نکات سئو

یکی از چالش‌های اساسی بین شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات سئو و بهینه سازی و مدیران شرکتی که نیاز به این خدمات دارند، عدم دانش کافی مدیران در خصوص سئو است.به عبارت دیگر، از آنجا که مدیر یک شرکتی اطلاعاتی در خصوص ندارد، سئوکاران در همان جلسات اول اقدام به توضیح کلی سئو و اهداف آن می‌پردازند و در آخر پلن های خود را برای افزایش رتبه سایت آن‌ها معرفی می‌کنند؛ ولی بیشتر مدیران شرکت‌ها این اقدامات را در جهت گرفتن پول می‌دانند و فکر می‌کنند که سئوکار قصد غلونمایی را دارد، در صورتی که این تمامی این فعالیت‌ها برای به دست آوردن نتیجه مطلوب الزامی و حیاتی است.

البته سئو خود یک علم تخصصی است و هیچ سئوکاری از مدیر شرکتی توقع ندارد که حتی یک کلمه در خصوص این علم بداند و برای همین در جلسات اول سعی می‌کند تا ابتدا در خصوص این علم، تاثیرهای آن و فعالیت‌هایی که باید انجام شود، به طور کامل توضیح دهد؛ اما خب این مسئله همین یک چالش بین مدیران و سئوکاران بوده است.

در این مقاله ما قصد داریم تا 8 حقیقتی را که یک مدیر شرکت باید قبل از تماس با سئوکار بداند، بیان کنیم. دانستن این تعاریف و حقایق به آن‌ها کمک خواهد کرد تا جلسه خیلی بهتری داشته باشند و کار خود را زودتر شروع کنند.

8 تعریف اصلی سئو

صفحه نتایج جستجو

شما وقتی عبارتی را در گوگل جستجو می‌کنید، یک صفحه حاوی ده لینک نمایش داده می‌شود. این همان صفحه نتایج جستجو است. این صفحه برخلاف ظاهر ساده‌اش، اهمیت زیادی برای متخصصین سئو دارد. برای اینکه تمامی نتیجه کار آن‌ها در اینجا نمایش داده می‌شود.

هدف هر سئوکار این است که بتواند در ده لینک ابتدایی به خصوص لینک اول این صفحه قرار بگیرد و تمامی فعالیت‌ها و هزینه‌ها برای دستیابی به این هدف است که کار فوق العاده سختی است. وقتی سئوکاری به شما حرف از صفحه نتایج می‌زند، منظور همین صفحه است و استراتژی و برنامه‌ریزی‌های او برای نشان دادن شما در کلمات کلیدی خاص در این پیج مهم است.

چند نکته را بهتر است که شما بدانید:

  • لینک‌های در کنار آن‌ها کلمه Ad قرارگرفته است، در گوگل تبلیغ داده‌اند تا برای مدت معین و تعداد کلیک‌های مشخصی در صفحه اول قرار بگیرند. لینک‌های بعدازاین، همان‌هایی هستند که به صورت ارگانیک در این صفحه قرارگرفته اند که هدف اصلی سئوکار است.
  • در بعضی از جستجو، در گوشه بالا سمت چپ آدرس و اطلاعات تماس شرکتی که شما جستجو کرده‌اید نیز نمایش داده می‌شود. انجام کار خیلی آسان است ولی تکنیک‌هایی دارد که باید آن‌ها را دهید و در افزایش رتبه سایت شما تأثیر مثبتی خواهد داشت.
  • در هر صفحه ده لینک نمایش داده می‌شود و هر چه لینک‌ها در ابتدای صفحه باشد، شانس کلیک خور آن بیشتر از بقیه خواهد بود.
  • گاهی در نتایج جستجوها لینک‌های اضافه‌تری مانند عکس یا لینک‌های پیشنهادی برای مطالعه بیشتر توسط گوگل نمایش داده می‌شود. این لینک‌ها از نظر محتوایی شبیه جستجو شما هستند و اطلاعات بیشتری را به نیز ارائه می‌دهند. برای همین است که سئوکاران در همان جلسه اول بر تولید محتوا تأکید بیشتری می‌کنند.

سئو به شدت زمان‌بر است

هیچ کسب‌وکاری وجود ندارد که بتواند در روز اول به موفقیت چشمگیری دست پیدا کند. سئو هم از این قاعده مستثنا نیست. سئو حداقل سه تا شش ماه زمان لازم دارد تا بتوان به نتیجه مورد نظر دست پیدا کرد و این بستگی به کلمه کلیدی و میزان رقابت آن دارد. در این چند مدت باید تمامی فعالیت‌ها به صورت مستمر و با انجام شود و حتماً از قبل یک استراتژی برای آن نوشته شود.

متأسفانه شرکت‌هایی وجود دارند که ادعای دست‌یابی به صفحه اول گوگل در کمترین زمان را نسبت به بقیه دارند. آن‌ها از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه استفاده می‌کنند و بعد از رسیدن لینک شما به رتبه اول، قرارداد را باطل کرده و بعد از مدتی سایت شما توسط گوگل جریمه می‌شود و حال شما باید بدوید دنبال خارج شدن از جریمه.

هیچ راه از پیش تعیین شده ای وجود ندارد

سئو شامل تکنیک‌ها و اصولی است که باعث بهینه سازی سایت شما می‌شود؛ اما اینکه کدام تکنیک یا کدام روش باید برای یک سایت به کار گرفته شود، بستگی به نوع و کاربران سایت دارد. ادعای داشتن پنلی برای همه سایت‌ها کاربردی است، نه تنها با اصول سئو همخوانی ندارد، بلکه خود به نوعی کلاهبردای و عدم دانش کافی شرکت و متخصص در نظر گرفته می‌شود. یک مدیر به این نکته باید به شدت دقت کند.

ثبت در گوگل

اولین چیزی که مشتری از شرکت بهینه سازی سایت خود می‌خواهد، ثبت لینک آن‌ها در گوگل است. شما قبلاً در گوگل می‌توانستید که آدرس صفحه سایت خود را ثبت کنید و بعد از رعایت فن‌ها، رتبه آن را افزایش دهید؛ اما گوگل چند وقتی است که این تکنیک را برداشته است.

بیشتر مشتریان فکر می‌کنند که اگر لینک سایت خود را در گوگل ثبت نکنند، در نتایج جست‌وجو سایتشان نمایش داده نخواهد شد؛ در صورتی که خود گوگل بعد از مدتی که سایت شما بالا آمد و مطالب صفحات را نوشتید، آن‌ها را ایندکس گذاری می‌کند و بسته به رتبه در کلمات کلیدی خاص نمایش خواهد داد. بیشتر از اینکه یک مدیر نگران ثبت سایت خود باشد، باید فکر سرمایه گذاری در دیگر بخش‌ها مانند تبلیغات را کند.

هر کلمه کلیدی نیاز به فعالیت جداگانه دارد

برای یک کسب‌وکار هزاران کلمه کلیدی وجود دارد که می‌تواند در آن‌ها فعالیت کند؛ اما فقط تعداد کمی از آن‌ها بیشتر از بقیه مورد جست‌وجو قرار می‌گیرند و همچنین در سئو فقط می‌توان در هر لحظه بر روی یک کلمه فعالیت کرد. درواقع شما نمی‌توانید برای یک صفحه بیش از یک کلمه تعیین کنید و گوگل هر صفحه را با یک کلمه کلیدی می‌شناسد، جز صفحه اول که چند کلمه برای بالا آمدن می‌توان تعیین کرد. برای همین توصیه می‌شود که مدیران شرکت‌ها سرمایه خود را بیشتر بر روی کلماتی قرار دهند که بیشتر از بقیه مورد جست‌وجو قرار می‌گیرد.

الگوریتم گوگل همیشه تغییر می‌کند

الگوریتم گوگل همان چیزی است که با آن میزان اعتبار یک صفحه برای رتبه دهی ارزیابی می‌شود. الگوریتم‌های گوگل هر لحظه در حال تغییر است و رتبه سایت‌ها همیشه بالا و پایین می‌شود؛ ازاین‌رو اهمیت دارد که متخصص سئو با آخرین تغییرات سئو همیشه به روز باشد و با تمامی نکات آن‌ها را در رتبه دهی سایت‌ها بداند.

محتوای با کیفیت

سایت‌هایی که امروزه به تولید محتوا با کیفیت و ارگانیک اهمیت می‌دهند، بیشتر از بقیه می‌توانند کاربران بیشتری را جذب سایت خود کنند. منظور از محتوای با کیفیت یعنی محتوایی که متناسب با نیاز کاربران سایت شما باشد و سؤالات آن‌ها را بتواند به خوبی پاسخ دهد؛ البته این نکته را در نظر داشته باشید که صرف تولید محتوا نمی‌تواند باعث افزایش تکی سایت شما شود و باید قبل از آن به بهینه سازی سئو سایت و تبلیغات اینترنتی توجه ویژه‌ای داشته باشید.

تکنیک‌های سئو درون صفحه و برون صفحه

تکنیک‌های سئو را می‌توان به دو صورت درون صفحه و برون صفحه نیز انجام داد. منظور از سئو درون صفحه یعنی تغییراتی که در داخل ساختار سایت مانند بهینه سازی تگ‌ها انجام شود؛ اما برون صفحه یعنی تکنیک‌هایی که بیرون از سایت و برای دریافت بک لینک و افزایش رتبه مانند تبلیغات اینترنتی و پست مهمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سئو درون صفحه کار تخصصی سئوکار است؛ اما برون صفحه را هم سئوکار می‌تواند انجام دهد و هم مدیر شرکت و سایت بعد از دیدن دوره‌های آموزشی می‌توانند از عهده آن بربیایند. فقط باید در نظر داشته باشید که تمامی فعالیت‌ها باید به موازات هم و به تائید به سئوکار شرکت برسد.

ازاین‌رو لازم است تا جلساتی به صورت متناوب بین شرکت و مسئول سئو برگزار شود تا از آخرین تکنیک و روند رو به رشد سایت اطلاعاتی نیز به دست آید و هم اینکه بسته به نوع سایت و فعالیت در آن مدیر شرکت با اصطلاحات و فعالیت‌های انجامی در سایت آشنا شود.