نتایج معجزه آور هستید محتوای بلند را حتما در دستور کار خود قرار دهید. البته موضوعات را هم به گونه ای انتخاب کنید که کشش بالایی برای نگارش داشته باشند و بتوانید به طور کامل آن را پوشش دهید.

3. انتشار نامنظم محتوا

این مورد ربطی به خود محتوا ندارد و صرفا به برنامه ی زمانی شما برای تولید محتوا بستگی دارد. گوگل روی فعالیت مداوم کسب و کارها حساسیت بسیاری نشان می دهد. اگر در یک روز 10 محتوا تولید و منتشر کنید و یک هفته هیچ فعالیتی نداشته باشید نشان از آشفتگی کسب و کار شما دارد. البته شاید کسب و کارتان کاملا هم رو به رشد باشد. اما گوگل این آشفتگی در محتوا را یک سیگنال بد از جانب شما به حساب می آورد.

بنچ مارک Hubspot در یک تحقیق گسترده نشان داد که وبسایت های که به صورت منظم محتوا تولید می کنند (به طور مثال بیش از 16 بار در ماه در محدوده های زمانی مشخص) 8 برابر بیشتر از وبلاگ هایی با 4 محتوای نامنظم در ماه ترافیک جذب می کنند. در ضمن میزان اعتبار و اتوریتی وبسایت های منظم هم بیشتر است و مخاطبان راحت تر به آن ها اعتماد می کنند.

4. کمیت یا کیفیت؟

مسلما کیفیت در اولویت قرار دارد. در قسمت سوم گفتیم که تولید محتوای منظم با تعداد بالا اهمیت ویژه ای دارد اما باید بدانید اگر محتوای شما کیفیت لازم را نداشته باشد 1000 محتوا در ماه هم اثری نخواهد داشت.

جالب است بدانید که گوگل افرادی را استخدام می کند تا کیفیت جستجو در کلمات کلیدی مشخصی را ارزیابی کنند. پشت الگوریتم های گوگل تنها ماشین ها ننشسته اند و افراد زیادی هم برای ارزیابی محتوا استخدام شده اند. از نقطه نظر انسانی کیفیت کاملا متفاوت با نقطه نظر ماشینی است و گوگل اهمیت این موضوع را به خوبی درک کرده است. البته گوگل از این نقطه نظرات انسانی نیز رفته رفته در الگوریتم های خود استفاده می کند تا الگوریتم های ماشینی از حجم کار انسانی کم کنند.

از نظر گوگل کیفیت به این معناست:

  • در جهت موضوع می باشد و به موشکافی موضوع موردبحث می پردازد.
  • سطح بالایی از تخصص و دانش لازم را دارد.
  • در حد موردنیاز است و نسبت به اهمیت موضوع کم (و یا زیاد) نیست.

اگر محتوای باکیفیت تولید نمی کنید و صرفا برخی کلمات را روی وبسایت خود می ریزید وقت خود را تلف نکنید. حتی اگر گوگل هم سایت شما را پیدا کند و در صفحه اول گوگل نمایش دهد کاربران با دیدن محتوا سریعا سایت را ترک می کنند و هرگز نمی توانید اعتماد آن ها را جلب کنید تا محصولات و خدمات خود را به آن ها بفروشید.

5. محتوای کپی؟ هرگز.

وبسایت معروف SEMrush در یک تحلیل از 100000 وبسایت نشان داد که یکی از شایع ترین اشتباهات سئو در این وبسایت ها استفاده از محتوای کپی است. قریب به 66 درصد از این سایت ها حداقل یک و یا بیشتر از یک محتوای کپی داشته اند.

گوگل در زمینه ی مسائل مربوط به کپی رایت با کسی شوخی ندارد. اگر محتوای خود را از سایت های مختلف برمی دارید و کنار هم می گذارید و تبدیل به یک محتوای جدید می کنید گوگل به سادگی خواهد فهمید چرا که این محتوا قرار است توسط گوگل بات شناسایی و کرول شود و سپس ایندکس شود. اگر محتوای شما دارای قسمت های کپی باشد نه تنها رتبه ای کسب نمی کنید بلکه مشمول گوگل پنالتی یا همان جریمه گوگل می شوید.

اگر نیاز است محتوایی را دقیقا از یک سایت بردارید و نقل قول کنید حتما به خود سایت هم در داخل محتوای خود لینک بدهید تا مشمول جریمه گوگل نشوید.

سخن پایانی

یکی از مهم ترین مسائل در سئو سایت و حتی زندگی روزمره درس گرفتن از اشتباهات است. این درس گرفتن شروع راه موفقیت است اگر تا به حال این اشتباهات را در زمینه ی سئو مرتکب می شدید و حالا به آن پی برده اید همین الان آن را متوقف کنید و سعی کنید اصول و تکنیک های سئو های صحیح را یاد بگیرید تا نتایج بهتری کسب کنید.