تقویم محتوا

اگر در زمینه تولید محتوا فعالیت می کنید، حتما با اصطلاح تقویم محتوا آشنایی دارید. در واقع هر تولید کننده محتوایی باید در کنار کارخود، یک تقویم محتوا داشته باشد. تقویم محتوا به بازاریابان کمک می کند تا مطالب سایت خود را هدفمند تولید کنند و هدف اصلی این تقویم، این است که به افزایش سئو سایت خود کمک کرده تا بتوانند خوانندگان بیشتری را جذب سایت کنند.

اما قبل از اینکه بخواهیم در مورد تقویم محتوا و رابطه آن با کلمات کلیدی صحبت کنیم، اول ازهمه کمی تقویم محتوا را تعریف میکنیم و سپس ایجاد و رابطه آن را با کلمات کلیدی بیان می کنیم.

تقویم محتوا چیست؟

اگر بخواهیم که خیلی دقیق بیان کنیم، می توانیم بگوییم که تقویم محتوا یک اصطلاح است. همه شما یک تقویم معمولی در کیف خود دارید و تمام قرارهای کاری و غیرکاری خود را در روزهای مختلف را در آن یادداشت می کنید تا بعدا آن ها را فراموش نکنید.

در واقع تقویم محتوا به همین صورت است که شما تمامی فعالیت های سئو و تولید محتوا را که می تواند از نوع پست ها، زمان پست ها، چگونگی قرار دادن پست، فعالیت هایی مانند کمپین ها، مصاحبه و غیره را در آن براساس نوع کسب و کار خود در یک دوره زمانی که حداقل بهتر است یک ماهه باشد، یادداشت می کنید. در آخر هرماه هم شما براساس نوع تمامی فعالیت ها و بازخوردهایی که را از آن ها دریافت کرده اید، نتیجه میگیرید که ماه بعد را به چه صورت پروژه خود را ادامه بدهید.

فواید تقویم محتوا

  • داشتن یک استراتژی برای زمان ارسال محتوا
  • تعیین نوع محتوا براساس تاریخ
  • تعیین ابزارهای تبلیغاتی مناسب
  • برآوردگیری بهتر

البته فواید تقویم محتوا خیلی بیشتر از این ها می باشد ولی اگر بخواهیم حالت کلی تر را بیان کنیم، همین چهار مورد هستند.

رابطه تقویم محتوا با کلمات کلیدی

اساس داشتن این نوع تقویم باید کلمات کلیدی باشند. در واقع هدف شما این است که رتبه سایت خود را در کلمه کلیدی خاصی افزایش دهید. برای این مساله باید برنامه ریزی داشته باشید. بهترین روش برای برنامه ریزی همین تقویم محتوا است. اما چگونه؟

ما سعی میکنیم که رابطه این دو را با یک مثال توضیح دهیم:

فرض کنید که شما دارای یک فروشگاه اینترنتی درخصوص فروش لوازم پزشکی هستید و قصد دارید که در مناسب های مختلف را تخفیف دهید. مثلا مناسبتی در خصوص روز بوعلی سینا و پزشک است.(البته این مناسبت ها بهتر است که متناسب با نوع کسب وکار شما باشد.) مسلما این دو کلمه در آن روز بیشتر از همه در گوگل و دیگر شبکه های اجتماعی مورد جستجو قرار میگیرد، پس سعی کنید که یک مقاله در آن روز با محوریت کلمه کلیدی بوعلی سینا و پزشک بنوسید تا در جستجو گوگل نشان داده شوید یا در شبکه های اجتماعی خود، مطالبی با این موضوعات با هشتگ های آن ها قرار دهید. این رابطه ها البته بیشتر مناسبتی است.

اما این فقط کاربرد تقویم نیست. یک رابطه دیگر این است که شما روز خاصی را متناسب با کلمات کلیدی خاصی تعیین کنید. مثلا فرض کنید که شما در خصوص فروش اینترنتی محصولات کامپیوتری فعالیت می کنید، از این رو می توانید یک روز را برای نوشتن مطالبی در خصوص نوشتن تعمیرات قطعات با کلمات کلیدی اصلی آن و یک روز دیگر را در خصوص معرفی انواع قطعات با کلمات کلیدی خاص آن که ارتباط با صفحه محصولات است، انجام دهید. این مساله کمک زیادی به شما در افزایش رتبه وب سایت شما می کند. حتی می توانید خلاصه یا نکته ای از آن ها را در شبکه های اجتماعی خود قرار دهید. البته توصیه میشود که برای تولید محتواهای خود یک بازه زمانی تعیین کنید تا بهتر بتوانید بازخورد بگیرید.

اول از همه کلمات کلیدی را تعیین کنید

برای اینکه بتوانید یک تقویم محتوا مبتنی بر کلمات کلیدی بنویسید، اول از همه باید لیستی از کلمات کلیدی اصلی سایت خود را تعیین کنید و بعد براساس آن شروع به نوشتن تقویم کنید. سعی کنید کلمات کلیدی را در نظر بگیرید که اولا دارای مزیت رقابتی با دیگر سایت ها می باشد و دوما اینکه در روزهای خاص و همچنین در گوگل و دیگرشبکه های اجتماعی مورد جستجو قرار بگیرید و در آخر و از همه مهمتر اینکه بتوان یک ارتباط مناسب با آن در تقویم ها پیدا کرد.

نوع تولید محتوای رقبای خود را بررسی کنید

بعد از اینکه کلمات کلیدی خود را تعیین و دسته بندی کردید، باید نوع پست گذاری رقبای خود در شبکه های اجتماعی و بلاگ سایتشان را بررسی کنید. مطمئنا آن ها هم برای خود دارای تقویم محتوا می باشند. بررسی کنید که :

  • در روز چه میزان پست در بلاگ و شبکه های اجتماعی قرار می دهند؟
  • نوع پست های آن ها در این شبکه ها چگونه است؟ نسبیت آموزشی، خبری، مناسبتی و متفرقه را بررسی کنید.
  • نحوه نوشتن آن ها در حالت های خاص به دقت بررسی کنید.
  • هر شبکه اجتماعی در روز چندبار به روزرسانی می شود؟
  • در چه ساعاتی از روز محتواهای خود را نشر می دهند و اینکه نوع آن ها چگونه است؟
  • و در مجموع فعالیت های آن ها را تحت نظر داشته باشید.

این نکته را در نظر داشته باشید که نظارت بر فعالیت رقبا همیشگی است اما در موقع شروع کار این باید بیشتر و جدی تر به این مساله دقت کنید.

برای مثال شرکت ما که یک شرکت در زمینه سئو و طراحی سایت است، استراتژی خاصی برای تولید محتوا در شبکه های اجتماعی دارد. تیم تولید محتوای ما اول از همه بلاگ سایت رقبا که از نحوه پست گذاری و میزان به روزرسانی آن ها را و سپس در مرحله بعدی شبکه های اجتماعی آن ها را هم نیز بررسی می کند.

ما بررسی می کنیم که رقبای ما در طول روز چند بار پست در سایت و شبکه های اجتماعی خود می گذارند، نوع پست های آن ها در طول روزهای هفته چگونه است، در مناسبت ها چگونه فعالیت می کنند، از چه هشتگ هایی استفاده می کنند و غیره. تمامی این فعالیت ها این است که در پروژه تولید محتوای خود همراه با آن ها پیش ببریم. در آخر اینکه آیا آن ها در تقویم محتوا خود کلمات کلیدی خاصی را در نظر دارند یا خیر و چقدر روی این مساله تاکید می کنند. قبلا هم گفتیم که تقویم محتوا هدفش فقط کمک به سئو سایت و بالا بردن رتبه آن در کلمه کلیدی خاص است.

دقت کنید که به هیچ وجه نباید کپی کنید، بلکه باید ایده بگیرید و از آن ها یک ایده جدید بسازید.

در آخر چه کاری برای تقویم محتوا انجام دهیم؟

اگر بخواهیم تقویم محتوایی را بنویسیم که بتوان با آن رتبه کلمات کلیدی را متناسب با سایت و با برنامه افزایش دهیم و تمام گفته های خود را خلاصه کنیم، بهتر است که مراحل زیر را به ترتیب انجام دهیم:

1. اول از همه یک تقویم در کنار خود قرار دهید.

2. کلمات کلیدی سایت اصلی خود را اصلی کنید.

3. سایت های رقیب خود را بررسی کنید. نوع محتوا، چگونگی انتشار محتوا، ساعت انتشار محتوا، از چه کلمات کلیدی استفاده می کنند، در طول روزهای هفته از چه شبکه های اجتماعی استفاده می کنند، پست های آن ها چگونه منتشر می شود و غیره را به دقت بررسی کنید.

4. برای خود به صورت ماهیانه یا حداقل هفتگی، یک برنامه برای پست گذاری درطول هفته و در تقویم محتوای خود بنویسید. برای هرروز هفته یک کلمه کلیدی خاصی در کنار بقیه نوع پست ها قرار دهید. سعی کنید ساعت انتشارهای متفاوتی را تست کنید تا بتوانید بیشترین بازخورد را بدست بیاورید.

5. در آخر ماه، یک بازخوردی بگیرید تا ببینید چه مقدار تقویم محتوای شما دقیق بوده است.