بک لینک با کیفیت

وقتی صحبت از لینکدهی می‌شود، فقط منظور دادن لینک به هر صفحه‌ای نیست. اگر اینطور بود که همه نوشته‌های خود را پر از لینک می‌کردند؛ اما باید گفت که گوگل مانند همیشه باهوش است و برای این موضوع از الگوریتم‌های خاصی پیروی می‌کند. در حقیقت نکاتی وجود دارد که لینکدهی سایت شما را بهینه‌تر می‌کند.

اولین قدم این است که لینک‌های یک صفحه سایت را از چند معیاربررسی کنیم: لینک به صفحات مرتبط، تنوع لینک، قدرت بک لینک و غیره. برای اینکه لینک‌های قرار داده شده در صفحه باکیفیت باشند، باید با توجه به معیارهای بالا، نکاتی را در نظر بگیرید که در ادامه نوشته‌ایم.

نکات داشتن لینک باکیفیت

ارتباط دهی از طریق لینک

ارتباط بین صفحات

ارتباط بین صفحات یکی از مهم‌ترین عوامل سئو داخلی است. نکته‌ای که اگر به خوبی رعایت شود، علاوه بر اینکه می‌تواند در سئو صفحات شما مؤثر باشد، ساختار درختی مناسبی را هم می‌توانید تشکیل دهید. برای ارتباط مؤثر بین صفحات باید اول از همه به نیاز مخاطب خود توجه کنید. شما قبل از نوشتن متن برای صفحه سایت خود، چه برای بلاگ و چه برای بخش‌های دیگر، نیاز مخاطبان خود را در نظر گرفتید. مسلماً در یک مقاله نمی‌توان به توضیح همه موارد پرداخت. بعضی موضوعات هستند که در مقاله‌ای دیگر توضیح داده شده‌اند. در اینجا شما می‌توانید مقاله خود را به مطالب قبلی لینک بدهید. در حقیقت لینک به مطالبی بدهید که تکمیل کننده سؤالات و نیازهای فعلی مخاطبان شما است. از این رو اگر سؤالی پرسید که خود نیاز به توضیح مفصل داشت، می‌توانید به صفحه مورد نظر لینک بدهید.

ارتباط موضوعی

مسئله اصلی در ارتباط دهی بین صفحات، مرتبط بودن موضوعات به همدیگر است. ارتباط دو صفحه که موضوع مختلفی دارند، بیشتر از همه باعث سردرگمی کاربر پس از ورود به صفحه جدید خواهد شد؛ برای مثال، فرض کنید که مطلب صفحه شما در خصوص «لینک بیلدینگ» است. شما اگر می‌خواهید لینک بدهید، باید صفحاتی را انتخاب کنید که در این خصوص توضیح داده باشند. حالا اگر به صفحه‌ای موضوع «شبکه‌های اجتماعی» لینک بدهید، چه نتیجه‌ای خواهد داشت؟ ذهن کاربر از متن قبلی خارج می‌شود و او وارد یک موضوع دیگر خواهد شد. موضوعی که شاید اصلاً برای او اصلاً به دنبال آن نبوده است.

تنوع لینک

لینک‌های قدیمی و جدید

دریافت لینک از یک صفحه از نظر گوگل خیلی هم است؛ اما اگر شما از یک دامنه به یک دامنه دیگر بارها لینک بدهید، دیگر برای گوگل آن ارزش اولیه را نخواهد داشت. البته باید گفت که هیچ مشکلی وجود ندارد؛ اما مانند کسی است که بارها از شخص دیگر تعریف می­کند. به جای این تمرکز خود را روی دریافت لینک از دامنه‌های جدید بگذارید. وقتی صفحه شما از دامنه‌های جدید (حتی داخلی با ساختار صفحه متفاوت) لینک دریافت کند، به گوگل نشان می‌دهید که این صفحه ارزشمند است و دامنه‌ها و کاربران جدیدتری به موضوع آن علاقه‌مند هستند. در حقیقت پست شما توانسته که افراد جدیدی را به سمت خود بکشاند.

از سایت‌های مختلف

تمرکز خود را برای دریافت لینک فقط روی یک نوع لینک نگذارید؛ برای مثال، فقط به فکر این نباشید که از سایت‌های خبری بک لینک دریافت کنید. بلکه دیگر وبسایت ها با موضوعات مختلف را مانند انجمن‌ها، سایت‌های فروشگاهی، شخصی، شبکه‌های اجتماعی و غیره را هم در نظر بگیرید. وقتی بتوانید گروه‌های مختلفی را جذب سایت کنید، یعنی مطلب سایت شما برای گروه کاربران بزرگ ‌تری جذاب بوده است.

رتبه‌های مختلف

دریافت لینک از سایت‌های با رتبه بالاتری از سایت شما هم سخت و هزینه‌بر است؛ البته نشد ندارد. به هر حال با ترفندهایی مانند رپرتاژ می‌توانید این کار را انجام دهید؛ اما بهتر است که سایت‌هایی را رتبه‌های مختلف را مورد بررسی قرار دهید. هیچ ایرادی ندارد که شما از سایت همتراز با کمی پایین‌تر لینک دریافت کنید؛ اما دو نکته را در نظر بگیرید:

تمرکز خود را فقط روی دریافت لینک از سایت‌های با رتبه پایین‌تر از خود نگذارید؛

حواستان باشد که آن سایت از طرف گوگل جریمه نشده باشد.

قدرت لینک

به دنبال این باشید که از سایت‌هایی با قدرت بالاتری لینک بگیرید. بسیاری از انجمن‌ها یا وب سایت‌های نوشتاری فارسی، رتبه و قدرت بالایی در سئو دارند. دریافت لینک از آن‌ها به مراتب ارزش خیلی بیشتری دارد. همچنین نوشتن رپرتاژ آگهی و انتشار در سایت‌های خبری پربازدید می‌تواند ارزش بیشتری به سایت شما بدهد. در حالت کلی سعی کنید تا اعتبار مطلب خود را با سایت‌های قوی‌تر افزایش دهید.

پایداری لینک

کیفیت بالا

به دنبال لینک‌های باکیفیت باشید. متأسفانه برخی به اشتباه فکر می‌کنند که هرچه از سایت‌های با قدرت بالا لینک بگیرند، یعنی رتبه بیشتری به دست خواهند آورد. در صورتی که این مسئله اصلاً درست نیست. لینک باکیفیت علاوه بر اینکه می‌تواند اعتبار بالایی به سایت بدهد، تناسب ارتباط با آن هم تأثیرگذار خواهد بود. به عبارتی به دنبال دریافت لینک از سایت‌هایی باشید که مرتبط با سایت شما باشند. حداقل بتوان ارتباطی بین آن‌ها پیدا کرد. به دنبال کمیت نباشید. فکر نکنید که هرچه تعداد لینک دریافتی بیشتر باشد، شما رتبه بالاتری خواهید گرفت.

طبیعی بودن

ساخت لینک به صورت دستی کاری ندارد. اگر این کار را به صورت زیاد انجام دهید، گوگل بعد از مدتی متوجه خواهد شد و احتمال ربات بودن شما را تشخیص خواهد داد. سعی کنید که به دنبال دریافت لینک به صورت طبیعی باشید؛ یعنی اینکه خود کاربران بدون اینکه شما بخواهید، این کار انجام می‌دهند. البته این کار سخت است؛ اما ارزش آن به مراتب خیلی بیشتر از لینک‌های مصنوعی خواهد بود.

به طور خلاصه باید بگوییم که یک لینک خوب دارای ویژگی‌هایی از جمله مرتبط بودن بین دو صفحه به ویژه از نظر موضوع، طبیعی بودن و از طرف سایت‌های با قدرت بالا باشد.