پادکست صوتی

15 ابزار رایگان یافتن کلمات کلیدی در این مقاله معرفی شده است که توسط آنها می توانید کلمات کلیدی مناسب را برای محتوای وب سایت خود انتخاب نمایید.

پیدا کردن کلمات جدید و ارزشمند یکی از قسمتهای سخت در بهینه سازی محتوا برای موتور های جستجو است.در بسیاری از موارد وب سایت ها درباره محصولات خود و کسب و کارشان توضیحاتی را ارائه می نمایند ولی افرادی که به دنبال این محصولات هستند در موتورهای جستجو بدنبال کلمات دیگری جهت رسیدن به این محصولات تلاش می کنند، از این رو انتخاب کلمات کلیدی مناسب شانس بسیار زیادی جهت ظاهر شدن در صفحه نتایج موتورهای جستجو هنگام جستجوی مشتریان به همراه خواهد داشت.

کلمات کلیدی

ابزار جستجوی کلمات کلیدی یکی از کاربردی ترین مواردی است که باید برای تنظیمات سئوی خود استفاده کنید. اگر می خواهید توجه افراد را به محصولات و خدماتی که ارائه می دهید جلب کنید، باید بدانید که آن ها به دنبال چه کلمات کلیدی هستند و آن ها را به محتوای خود اضافه کنید. ابزار جستجوی کلمات کلیدی می توانند به شما در شناسایی فرصت های عمیق تر کلمات کلیدی و همچنین کارهایی که می توانید برای محتوای خود انجام دهید تا رتبه ی آن را افزایش دهید، کمک کند. ابزار جستجوی کلمات کلیدی چیزی است که هر متخصص سئو باید از آن استفاده کند. چه تازه شروع کرده باشید و چه در این زمینه حرفه ای باشید، باید از نوع ابزارها بهره ببرید. انجام درست تحقیق در مورد کلمات کلیدی، چیزی است که در آینده به تلاش های سئوی شما کمک بسیاری می کند. در ادامه با ما همراه باشید تا با برخی از بهترین ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی آشنا شوید. کلمات کلیدی عباراتی هستند که در یک سایت هدف قرار داده می شوند تا موتورهای جستجو بر اساس آنها وب سایت شما را رتبه بندی نمایند. هدف کلی این است که مخاطب در هنگام جستجو بتواند به سایت شما برسد.

گوگل بر اساس الگوریتم های خود که دائما در حال آپدیت آنها است از میان میلیاردها صفحه بر اساس کلمات کلیدی آنها را دسته بندی نموده و در اختیار مخاطبین قرار می دهد.

یکی از بهترین جاهایی که شما می توانید از کلمات کلیدی استفاده نمایید عبارتند از:

  • عنوان صفحه
  • آدرس صفحه
  • بدنه محتوا
  • توضیحات متا
  • عناوین تصاویر

چرا کلمات کلیدی برای سئو اهمیت دارد؟

کلمات کلیدی باعث می شود هنگامی که مخاطب به دنبال اطلاعاتی از کسب و کار شما است، در نتایج جستجو نمایش داده شود.

انتخاب کلمات کلیدی بسیار مهم است چرا که باعث شده بفهمیم که مخاطب ما چگونه بصورت آنلاین جستجو نموده که بر اساس آن بتوانیم کلمات کلیدی مناسب برای محتوای خود تولید نماییم.

تحقیق کلمات کلیدی اولین گام برای انتخاب کلمات کلیدی است که می تواند کاربران را به سمت سایت ما جذب نماید. پس بیایید ابتدا با انواع کلمات کلیدی آشنا شوید.

انواع کلمات کلیدی به چند دسته تقسیم می شوند؟

کلمات کلیدی بصورت کلی به سه دسته تقسیم بندی می شود:

کلمات کلیدی Short-tail

این کلمات کلیدی اصطلاحا دم کوتاه بوده که دارای یک یا دو کلمه هستند. آنها هیچ اصلاح کننده ای ندارند و به جای یک موضوع خاص، یک موضوع گسترده را توصیف می کنند. مثل کلمه: خرید موبایل

کلمات کلیدی Short-tail در ماه تعداد زیادی توسط کاربران جستجو می شود و نرخ تبدیل پایینی دارد.

افرادی که از این کلمات استفاده می کنند در مرحله کشف یک موضوع هستند. تعین هدف جستجو برای این کلمات بسیار سخت است و همچنین این کلمات از رقابت بالایی برخوردار هستند.

کلمات کلیدی Medium tail

این کلمات که به کلمات کلیدی دم متوسط نیز شناخته می شوند دارای کلیدی واژگانی بین دو تا سه کلمه هستند. آنها عبارات خاص تری هستند و حجم جستجوی بالاتری دارند و نسبت به کلمات کلیدی اصلی رقابت کمتری دارند. مزیت هدف قرار دادن این کلمات این است که می توانند ترافیک واجد شرایط بهتری را به سمت سایت هدایت نموده و از نرخ تبدیل بالاتری برخوردار هستند. مثل: کلمه: خرید موبایل سامسونگ.

صفحاتی که از کلمات Medium tail استفاده می نمایند می دانند که کاربران دنبال چه چیزی هستند و جذابیت بیشتری برای آنها دارند.

از آنجایی که گوگل مرتبط ترین محتوا را برای مطابقت عبارت جستجو نمایش می دهد، کلمات کلیدی دم متوسط، نتایج مرتبط کمتری نسبت به کلمات کلیدی دم کوتاه دارند. بنابراین شما وب سایت های کمتری برای رقابت دارید.

کلمات کلیدی Long-tail

این کلمات به کلمات دم بلند نیز شناخته می شوند که دارای چهار یا بیشتر کلمه هستند و یک موضوع خاص را توصیف می کنند. معمولا کم رقابت ترین نواع کلمات کلیدی بوده و دارای رتبه بندی آسان تری هستند. با این وجود این کلمات از میزان جستجوی کمتری در ماه برخوردار هستند و ممکن است در ماه ترافیک زیادی برای سایت شما ایجاد نکنند. مثل کلمه: خرید موبایل سامسونگ در شهر تهران

مزیت هدف قرار دادن کلمات Long-tail علی رغم جستجوی پایین آن در ماه، این است که میتوانیم هدف خاصی را را مشخص کنیم و همچنین از نرخ تبدیل بالایی برخوردار است.

در قسمت زیر 15 ابزار رایگان جهت یافتن کلمات کلیدی معرفی شده است که توسط آنها می توانید کلمات کلیدی مناسب را برای محتوای وب سایت خود انتخاب نمایید.

1- Free Keyword Tools

این ابزار هوشمند کلمات کلیدی که توسط گوگل به جستجو کنندگان پیشنهاد می شود را ارائه می دهد در شکل زیر تصویر نمونه ای از جستجو و پیشنهاد آن توسط گوگل آمده است:

 ابزار رایگان  کلمات کلیدی

ابزار Free Keyword Tools پیشنهاد کلمات توسط گوگل را بهمراه 100 کلمه کلیدی دیگر در ارتباط با کلمات کلیدی که شما وارد نموده اید را در اختیار شما قرار می دهد.

2- Keyword Tool IO

این ابزار خیلی شبیه ابزار Übersuggest است با این تفاوت که کلمات پیشنهادی YouTube و Bing و ترکیبی از آنها را نیز ارائه می دهد.

3- Link Sleuth

بصورت فنی این ابزار ارائه کننده کلمات کلیدی نمی باشد. Link Sleuth در واقع یک وب سایت Crawler است که اطلاعات را از صفحات، توضیحات و برچسب وب سایت های مختلف جمع آوری می نماید. کلمات کلیدی که توسط این ابزار ارائه می شود دقیقا همان چیزی است که در صفحات وب سایت های مختلف بکار رفته است.

4- Screaming Frog SEO Spider

این ابزار دارای قابلیت های زیادی است و بصورت حرفه ای توسط یک شرکت در U.K پیاده سازی شده است.

ولی نسخه رایگان آن محدودیت دارد و بیشتر از 500 آدرس را Crawl نمی کند. ولی همین تعداد برای خیلی از کاربران مفید است و می توانند توسط آن به خیلی از کلمات کلیدی دسترسی پیدا نمایند.

5- WordStream’s Free Keyword Tool

این ابزار دارای یک پایگاه داده بوده که بیش از 10 میلیارد کلمه کلیدی را جمع آوردی نموده است. این ابزار کلمات کلیدی پیشنهادی بهمراه چندین کلمه مرتبط را در اختیار جستجو کنندگان قرار می دهد. در نسخه رایگان ابزار WordStream’s Free Keyword 30 کلمه کلیدی به شما پیشنهاد می شود.

WordStream فقط نرم افزارهای پولی و خدمات مشاوره ای را ارائه نمی دهد، بلکه مجموعه ای قوی از ابزارهای رایگان را نیز ارائه می دهد که به کاربران در ارزیابی عملکرد بازاریابی دیجیتال آن ها کمک می کند. این ابزار همان گونه که از نامش پیداست، یک ابزار جستجوی کلمات کلیدی رایگان است و هم برای گوگل و هم برای بینگ کار می کند. فقط کافی است تا کلمه کلیدی مورد نظر خود را تایپ کنید، پارامترهای مورد نظر خود را تنظیم کنید و روی دکمه find my keywords کلیک کنید تا فوراً لیستی از 25 کلمه کلیدی پیشنهادی را مشاهده کنید. همچنین حجم جستجو، هزینه هر کلیک (CPC) و رقابت برای هر کلمه کلیدی در گوگل و بینگ نیز به شما نشان داده می شود.

6- rellian Keyword Discovery

این ابزار دارای یک پایگاه داده بوده که بیش از چند میلیارد کلمه کلیدی بهمراه تعداد دفعاتی که جستجو شده اند را شامل می شود. این ابزار همچنین دارای این قابلیت است که تعداد دفعاتی که این کلمات کلیدی در هر ماه جستجو شده اند را در اختیار شما قرار دهد.

7. Moz's Keyword Explorer

Moz برای آن دسته افرادی که به دنبال انجام تحقیقات عمیق در مورد کلمات کلیدی هستند، بدون شک راحت ترین ابزار جستجوی کلمات کلیدی است. Keyword Explorer به کاربران امکان می دهد کلمه کلیدی، دامنه ریشه و زیر دامنه را جستجو کنند و همچنین نتایج را بر اساس مکان فیلتر کنند. هنگامی که کلمه کلیدی انتخابی خود را وارد کردید و مکانی را برای آن انتخاب کردید، روی Analyze کلیک کنید تا انواع معیارهای مفید از جمله حجم جستجوی ماهانه، دشواری، نرخ کلیک ارگانیک ( CTR) و موارد دیگر را مشاهده کنید.

8. Ahrefs’ Keyword Generator

برای استفاده از ابزار جستجوی کلمات کلیدی Keyword Generator، پلتفرمی را که می خواهید کلمات کلیدی آن را مشاهده کنید (گوگل، بینگ، یوتیوب یا آمازون) انتخاب کنید و سپس کلمه کلیدی خود را وارد کنید و منطقه مورد نظر خود را نیز انتخاب کنید. دکمه ی Find Keywords را فشار دهید. شما بلافاصله لیستی از 100 ایده برای کلمه کلیدی را مشاهده خواهید کرد. این فهرست شامل معیارهایی مانند سختی و حجم هر کلمه کلیدی و همچنین آخرین باری است که آن ها در فهرست Ahrefs به روز شده اند. همچنین می توانید روی برگه سؤالات کلیک کنید تا 50 سؤالی که مردم درباره کلمه کلیدی انتخابی شما می پرسند را نیز ببینید. اگر می خواهید بیش از 100 پیشنهاد کلمه کلیدی (یا 50 سوال) را ببینید، باید هزینه کمی برای یک دوره آزمایشی هفت روزه بپردازید.

9. SEO Scout’s Scout Suggest

با ابزار جستجوی کلمات کلیدی SEO Scout’s Scout Suggest می توانید نتایج را بر اساس زبان و مکان شخصی سازی کنید و همچنین به شما این امکان را می دهد که انتخاب کنید آیا می خواهید عبارات، سؤالات، تحقیقات و موارد دیگر را ببینید یا خیر. پس از وارد کردن کلمه کلیدی یا عبارت دلخواه خود، روی Start کلیک کنید تا پیشنهادات این ابزار را ببینید. توجه داشته باشید که در بالای نتایج خود، می توانید پیشنهادات ابزار را بر اساس دسته ها، گروه ها یا فهرست متنی سازماندهی کنید. در برگه دسته ها، همچنین می توانید عبارات، سؤالات، مقایسه ها، تحقیق و ترتیب حروف الفبا را نیز مرتب کنید.

10. Keyword Planner

Keyword Planner یک ابزار جستجوی کلمات کلیدی است که نباید با محصول گوگل با همین نام اشتباه گرفته شود. Keyword Planner یک ابزار تحقیق کلمات کلیدی است که از تکمیل خودکار API برای تولید و ارائه داده های مربوط به کلمات کلیدی دم بلند استفاده می کند. برای استفاده از Keyword Planner منطقه خود را انتخاب کنید، حداکثر پنج کلمه کلیدی را که با ویرگول از هم جدا شده اند وارد کنید و روی ذره بین کلیک کنید. همچنین می توانید سطح جستجوی دلخواه خود را انتخاب کنید (هر چه سطح بالاتر باشد، کلمات کلیدی بیشتری تولید می شوند و جستجو بیشتر طول می کشد).

11. Google Trends

غول جستجو ممکن است Google Trends را به عنوان ابزار جستجوی کلمات کلیدی طراحی نکرده باشد، اما برای بسیاری از متخصصان سئو این دقیقاً همان چیزی است که می خواهند. برخلاف سایر ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی که تا کنون در مورد آن ها صحبت کرده ایم، Google Trends در واقع کلمات کلیدی را برای شما پیشنهاد نمی کند؛ در عوض، علاقه قبلی و فعلی کاربران گوگل را به عبارت یا موضوع جستجوی انتخابی شما نشان می دهد! Google Trends، بینش بسیار ارزشمندی در مورد کلمه کلیدی یا موضوعی که می خواهید را به شما می دهد.

12. AnswerThePublic

AnswerThePublic انواع سؤالاتی را که کاربران از موتورهای جستجو می پرسند، بررسی می کند. AnswerThePublic به شما این امکان را می دهد که این کار را رایگان انجام دهید.

13. Google’s Keyword Planner

Google’s Keyword Planner، به عنوان ابزاری که توسط خود غول جستجو ارائه می شود، نکاتی به شما می گوید که دقیق و قابل اعتماد خواهد بود. توجه داشته باشد که برای شروع استفاده از Keyword Planner، باید یک حساب Google Ads ایجاد کنید و برای انجام این کار، باید یک آدرس ایمیل و وب سایت تجاری ارائه دهید. پس از راه‌اندازی حساب Google Ads، آماده کار خواهید بود. مانند بسیاری از ابزارهای دیگری که تاکنون به آن ها نگاه کرده ایم، Google’s Keyword Planner، کلمات کلیدی جدیدی را پیشنهاد می کند و داده های ارزشمندی را در مورد هر یک ارائه می دهد. چیزی که آن را منحصر به فرد می کند این است که تخمین های پیشنهادی را برای هر کلمه کلیدی به شما ارائه می دهد و حتی می تواند برای ایجاد یک طرح کامل استفاده شود.

14. Keyword Surfer

هنگامی که Keyword Surfer را به کروم اضافه کردید (از فوریه 2022 با هیچ مرورگر دیگری سازگار نیست)، تنها کاری که باید انجام دهید این است که جستجوی گوگل را انجام دهید تا آن را در عمل ببینید. این ابزار جستجوی کلمات کلیدی، فوراً مجموعه ای از ایده های کلیدواژه (به همراه درصد شباهت و حجم کلی آن ها) و نمودارهای همبستگی از صفحات برتر را به شما نشان می دهد، بنابراین می توانید دقیقاً ببینید رقابت چگونه است.

15. QuestionDB

QuestionDB دقیقاً مانند AnswerThePublic، روی سؤالات به طور خاص متمرکز است و فراتر از تحقیقات در مورد کلمات کلیدی بی اساس کار می کند. بنابراین اگر می خواهید نتایج بیشتری از آنچه AnswerThePublic می تواند به شما ارائه دهد را ببینید، می توانید از QuestionDB استفاده کنید. برای استفاده از این ابزار جستجوی کلمات کلیدی، کلمه کلیدی گسترده انتخابی خود را وارد کنید (بهتر است کلمات کلی و جامع باشند مااند "هوش مصنوعی") . در مرحله بعد، 50 نمونه از سوالاتی که افراد واقعی در مورد موضوع انتخابی شما می پرسند به شما ارائه می شود. میلیون ها سوال در وب سایت های مختلف در طول زمان های مختلف پرسیده شده است. وقتی موضوعی را جستجو می کنید، این ابزار این ایده ها را در زمان واقعی پیدا می کند و آن ها را در قالبی مناسب به شما بر می گرداند.

به عبارت دیگر، شما باید بدانید که مردم چگونه به دنبال محصولات، خدمات یا اطلاعاتی هستند که شما ارائه می‌دهید، تا به راحتی شما را پیدا کنند. در غیر این صورت، آنها وارد وب سایت های دیگر می شوند. با پیاده سازی سئوی کلمات کلیدی سایت شما بالاتر از رقبای قرارمی گیرد.

به همین دلیل است که تهیه لیستی از کلمات کلیدی یکی از اولین و مهمترین مراحل در هر طرح بهینه سازی موتور جستجو است. کلمات کلیدی و سئو مستقیماً در هنگام اجرای یک کمپین بازاریابی جستجو به هم مرتبط هستند.

تحقیق کلمات کلیدی چیست؟

هر کاری که انجام می‌دهید و هر خدمتی که ارائه می‌دهید، این احتمال وجود دارد که افرادی که محصولات و خدمات شما را جستجو می‌کنند به روشی کمی غیرعادی آن را درخواست کنند. بنابراین برای انتخاب کلمات کلیدی که قرار است وب سایت شما رتبه خوبی برای مخاطبان شما داشته باشند، باید نیازهای مخاطبان خود و کلماتی را که برای جستجوی محتوای مورد نظر خود استفاده می کنند، بشناسید. یافتن این عبارات جستجوی "تحقیق کلمات کلیدی" است.

ابزارهای مختلفی وجود دارد که می توان از آنها برای تحقیق کلمات کلیدی استفاده کرد. که از دید گوگل نگاه می‌کند و به ما می‌گوید کدام کلمات کلیدی حجم جستجوی بالایی دارند و کدام‌ها ندارند. سپس این عبارات را به مشتریان خود توصیه می کنیم و محتوایی را ایجاد می کنیم که برای این کلمات کلیدی انتخاب می شود، بنابراین هرکسی که این عبارات را جستجو می کند به وب سایت شما هدایت می شود.

علاوه بر تحقیقات کلمات کلیدی، استفاده از انجمن ها، نظرسنجی ها، پرسشنامه ها و بازاریابی دیجیتال می تواند اطلاعاتی را که باید در مورد مشتریان خود بدانید در اختیار شما قرار می دهد. سپس شروع به ایجاد محتوایی کنید که سرشار از کلمات کلیدی باشد که مخاطبان شما به دنبال آن هستند و قبل از اینکه متوجه شوید، وب سایت شما به بالای نتایج گوگل خواهد رسید.

سوالات متداول

چگونه کلمات کلیدی را برای سئو پیدا کنم؟

مرحله 1: فهرستی از موضوعات مهم و مرتبط بر اساس آنچه در مورد کسب و کار خود می دانید تهیه کنید. مرحله 2: آن سطل های موضوع را با کلمات کلیدی پر کنید. مرحله 3: درک کنید که قصد چگونه بر تحقیق کلمات کلیدی تأثیر می گذارد و بر اساس آن تجزیه و تحلیل کنید. مرحله 4: عبارات جستجوی مرتبط را تحقیق کنید. مرحله 5: از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی به نفع خود استفاده کنید.

4 نوع کلمات کلیدی چیست؟

هنگام تحقیق برای کشف اهداف کاربر در هنگام جستجو، می‌توانیم همه کلمات کلیدی را به چهار دسته اصلی هدف طبقه‌بندی کنیم: تجاری، معاملاتی، اطلاعاتی و ناوبری.

آیا کلمات کلیدی برای سئو مهم هستند؟

در سال 2022، کلمات کلیدی هنوز در سئو مهم و مفید هستند، اما مهمترین عامل نیستند. این به این دلیل است که SEO بسیار پیچیده تر از قرار دادن کلمات کلیدی در یک صفحه است. همچنین، از آنجایی که سئو همیشه با به روز رسانی الگوریتم های موتورهای جستجو در حال تغییر است، بازاریابان باید نحوه استفاده از کلمات کلیدی را تغییر دهند.

از چند کلمه کلیدی برای سئو استفاده کنم؟

شما باید روی یک کلمه کلیدی اصلی در هر صفحه تمرکز کنید و در عین حال دو یا سه تغییر کلمه کلیدی SEO را نیز در نظر بگیرید. هر یک از صفحات شما باید بر روی یک موضوع متمرکز باشد و مهمترین کلمات کلیدی برای اهداف سئو در آن گنجانده شده باشد. بنابراین برای هر صفحه یک تا سه کلمه کلیدی انتخاب کنید

آیا چگالی کلمات کلیدی هنوز اهمیت دارد؟

پاسخ کوتاه بله است. این واقعا مهم است