آنالیز بک لینک رقبا

استفاده از رفتار کاربران، دموگرافیک ها و تمام چیزهایی که در نهایت منجر شود تا کاربران دکمه ی خرید را بزنند دیجیتال مارکتینگ نام دارد. اما یک چیز مهم را نباید فراموش شود. هرچقدر که شما می توانید از طریق کاربران خود به رفتار آن ها پی ببرید همین کار را می توانید از طریق رقبا هم انجام دهید. شما هیچگاه نباید رقبایتان را فراموش کنید. یکی از این زمینه هایی که باید دقیق رقبایتان را زیر نظر داشته باشید این است که ببینید آن ها از کجا بک لینک دریافت می کنند. در حقیقت این یک فرصت استثنایی است تا رویکرد رقبا را شناسایی کنید و تکنیک های دریافت بک لینک شان را آنالیز کنید.

لینک سازی کار سختی است. اما اگر بتوانید عملیات لینک سازی رقبای خود را آنالیز کنید ایده های جالبی پیدا خواهید کرد که مسیر را برای شما راحت تر می کند. به این مراحل خوب دقت کنید تا از طریق رقبا لینک های بیشتر و بیشتری دریافت کنید.

آنالیز لینک رقیب به چه معناست؟

آنالیز لینک رقبا در حقیقت استفاده از ابزارهای کامل و جامع برای دریافت داده های لینک سازی رقبا است. لینک سازها می توانند از این فرصت استفاده کنند و دقیقا از همان منبع برای خودشان لینک دریافت کنند. دو رویکرد در آنالیز لینک رقبا وجود دارد.

  • می توانید وب پیج بهتری نسبت به رقیب خود بسازید و از دامنه ی لینک دهنده بخواهید تا به جای رقیب به شما لینک بدهد.
  • لینک های مرده یا ری دایرکت شده را شناسایی کنید و به وبسایت لینک دهنده خبر دهید تا آن ها بدانند در حال حاضر به یک لینک شکسته لینک داده اند و به آن ها پیشنهاد بدهید تا لینک شما را جایگزین کنند.

آنالیز سایت لینک رقیب بر اساس استراتژی لینک سازی رقیب شما و طبیعت لینک می تواند بازدهی خاص خودش را داشته باشد. همچنین شما می توانید راه های جدیدی را هم برای لینک سازی امتحان کنید که ممکن است رقبای شما از این طریق توانسته باشند لینک بگیرند. مانند:

  • لینک سازی منبع محور
  • پست مهمان
  • دورهمی و ارتباطات کاری
  • روابط عمومی

اما بیایید روش آنالیز لینک سازی رقبا را با هم بررسی کنیم.

1. پروفایل بک لینک رقبا را استخراج کنید. (با SEMrush یا Ahrefs)

از طریق دو ابزاری که گفته شد می توانید تمام لینک هایی که رقبای شما در تمام مدت فعالیت شان گرفته اند را استخراج کنید و در یک فایل csv دانلود کنید. SEMrush اطلاعات مهمی نظیر متن انکر، تاریخ ایجاد لینک و لینک پست موردنظر را نمایش می دهد. Ahrefs هم اطلاعات کامل تری مانند. تعداد بک لینک های سایت مبدا، دامنه های لینک شده، ترافیک ورودی و … را در اختیار شما قرار می دهد که می توانید از این طریق لینک های باکیفیت و لینک های بی کیفیت را به درستی استخراج کنید و اولویت بندی آن ها را هم تعیین کنید.

2. کار خود را سازماندهی و اولویت بندی کنید.

وقتی که فایل داده ها را دریافت کردید ممکن است شما هزاران بک لینک ضعیف یا اسپم هم در این لیست داشته باشید. می توانید داده های خود را بر اساس نوع لینک، امتیاز دامین، ترافیک یا سایر شاخص ها فیلتر کنید تا بتوانید درست تصمیم بگیرید و فرصت های بهتری برای دریافت لینک داشته باشید. یکی از مهم ترین مسائل ارتباط لینک با کسب و کار شماست. در حقیقت شما باید ببینید کدام یک از لینک هایی که به رقیب شما داده شده است از وبسایت ها یا وبلاگ های حوزه ی فعالیت شما است. به طور مثال اگر شما در حیطه ی سئو فعالیت می کنید اول چک کنید کدام یک از دامنه های لینک دهنده در حوزه ی سئو فعالیت دارد.

3. محتوای بک لینک گرفته ی رقیب را استخراج کنید.

ببینید کدام یک از پست های رقیب بک لینک گرفته است. محتوای مهم و اساسی او را شناسایی کنید تا به دلایل بک لینک گرفتن این محتوا پی ببرید. در اکثر مواقع محتوای غنی و پرمغز یکی از اصلی ترین دلایل جذب بک لینک است. بسیاری از مواقع نیز محتوای وایرال یا خودنشر می تواند یکی از دلایل مهم در گرفتن بک لینک باشد.

لندینگ پیج های بک لینک گرفته ی رقیب را استخراج کنید و مبتنی بر آن تصمیم بگیرید که چه محتوایی تولید کنید که شانس دریافت بک لینک بالاتری داشته باشد. اگر دقت کنید صفحاتی از رقیب شما که بیشتر لینک گرفته اند رتبه های خوبی در گوگل کسب کرده اند. چون بک لینک یکی از معیارهای اصلی رتبه بندی در گوگل است.

این پیشنهادات را فراموش نکنید.

  • محتوایی مشابه رقیب خود اما با جزئیات دقیق تر و بیشتر و به روزتر تولید کنید.
  • محتوای خود را به صورت اینفوگرافیک بازنشر کنید. چون در حال حاضر اینفوگرافیک جزو مواردی است که لینک های زیادی دریافت می کند.
  • محتوایی مشابه با نقل قول معتبر و اطلاعات بیشتر منتشر کنید.

4. از وبسایت ها بخواهید تا به شما لینک بدهند.

وقتی محتوا تولید شد کار تمام نشده است. بلکه کار تازه شروع شده است. شما باید محتوای خود را پروموت کنید تا به دست افراد بیشتری برسد. افرادی که آن را ببینید و در صورتی که برای آ ن ها جالب باشد آن را به اشتراک بگذارند. می توانید محتوا را به افراد مختلفی ایمیل کنید یا اینکه در وبسایت ها و سایر منابع برای آن به دنبال لینک بگردید. وقتی آنالیز لینک رقیب را انجام داده باشید بازدهی شما در این کار بسیار بالاتر می رود.

چرا که وقتی محتوایی غنی داشته باشید و از آنالیز لینک رقیب متوجه باشید که برخی لینک های مرده در پروفایل لینک او وجود دارد می توانید به وبسایت لینک دهنده اطلاع دهید که این لینک مرده است و می توانید لینک خود را جایگزین کنید. در حقیقت این یک بازی دوسربرد است. هم وبسایت لینک دهنده از لینک های شکسته و مرده ی خود مطلع می شود و هم شما لینک خواهید گرفت.( احتمال اینکه سایت لینک دهنده لینک رقیب شما را به لینک سایت شما تغییر بدهد بسیار زیاد است. او از نظر روانشناسی و اصول بازاریابی یک قدم قبل تر از شما قرار دارد و چون کار شما به نوعی کمک به او بوده است در نتیجه او هم سعی خواهد کرد تا به نحوی کار شما را جبران کند.)

اما چند تا ایده هم می توانید به این کار اضافه کنید تا راحت تر مدیر سایت لینک دهنده را ترغیب کنید تا به شما لینک بدهد. حتی اگر لینک رقیب شما مرده نباشد.

  • می توانید ایرادات متن رقبا را به مدیر سایت لینک دهنده بدهید.
  • می توانید محتوای خود را برای او ارسال کنید و با او در مورد اطلاعات جدید و کامل تر محتوای خود اطلاع رسانی کنید.
  • در مورد قدرت برند خود توضیح دهید.

وقتی شما چنین ایمیلی برای مدیر سایت می فرستید حالا باید منتظر بمانید و رصد کنید که آیا این وبسایت به شما لینک خواهد داد یا نه. معمولا کمتر از یک هفته طول می کشد و شما خواهید فهمید که آیا در کار خود موفق بوده اید. البته همه چیز به استراتژی و نحوه ی نگارش ایمیل شما بستگی دارد. شاید لازم باشد کمی تکنیک های کپی رایتینگ را هم وارد کارتان کنید.

خلاصه

لینک سازی کار سختی است. اما وقتی که بتوانید وبسایت های منبع را پیدا کنید می توانید بازده خود را در این کار بسیار بالاتر ببرید. از طریق آنالیز لینک رقبا به راحتی می توانید این کار را انجام دهید. در حقیقت آنالیز لینک سازی رقبا می تواند نقطه ی آغاز کمپین های دریافت لینک سایت شما باشد تا هم قدرت سایت خود را بالاتر ببرید و هم با دریافت بک لینک رتبه ی بهتر و بالاتری در گوگل کسب کنید.