کمپین تبلیغاتی

کمپین تبلیغاتی ، مجموعه ای از سری تبلیغات به هم مرتبط است با یک ایده و هدف می باشد. کمپین تبلیغاتی برنامه ای است که از طریق چندین کانال رسانه ای پخش و انجام می شود. کمپین ممکن است که برروی یک موضوع خاص، یک یا تعدادی برند یا محصولات تمرکز داشته باشد یا توسط تعدادی افراد در ناحیه ای مشخص مدیریت شود. یک کمپین تبلیغاتی ممکن است از نظر زمانی چند روزیا هفته یا ماه نیز طول بکشد.

هر کمپین تبلیغاتی یک پیام و مفهمومی را به دنبال دارد. بعضی از این کمپین ها هدفشان در نهایت فروش محصولات است. بعضی دیگر، فقط پیام خاصی را دنبال می کنند و فقط هدفشان معرفی شرکت است، ولی نکته ای را باید بدانید این است که هدف اصلی هر کمپین تبلیغاتی ایجاد برندینگ می باشد. در ادامه مطلب با سئوکار باشید.

اهداف یک کمپین تبلیغاتی چیست؟

  • مطلع کردن افراد در خصوص محصولات شرکت
  • متقاعد کردن آن ها برای خرید محصول
  • در دسترس قرار دادن محصولات برای کاربران

فرآیند ایجاد کمپین تبلیغاتی چگونه است؟

تحقیق

نخستین قدم، انجام تحقیقات بازار و میدانی برای محصولی است که قصد تبلیغ و معرفی آن را دارید. شما باید نیاز به بازار آن محصول، رقبا و غیره را مورد بررسی قرار دهید.

کاربران اصلی را شناسایی کنید

شما باید بدانید که چه افرادی به محصولات شما نیاز دارند و تمامی ویژگی های آن ها را مورد بررسی قرار دهید.

تعیین بودجه

قدم بعدی تعیین بودجه تبلیغاتی است که به عوامل مختلفی مانند تبلیغ در رسانه، روزنامه ها، اینترنت و غیره بستگی دارد. تعیین میزان بودجه نقش مهمی در پیشرفت کمپین تبلیغاتی شما خواهد داشت.

تعیین یک تم مناسب

تم های که در طراحی کمپین استفاده می شود شامل رنگ ها، گرافیک، موزیک و صدا، زبان و دیگر المان هایی که در طراحی آن به کار می رود و با استفاده از این المان ها باید یک تم مناسبی را ایجاد کنید. در نظر داشتید که تم انتخابی باید متناسب با تمامی تبلیغات قبلی شما و در راستای هدف اصلی شرکت یا سازمان باشد.

انتخاب رسانه

رسانه ای باید انتخاب شود که کاربران اصلی کمپین شما بیشتر از همه در آن حضور دارند یا استفاده می کنند.

برنامه ریزی تبلیغاتی

برنامه ریزی باید به درستی انجام شود تا زمان های دقیق تبلیغ که در آن کاربران بیشتر از همه وقت حضور دارند بتوانند آن ها را مشاهده کنند.

اجرای کمپین

در مرحله آخر و با توجه به اطلاعاتی که از مراحل قبلی بدست آورده اید، باید کمپین تبلیغاتی خود را اجرا کنید تا بتوانید بازخورد مناسب و پیش بینی شده را بدست بیاورید.

اما بهتر قبل از اجرای و پیاده یک کمپین تبلیغاتی، نکاتی را برای راه اندازی موثرتر بدانید. هرچند این نکات ممکن است که با مراحل آن دارای اشتراکاتی باشند اما باید قبل از به فکر افتادن برای راه اندازی یک کمپین آن ها را بدانید و به کار ببرید.

نکات راه اندازی کمپین تبلیغاتی

بازار مخاطب خود را جدی بگیرید و بشناسید

همانطور که دربالا بیان شد، یکی از اولین مراحل طراحی کمپین تبلیغاتی، تعیین بازار هدف است. شما باید مشخص کنید که چه به دنبال چه نوع مشتریانی هستید و بسته به آن ها از چه نوع زبان و ادبیاتی باید استفاده کنید. هدف کمپین این نیست که بتواند تمامی افراد را جذب کند، بلکه هدف آن جذب افرادی است باعث سوددهی شرکت شوند و محصولات مناسب آن ها می باشد، است.

استفاده از عکس

عکس از مهمترین علائم برای جذب کاربران است. عکس ها می توانند نقش مهمی را در تبلیغات و گسترش کسب وکار شما ایفا کنند. اگر دقت کنید، بسیاری از شرکت ها برای هر نوع محصول یا تبلیغات خود از یک بسته بندی وطرح خاص استفاده می کنند. ویژگی که این طرح باید داشته اول اینکه لوگو شرکت اصلی در آن قرار گرفته باشد، از عکس های ساده استفاده شود و همچنین کاربران به راحتی با دیدن آن متوجه نوع کالا یا مفهوم تبلیغاتی شوند.

خسیس نباشید

بارها بیان شده است که تبلیغات پرداخت هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است، البته اگر به درستی و براساس اصول آن انجام شود. یک کمپین تبلیغاتی موفق نه تنها می تواند با صرفه جویی هزینه های شما شود بلکه باعث درآمد زایی و فروش بیشتر محصولات و خدمات نیز می شود. برای همین اگر اصول راه اندازی کمپین را به درستی اجرا نمایید، لازم نیست که نگران هزینه کردن باشید.

شناسایی مکان درست تبلیغات

مجله، روزنامه و حتی برنامه های تلویزیونی شاید از نظر شما برای تبلیغات خیلی خوب باشد ولی ممکن از نظر مخاطبان مناسب نباشد. تعیین مکان درست تبلیغات خیلی مهم است. یکی از مواردی که در شناسایی کاربران باید به آن ها دقت کنید، این است که آن ها در طول روز بیشتر از چه رسانه ای برای دریافت اخبار و اطلاعات روزمره استفاده می کنند و سپس سعی کنید با یک برنامه زمانی مناسب در این شبکه ها تبلیغ کنید.

اجازه ندهید بودجه شما کمپین تبلیغاتی را مدیریت کند

اگر درآمد مشخصی داشته باشید، بسته به آن می توانید بودجه مناسبی را تخصیص دهید ولی اگر درآمد شما بسته به فصل تغییر می کند و دچار افزایش و کاهش می شود، باید بودجه خود را به درستی کنترل کنید. متاسفانه بعضی از افراد در هنگام افت فروش با افزایش هزینه در تبلیغات سعی در رشد فروش خود دارند در صورتی که شاید ندانند آن فصل بدترین فصل فروش برای همه افراد است و اجرای کمپین تبلیغاتی در آن موقع مناسب نباشد.

تنوع ایجاد کنید و بر دامنه فعالیت خود بیفزایید

یک مثلی وجود دارد که بیان میکند " هیچگاه تمامی تخم مرغ ها را در یک سبد قرار ندهید" هرکسی که قصد دارد در حوزه بازاریابی اینترنتی فعالیت کند، باید با مفهوم این مثل آشنا باشد. نباید تمام بودجه و تلاش خود را صرف یک کانال تبلیغاتی یا یک محصول کنید. همه ایده های ناب را برای یک کمپین تبلیغاتی به کار نبرید و سعی کنید در هر کمپین، ایده و رسانه های مختلفی را به کار ببرید.

همه چیز را به هر کسی ندهید

تمامی محصولات و خدمات برای همه مناسب نیستند حتی اگر آن شخص در حوزه دامنه بازار کمپین تبلیغاتی شما باشد. در کمپین تبلیغاتی باید به دنبال راه و روشی باشید که بتوانید اکثر بازارهای هدف را تحت پوشش قرار دهید. البته این مساله برای کسب وکارهای بزرگ بیشتر بازخورد دارد و کسب وکارهای کوچک اگر قصد تبلیغ در تمامی بازارها را داشته باشند، این مساله به قیمت نابودی آن ها تمام خواهد شد. در یک بازار و کمپین تبلیغاتی سعی نکنید که تمامی خدمات و محصولات خود را به کاربران عرضه کنید بلکه آن ها را ارائه دهید که واقعا بتواند کاربران را به سمت خود جذب کند.

قبل از اجرا تبلیغات خود را مورد آزمایش قرار دهید

قبل از اجرا باید کمپین تبلیغاتی خود را مورد آزمایش قرار دهید. بهتر است که از تعدادی افراد دعوت کنید که تا در یک جمع خصوصی نظاره گر کمپین تبلیغاتی شما باشند. افرادی که دعوت می کنید بهتر است افراد عادی باشند و جز مخاطبان اصلی کمپین باشند. بررسی که آیا توانسته اید نظر آن ها با این نوع تبلیغ جذب کنید یا نه؟ بهتر است بعد از اتمام تبلیغ، به آن ها یک پرسشنامه ده سوالی بدهید و تقاضا کنید که آن را با دقت پرنمایند و اگر نظر خاصی داشتند در انتها بنویسند.

مزایای رقبای خود را بررسی کنید

یکی از مهمترین نکات کلیدی در هر تبلیغ، بررسی کمپین تبلیغاتی رقیب ها می باشد. مزایای و ضعف ها، مکان تبلیغ، زمان تبلیغ و غیره را مورد بررسی قرار دهید.

کمپین تبلیغاتی را خود را کنترل و نظاره کنید

در هنگام اجرا و بعد از اجرا باید میزان فروش محصولات خود را بررسی کنید. آیا این کمپین تبلیغاتی شما به برندسازی فروشگاه تان کمک کرده است یا خیر؟ در واقع باید تعیین کنید که کدام عنصر و المان بیشترین تاثیر را در جذب کاربران داشته است.