الگوریتم bert

الگوریتم برت BERTچیست؟ الگوریتمBERT یکی از بزرگ ترین آپدیت های گوگل در سال 2019 بود. آپدیتی که برای بهبود تفکیک کلمات کلیدی ایجاد شد. در حقیقت گوگل با این آپدیت می خواهد کوئری های سرچ شده توسط کاربران را راحت تر درک کند و جواب بهتری برای آن پیدا کند.

ساده تر بگوییم: گوگل در حال حاضر می داند شما چه چیزهایی جستجو می کنید حتی اگر از نظر قواعد نگارشی عبارت شما صحیح نباشد و یا معنی درستی نداشته باشد. این الگوریتم جدید گوگل مسلما برای سئوکارها و بازاریابان محتوا هم تغییری داشته است.

برای الگوریتمBERT چکار باید کرد تا رتبه سایت بالاتر رود؟

دنی سالیوان از گوگل می گوید: این یک آپدیت بزرگ است. نیازی نیست کاری انجام دهید تا رتبه بهتری بگیرید. تنها چیزی که باید انجام دهید تولید محتوای با کیفیت برای مخاطبان است.

تولید محتوای باکیفیت برای مخاطبان چیزی است که گوگل از 5 سال پیش برای رتبه گرفتن اعلام می کند. با این آپدیت جدید اهمیت تولید محتوا برای مخاطبان بسیار بیشتر شده است. یعنی عملا ارزش کلیدواژه ها کمتر شده است و گوگل دوست دارد شما به جای اینکه برای موتورهای جستجو محتوا تولید کنید برای خود کاربران محتوا تولید کنید.

اما چیزی که خیلی از متخصصین سئو فراموش می کنند این است: آپدیت BERT برای درک بهتر کوئری های سرچ شده توسط کاربران است. این کاملا درست است. اما گوگل از کجا این کوئری ها را درک می کند؟ الگوریتم هوش مصنوعی گوگل این داده ها را از کجا پیدا می کند؟

الگوریتم ماشین لرنینگ همیشه باید داده ی ورودی داشته باشد. داده ی ورودی در این الگوریتم جدید گوگل محتوای خود سایت ها هستند. هر محتوایی که سایت ها تولید می کنند و کرولرهای گوگل آن را ایندکس می کنند در الگوریتم BERT استفاده می شود. پس اینکه دنی سالیوان می گوید لازم نیست کاری انجام دهید کمی دور از واقعیت است. شما باید تغییراتی را در استراتژی سئو مخصوصا محتوایتان ایجاد کنید.

1. کوئری های Informational در الگوریتم BERT بیشتر موردتوجه واقع شده اند.

بیشتر چیزهایی که در گوگل جستجو می شود مربوط به ورودی قیف بازاریابی است. یعنی مردم سوال هایی می پرسند و جواب این سوالات در وبسایت های مختلفی که خدمات مشابه با آن ارائه می کنند وجود دارد. الگوریتمBERT مهم ترین تاثیر را روی این کوئری ها گذاشته است. چون گوگل دوست دارد همیشه بهترین جواب را به کاربران بدهد.

کوئری هایی که سوالی هستند و یا روش انجام کاری در آن ها پرسیده شده است نسبت به کوئری های Navigational و برندمحور بیشتر تحت تاثیر قرار گرفته اند. حتی کوئری های تراکنشی (مانند خرید ساعت، خرید لباس و …) کمتر تغییری داشته اند و عمده ی تاثیرات به همان سوالات برمی گردد. به زبان ساده تر وبلاگ سایت بیشترین تغییر را در این الگوریتم داشته است. در نتیجه چیزی که اهمیت دارد گنجاندن کلمات کلیدی Informational در داخل محتوای وبلاگ است.

تکرار کلیدواژه هیچ اهمیتی در این الگوریتم ندارد. چون گوگل تک تک جملات شما را می فهمد. پس نیازی نیست حتما و حتما از کلیدواژه ها با غلظت زیاد استفاده کنید. حتی اگر از کلیدواژه ای استفاده نکرده باشید هم ممکن است در آن رتبه بگیرید. چون گوگل می داند محتوای شما چه موضوعی دارد و به چه سوال هایی جواب می دهد.

2. روی کلیدواژه های Long-Tail و سوالات تمرکز کنید.

اینکه از کلمات و اصطلاحات Long-Tail و سوالات استفاده کنیم چیز جدیدی نیست. حتی 5 سال پیش هم استفاده از این کلیدواژه ها رایج بود. اما آپدیت BERT اهمیت این کوئری ها را چند برابر کرد. حالا اهمیت غلظت کلیدواژه ها کمتر شده است. کافیست شما یک سوال مطرح کنید و به آن جواب دهید.

نکته ی دیگری که این آپدیت به ما نشان داد این است که طول محتوا عملا اهمیتی ندارد. تا قبل از این محتوای طولانی 3000 کلمه ای همیشه رتبه خوبی کسب می کرد. اما حالا گوگل دوست دارد شما مستقیم به سوالات کاربران جواب دهید و زیاد وقت کاربر را نگیرید. تکنیکی که بسیاری از سایت ها برای گرفتن ترافیک انجام می دهند نوشتن محتوای طولانی است. اما حالا این تکنیک جواب نمی دهد. اگر بخواهید وقت کاربر را بگیرید و الکی موضوع را کش بدهید گوگل این موضوع را درک می کند و رتبه ی شما پایین تر می آورد.

برای اینکه بتوانید استراتژی محتوای تان را متناسب با این آپدیت جلو ببرید باید دو کار مهم انجام دهید.

  • محتوایتان را حول سوالات و کوئری های سوالی بچینید.
  • به سوالات دقیق جواب دهید. از تمام جنبه ها به قضیه نگاه کنید و سعی کنید جوابی کامل و جامع به سوالات کاربران بدهید و آن ها را سردرگم نکنید.

مستقیم جواب بدهید. از کلمات بله یا خیر بیشتر استفاده کنید. اگر از Schema Markup استفاده می کنید گوگل این جواب ها را به صورت مستقیم به کاربر نشان می دهد و این نشانه ی خوبی است.

با یک مثال بهتر می توانید این مسئله را درک کنید: اگر شما مطلبی در مورد طراحی آشپزخانه می نویسید بهتر است داخل محتوا به سوالات مختلف هم جواب دهید. مثلا قیمت طراحی آشپزخانه چقدر است؟ یا بهترین کابیت آشپزخانه کدام است؟ و سوال هایی از این دست.

ما در اصطلاح به این دست سوالات Next Queries می گوییم. یعنی کوئری هایی که ممکن است در آینده برای کاربر پیش بیایند و شما در محتوایتان به آن ها پاسخ می دهید. پیشنهاد بهتر این است که به جای اینکه به تمام این سوالات در یک محتوا پاسخ دهید. دو یا سه محتوای مجزا بنویسید و عملیات لینک سازی داخلی را هم متناسب با آن انجام دهید. گوگل برای لینک های داخلی اهمیت ویژه ای قائل است.

3. محتوای طولانی دیگر مثل سابق ارزشمند نیست.

آمارها نشان می دهند که بعد از آپدیت BERT محتوای طولانی یا به اصطلاح SkyScraper ها اهمیت شان را از دست داده اند. قبلا گفته می شد که محتوای طولانی همیشه بهتر است و رتبه ی خوبی می گیرد. مثلا اگر الان سرچ کنید How Does Sharing Economy Work محتوایی که رتبهِ ی اول را به خود اختصاص داده است تنها و تنها 411 کلمه دارد. حالا چرا این محتوای کوتاه توانسته است رتبه ی خوبی بگیرد؟ چون بهترین و کامل ترین جواب را ارائه کرده است.

چیزی که باید در استراتژی محتوا به دقت پیاده سازی کنید جواب دادن کامل و واضح به سوالات است. به گونه ای که کاربر با خواندن متن جواب سوالش را به صورت کامل دریافت کند. البته به نوع کوئری هم بستگی دارد. وقتی شما سرچ می کنید همه چیز در مورد سئو مطمئنا مطلب طولانی تر بهتر است. گوگل هم این را تشخیص می دهد.

جمع بندی

آپدیت جدید گوگل موسوم به BERT بیشتر روی محتوای باکیفیت و قدرتمند و متناسب با سوالات و دغدغه های کاربران می چرخد. اگر بتوانید به سوالاتی که در ذهن کاربر وجود دارد به طور کامل جواب بدهید گوگل ارزش محتوای شما را درک می کند و به آن رتبه ِ ی خوبی می دهد. پس سعی کنید از تمام جوانب به مسئله نگاه کنید و کاربر را راضی نگه دارید تا گوگل هم با شما رابطه ِ بهتری داشته باشد.

سوالات متداول

الگوریتم BERT چگونه تعریف می شود؟

الگوریتم برت یک الگوریتم یادگیری عمیق مربوط به پردازش زبان طبیعی است. این به ماشین کمک می کند تا معنی کلمات را در یک جمله، اما با تمام تفاوت های ظریف، درک کند.

آیا گوگل همچنان از BERT استفاده می کند؟

گوگل خود از BERT در سیستم جستجوی خود استفاده کرد. در اکتبر 2019، گوگل بزرگترین به روز رسانی خود را در چند وقت اخیر اعلام کرد: پذیرش BERT در الگوریتم جستجو

چرا از الگوریتم برت استفاده می شود؟

برت برای کمک به رایانه ها برای درک معنای زبان در متن با استفاده از متن اطراف برای ایجاد زمینه طراحی شده است