طراحی سایت برای افراد نابینا

دسترسی وبسایت به افراد نابینا واقعی است. تعجب آور است؛ اما می‌توان با اقداماتی این کار را انجام داد. هر چند هنوز برای دستیابی به این هدف راه زیادی در دنیا وجود دارد و به نظر باید از تکنیک‌های هوش مصنوعی استفاده کرد؛ اما حداقل می‌توان با انجام دادن تغییراتی، سایت را برای افراد نابینا قابل دسترس و استفاده کرد. در ادامه، توضیحات بیشتری در این خصوص نوشتیم. البته منبع اصلی، سایت Hubspot است.

چرا دسترسی سایت برای افراد نابینا مهم است؟

امکان ایجاد دسترسی به سایت برای افراد نابینا باعث می‌شود تا احساس امن و راحتی با سایت و البته برند شما داشته باشند. اینکه امکانی فراهم شده تا بتوانند از بعضی امکانات سایت بدون توجه به محدودیتشان استفاده کنند. البته این را نباید لطف برای این افراد حساب کرد؛ بلکه وظیفه هر سایتی به ویژه فروشگاه های اینترنتی است که چنین کاری را انجام دهد. هرچند با توجه به امکانات فعلی هنوز دسترسی به این هدف برای همه امکان پذیر نیست؛ اما نشدنی هم نخواهد بود.

در دنیا در این خصوص قوانین خاصی وجود دارد. اینکه اگر فرد نابینایی نتواند از خدمات سایت مورد علاقه‌اش استفاده کند، می‌تواند شکایت کند. هر چند اینکه این قانون چقدر واقعیت دارد و آیا اجرا می‌شود یا خیر، اطلاعاتی نداریم.

به هر حال، قرار دادن چنین قابلیتی باعث افزایش محبوبیت سایت شما نه تنها بین افراد دارای اختلال بینایی (با حس بینایی ضعیف) بلکه بین جامعه هم خواهد شد. همچنین از نظر سئو هم بهینه است. اول از همه اینکه اگروبسایت شما چنین کاری را انجام دهد، نرخ جست وجوی آن به ویژه نام برندتان در گوگل بیشتر خواهد شد. شاید این مسئله موقتی باشد؛ اما به هر حال اثر مثبت خود را خواهد گذاشت. دوم بهبود رتبه سئو سایت از طریق پیشتیبانی کردن از دیگر انواع محتوا است. بهترین محتوا برای اشخاص نابینا، صوتی است. گوگل برای چنین نوعی ارزش بالایی قائل می‌شود. پس شما با این کار دو نشان زده‌اید؛ هم جذب افراد نابینا یا دارای اختلال بینایی و بهبود رتبه در سئو.

مشکلات افراد نابینا یا دارای اختلال بینایی چیست؟

دسترسی به سایت برای افراد نابینا امکان پذیر نیست و در حال حاضر، حتماَ باید یک نفر خریدهای اینترنتی را انجام دهد. شاید در آینده گروهی بتوانند چنین امکانی را به وجود بیاورند. اما برای افراد دارای بینایی امکان استفاده از سایت وجود دارد. هر چند آن‌ها نمی‌توانند به سادگی یک فرد عادی از همه بخش‌های سایت استفاده کنند؛ اما حداقل المان‌ها را می‌توانند درک کنند.

مهم‌ترین مشکلات افراد دارای ختلال بینایی در استفاده از یک سایت شامل موارد زیر است:

  • مناسب نبودن رنگ به کار رفته در طراحی
  • استفاده از فونت‌های ریز
  • پشتیبانی نکردن از انواع دیگر محتواها مانند محتوای صوتی
  • طولانی بودن مراحل رسیدن به صفحه مورد (به ویژه صفحه خرید فروشگاه‌های اینترنتی)
  • استفاده از تصاویر دارای پیچیدگی زیاد در طراحی سایت (برای مثال، اینفوگرافیک هایی که اطلاعات زیادی نمایش می‌دهند.)
  • نامفهوم بودن فرآیند سایت
  • نداشتن بخشی برای ارتباط تلفنی مستقیم با مدیر سایت

بهترین ابزارهای مناسب برای طراحی سایت اختصاصی کم بینا چیست؟

هرچند هنوز ما سایتی را نتوانستیم پیدا کنیم که برای نابینایان و افراد کم بینا مناسب باشد؛ اما حداقل می‌توان اقداماتی را در بهبود استفاده در چنین اشخاصی انجام داد:

  • در کنار هر محتوا متنی، یک بخش صوتی هم قرار دهید. افراد نابینا که نمی‌توانند که متن را بخوانند، حداقل از طریق صدا متوجه ماهیت آن خواهند شد. البته یک نفر باید برای انجام این فرآیند را انجام دهد.
  • از قابلیت بزرگنمایی استفاده کنید. کد HTML و CSS آن در اینترنت وجود دارد و فقط کافی است تا آن را در سایت خود قرار دهید.
  • اطلاعات را در فونت ساده و اندازه مناسب بنویسید تا چنین کاربران مشکل کمتری در خواندن آن‌ها داشته باشند.

همچنین بعضی مرورگرها وجود دارند که به شما در این زمینه کمک می‌کنند. علاوه بر اینکه تکنولوژی‌هایی به وجود آمده که قابلیت تبدیل متن و عکس به گفتار یا به خط بریل را دارند.

نکات مهم در طراحی سایت ویژه افراد دارای اختلال بینایی

به هر حال، نکاتی وجود دارد که به شما در طراحی سایت ویژه افراد با مشکلات بینایی کمک خواهد کرد:

از تضاد رنگی مناسب استفاده کنید. دو المان کنار هم نباید از یک طیف رنگی باشند. برای مثال، اگر دکمه شما قرمز است، پشت زمینه آن نباید از طیف رنگی قرمز یا صورتی باشد. بلکه باید رنگی انتخاب شود که هر المان به درستی و کامل نمایش دهد.

از تصاویر با پیچیدگی بصری کمتری استفاده کنید. برای مثال، اینفوگرافیک‌ها گزینه خوبی برای نمایش نیستند. بهتر است که عکس هر بخش را جداگانه طراحی و زیر هم قرار دهید. حتی می توانید از نمودارهای میله‌ای که پیچیدگی کمتری دارند، استفاده کنید. این ویژگی برای افراد دارای کوررنگی بسیار مناسب است.

گزینه تنظیم فونت قرار دهید. متوسط اندازه فونت هر سایت 12 تا 14 پیکسل است؛ اما در کنار هر مطلب، گزینه‌ای قرار دهید تا کاربر بتواند اندازه فونت را بزرگ کند. بعضی سایت‌های داخلی مانند بیمه دات کام چنین قابلیتی را برای کاربران خود قرار داده‌اند. این ویژگی حتی می‌تواند برای افراد دارای بینایی ضعیف هم مناسب باشد. همچنین اگر شما فاصله زیادی با صفحه مانیتور باید داشته باشید، با بزرگ کردن فونت، می‌توانید بدون مشکل متن را بخوانید.

طراحی را تا می‌توانید ساده کنید. المان پیچیده و تودرتو نه تنها برای این گروه افراد، بلکه برای کاربر عادی هم خسته کننده خواهد بود.

برای عکس‌های خود کپشن و آلت بنویسید تا کاربر بتواند آن ها را در صورت بارگذاری نشدن عکس یا مشکل در فهم، متوجه ماهیت آن شود.

در حال حاضر هنوز تکنولوژی خاصی در طراحی سایت ویژه افراد نابینا یا مشکلات بینایی به وجود نیامده است؛ اما حداقل با رعایت این موارد می‌توانید تجربه بهتری برای این گروه از کاربران خود ایجاد کنید.

سوالات متداول

آیا افراد نابینا نیز می توانند به سایت دسترسی داشته باشند؟

بله. البته کمی تعجب آور است اما امکان پذیر می باشد.

مزایای بهینه سازی سایت برای نابینایان چیست؟

ایجاد محوبیت در بین عموم و بهبود عملکرد سئو سایت از مزایای اصلی این نوع بهینه سازی هستند.

چه عواملی باعث ایجاد مشکل در بین افراد نابینا در هنگام بازدید از سایت می شود؟

بکارگیری رنگ اشتباه در طراحی، صوتی نبودن سایت، فقدان شماره تماس ارتباط با مدیر سایت از عوامل بروز مشکل در بین افراد نابینا هستند.