سئو صفحات دسته بندی

صفحات دسته بندی بخش مهمی از وبسایت هستند که بسیاری از کسب و کارها به آن ها بی توجهی می کنند. صفحاتی که می توانند بسیار تعیین کننده باشند و اگر رتبه بگیرند زیرمجموعه های دسته بندی هم ترافیک و بازدید بیشتری می گیرند. تقریبا تمام فروشگاه های آنلاین دسته بندی های خاص خودشان را دارند. بدون صفحات دسته بندی ساختار سایت ناقص می ماند و سئو سایت فروشگاهی عملا نتایج خوبی ندارد. اما چگونه می توان صفحات دسته بندی را سئو کرد؟ در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

لینک سازی داخلی برای رتبه بندی بهتر صفحات دسته بندی

جان مولر از گوگل می گوید:

اگر شما چند محصول دارید که مربوط به یک دسته بندی خاص هستند. بهتر است از این صفحات محصول به دسته بندی موردنظرتان لینک بدهید. هم اتوریتی صفحه دسته بندی بالاتر می رود و هم ربات های کرالر گوگل هر بار که محصولات شما را ایندکس می کنند مجددا صفحات دسته بندی شما را لحاظ می کنند و از این نظر یک سیگنال اهمیت به گوگل ارسال می شوند. بردکرامب به تنهایی کافی نیست. بهتر است از یک کال تو اکشن یا لینک داخلی استفاده کنید تا موتور خزنده بتواند این صفحات را شناسایی کند.

اگر ساختار هدایتی صفحات شما ناقص باشد و کاربران نتوانند به راحتی از صفحات شما به صفحات دسته ّبندی بروند. در اولین قدم با مشکل افزایش بانس ریت روبرو خواهید بود. با بالا رفتن بانس ریت صفحات شما کم کم بازدیدشان را از دست می دهند و در این میان صفحات دسته بندی هم با کمبود ترافیک مواجه می شوند.

در صفحات دسته بندی بیش از حد کلیدواژه نیاورید.

استفاده بیش از حد از کلیدواژه های تکراری که اصطلاحا به آن Keyword Stuffing می گویند به رتبه ی شما در گوگل آسیب می زند. در حقیقت صفحات شما تبدیل به یک صفحه ی اسپم می شوند که هم برای گوگل و هم برای کاربران آزاردهنده هستند.

جان مولر از گوگل می گوید: چیزی که در سایت های فروشگاهی به شدت احساس می شود استفاده از کی وردهای مرتبط در غلظت بالا است. در حقیقت صفحات کتگوری آن ها تبدیل به یک صفحه ی اسپم می شوند که صرفا گوگل را نشانه رفته است. اما سیستم گوگل این استفاده بیش از حد کلیدواژه ها را شناسایی می کند. نه تنها هیچ تاثیر مثبتی روی رتبه ی سایت ندارد بلکه به عنوان یک صفحه اسپم شناسایی می شود.

این استفاده بیش از حد کلیدواژه ها اعتبار سایت را خدشه می کند. مطمئنا روی نرخ فروش هم تاثیر منفی دارد چرا که هیچ کس دوست ندارد از سایتی که کارش اسپم کردن است خرید کند. اگر گوگل به شما اعتماد نکند افراد به هیچوجه به شما اعتماد نخواهند کرد.

لینک بیلدینگ و دریافت بک لینک روی صفحات دسته بندی

بک لینک مستقیما روی رتبه ی سایت تاثیر دارد. این تاثیرات را باید روی دسته بندی های مهم هم اعمال کرد. لینک سازی روی صفحات دسته بندی بسیار مهم است. این لینک سازی به مروز زمان روی رتبه بندی صفحات محصولات هم تاثیر مثبت دارد. هر چقدر تعداد محصولات شما در یک کتگوری بیشتر باشد. باید انرژی بیشتری روی لینک سازی بگذارید.

می توانید روی این صفحات رپورتاژ آگهی بگیرید (گوگل نمی تواند تشخیص دهد شما لینک را خریداری کرده اید. فقط دقت داشته باشید که یک متن رپورتاژ را تنها در یک سایت منتشر کنید. اگر متن تکراری را در سایت های مختلف منتشر کنید امکان پنالتی وجود دارد چرا که گوگل شک می کند شما این لینک ها را خریداری کرده اید.) می توانید برای وبسایت های مختلف پست مهمان بنویسید. پست مهمان یکی از بهترین استراتژی هایی است که می توان برای دریافت بک لینک باکیفیت استفاده کرد.

لینک سازی مصنوعی ممنوع

گوگل در صفحه ی وبمستر خود عواملی که باعث پنالتی شدن از طریق لینک می شوند را آورده است و یکی از آن ها لینک سازی مصنوعی است. چند مورد از این لینک سازی های مصنوعی عملا به هیچ دردی نمی خورند و باید سعی کنید از آن ها دوری کنید.

  • لینک سازی در فروم ها و کامنت های سایت ها. این لینک ها در اکثر مواقع نوفالو هستند و عملا تاثیر مثبتی ندارند. اگر این لینک ها را بیش از حد استفاده کنید و لینک های شما به گوگل ریپورت شوند دچار افت رتبه می شوید.
  • مزارع لینک
  • لینک سازی گروهی و تبادل لینک های مشخص و واضح که به صورت گروهی انجام می شوند.
  • خرید بک لینک در تعداد بالا که باعث می شود گوگل به صفحه شما شک کند.
  • لینک سازی در منابع دانشگاهی و سایت های .edu با اینکه تاثیر منفی ندارد اما تاثیر مثبت آن هم چندان زیاد نیست و بیشتر اتلاف وقت است.
  • اکثر لینک های ادیت ویکی پدیا نوفالو هستند و تنها منابع تایید شده ویکی پدیا لینک فالو می گیرند. پس وقت تان را روی این لینک ها تلف نکنید.
  • اگر از PBN استفاده می کنید باید آن را به خوبی کنترل کنید. اگر کنترل PBN از دست شما خارج شود و یا نتوانید آن ها را به خوبی مدیریت کنید ممکن است تاوان زیادی بدهید.

محتوای مفید در صفحات دسته بندی بنویسید.

صفحات دسته بندی خود را بدون محتوا رها نکنید. گوگل برای اینکه بتواند صفحات شما را به خوبی ایندکس کند ( ایندکس گوگل ) نیاز به محتوای متنی دارد. این محتوای متنی می تواند برای کار کردن روی کلیدواژه ها و مخصوصا کلیدواژه های هم خانواده و اینتنت هم بسیار مفید باشد. در نوشتن محتوای صفحات دسته بندی چند نکته ی زیر را فراموش نکنید.

  • بیشتر از 1000 کلمه بنویسید. محتوای زیر 1000 کلمه چندان تاثیری در نتایج گوگل ندارد.
  • خوانایی متن را بالا ببرید. هدینگ های منظم داشته باشید و سعی کنید مطالب لازم را در این هدینگ ها به کار ببرید.
  • کاربران را ترغیب کنید تا خرید کنند. به آن ها از مزایای محصولات داخل دسته بندی بگویید و انواع آن ها را شرح دهید تا هیچ سوالی در ذهن آن ها باقی نماند و بتوانید راحت تر رتبه بگیرید و راحت تر محصولات تان را به فروش برسانید.
  • از لیست های عددی و غیرعددی در نگارش متن استفاده کنید.
  • به سایر دسته بندی های مرتبط لینک بدهید تا صفحات دسته بندی شما با هم رشد کنند.

سئو صفحات دسته بندی یک پروژه طولانی مدت است.

اگر می خواهید صفحات دسته بندی شما در گوگل رتبه ی بهتری پیدا کنند باید وقت و انرژی بیشتری روی آن ها بگذارید. صفحات دسته بندی مخصوصا در کسب و کارهایی که رقبای زیادی دارند سخت و نفس گیر است. رقبای بزرگ به این زودی ها از جایشان تکان نمی خورند و شما باید تمام دانش سئوتان را برای بالا بردن صفحات کتگوری به کار ببندید.

اما عجله نکنید. سعی کنید هر ماه یک لینک روی صفحات تان بگیرید. این صفحات را همیشه به روزرسانی کنید. المان های جدید به آن اضافه کنید. متن آن را بهبود ببخشید و عکس های آن ها را بهینه کنید. روی سرعت این صفحات کار کنید و هر مشکل یا اروری که دارند را برطرف کنید. روی لینک سازی توجه ویژه ای داشته باشید تا زمانی که صفحات دسته بندی شما لینک باکیفیت دریافت نکنند امکان ثبات رتبه ی آ ن ها وجود ندارد.