سئو چگالی کلمات کلیدی

چگالی کلمات کلیدی در سئو چقدر باید باشد؟ این سوال در سئو بسیار پیش می اید. چیزی که هر روز می شنویم و هنوز هیچ کس نمی داند دقیقا چگونه باید این کلیدواژ ه ها را استفاده کرد. چه درصدی از کلمات کلیدی باید در یک محتوا حضور داشته باشند؟ گوگل در حال حاضر روی زبان انگلیسی NLP استفاده می کند. یعنی Natural Language Process که وظیفه تشخیص و بررسی جملات را دارد. یعنی استفاده از کلیدواژه عملا در زبان انگلیسی بی معناست و گوگل می تواند تشخیص دهد متن یک وبسایت در مورد چه موضوعی است. اما زبان فارسی هنوز به این کلیدواژه ها نیاز دارد.

اما چقدر و چگونه؟ در این مقاله در مورد غلظت کلمات کلیدی بحث خواهیم کرد. اصلا اهمیتی برای گوگل دارد یا نه؟ چگونه آن ها را بهینه کنیم و چگونه مقالات مان را با بهترین میزان کلمات کلیدی منتشر کنیم تا گوگل در سئو به آن رتبه بدهد.

استاندارد غلظت کلمات کلیدی در سئو

هیچ استانداردی برای این کار وجود ندارد. هیچ کس نمی تواند بگوید دقیقا چه تعداد کلیدواژه باید در یک مقاله استفاده شوند. مقاله های فارسی زیادی را دیده ایم که در یک کلیدواژه پربازدید رتبه یک را دارند اما فقط یا دو بار در کل مقاله 3000 کلمه ای از کلیدواژه اصلی استفاده شده است. پس در زبان فارسی هم ارزش آن کمتر شده است. گوگل دیگر تنها به این غلظت توجه نمی کند و فاکتورهای دیگری نظیر انکر تکست در لینک های خارجی و داخلی هم به آن اضافه شده است.

اما چیزی که به صورت یک عرف در زبان فارسی مورد استفاده قرار می گیرد 0.5 الی 1 درصد است. یعنی در یک مقاله 1000 کلمه ای 5 الی 10 بار می توانید از کلیدواژه اصلی استفاده کنید. اما یک نکته مهم را فراموش نکنید. هیچوقت بیشتر از این تعداد از کلیدواژه ها استفاده نکنید چرا که گوگل تشخیص می دهد شما متن را برای موتورهای جستجو نوشته اید. در حالی که گوگل می خواهد شما متن باکیفیت را برای کاربران بنویسید. چیزی که خود گوگل به آن Overstuffing می گوید. یعنی استفاده بیش از حد از کلیدواژه ها.

حین نوشتن یک محتوا اولین چیزی که باید در نظر داشته باشید خود کاربر است. اگر کاربر از خواندن متن شما اذیت شود متن شما به درد نمی خورد. حتی اگر رتبه بگیرد هم کسی آن را نمی خواند در نتیجه نرخ تبدیل سایت شما خیلی کمتر می شود. اما اگر متن شما باکیفیت و حرفه ای باشد حتی اگر ترافیک ورودی آن کمتر باشد هم مخاطبان بیشتری را به مشتری تبدیل خواهید کرد.

اگر متن باکیفیت و با محتوای عالی بنویسید قبل از هر چیز احتمال دریافت سیگنال بک لینک هم بالاتر می رود. متن هایی که صرفا حول کلیدواژه نوشته شوند هم با گوگل به مشکل می خورند و هم سیگنال لینک ضعیف تری دارند. پیشنهاد ما این است 4 الی 7 بار آمار مناسبی است.

هم خانواده ها را فراموش نکنید.

استفاده از تنها یک کلیدواژه در یک محتوا کاملا اشتباه است. اصلا دلیل ایجاد مبحثی به نام تحقیق کلیدواژه برای همین ایجاد شده است. هیچ دو نفری در جهان مثل هم فکر نمی کنند. ممکن است کسی کلمه ی «بالا بردن رتبه در گوگل» را جستجو کند و یک نفر دیگر هم «افزایش رتبه در گوگل» را جستجو کند. هر دو به یک معنا هستند و اگر شما در محتوای خودتان فقط یکی از آن ها را استفاده کنید عملا بخش بزرگی از مشتریان تان را از دست می دهید.

بهتر است به جای اینکه از یک کلیدواژه زیاد استفاده کنید از هم خانواده ها و هم معنی های آن که حجم جستجوی ماهیانه دارند استفاده کنید. کاری اصولی و درست که هم به نفع شماست و هم به نفع مخاطب. چرا که مخاطبان راحت تر می توانند سایت شما و مطالب شما در مورد این موضوع را پیدا کنند.

کلمات کلیدی ریشه

سوالی که اغلب کاربران دارند این است که همیشه یک سری کلیدواژه ها بیشتر از حد مجاز استفاده می شوند. به طور مثال اگر شما مقاله ای در مورد سئو بنویسید مجبور هستید خیلی زیاد از کلمه سئو استفاده کنید. حتی اگر همین مقاله را هم نگاه کنید ما بارها از کلمه ی «کلیدواژه» استفاده کرده ایم. آیا این کار ضرری دارد؟

ما کلیدواژه هایی داریم که ریشه ی کار را تشکیل می دهند اگر شما مطلبی در مورد گوشی می نویسید قاعدتا بارها و بارها از کلمه ی گوشی استفاده می کنید. این کار هیچ مشکلی ندارد چرا که گوگل می داند این کلیدواژه ها ریشه هستند. اصطلاحا به آن ها کلیدواژه های Head گفته می شود. اما کلیدواژه های طولانی تر 3 کلمه ای و بیشتر را نباید بیش از حد استفاده کرد. اگر دقت کرده باشید ما در این مقاله کلمه غلظت کلیدواژه را 4 الی 5 بار استفاده کرده ایم تا هم شما حین خواندن متن اذیت نشوید و هم Keyword Stuffing صورت نگیرد.

آیا در رپورتاژ و پست مهمان نیازی به کلیدواژه های زیاد دارید؟

یک بار برای همیشه باید این داستان کلیدواژه را برای خودتان حل کنید. شما رپورتاژ و پست مهمان را برای کاربران می نویسید. کاربران قرار است آن را بخوانند. پس به جای اینکه سئو و رتبه گرفتن را مدنظر قرار دهید روی تجربه کاربر حین خواندن متن تمرکز کنید. در ضمن برای رپورتاژ تنها و تنها انکر تکست مهم است و سایر کلمه هایی که شما در متن رپورتاژ نوشته اید عملا برای گوگل اهمیتی ندارند. پس تمرکزتان را روی متقاعد کردن کاربران با استفاده از محتوای باکیفیت قرار دهید.

در ضمن رپورتاژ از یک سایت خبری باکیفیت می تواند منبع بزرگی برای دریافت ترافیک باشد. کاری که بسیاری از کسب و کارهای بزرگ دنیا انجام می دهند همین است. به نوعی تبلیغات مستقیم به حساب می آید. اما متاسفانه در ایران از رپورتاژ به شکل کاملا غیرمنطقی استفاده می کنند و مطلبی پر از کلیدواژه های بدردنخور استفاده می کنند. در حالی که این کار هیچ تاثیری روی لینک ها ندارد و تنها چیزی که اهمیت دارد متن خود انکر تکست است.

آیا در صفحه اصلی نیاز به کلمات کلیدی زیاد دارید؟

همچنان نه. صفحه اصلی جایی است که کاربر سایت شما را با آن می شناسد. معمولا صفحه ی اصلی سایت بیشترین میزان بازدید را در میان صفحات سایت دارد. اگر در این صفحه کلمات کلیدی زیاد و بدردنخور به کار ببرید کاربر را اذیت می کنید و احتمال اینکه به شما اعتماد کند و از شما خرید کند خیلی کمتر می شود.

اما شما در این صفحه به کلیدواژه نیاز دارید. به مقدار کافی و تا جایی که کاربر اذیت نشود. به جای اینکه روی صفحه اصلی کلیدواژه زیاد استفاده کنید لینک های خارجی باکیفیت با همان انکر تکست موردنیاز ایجاد کنید و سعی کنید به این شکل صفحات تان را بالاتر ببرید.