برندینگ

برندینگ چیست؟ این همیشه اولین سؤالی است که با شنیدن این کلمه در ذهن شما خطور می‌کند. تعریف‌های متعددی برای برندینگ وجود دارد. هر کدام می‌تواند برای شما یک معنای جدیدی را بیان کند. این تعداد تعریف شما را شاید کمی سردرگم کند که کدام یک درست است؛ اما واقعاً برندینگ چیست؟

چند دهه قبل برندینگ به عنوان یک نام، شعار، سمبل یا طراحی استفاده می‌گردید که محصولات یا خدمات یک شرکت را معرفی می‌کرد. به عبارتی دیگر، برند کلمه‌ای بود که باعث متمایز شدن محصولات یا خدمات از رقبا می‌شد. امروزه برندینگ نسبت به قبل پیچیده‌تر شده است و از این رو در بازاریابی اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است.

اگر بخواهیم که تعریف برندینگ را نسبت به قبل کامل‌تر کنیم، اینگونه می‌توان بیان کرد:

در برندینگ یعنی یک تصویر ذهنی در مشتری با خدمات و محصولات شما مرتبط با نام کارخانه یا کسب‌وکارتان است که لوگو، شعار،رنگ و غیره است. تعریف خیلی ساده‌تر امروزی، نامی است که از کسب‌وکار شما در ذهن مخاطبان در هنگام مشاهده محصول مشابه یا صحبت در جمعی درباره یک کالا همتراز حک می‌شود.

یک برندینگ چه کاری باید انجام دهد؟

برندینگ نه تنها می‌تواند بازارهدف شما را بشناسد تا رقبایتان را انتخاب کنید بلکه به شما کمک می‌کند تا بتوانید تنها ارائه دهنده راه‌حل‌های مشکلات خاص در آن حوزه باشید.

اهداف برندینگ چیست؟

  • ایجاد پیام واضح
  • تائید اعتبار شما
  • ارتباط با مخاطب شما از طریق محصولات و خدمات
  • تحریک افراد برای خرید
  • ایجاد کاربران و مشتریان وفادار

برندینگ و شناخت مشتریان

برای موفقیت در برندینگ، اول از همه نیاز است که مشتریان و چشم اندازهای خود را بشناسید. این با یکپارچه سازی استراتژی برند شما از طریق شرکتتان در هر نقطه از ارتباطات عمومی به دست می‌آید. در برندینگ شما به این فکر می‌کنید که چه کسی هستید، سازمان چیست و چه چیزی می‌خواهید ارائه بدهید. اگر برند می‌توانست صحبت کند، حتماً به صورت زیر خود را معرفی می‌کرد:

  • من هستم ....
  • من وجود دارم چون...
  • اگر شما بدانید که من چه کسی هستم و چرا وجود دارم، حتماً من را دوست خواهید داشت و من را خواهید خرید و به دوستان خود سفارش می‌کنید که من را بخرند.

هر موقع که مشتریان شما شروع به صحبت کردن در خصوص نام محصولات و خدماتتان می‌کنند، در واقع این برند شماست که در ذهن و قلب آن‌ها جای گرفته است و آن‌ها استفاده می‌کنند. این جایگیری که در اصل خود برندینگ است، براثر گذر زمان به وجود آمده است. این افراد همان مشتریان واقعی شما هستند که باید به درستی انتخاب شوند. مشتریان واقعی برند شما را در قلب خود جای می‌دهند.

اهمیت برندینگ چیست؟

یک برند قوی ارزشمند است؛ برای اینکه می‌تواند باعث زیاد شدن مشتریان شود. برای همین خیلی مهم است که زمان زیادی را صرف تحقیقات، تعریف و ساختن برند خود کنید. اگر تمامی این کارها به درستی و اصولی انجام شود، برند شما یک منبع معتبر و ارزشمند برای مشتریان واقعی تبدیل می‌گردد.

برندینگ جز ابتدایی آن در بازاریابی است و بدون برندینگ، نامی از شما وجود نخواهید داشت. برندینگ استراتژیکی از بازاریابی تاکتیکی است. برای همین است که تعریف این دو موضوع بین کسب‌وکارها اهمیت زیادی پیدا کرده است.

بریدینگ را یک راهنمای برای شناخت اهداف کسب‌وکار تعریف می‌کنند.چونکه باعث می‌شود شما با برنامه بازاریابی متناسب با اهداف خود به خوبی همراستا شوید و استراتژی خود به طور کامل انجام دهید.

تأثیر برند قبل از خرید اتفاق نمی‌افتد؛ یعنی نمی‌توان تأثیر در زندگی مشتری را اندازه گرفت. اینکه آیا محصول یا خدمات شما همانطور که پیش‌بینی می‌کردید، به فروش می‌رود؟ کیفیت محصولات شما مناسب است؟ تجربه انجام خدمات چگونه است؟ اگر شما برای هر سؤالی بتوانید جواب مثبتی به دست بیاورید، یعنی اینکه می‌توانید مشتریان وفاداری را جذب کنید.

برندینگ نه تنها می‌تواند باعث ایجاد مشتریان وفادار برای شما باشد، بلکه می‌تواند کارمندان شما را وفادارتر کند. برند به آن‌ها چیزی را می‌دهد که به آن اعتقاد دارند و به آن‌ها کمک می‌کند که هدف سازمان و کسب‌وکار خود را بهتر بشناسند.

نام تجاری قوی و خوب می‌تواند در 7 ثانیه نام برند شما را در ذهن مخاطب ثبت کند.

سیستم برندینگ خوب می‌تواند سریع‌تر از تفکر شما، نام برندتان را برجسته کند.

از هر جنبه‌ای مرتبط و درست باید در تثبیت نام تجاری استفاده کرد.

حالا می‌خواهیم بدانیم که برندسازی چه کمکی می‌تواند به کسب‌وکارها بکند:

1.الآن دیگر مهم نیست که شما در چه حوزه‌ای از صنعت کار می‌کنید. رقابت به شدت قوی‌تر شده است؛ حتی برای کسب‌وکارهایی که در صنعت خاصی کار می‌کنند و مشتریان محدودی دارند، فعالیت بسیار سخت‌تر شده است. بهترین راه برندینگ است. متمایز کردن نام تجاری به هر کسب‌وکاری حتی در یک بازار به شدت رقابتی کمک می‌کند تا خیلی سریع‌تر و بهتر بتواند نام خود را متمایزتر کند.

2.در این بازار شلوغ، چگونه می‌خواهید آگاهی از نام تجاری خود گسترش دهید؟ هر مزیت رقابتی که در نظر بگیرید، مطمئن باشید که رقبایتان هم به آن فکر کرده‌اند؛ اما کسی که بتواند از مجموع مزایای رقابتی تأثیر مثبتی روی مشتریان خود داشته باشد، بهتر می‌تواند نام تجاری خود را در ذهن آن‌ها ثبت کند؛ این یعنی افزایش آگاهی از برند.

3.شما که نمی‌خواهید که مشتریانتان و حتی دیگر افرادی که هیچگاه مشتری محصولات خاص شما نیستند، به برندتان به چشم یک محصول یا خدمات عادی نگاه کنند؟ برندینگ درست به کسب‌وکار شما رسمیت می‌بخشد. رسمیتی که باعث می‌شود تا افراد واقعی و حرفه‌ای مشتریان شما شوند.

4.هویتی که در برندینگ قوی و اصولی وجود دارد، در هیچ چیزی نمی‌توان پیدا کرد. منظور از هویت چیست؟ وقتی دو کالای مشابه کنار هم قرار می‌دهید، آن مدلی که با برندینگ توانسته نام تجاری برای خود تهیه کند و هویتی کسب کند، فروش بیشتری خواهد کرد. حتی اگر هر دو محصول کیفیت یکسانی داشته باشند.

5.کارکنان یک شرکت وقتی محصولاتشان برند شود، با افتخار کار خواهند کرد. هرچه آن‌ها با افتخار کار کنند، توجه شان به کیفیت تولیدی بیشتر خواهد شد. هرچه کیفیت هم بهینه شود، فروش زیادتر خواهد شد.

6.برندینگ باعث می‌شود تا مشتریان شما زیاد شود. وقتی مشتری زیاد شود، چه اتفاقی می‌افتد؟ درآمد شما هم بیشتر خواهد شد.

عناصر برندینگ چیست؟

برندینگ به همین صورت اتفاق نمی‌افتد. برندینگ هم مانند بقیه موضوعات دارای عناصر و مراحلی است که باید به درستی انجام شود. عناصری که اگر به درستی و اصولی کنار هم قرار بگیرند، در آن وقت است که می‌تواند گفت شما تازه برندسازی را انجام داده‌اید.

عناصر بصری برندینگ

اگر در حال حاضر، حضور آنلاین نداشته باشید، در عمل برندینگی انجام نداده‌اید. حضور حرفه‌ای آنلاین با طراحی یک سایت اولین قدمی است که باید در تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود در نظر بگیرید. به وبسایت فقط به چشم یک کاتالوگ نگاه نکنید. بلکه سایت امروزه بهترین ابزار برای برقراری ارتباط و شناخت هویت برند شما به حساب می‌آید.

لوگو یکی از مهم‌ترین قسمت‌های پازل برندسازی است. بسیاری از برندهای بزرگ فقط نام محصول یا خدمات جدید خود را معرفی می‌کنند و بعد در کنار آن لوگوی خود قرار می‌دهند. لوگو نماد نمایش بصری شرکت شما است.

نام تجاری را نباید با لوگو اشتباه گرفت. نام تجاری آن چیزی است که در ذهن مخاطب می‌ماند. انتخاب نام تجاری دارای اصولی است که در مقالات بعدی به طور کامل توضیح خواهیم داد؛ اما برای تثبیت آن، خیلی مهم است که همراه با لوگو و دیگر عناصر بصری و غیر بصری، نام تجاری خود را هم بنویسید.

با کارت ویزیت می‌توانید با یک تیر چند نشان بزنید. اول از همه اینکه ارتباط خود را با ادامه‌دار کنید. دوم اینکه می‌توانید تمامی اطلاعات و عناصر بصری برندینگ را در آن به مشتریان خود از جمله لوگو، نام تجاری و اطلاعات تماس را ثبت کنید.

رنگ پیام را منتقل می‌کند. هر رنگ باید متناسب با ماهیت کسب‌وکار و شخصیت افراد انتخاب شود. رنگ به صورت غیرمستقیم می‌تواند برندینگ تأثیر بگذارد. وقتی شما رنگ آبی را مشاهده می‌کنید، یاد چه چیزی می‌افتید؟ توییتر، فیس بوک یا سامسونگ؟

تایپوگرافی به شکل خاصی از حروف گفته می‌شود که کنار هم نوشته می‌شوند. تایپوگرافی رابطه مستقیمی با نام تجاری دارد. در حقیقت همان نام تجاری است که با شکلی متفاوت نشان داده می‌شود. پس خیلی مهم است که در طراحی آن دقت کنید تا همان پیام اصلی شما را نشان دهد.

شعار را نمی‌توان جزو عناصر بصری برندینگ به حساب آورد؛ اما یک شعار را می‌توان با شکل‌های بصری جذاب به نمایش گذاشت. در تبلیغات تصویری به ویژه بیلبوردها، روی شعار تأکید زیادی می‌شود.

عناصر غیر بصری برندینگ

هدف و منظور شما از ایجاد چنین کسب‌وکاری چیست؟ بیانیه مأموریت یا همان بیان هدف شروع کسب‌وکار، اولین و مهم‌ترین عنصر غیر بصری برندینگ است. این بیانیه باید به حدی شفاف گفته شود که هر کاربری با خواندن متوجه ماهیت کسب‌وکار شما شود.

چه ارزشی به مشتری می‌دهید؟ قرار است که او بعد از استفاده از محصولات یا خدمات شما، چه چیزی به دست بیاورد؟ ارزش برند، چیزی است که مشتری بیشتر از همه به دنبال آن است. البته ارزش حتماً فیزیکی نیست. بلکه می‌تواند غیر فیزیکی و غیرملموس مانند احترام باشد.

چه داستانی پشت برند شما قرار گرفته است؟ برای رسیدن به این مرحله، چه سختی‌هایی را تحمل کرده‌اید؟ مشتریان عاشق داستان و سختی‌های برندها هستند. آن‌ها دوست دارند تا بدانند که برند محبوبشان تا الآن چه موفقیت‌ها و شکست‌هایی را به دست آورده‌اند؟

انواع برندینگ

برندسازی شخصی که باعث ایجاد شهرت و تصویری از شخص به صورت حرفه‌ای در بازار می‌شود.

برندسازی محصول در حقیقت شخصیت و هویتی است که از طریق نام تجاری، بسته‌بندی، رنگ و لوگو به یک محصول خاص داده می‌شود.

برندسازی جغرافیایی و فرهنگی شامل فعالیت‌هایی است که باعث می‌شود تا مکانی به دلیل نام جغرافیایی یا فرهنگ خاص خود برند شود؛ مانند مراسم گلابگیری کاشان یا هتل رامسر.

موارد که در ارزیابی برندینگ استفاده می‌شود

برندینگ می‌تواند گیج کننده باشد و همیشه این سؤال وجود دارد که چگونه می‌توان برند به اندازه کافی قوی بوده است که توانسته است باعث ایجاد ارزش‌های داخلی و خارجی که در بازاریابی نیاز را ایجاد کند؟

  • آیا برندینگ شما با بازار مخاطب شما مطابقت دارد؟ آیا توانسته‌اید بدون تفکر زیاد به خواسته و هدف خود برسید؟
  • آیا برند شما یکتایی چیزی را که پیشنهاد می‌دهید را بیان می‌کند؟
  • آیا برند شما چیزی را که به که آن برای جذب مخاطب قول می‌دهید، عمل می‌کند؟
  • آیا برند به ارزش محصولتان را به مشتری نشان می‌دهد؟

تاثیر برندینگ در سئو

برندسازی یک راه حل قدرتمند تجاری است. یک نام تجاری قوی به گونه ای طراحی شده است که مردم را وادار به خرید بیشتر، پرداخت بیشتر، تصمیم گیری سریعتر در خرید و ماندن در شرکت تا زمانی که طرفداران برند شوند، طراحی شده است. همچنین یک تاکتیک سئو نیز می باشد.

برند شما برداشتی از شرکت شما است که توسط مشتریان، سرمایه گذاران و همه ذینفعان شما وجود دارد. این ترکیبی از قول و شخصیت است که بر احساس مردم در مورد شرکت شما در بازار تأثیر می گذارد.

اگر یک برند قوی دارید، بر انگیزه فرد برای جستجوی نه تنها برای یک راه حل یا دسته بندی محصول، بلکه به طور خاص برای کالاها یا خدمات شما تأثیر می گذارد.

نام تجاری بر آگاهی تأثیر می گذارد. آگاهی باعث جستجو می شود. جستجو بر سئو سایت تأثیر می گذارد. سئو بر درآمد تأثیر می گذارد.

پس می توان به این نتیجه رسید که برندینگ تاثیر مستقیم در سئو سایت دارد.

با دریافت پاسخ این سؤالات و بررسی آن‌ها شما می‌توانید یک برنامه برندینگ برای خود ایجاد کنید.

در پایان می توان نتیجه گیری کرد یک محصول همان چیزی است که شما آن را می فروشید ولی یک برند تصویر درک شده از محصولی است که شما آن را می فروشید و برندینگ استراتژی ایجاد آن تصویر است.

امیدواریم در این مقاله به درک کاملی از مفهوم برندسازی رسیده باشید و برای شما مفید واقع شده باشد و اگر پیشنهاد یا نظری دارید می توانید در قسمت زیر با ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول

منظور از برندینگ چیست؟

برندینگ محصول، خدمات مفهومی است که به طور عمومی از سایر محصولات، خدمات یا مفاهیم متمایز می شود تا بتوان به راحتی با آن ارتباط برقرار کرد و معمولاً به بازار عرضه کرد. برندسازی فرآیند ایجاد و انتشار نام برند، ویژگی ها و شخصیت آن است.

برندینگ در بازاریابی به چه معناست؟

برند در بازاریابی به چه معناست؟ برند مفهومی ن است که به افراد (به ویژه مصرف کنندگان) کمک می کند تا یک شرکت، محصول یا فرد خاص را شناسایی کنند.

برندینگ در یک کسب و کار چیست؟

برندینگ راهی برای شناسایی کسب و کار شماست. مشتریان شما چگونه کسب و کار شما را می شناسند و تجربه می کنند. یک نام تجاری قوی بیش از یک لوگو است. در همه چیز از سبک خدمات مشتری، لباس کارکنان، کارت ویزیت و محل کار گرفته تا مواد بازاریابی و تبلیغات شما شامل می شود.

چرا برندینگ اینقدر مهم است؟

شما فقط مشتریانی را نمی خواهید که برند شما را بشناسند و یک بار از کسب و کار شما استفاده کنند، بلکه می خواهید مشتریانی ایجاد کنید که به بازگشت ادامه دهند. با برندسازی خوب، می‌توانید جنبه انسانی‌تری به برند خود بدهید، که مشتریان شما می‌توانند بیشتر از شرکتی که کاملاً تمام تجارت است با آن ارتباط برقرار کنند.