تغییر آدرس سایت بدون کاهش رتبه سئو

تغییر آدرس سایت واقعاً کار چالش ‌برانگیزی است. تا قبل از آن، کلی زحمت برای افزایش رتبه سایت کشیده‌اید و توانسته‌اید تا در بعضی کلمات کلیدی جایگاه خوبی را در گوگل به دست بیاورید؛ اما حالا به هر دلیلی باید دامین سایت خود را تغییر دهید. مسئله اینجاست الان باید چه کار کرد تا با تغییر دامنه، آن جایگاه حداقل از دست نرود؟ به عبارتی، سئو با تغییر آدرس سایت کمترین آسیب را ببیند؟ این پرسشی است که در ادامه به آن پاسخ داده‌ایم.

البته بیشتر این نکات برای زمانی است که شما بخواهید دامنه فعال و قدیمی را خریداری کنید.

نکات تغییر آدرس سایت

از گذشته پاک دامنه جدید مطمئن شوید

اگر قصد خرید دامنه‌ای را دارید که قبلاً فعال بوده است، از گذشته پاک آن مطمئن شوید. منظور از گذشته پاک چیست؟ یعنی اینکه قبلاً گوگل آن را جریمه نکرده باشد. البته بهتر است که به سراغ دامنه‌ای بروید که حداقل نوع کلمات کلیدی آن با ماهیت کاری سایت شما در ارتباط باشد.

خرید یک دامنه قدیمی مانند یک خانه کلنگی است. باید اول از همه از ساختار مناسب آن مطمئن شوید. فقط صفحه اصلی را بررسی نکنید، بلکه زیر دامنه‌ ها یا ساب دامین آن را هم به دقت مورد کاوش قرار دهید. برای این کار می‌توانید از سایت‌های archice.org، سایت بررسی لینک Ahref و همچنین خود گوگل کنسول استفاده کنید. از هر راهی که می‌توانید اعتبار دامنه را در گوگل به دقت بررسی کنید. اگر خریداری کنید و دامنه مشکلی داشته باشد، مشتری اول و آخرش دیگر خودتان هستید.

بک لینک‌ها را بررسی کنید

لینک آدرس سایت مورد نظر شما از چه وبسایت‌هایی بک لینک دریافت کرده است؟ اعتبار آن سایت‌ها چگونه است؟ از چه طریقی این بک لینک بوده است؟ آیا مالک سایت، آن‌ها را خریداری کرده یا به صورت طبیعی به وجود آمده‌اند؟ کدام یک از بک لینک‌ها توسط گوگل جریمه شده‌اند؟ با استفاده از سرچ کنسول گوگل می‌توانید میزان بک لینک و اعتبار آن‌ها را بررسی کنید. البته ابزارهای دیگری هم وجود دارد. بسیاری ترفندشان این است که از روش‌های سئو کلاه سیاه استفاده کرده و بک لینک دریافت کنند و بعد در آخر با تأکید بر همین ویژگی دامنه سایت خود را به فروش برسانند. شما مراقب باشید که گول این‌ها نخورید و در دامشان گیر نیفتید.

حواستان به انتقال سایت باشد

وقتی قرار است که سایتی را کامل انتقال دهید، حواستان کاملاً به این باشد که همه چیز به طور دقیق و درست منتقل شود. فقط نباید آدرس‌ها ریدایرکت ها شوند؛ بلکه باید مراقب پایگاه داده، موارد مربوط به لینک‌های داخلی و خارجی و هر چیزی که فکرش را بکنید، باید به درستی منتقل شوند. البته مهم‌ ترین نکته ریدایرکت ها هستند. تمامی دامنه‌های قدیمی باید به جدید به طور کامل ریدایرکت شوند. البته انتقال‌ها ساده هستند؛ اما یک اشتباه کوچک می‌تواند تمامی زحمات شما را بر باد دهد.

به گوگل در تغییر آدرس بگویید

حتماً بعد از تغییر آدرس سایت به گوگل در خصوص این مسئله را اعلام کنید. از طریق سرچ کنسول می‌توانید انجام دهید. این مرحله خیلی مهم است. اینکه شما آدرس درست بدهید تا خود گوگل بخواهد آن را پیدا کند، تفاوت زیادی خواهد داشت.

چند نکته مهم

فکر نکنید که فقط با تغییر آدرس سایت و اعلام کردن آن به گوگل همه چیز تمام می‌شود. اتفاقاً باید حواستان به مکان‌های دیگری هم باشد. در وبسایت‌ها، دایرکتوری‌ها و حتی ایمیلتان حتماً باید آدرس جدید را وارد کنید. این‌ها موارد ریزی هستند که اغلب فراموش می‌شود.

زمانی اقدام به تغییر دامنه سایت کنید که واقعاً نیاز است. این نکته را در نظر بگیرید که با تغییر هر آدرس، احتمال اینکه بسیاری از تلاش‌های شما از بین برود، زیاد خواهد بود. پس تا مجبور نشدید، هیچ اقدامی برای تغییر آدرس سایت انجام ندهید.

به زیردامنه‌ها دقت کنید. در بالا هم نوشتیم که فقط آدرس صفحه اصلی نیست که باید تغییر کند؛ بلکه زیر دامنه‌ها هم اهمیت زیادی دارند. چیزی که باز اغلب نادیده گرفته می‌شود. در تغییر آدرس سایت باید به تک تک urlهای موجود دقت داشته باشید.

برخی در ابتدا آدرس سایت را تغییر می‌دهند و بعد به سراغ طرح آن می‌روند. این کار نکنید. حداقل اجازه بدهید تا وقفه‌ای بین طرح و سایت روی دهد. بعد اقدام به تعویض UI سایت خود کنید.

محدودیتی برای ریدایرکت وجود ندارد. پس به خوبی از آن استفاده کنید.

اینکه چقدر طول می‌کشد تا گوگل آدرس جدید را ایندکس کند، مشخص نیست؛ اما هرچه باشد، تا مدتی باید حواستان به ایندکس شدن یا نشدن صفحات به ویژه صفحاتی با رتبه بالا در یک کلمه کلیدی باشد.

به گواهینامه‌هایی که تا الان گرفتید، به ویژه SSL دقت داشته باشید. در این خصوص نکات ریزی وجود دارد که دقت نکردن به آن‌ها می‌تواند کار شما برای تغییر آدرس سایت سخت‌تر کند.

از چه پلتفرمی استفاده می‌کنید، مهم نیست؛ بلکه درست انجام دادن کار اهمیت بیشتری دارد.

اگر خودتان خیلی با سئو سایت آشنا نیستید، حتماً آن را به یک کاربلد حرفه‌ای بسپارید. کسی که با چالش‌های این کار کاملاً آشنا است و تجربه خوبی در این زمینه دارد.