صفحه درباره ما

صفحه درباره ما جزو مهمترین صفحات هر وب سایت محسوب می شود. وقتی که کلمه سئو را می شنویم، ناخودآگاه به یاد تکنیک هایی فنی میفتیم که باعث افزایش رتبه وب سایت می شوند؛ اما باید بدانید که سئو فقط شامل تکنیک فنی در سایت نیست، بلکه اصول و قوانینی در طراحی سایت هم وجود دارد که می تواند بر جذب کاربران و در نتیجه افزایش سئو سایت هم موثر باشند. شاید از خودتان بپرسید که طراحی و گرافیک سایت چه ارتباطی با سئو دارد؟

اجازه بدهید که با یک مثال این قضیه بیشتر روشن کنیم. فرض کنیم که شما وارد یک فروشگاه زنجیره ای خیلی بزرگ شده اید که تبلیغات گسترده ای را در سطح شهر داشته و توانسته مردم زیادی به واسطه همین تبلیغات و بازاریابی سمت خود جذب کند؛ اما وقتی وارد فروشگاه می شوید، نبود نکاتی در دکوراسیون فروشگاه مانند نبود چراغ های مناسب برای روشنایی، عدم طبقه بندی برای کالا و نبود راهنما برای پیدا کردن وسایل مورد نیاز، وجود صندوق کم و ازدحام بیش از اندازه جمعیت برای پرداخت کالاهای مورد نیاز و غیره، تصویر ناخوشایندی را برای شما به وجود می آورد که باعث می شود تا شما دیگر وارد این فروشگاه نشوید.

فروشگاه مثال بالا توانسته است توسط سئو مشتریان زیادی به سمت خود هدایت نماید؛ اما نبود طراحی مناسب مشتریان را اذیت کرده که بعضی از آن ها در همان ساعت اولیه و با خرید کم آنجا را ترک کردند و دیگر بازنخواهند گشت. پس سئو و طراحی با اینکه ممکن است جدا از هم باشند؛ ولی مانند دو پایه ای هستند که نبود یکی می تواند بر دیگری تاثیر منفی بسزایی بگذارد.

طراحی صفحه درباره ما

هدف اصلی سئو سایت افزایش رتبه سایت و در نتیجه خرید کالا یا خدمات است. یکی از نکات مهمی که می تواند باعث افزایش خرید شود، صفحه درباره ما است. از آنجا که خریدها بیشتر به صورت اینترنتی انجام می شود، کاربران قبل از شروع انجام عملیات پرداخت و برای افزایش اعتماد، به دنبال آدرس و اطلاعاتی درخصوص فروشگاه هستند.

اگر کاربر بتواند اطلاعات مناسب و قابل اطمینانی در صفحه درباره ما پیدا کند، خرید خود را نهایی می کند؛ در غیر اینصورت احتمال توقف عملیات خیلی زیاد است. این نکته برای فروشگاه هایی که تازه سایت طراحی کرده اند، بیشتر از خود طراحی اهمیت دارد.

در ادامه مقاله قصد داریم تا 7 اشتباه سئویی را که در طراحی سایت باعث کاهش اطمینان کاربر و خرید می شود را بیان کنیم. از این لحاظ می گوییم سئویی، زیرا زحمت سئو و تکنیک هایی که به کار برده اید، فقط با عدم دقت به نکات زیر، از بین می رود.

7 اشتباه سئو طراحی صفحه درباره ما

اصلا این صفحه را ندارید

بعضی از سایت ها اصلا چنین صفحه ای را ندارند. متاسفانه تعدادی از مدیران ماهیت صفحه درباره ما را با صفحه تماس اشتباه گرفته و اطلاعات درباره خودشان را در این صفحه قرار می دهند.

در دو این صفحه جداگانه اطلاعات زیر قرار می گیرد:

تماس با ما شامل اطلاعاتی است که کاربر می تواند با شما ارتباط قرار کند مانند شماره تلفن، آدرس، ایمیل و غیره

درباره ما شامل اطلاعاتی است که در خصوص ماهیت شرکت شما، اهدافتان و تاریخچه نیز نوشته می شود و به این صورت کاربر با شما بیشتر آشنا می شود.

در نظر نگرفتن این صفحه یعنی نابود کردن تمامی زحمات سئو سایتی که تا الان کشیده اید و به خاطر عدم اطمینان کاربر خیلی راحت و سریع سایت شما ترک خواهد کرد. ماجرای بدتر اینکه بعضی از شرکت ها هم صفحه تماس با ما ندارند و فقط با قرار دادن شماره تلفن در بالای سایت هم اکتفا کردند.

هیچ نامی معتبری وجود ندارد

صفحه درباره ما فقط نباید شامل چند پاراگراف در خصوص چشم اندازها، اهداف وتاریخچه و غیره باشد. البته این ها می تواند اطمینان کاربر را جذب کند؛ اما کامل نیست. باید در کنار آن ها، جوایز گرفته شده، نمایشگاه های شرکت کرده، نام رئیس و کارمندان مهم شرکت و راه های ارتباط با آن ها نیز به صورت کامل نوشته شود. در واقع منظور از نام معتبر یعنی مواردی قانونی که اعتماد کاربر را به برند و سایت شما بیشتر کند. کاربر هر چه بیشتر در مورد شما بداند، اعتمادش افزایش یافته و خرید خود را بهتر و سریع تر انجام خواهد داد.

ماهیت شما غیر قابل درک است

فروشگاه اینترنتی ماهیت معلومی دارد؛ یک فروشگاهی است که در آن کالا و خدمات به صورت آنلاین به فروش می رود؛ اما هیچ صحبتی یا نوشته ای در خصوص ماهیت شرکت شما در آن وجود ندارد. منظور ما از ماهیت یعنی اینکه کاربر بتواند با خواندن مطلب درباره ما، بیشتر با کسب و کارتان و حوزه فعالیتی شما آشنا شود، نه اینکه هنوز برای او سوالات متعددی را ایجاد کند.

اگر کاربر جواب این سوال خود را بگیرد، یعنی ماهیت شما به درستی شناخته است:

«بذار ببینم که این ها کی هستند؟ چه کار می کنند؟ کجا هستند؟ چی میفروشند و چه خدماتی دقیقا ارائه می دهند؟»

شاید شما بیان کنید که با بررسی دسته محصولات می تواند متوجه به نوع شرکت ببرد؛ اما این نکته را بدانید که کاربر به دنبال این است که شما دقیقا چه چیزی را به فروش می رسانید و هدف شما از فروش آن ها چیست؟ در واقع شما در کنار فروش آن ها چه خدماتی را ارائه می دهید؟

متن کسل و خسته کننده برای صفحه درباره ما

شما برای کاربر می نویسید. کاربرانتان هر سن و تحصیلاتی را شامل می شود. نوشتن متن رسمی و استفاده از کلمات سنگین باعث سردرگمی آن ها در هنگام خواندن می شود. متن باید روان، قابل فهم و ساده نوشته شود و همچنین اصول نگارشی به خصوص پاراگراف بندی و استفاده صحیح از کلمات فارسی در آن به خوبی رعایت شود.

استفاده از ویدئو

ویدئو بیشترین نوع محتوایی است که می تواند کاربران را جذب کند. امروزه بیشتر استراتژی شرکت های تولید محتوا بر اساس تولید ویدئو است. اینکه ویدئو را چگونه تولید و چه نکاتی را رعایت کنیم، بحث ما در این مقاله نیست. ویدئویی که شما در صفحه درباره ما قرار می دهید، باید متفاوت باشد. در این ویدئو شما باید در خصوص کسب وکارتان در یک مدت زمان محدود صحبت کنید. نکات زیر بهتر است که در تولید یک ویدئو مناسب رعایت شود:

  • مدت زمان آن محدود باشد.
  • از شرکت و عملیات های داخلی آن فیلم های مستند و کوتاه نمایش داده شود.
  • مدیر شرکت در مدت زمان یک دقیقه در خصوص ماهیت خود شرکت و اهدافش صحبت کند.
  • حجم اپلود ویدئو زیاد نباشد.
  • خدمات ها به درستی نمایش داده شود.
  • متناسب و ادامه متن نوشته شده در صفحه باشد.

داستان گونه بنویسید

کاربران برای اینکه بیشتر با افراد آشنا شوند، بیشتر عاشق خواندن داستان زندگی آن ها هستند. برای اینکه متن صفحه درباره ما سایت شما هم جذاب باشد، آن را به صورت داستان گونه بنوسید؛ یعنی اینکه گروه شما چگونه شکل گرفت، اوایل چگونه فعالیت و بازاریابی می کردید، چقدر درآمد داشتید، مشکلات شما چه چیزی بود و چگونه آن ها را رفع کردید و در حالت کلی یک داستانی از روند شکل گیری شرکت خود به جای نوشتن متن های رسمی که هیچ کاربری آن را نمی خواند، بپردازید.

صفحه درباره ما فقط درباره شما نیست

در صفحه درباره ما قرار است که درباره شرکت و ماهیت آن صحبت شود، نه افراد و مدیرعامل. کاربر قصد خرید از فروشگاه را دارد و باید اعتمادش را جلب کرد. داستان زندگی مدیرعاملی که هویتش از اول نامعلوم بوده، تاثیر مانند معرفی خود شرکت بر روی کاربر ندارد.

کاربر اگر بداند، فروشگاهی که قصد خرید اینترنتی از آنجا را دارد، در کجا واقع شده و چرا چنین کسب وکاری را راه اندازی کرده اند و به عبارتی دیگر هدف آن ها چیست، نسبت به معرفی تک بعدی مدیر و کارمندان، اعتمادش بیشتر جلب می شود. شما باید توانایی خود را در قالب خود شرکت بیان کنید؛ یعنی دانش هایی از شما که باعث شکل گیری کسب وکار و موفقیت آن شده است نه زندگی خصوصیتان.