7 تکنیک سئو

در دنیای کسب و کار های آنلاین، داشتن رنک جستجو بالا یکی از مهم ترین فاکتور برای موفقیت است. ولی این را نیز در نظر داشته باشید، اگر بخواهید به خوبی در دنیای آنلاین حضور داشته باشید هدف شما باید فراتر از رنک جستجو باشد.

هر کسی که در دنیای سئو فعالیت داشته باشد این را می داند که گوگل حرفی در باره الگوریتم های رنکینگ خودش نمی زند، و از طرفی دیگر به صورت مداوم آن را بروز رسانی می کند. زمانی که یک بروز رسانی جدید عرضه می شود علاقه مندان و فعالان دنیای سئو سعی می کنند خیلی سریع استراتژی جدید را مطابق با ربات های گوگل، پیدا و اعمال کنند.

در طول زمان دست های پشت پرده در گوگل، نکاتی را در زمینه به روز رسانی ها ارائه می دهند که چه روش های را در اولویت قرار بدهید و از چه روش های صرف نظر کنید.

صرف نظر از اینکه گوگل به ما می گوید چه کار هایی را باید انجام دهیم و چه کار هایی را نباید انجام بدیم، چند وظیفه اصلی و بزرگ در سئو وجود دارد که ما باید به آن توجه داشته باشیم. در پایین هفت تکنیک اصلی و مهم سئو را برای شما نوشته ایم.

۱. بهینه سازی متن جایگزین تصاویر (alt text)

متن جایگزین تصاویر در طول زمان یکی از اصلی ترین و مهم ترین اجزای در دنیای سئو بوده اند. در طول چند سال گذشته همیشه صحبت از تقویت یادگیری ماشین گوگل برای درک بهتر تصاویر در میان بوده است. گوگل از متن جایگزین برای درک بهتر محتوای تصاویر استفاده می کند، و از متن جایگزین تصاویر می فهمد که چرا شما این عکس به خصوص را در صفحه سایت خود قرار داده آید.

بعضی های می گویند با توسعه و تکامل هوش مصنوعی گوگل دیگر نیازی نیست که متن جایگزینی را برای تصاویر خود در نظر بگیرید، که اصلا کار درستی نیست. اینکه هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی گوگل پیشرفت چشم گیری داشته است، کاملا درسته، اما هنوز به جایی نرسیده است که بگوییم کلا بی خیال متن جایگزین بشویم و بگوییم که گوگل خودش محتوای تصاویر را درک می کند.

۲. اولویت بندی اعتبار محتوا (content authority)

از ابتدا زمان شروع «اعتبار محتوا» موضوع مبهمی از اجزای سئو بوده است. گوگل می خواهد قابل اطمینان ترین و کامل ترین نتایج را برای جستجوی کاربران فراهم کند.

در به روز رسانی که گوگل در سال ۲۰۱۸ برای هسته‌ی موتور جستجوی خودش عرضه، تقریبا واضح است که گوگل می خواهد صنعت ها و سازمان هایی که بر اساس پرداخت متکی هستند بگوید که باید محتوای خود را بر اساس تخصص، اعتبار و اعتماد اولویت بندی کنند. البته حدس و گمان هایی وجود دارد که بسیاری از جزئیات در مورد این مفاهیم اصلاح شده است.

اما هنوز این سوال برای مردم وجود دارد که‌، آیا لازم است که ما اعتباری برای تولید محتوا خود ایجاد کنیم؟ اگه جواب بله است به چه میزان؟

جواب این سوال این است که ما همیشه باید محتوایی تولید کنید که دارای اعتبار است! همیشه!

این کار به اصول اولیه ایجاد محتوای بصری، قابل اطمینان می انجامد. این کار موجب می شود که کاربران عادی بهتر بتوانند از محتوای شما استفاده کنند، به آن اعتماد کنند و همچنین این اعتماد ایجاد می شود که به محتوای شما رفرنس بدهند. این روش ایجاد محتوای دارای اعبار از زمان ایجاد اینترنت مرسوم بوده است.

۳. ایجاد محتوای طولانی

جان مولر «John Mueller» رسما اعلام کرده است که تعداد کلمات به خودی خود یک فاکتور رنک گیری نیست.

"برخی از صفحات دارای تعداد زیادی کلمات هستند که چیزی را بیان نمی کنند، تعداد کلمه ها نشانگر کیفیت نیست. "

این را در نظر داشته باشید که گوگل صرفا بر اساس تعداد کلمات به محتوای شما رنک نمی دهد. محتوای کوتاه بعضی مواقع می تواند به اندازه ی یک محتوای طولانی رنک دریافت کند.

آیا به این معنی است که ما تنها باید به ایجاد محتوای کوتاه پسنده کنیم؟ نه!

مهم ترین هدف از ایجاد یک محتوای معین این است که شما بتوانید بهترین اطلاعات را برای پرس و جوی کاربران ایجاد کنید، و مهم تر از آن این است که قصد و نیاز کاربر را بر طرف کنید. شاید شما بتوانید با ۵۰۰ کلمه این کار را انجام دهید شاید هم نتوانید با ۵ هزار کلمه به این هدف برسید. در نهایت این کار به قضاوت شما به عنوان صاحب سایت بستگی دارد.

بر اساس تحقیقاتی که توسط سایت backlinko در مورد محتوا انجام شده است، محتوای طولانی به طور معمول ۷۷.۲٪ بیشتر از محتوای کوتاه لینک دریافت می کنند. پس می توان نتیجه گرفت که اگر می خواهید بک لینک های بیشتری دریافت کنید باید محتوا های طولانی تری را ایجاد کنید. در صورت انجام این کار با یک تیر دو نشان را می زنید، هم بک لینک بیشتری دریافت می کنید هم محتوای طولانی به بهبود نتایج ارگانیک سایت شما می انجامد.

این را در نظر داشته باشید که، محتوای طولانی پتانسیل بیشتری را برای هدف قرار دادن پرس و جو های مربوط به هدف جستجو کننده دارند. پس می توانیم بگوییم که بهتر است شما اغلب محتوا طولانی ایجاد کنید. قسمت های اضافی را حذف کنید و اطمینان داشته باشید که شما با با درک بالایی به سوالات پاسخ می دهید.

۴. AMP را نیز در نظر بگیرید

دوباره با توجه به گفته های جان مولر AMP یک فاکتور رنک گیری نیست.(AMP مخفف Accelerated Mobile Pages که پروژه مشترک گوگل و توییتر می باشد. با استفاده از این تکنولوژی صفحه های سایت در مرورگر های موبایل با سرعت بسیار زیادی بارگذاری می شوند.)

تاثیر amp در سئو

این روز ها صرف نظر از اینکه بر روی رنکینگ شما تاثیر می گذارد یا نه، با توجه به افزایش روز افزون جستجو ها از طریق مرورگرِ دیوایس های قابل حمل، AMP به یکی از نیاز های مطلق در سایت های تبدیل شده است.

یکی از بزرگترین بروز رسانی های گوگل در سال ۲۰۱۸، این بود که صفحه هایی که متناسب با موبایل طراحی و بهینه شده اند، سریع تر از سایت های مشابه که برای صفحه های موبایل بهینه نشده اند ایندکس می شوند همچنین این صفحه ها رنکینگ بهتری را دریافت می کنند. از زمان ارائه ی این به روز رسانی شایعه شده است که در بعضی از موارد AMP بر روی رنکینگ شما تاثیر می گذارد.

پس این سوال پیش می آید که آیا لازم است از AMP برای سایت خود استفاده کنیم؟ کاملا لازم است!

نرخ پذیرش AMP به سرعت در حال افزایش است. طی سال گذشته ۳۱ میلیون دامنه از AMP استفاده کرده اند. سئو از کامپیوتر های رو میزی در حال حرکت به سمت صفحه نمایش های کوچک تر موبایل است. هر چند زمان بیشتری از AMP صرف نظر کنید سایت شما بیشتر از سایت های رقیب عقب تر می افتید.

۵. هدف قرار دادن کلمات کلیدی LSI، اما نه برای رنکینگ

LSI مخفف Latent Semantic Indexing که به معنی ایندکسینگ یا نمایه سازی معنای نهفته است و مستقیما بر روی رنکینگ جستجوی شما تاثیر نمی گذارد.(هوش مصنوعی و یادگیری ماشین گوگل می تواند ارتباط معنایی میان کلمات مختلف را درک کند). با این حال شما می توانید زمانی را صرف انتخاب دقیق کلمات کلیدی LSI کنید که با این کار بتوانید اطلاعات و عبارت های مرتبط با کلمه کلیدی خود را نیز هدف قرار بدهید. با این کار می توانید جستجو و رنک مرتبط با این نوع کلمه های کلیدی را بدون پنالتی شدن به دلیل پر کردن بی دلیل کلمات کلیدی کسب کنید.

اگر شما از کلمات کلیدی LSI استفاده نمی کنید، کار گوگل را برای هم پوشانی و مرتبط کردن محتوا در سایت خود سخت تر خواهید کرد. پس به جای استفاده چندین و چند بار از کلمات کلیدی تکراری سعی کنید از کلمات کلیدی LSI را برای سایت خود استفاده کنید بنظر نمی رسد که پیدا کردن این نوع کلمات کلیدی کار سختی باشد. ترکیب کلمات کلیدی LSI برای کمک به ربات های گوگل بسیار مهم است با این کار آن ها پیام شما و ارتباط آن را با جستجوی های مرتبط کاربران درک خواهند کرد.

هدف این است که شما این کار را به صورت طبیعی و محاوره ای انجام دهید. در صورتی که شما بتوانید از کلمات کلیدی LSI به صورت مناسب استفاده کنید، به کاربران کمک می کنید بهتر و سریع تر به محتوای شما درسترسی داشته باشند و همچنین گوگل نیز می تواند بهتر محتوای شما را درک کند.

۶. کلمات کلیدی در نام دامنه، حاشیه ای برای رتبه بندی هستند

روزگاری که مطابقت کلمات کلیدی با نام دامنه جادو می کردند مدت زمان زیادی است که به سر آمده است.

این روز ها، URL های مربوط به دامنه نقش اصلی را در فاکتور رنک گیری گوگل ایفا می کنند. گوگل می گوید:

شما پاسخ می خواهید، نه میلیارد ها صفحه، پس سیستم رنکینگ گوگل از میلیارد ها صفحه ی موجود در ایندکس جستجوی در کسری از ثانیه مرتبط ترین نتایج را برای شما مرتب می کند.

در عین حال، استفاده از کلمات کلیدی در دامنه به معنی یک چیز وحشتناک نیست. مطابقت دقیق کلمات کلیدی می توانند به طور بالقوه در رتبه بندی وب سایت شما نقش داشته باشند.

کلید این کار این است که دامنه را به سمت قصد و نیاز کاربر حرکت بدید. برای مثال در گوگل کلمه ی lawyer marketing را جستجو می کنیم.

لایه های بازاریابی

بسیاری نتایج در لیست بالا شامل lawyer marketing در دامنه ی خود هستند.

قصد کاربر در پشت این جستجو ها مشخص است: وکیل هایی که به دنبال خدمات دیجیتال مارکتینگ هستند. این را در نظر داشته باشید که در صورتی که تمرکز شما بر روی یک کلمه کلیدی است می توانید با این کار تا حدودی به سایت خود کمک کنید.

در برخی موارد ترکیب دامنه و کلمه کلیدی با نام دامنه ی می تواند شواهدی را برای کاربر فراهم کند که بفهم سایت شما در چه زمینه ای فعالیت می کند و این کار به کاربر کمک می کند که به جواب خودش برسد.

در نظر داشته باشید که این شیوه همیشه جواب گو نیست. در صورتی که می خواهید باید بسیار مراقب باشید، دلیلی که گوگل این شیوه را از روش های رنکینگ خود حذف کرد به این خاطر بود که افرادی شروع به سواستفاده از این روش کرده بودند.

۷. HTTPS

تاثیر https بر سئو

گوگل گفته است که HTTPS یک فاکتور کوچک در رنکینگ است و حتی جان مولر در چند ماه گذشته آن را تایید کرده است.

با این حال از نظر فنی نیازی نیست که حتما HTTPS داشته باشید که سایت شما توسط گوگل ایندکس شود. اما این موضوع به این معنی نیست که شما به گواهی SSL نیازی ندارید!

هنگامی که شما در یک وب سایت قرار می گیرید، گوگل به وضوح نشان می دهد که آیااین سایت امن است یا نه و این را توسط یک برچسب کنار نوار آدرس به شما نشان می دهد که سایت شما امن (Secure) است یا نا امن (Not Secure). برچسب نا امن Not Secure بودن سایت می تواند موجب شود که کاربران سریعا سایت شما ترک کنند، خصوصا زمانی که شما بخواهید اطلاعات شخصی مانند: نام، ادرس، اطلاعات کارت بانکی و غیره را بگیرید. حتی برخی از مرورگر ها دیگر امروزه در صورتی که شما بر روی یکی از نتایج صفحه ی جستجو کلیک کنید و این سایت فاقد گواهی SSL باشد به شما اخطار می دهد و مانع ورود شما به سایت می شود.

همچنین گوگل سایت های که درخواست اطلاعات شخصی می کنند و فاقد HTTPS و گواهی SSL هستند به ندرت در صفحه نتایج نمایش می دهند. خود را به عنوان یک بازدید کننده در نظر بگیرید، آیا در سایتی که به شما اخطار نا امن بودن می دهند می مانید یا سریعا آن را ترک می کنید. این عوامل باعث کاهش و افزایش رنک شما خواهند شد.

جمع بندی

بدیهی است که شما می خواهید بهترین رنک را در گوگل برای سایت خود دریافت کنید. اما این را بخاطر داشته باشید، ایجاد و نگهداری یک حضور مناسب و خوب در دنیای آنلاین فراتر از رنکینگ جستجو است.

مهم نیست که گوگل چه می گوید و چه می خواهد، وظایف بسیاری از سئو وجود دارد که نیازی نیست شما آن ها را انجام دهید. برخی از کار ها عاقلانه است که آن را انجام دهید چون هیچ تاثیر منفی بر شما ندارند اما برخی از وظایف سئو وجود دارد که تنها باعث هدر رفتن پول و زمان شما می شوند و تنها کاری که انجام می دهد این است که سایت عالی شما را عالی تر می کند.

شما می توانید نظرات، پیشنهاد ها و سوالات خود را در بخش نظرات با ما و دیگر کاربران دیگر در میان بگذارید.