رتبه بندی الکسا در واقع یک سیستم رتبه بندی وب سایت تعریف شده توسط alexa.com است. رتبه بندی الکسا بر اساس بررسی برخی معیارها مثل تعداد بازدیدها به وب سایت ها اختصاص داده می شود. الگوریتمی که الکسا بر اساس آن به رتبه بندی وب سایت ها می پردازد ساده است. الگوریتم رتبه بندی الکسا بر پایه مقدار ترافیکی که نوار ابزار الکسا نصب شده روی مرورگر کاربران نشان می دهد، کار می کند. این ترافیک بر پایه برخی پارامترها مثل صفحات بازدید شده است.

تعداد دفعاتی که یک صفحه توسط کاربران الکسا بازدید می شود، صفحات بازدید شده نامیده می شود. اگر یک کاربر مشخص یک صفحه را در یک روز چند بار بازدید نماید و یا بعبارتی دیگر یک صفحه توسط یک شخص چند بار در یک روز مشاهده شود، الکسا همه آنها را یک بازدید در نظر می گیرد.

اولین مرحله که در فرایند رتبه بندی الکسا برای یک وب سایت انجام می شود محاسبه تعداد صفحات بازدید شده در یک روز است. سیستم رتبه بندی الکسا همچنین دارای بعضی نمودارهای گرافیکی است که تعداد صفحات بازدید شده در طول بازه های زمانی مختلف را نشان می دهد.

رتبه بندی الکسا

رتبه بندی الکسا چگونه کار می کند؟

شروع کار بسیار ساده است کافی است شما از وب سایت alexa.com نوار ابزار الکسا را دانلود و نصب نمایید. نوار ابزار الکسا دارای برخی کارکردها مثل جستجو می باشد ولی بصورت ویژه رتبه وب سایت ها و همچنین برخی اطلاعات عمومی وب سایت ها مثل تعداد لینک هایی که به آنها داده شده است را نشان می دهد. نوار ابزار الکسا علاوه بر نشان دادن رتبه وب سایت ها، اطلاعاتی را به سرور مرکزی الکسا منتقل می نماید. هر دفعه که یک صفحه وب توسط مرورگرها مشاهده شود در صورتی که نوار ابزار الکسا نصب شده باشد، این اطلاعات شامل صفحه بازدید شده بهمراه IP بازدیدکننده برای سرور مرکزی فرستاده می شود. برخی اطلاعات که توسط نوار ابزار الکسا جمع آوری می شود و برای سرور مرکزی الکسا فرستاده می شود، مبنایی برای رتبه بندی الکسا است.

سیستم رتبه بندی الکسا از نظر خیلی افراد برای کسب و کارهای متوسط و کوچک بسیار مناسب می باشد و در صورتی که وب سایت شما جزء 100000 وب سایت برتر از نظر رتبه بندی الکسا باشد از ترافیک خوبی برخوردار است.

آیا رتبه بندی الکسا همیشه درست کار می کند؟

در زیر به برخی از مزایا و معایب رتبه بندی الکسا پرداخته شده است.

مزایای رتبه بندی الکسا

  • ترافیک الکسا که توسط سیستم رتبه بندی الکسا نشان داده می شود در واقع یک ابزار رقابتی هوشمند است. شما با استفاده از این ابزار می توانید به آنالیز سایت های رقیب و تلاشهایی که رقیب های شما برای بازاریابی وب سایت خود انجام می دهند در اختیار داشته باشید.
  • برخلاف پیج رنک گوگل هر چقدر عددی که توسط سیستم رتبه بندی الکسا برای یک وب سایت در نظر گرفته می شود کمتر باشد، بهتر است.
  • رتبه الکسا به وب مسترها و بازاریابان اینترنتی کمک می کند که پتانسیل واقعی وب سایت شما را بدست آورند. هر چقدر رتبه الکسا بهتر باشد به آنها کمک می کند که تمایل بیشتری برای خرید فضای تبلیغاتی در وب سایت شما بدست آورند.
  • وب سایت های شخصی و وبلاگ ها همانند دیگر وب سایت ها از نظر سیستم رتبه بندی الکسا بطور منظم مورد بررسی و توجه قرار می گیرند.
  • علاوه بر اینکه سیستم رتبه بندی الکسا اطلاعاتی را راجع به وب سایت شما در اختیارتان قرار می دهد، این ابزار خوبی برای بهینه سازی موتور جستجو (سئو) می باشد.

معایب رتبه بندی الکسا

  • همه افراد نوار ابزار الکسا را روی مرورگر خود نصب نکرده اند از این رو ممکن است میلیونها وب سایت که از ترافیک خوبی نیز برخوردار هستند از نظر سیستم رتبه بندی الکسا، به آنها رتبه ای داده نشده باشد و یا بدرستی این رتبه در نظر گرفته نشده باشد.
  • بسیاری افراد معتقد هستند سیستم رتبه بندی الکسا نادرست است و این سیستم تحت تاثیر خیلی عوامل می تواند دچار تغییر شود و رتبه بندی وب سایت ها را بدرستی انجام ندهد.
  • زیر دامنه ها (subdomain) بصورت مستقل در الکسا دارای رتبه نمی باشند وهمچنین زیر صفحاتی که در یک وب سایت قرار دارند نیز دارای رتبه جداگانه نمی باشند. الکسا فقط باالاترین سطح دامنه را مورد بررسی قرار می دهد.

چگونه رتبه وب سایت خود را در سیستم رتبه بندی الکسا افزایش دهیم

برای افزایش رتبه وب سایت خود در سیستم رتبه بندی الکسا کافی است مواردی ساده ای که در زیر آمده است را انجام دهید بعد از مدتی رتبه الکسا وب سایت شما بهبود داده می شود:

  • نوار ابزار الکسا را دانلود و روی مرورگر خود نصب نمایید.
  • ویجت الکسا را درون وب سایت خود قرار دهید زیرا باعث می شود تا تعداد کلیک های وب سایت شما افزایش پیدا نماید.
  • همیشه سعی کنید مطالب مفید و با کیفیت بنویسید و آنرا در رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارید زیرا این کار باعث می شود افراد بیشتری از وب سایت شما بازدید نمایند.
  • مطالب خود را همیشه در رسانه های اجتماعی مثل گوگل پلاس و فیس بوک و دیگ قرار دهید.
  • وب سایت خود را بر اساس کلمات کلیدی بهینه سازی نمایید.
  • به دوستان خود بگویید نوار ابزار الکسا را دانلود نماید و از طریق آن از وب سایت شما بازدید کنند.
  • همیشه سعی نمایید مطالب خود را در فرومهای وب سایت ها قرار دهید زیر اکثر آنها نوار ابزار الکسا را نصب شده دارند که این کار باعث می شود تعداد کلیک های وب سایت شما از نظر الکسا افزایش پیدا نماید.

نتیجه

همانطور که اشاره شد سیستم رتبه بندی الکسا دارای یکسری مزایا و معایب است. سیستم رتبه بندی الکسا از نظر خیلی از افراد سیستمی جهت بررسی تبلیغات است. زیرا این سیستم یکی از معیارهایی که جهت رتبه خود در نظر می گیرد تعاد بازدید هایی است که از طریق نوار ابزار الکسا اطلاعات آن بدست امده است.

با این حال ممکن است وب سایت هایی که از ترافیک خوبی برخوردار هستند رتبه الکسا برای آنها اهمیت داشته باشد زیرا این یک استراتژی کسب درآمد توسط سیستم رتبه بندی الکسا است.

در مقالات بعدی اطلاعات بیشتری راجع به الکسا در اختیار شما قرار خواهد گرفت.