بک لینک

بک لینک چیست؟

یکی از موضوع های مهم و پر بحث در سئو لینک بیلدینگ است.بک لینک فرایند دریافت لینک چه به صورت تصویر ومتن از سایر سایت های اینترنتی به سایت خودمان است.

یکی از عواملی که موتور های جست و جوی گوگل جهت رتبه بندی سایت ها از آن استفاده میکنند همین بک لینک ها است.

از تعداد بک لینک ها اطلاعات دقیقی در دسترس نیست اما آن چیزی که مهم است کیفیت بک لینک ها است.

بک لینک دائمی چیست؟

بک لینک دائمی را امروزه می توان در دنیای بازاریابی دیجیتال یک تکنیک عالی و موثر دانست که البته دست یافتن به آن هم چندان دشوار نیست.

بک لینک های داخلی علاوه بر اینکه می تواند برای شما ورودی های مشخص داشته باشد ، می تواند باعث جذب مشتریان هم شود.

روش های زیادی برای دریافت بک لینک دائمی وجود دارد اما متاسفانه همه آنها مفید نیستند و گاهی باعث میشود گوگل شما را جریمه کند.

تولین قدم برای اینکه بتوانید سایت خود را در گوگل بالا ببرید استفاده از خود گوگل و تکنیک های آن است . برنانه بعدی استفاده از بک لینک ها است اما اگر سئو شما هنوز کامل نشده است ، بک لینک ها هیچ اثری ندارند و حتی میتواند در سرعت ایندکس شدن سایت شما اثر منفی بگذارد.

روش های بک لینک دائمی

بک لینک دائمی

پست مهمان:

پست مهمان به این معنا است که شما مقاله ای برای سایتی که با حوزه کاری شما مرتبط است بنویسید و آن مقاله را به صورت رایگان در اختیار آنها قرار دهید و در انتها لینک سایت خود را به عنوان سایت مرجع قرار دهید.

نوشتن مقاله برای مدیران سایت یک کار هزینه بر است و اگر شما این کار را به صورت رایگان برای انها انجام دهید میتوان بگوییم که یک بک لینک دائمی کسب کرده اید.

اینفوگرافیک ها:

با رایج شدن شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام که ماهیت عکس دارند ، اینفوگرافیک ها بیشتر مورد توجه قرار می گیرند .اگر اینفوگرافیک شما به صورت حرفه ای طراحی شوند ،میزان اشتراک گذاری آن در شبکه های اجتماعی بالا میرود و اگر شما آدرس سایت خود را روی آن قرار دهید به یک نوع بک لینک دائمی تبدیل میشود.

قرار دادن لینک سایت:

شما میتوانید لینک سایت خود را در شبکه های اجتماعی ، فروم ها و …. قرار دهید اما نکته مهم در اینجا آن کلمه کلید است که باید حتما آن عبارتی باشد که صفحه فرودتان بوده است در غیر این صورت اثر آن خیلی کمتر است . این روش یکی از بهترین تکنیک های بک لینک دائمی است.

انجام مصاحبه:

انجام مصاحبه هم یکی از روش های بک لینک دائمی است ولی بستگی به ماهیت سایت شما دارد . مصاحبه با افراد یا اشخاص معروف و کسانی که بتوانند سایت شما را پوشش دهد میزان اشتراک گذاری مصاحبه را افزایش میدهد و به مراتب بالاتر از اشتراک مطلب است.

لینک های داخلی:

ایجاد لینک بین صفحات سایت از طریق کلمات کلیدی میتواند یک بک لینک دائمی محسوب شود و رتبه صفحه شما را افزایش دهد البته نه با سرعت زیاد.

یکی دیگر از مزایای لینک های داخلی این است که کاربر را به صفحات مرتبط دیگر منتقل میکند و باعث میشود کاربر زمان زیاد را در سایت شما بگذراند.

محتوای مناسب:

محتوا پادشاه است! جمله معروفی که این روز ها زیاد به گوشمان خورده است و کمتر کسی هست که ارزش آن را نداند.

نوشتن محتوای با کیفیت هر چند که کوتاه باشد بهتر از محتوایی است که مطالب آن بلند باشد اما مفید نباشد .

کاربران امروزه دنبال مطالبی هستند که کوتاه و مفد باشد و حوصله خواندن مطالب بلند را ندارد.اگر مطلبی به نظر آنها مفید باشد آن را با دوستان خود به اشتراک میگذارند . بنابراین محتوای مناسب و مفید می تواند موجب دریافت بک لینک دائمی شود.

تاثیرات بک لینک بر سئو چیست؟

تاثیر بک لینک در سئو

بک لینک در واقع لینک دریافتی شما از سایر سایت ها می باشد، در صورتی که آن سایت ، سایت معتبری باشد ، به امتیاز و اعتبار سایت شما افزوده خواهد شد و در نهایت شما در نتایج گوگل صعود خواهید کرد.

دو هفته بعد از فعال کردن بک لینک ها ، بک لینک های دریافتی شما در قسمت اینترنال گوگل وبمستر قابل رویت می باشد و همچنین یک ماه بعد در الکسا تعداد بک لینک های شما افزایش خواهد یافت.

انواع بک لینک ها

بک لینک ها را می توان به دو نوع بک لینک دسته بندی کرد:

1- بک لینک های فالو (follow) با دو فالو (Do follow)

2- بک لینک های نو فالو(nofollow)

لینک های فالو و لینک نوفالو اغلب در مباحث لینک های خارجی معنا پیدا میکنند.

هر لینکی به صورت ذاتی follow است و به این به معناست که موتور های جست و جو یا ربات ها این لینک را بررسی میکنند و اعتبار صفحه از طریق این لینک متنقل شده است.اما وقتی لینکی این ویژگی را تبدیل به nofollow میکند در واقع به ربات ها اعلام میکند که اعتباری از صفحه شما به سایت هدف منتقل نشده است.

آیا بک لینک نوفالو هم بر سئو تاثیر گذار است؟

طبق گزارش گوگل بک لینک های نوفالو ارزش و اعتباری را از سایت ما منتقل نمیکند ولی ایجاد تعادل بین تعداد لینک های فالو و نوفالو یکی از مهم تریم معیار های الگوریتم پنگوئن برای تشخیص طبیعی بودن لینک سازی خارجی است. بنابراین وجود لینک های نوفالو احتمال جریمه شدن توسط گوگل را کاهش میدهد.

چگونگی کیفیت و قدرت بک لینک های دریافتی را بررسی کنیم؟

هنگامی که شما از سایت های قوی بک لینک بگیرید سایت شما در نتایج گوگل صعود میکند. سایتی که چندین هزار ایندکس در گوگل داشته باشد در واقع شما از تمام این صفحات بک لینک در یافت میکنید.

تعیین ارزش بک لینک توسط گوگل

بک لینک هایی که از سایر سایت ها به سایت شما داده شده است ارزش و اعتبار یکسانی در نظر گوگل نخواهند داشت. گوگل فاکتور های مهمی را برای تعیین ارزش یک بک لینک لحاظ میکند:

  • اعتبار دامنه (Domain Authority):

فاکتور های بسیار مهمی برای تعیین دامنه لحاظ میشوند که عبارتند از :عمر دامنه ، نوع دامنه ، تعداد بک لینک های دریافتی ، تعداد لینک های خروجی ،فعالیت در شبکه های اجتماعی و …… هر چه اعتبار دامنه بیشتر باشد ،ارزش بک لینک و تاثیر آن بر جایگاه شما بیشتر خواهد بود.

  • اعتبار صفحه (page Authority):

اعتبار صفحه شباهت بسیاری به اعتبار دامنه دارد اما برای یک صفحه خاص از آن دامنه محاسبه میشود. ممکن است دامنه اعتبار بالایی داشته باشد اما صفحه ای که از آن لینک دریافت کرده اعتبار کمی در آن داشته باشد.

صفحاتی که لینک سازی داخلی قوی داشته باشند از اعتبار بالایی برخوردارند.

  • میزان ارتباط موضوعی سایت شما با سایت لینک دهنده:

یکی از موارد مورد اهمیت و توجه برای گوگل ارتباط موضوعی میان صفحات لینک شده است. برای مثال اگر شما در زمینه هدیه و کادو فعالیت میکنید ولی بک لینک های شما همگی از صفحات مربوط به خودرو هستند ارزش و اعتبار زیادی برای شما ایجاد نمیکند.

  • تعداد لینک های خارجی:

هر دامنه ای که به شما لینک داده است احتمالا به سایت های دیگری نیز لینک داده است.هر چقدر تعداد سایت هایی که در یک صفحه یا در دامنه لینک شده اند زیاد باشد ارزشی که به هر کدام از آنها میرسد کاهش خواهد یافت.

اغلب سایت های ریپورتاژ آگهی و سایت هایی که در این زمینه فعالیت میکنند علاوه بر اینکه به سایت شما لینک داده اند به بسیاری از سایت های دیگر هم لینک داده اند و همین موضوع باعث کاهش ارزش و اعتبار این نوع لینک سازی میشود.

  • محل قرار گیری بک لینک ها:

محل قرار گیری بک لینک ها مهم است.ممکن است لینک شما در محتوا ،سایدبار یا فوتر قرار گرفته باشد. لینک هایی که در محتوای صفحه هستند از ارزش بالایی در مقایسه با لینک هایی که در فوتر و سایدبار قرار دارند برخوردارند.

لینک هایی که در فوتر و ساید بار قرار داده می شوند در همه صفحات آن سایت نشان داده میشوند ، به این لینک ها Sitewide گفته میشود.

یک مثال ساده برای نمایش ارزش بک لینک

یک وبلاگ نویس به نام رضا یک مقاله درباره یک موضوع علمی مینویسد . علی یکی دیگر از وبلاگ نویسان است که با مقاله رضا مخالف است و برای مجله آنلاین دیگری محتوا مینویسد.

علی مقاله اش را به مقاله رضا پیوند می دهد تا خوانندگان هر دو دیدگاه این مقاله را مطالعه کنند.به این صورت مقاله رضا یک بک لینک به دست آورده است.ارزش این بک لینک به این است که فالو باشند یا نو فالو.

از سوی دیگر مقاله علی محبوب میشود و بسیاری ، وبسایت های خود را به این مقاله پیوند میدهند.بنابراین وب سایت علی بک لینک های جدیدی دریافت میکند.

حتی اگر رضا یک بک لینک داشته باشد احتمال انتقال مقاله علی به مقاله رضا زیاد است.

تفاوت لینک سازی داخلی و خارجی

لینک سازی را می توان به دو بخش اصلی 1- لینک سازی داخلی 2- لینک سازی خارجی تقسیم کرد.

لینک سازی داخلی یعنی پیوند صفحات یک سایت.یعنی اگر شما صفحه ای از سایت خود را به صفحه ای دیگر از سایت خود پیوند دهید اما پیوند یکی از صفحات سایت ما به یکی از صفحات دیگر سایت ها را لینک سازی خارجی می نامند.

رایج ترین روش های لینک سازی خارجی چست؟

مهم ترین دلیل برای دریافت لینک از سایت های دیگر کیفیت محتوای شما است.

روش هایی برای لینک سازی وجود دارد که در ادامه به انها می پردازیم:

  1. خرید ریپورتاژ آگهی
  2. ساخت پروفایل در سایت های معتبر
  3. فعالیت در شبکه اجتماعی
  4. کامنت گذاری در سایت های مرتبط
  5. خرید بک لینک متنی

بک لینک های مضر که باید از آن ها جلوگیری کنید!

برخی از بک لینک ها وجود دارند که در صورت لینک شدن ارزش و اعتبار دامنه شما را کاهش میدهند.

  • بک لینک های نامرتبط

بک لینک های دریافتی شما باید از سایت های مرتبط یا عمومی باشد

  • کامنت بک لینک

یکی از ساده ترن راه های بک لینک ، استفاده از کامنت و نظردهی در وبلاگ وب سایت ها می باشد که اکثر این سایت ها ضعیف و اسپم می باشد ،و قرار گرفتن لینک شما در این سایت ها خطر بالایی دارد.

  • دریافت بک لینک از سایت های فروشنده لینک

سایت هایی هستند که در ازای مبلغی لینک سایت شما را در ساید بار یا فوتر سایت خود قرار میدهند . دریافت بک لینک از این سایت ها تو.صیه نمشود زیرا خطر بالایی دارد.

ویژگی این سایت ها عبارتند از :

لینک های خارجی با موضوع سایت ارتباطی ندارند.

معمولا محتوای این وب سایت ها ضعیف است

تعداد زیادی پیوند به بیرون در صفحه اصلی وجود دارد

  • بک لینک های خودکار

ابزارهایی وجود دارند که به طور اتوماتیک و خودکار برای وب سایت ها لینک میسازند .باید از این ابزارها دوری کنید زیرا اکثر بک لینک های ساخته شده با این ابزار ها اسپم هستند .

چند اصطلاح رایج در رابطه با بک لینک که باید بدانید

Link juice : وقتی که یک صفحه وب به صفحات داخلی یا صفحه اصلی وب سایت شما لینک میدهد این بک لینک Link juice نامیده می شود.

Link juice در اعتبار دامنه و رنک وب سایت تاثیر گذار است.

Do follow Link : به طور طبیعی تمام لینک هایی که دارای تگ nofollow نمی باشد لینک فالو حساب می آید و به عنوان لینک juice در نظر گرفته میشوند

No follow Links : وقتی که لینک یک صفحه از وب دارای تگ nofollow در صفحه دیگری قرار میگیرد این بک لینک به عنوان juice در نظر گرفته نمی شود.

لینک های نوفالو تاثیری در بهبود رنک ندارند و صرفا جهت ارجاع مورد استفاده قرار میگیرند

Low quality Links : لینک های کم کیفیت لینک هایی می باشد که از سایت های اسپم و سایت هایی که لینک خروجی زیادی دارند به سایت شما داده می شوند.

تاثیر منفی این بک لینک ها از تاثیرات مثبت آنها بیشتر است.

Link Root Domain : این عبارت به معنای تعداد بک لینک هایی است که از یک دامنه واحد به سایت شما ارجاع داده شده است.

اگر یک سایت حتی ده بار به سایت شما لینک داده باشد همگی آنها از دید juice به عنوان یک بک لینک در نظر گرفته میشوند.

Internal Links : لینک هایی که از یک صفحه سایت به دیگر صفحه در همان سایت پیوند داده شود ، لینک های داخلی نامیده میشوند .

تاثیر این نوع لینک ها در وب سایت شما بیشتر از لینک های خارجی است و اگر درست استفاده شوند متوانند در بهبود سئو موثر باشند.

سخن اخر

کسب بک لینک و استراتژی درست برای لینک سازی داخلی میتواند رتبه شما را در نتایج گوگل بهبود و رشد بخشد به شرطی که از تکنیک های مناسب و استاندارد های گوگل را به خوبی بشناسید زیرا اشتباه در این کار میتواند نتایج معکوسی در پی داشته باشد و باعث شود که سایت شما توسط گوگل جریمه شود.

سوالات متداول

آیا بک لینک از تکنیک های سئو کلاه سفید است؟

نوع و محتوای بک لینک باید با موضوع وب سایت شما مرتبط باشد تا سئو کلاه سفید محسوب شود. علاوه بر این باید سعی کنید که از روش طبیعی لینک دریافت شود.

عوامل موثر بر کیفیت بک لینک کدام است؟

بک لینک نباید ویژگی های زیر را داشته باشد: • لینک سازی به صفحه اصلی سایت • بک لینک از سایت های ضعیف • بک لینک از سایت های غیر مرتبط • لینک شدن متعدد انکر تکست Anchor Text وب سایت

بک لینک با کیفیت چیست؟

بک‌ لینک‌هایی که به صورت طبیعی، با متن و عبارت مرتبط با سایت شما، توسط سایت های دیگر ایجاد شده باشند بک لینک باکیفیت هستند.