کانتنت هاب

در حال حاضر، بسیاری از سایت‌ها در حال رقابت هستند تا رتبه‌بندی صفحه خود را در فهرست نتایج جستجو تغییر دهند. بر اساس مطالعات انجام شده میزان ترافیک سه سایت برتر فهرست جستجوی گوگل، در حدود ۵۵ درصد از باقی سایت‌ها بیشتر است. اولین سایتی که در فهرست نتایج جستجو قرار دارد، تا ۳۰ درصد نرخ کلیک بیشتری نسبت به سایر سایت‌ها دارد.

به همین دلیل تمامی کسب و کارها در تلاش هستند تا صفحه خود را به بالای فهرست نتایج جستجو منتقل کنند. اما چگونه می‌توان این کار را انجام داد؟ در ابتدا باید درک کنید که گوگل چگونه کار می‌کند و چه درخواستی از کاربران دارد. یکی از بهترین روش‌ها برای انجام این کار، ایجاد مرکز محتوا است. مرکز محتوا به موتورهای جستجو نشان می‌دهد که سایت شما معتبر است.

کانتنت‌ هاب یا مرکز محتوا، مجموعه‌ای از چند محتوا درباره یک موضوع خاص است. تمامی محتواها به گونه‌ای طراحی می‌شوند که منبع جامعی برای یک موضوع خاص باشند. در ادامهاین مطلب از وبسایت تخصصی سئوکار قصد داریم به طور کامل درباره کانتنت‌ هاب و ویژگی‌های آن توضیح دهیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

کانتنت هاب Content Hub چیست؟

مرکز محتوا بخشی از یک سایت است که شامل اطلاعات گوناگون درباره یک موضوع خاص می‌باشد. مرکز محتوا با چند هدف مختلف ایجاد می‌شود. اولین هدف این است که سایت را به یک منبع معتبر برای یک موضوع خاص تبدیل کند. هدف دوم، افزایش و بهبود پارامترهای سئو مثل ترافیک و نرخ تبدیل است.

توجه داشته باشید که مرکز محتوا با وبلاگ تفاوت دارد. هدف از تولید وبلاگ، انتشار محتوای جدید است. اما کانتنت هاب با این هدف تولید نمی‌شود. در واقع مرکز محتوا برای مدیریت و سازماندهی تمامی محتواهای مرتبط با یک موضوع خاص ایجاد می‌شود. به همین دلیل در برخی مواقع، با اسامی دیگری مثل مرکز منابع یا مرکز اطلاعات شناخته می‌شود.

بخش های مختلف یک هاب محتوا چیست؟

یک هاب محتوا شامل بخش‌های مختلفی است. قبل از اینکه برای ایجاد مرکز محتوا اقدام کنید، ابتدا باید اطلاعاتی درباره انواع کانتنت‌ هاب یا بخش‌های مختلف آن به دست آورید. این بخش‌ها عمدتاً شامل پست وبلاگ، فیلم‌ها و تصاویر اینفوگرافیک هستند. بخش اصلی مرکز محتوا پست وبلاگ است. اطلاعات جامعی از طریق پست وبلاگ منتشر می‌شود.

در نتیجه موتورهای جستجو به راحتی محتوای صفحه شما را درک خواهند کرد و آن را در فهرست نتایج جستجو رتبه‌بندی می‌کنند. یکی از مهم‌ترین مزایای پست وبلاگ، این است که محتوای متنی، محتوای ویدیویی و تصاویر اینفوگرافیک را در خود جای می‌دهد. بنابراین می‌توانید با یک تیر چند نشان بزنید. قبل از ایجاد مرکز محتوا، تعداد وبلاگ و موضوع آن‌ها را مشخص کنید.

سپس از بهترین ویدیوها برای افزایش جذابیت محتوای متنی استفاده کنید. می‌توانید ویدیوها را در بخش‌های مختلف محتوا قرار دهید. می‌توان از ویدیوها برای معرفی موضوع و ارائه دستورالعمل‌ها استفاده کرد. تصاویر اینفوگرافیک نیز برای انتقال داده‌ها و آموزش مفاهیم پیچیده مناسب هستند. یکی از مهم‌ترین مزایای تصاویر اینفوگرافیک، این است که حجم زیادی ندارند و به راحتی در فضای مجازی بارگذاری می‌شوند.

چرا هاب محتوا برای سئو مفید است؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای بسیاری از سئوکاران مبتدی ایجاد می‌شود، این است که چرا باید از مرکز محتوا استفاده کنیم؟ تشکیل یک مرکز محتوا چه فایده‌ای برای سایت دارد؟ کانتنت‌ هاب نشان دهنده اعتبار سایت شما است. زمانی که مرکز محتوا ایجاد می‌کنید، تمامی محتواهای مرتبط با یک موضوع در یک مکان قرار می‌گیرند.

در نتیجه، موتورهای جستجو می‌توانند صفحات سایت شما را در کوتاه‌ترین زمان ممکن پیدا کنند و در فهرست نتایج جستجو نمایش دهند. علاوه بر این، کانتنت‌ هاب به کاربران کمک می‌کند تا به راحتی در سایت شما پیمایش کنند و به اطلاعات مورد نیاز خود دست یابند. زمانی که اطلاعات سایت به خوبی سازماندهی نشده باشند، کاربران با ناامیدی از صفحه خارج می‌شوند.

همین مسئله باعث کاهش پارامترهای سئو مثل نرخ کلیک و نرخ تبدیل می‌شود. همچنین ممکن است نرخ پرش را افزایش دهد. علاوه بر این، می‌توانید برای تشکیل مرکز محتوا از کلمات کلیدی و عبارات خاص استفاده کنید. همین مسئله به سایت کمک می‌کند تا رتبه‌بندی بهتری در فهرست نتایج جستجو به دست آورد.

هاب های محتوا شامل چه نوع محتوایی هستند؟

انواعی از محتوا در کانتنت‌ هاب منتشر می‌شود. بخشی از مهم‌ترین محتواهایی که در یک مرکز محتوا منتشر می‌شود، شامل موارد زیر هستند:

  • 1. مقالات علمی
  • 2. مقالات ژورنالی
  • 3. مشاوره
  • 4. فیلم
  • 5. دستورالعمل
  • 6. پروفایل‌های رسانه‌های اجتماعی
  • 7. وبلاگ برای محتوای غیرتجاری
  • 8. اخبار شرکت

نحوه تشکیل کانتنت هاب

حالا که اطلاعات کاملی درباره هاب محتوا به دست آورده‌اید، بهتر است اطلاعاتی درباره نحوه ایجاد کانتنت هاب به دست آورید. به طور کلی، دو روش برای ایجاد مرکز محتوا وجود دارد. روش اول این است که یک بخش جدید در سایت فعلی خود ایجاد کنید. این بخش جدید با عنوان مرکز محتوا شناخته می‌شود و برای جمع آوری محتواهای مرتبط با یک موضوع خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در قدم اول، می‌توانید از یک پست وبلاگ یا ویدیو برای تشکیل مرکز محتوا استفاده کنید. روش دوم این است که ساختار سایت خود را برای تشکیل کانتنت‌ هاب بهینه‌سازی کنید. این مسئله به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا سایت شما را پیدا کنند و در فهرست نتایج جستجو نشان دهند. ایجاد یک بخش جدید با عنوان مرکز محتوا، به بهینه‌سازی سایت شما کمک می‌کند.

می‌توانید از کلمات کلیدی طولانی برای نوشتن پست‌های وبلاگ استفاده کنید. این مسئله سایت شما را به یک مرجع معتبر برای یک موضوع خاص تبدیل می‌کند. علاوه بر این، لینکدهی داخلی را فراموش نکنید. به عنوان مثال در بخش‌های مختلف یک محتوا، به سایر پست‌های وبلاگ مرتبط لینک دهید. در نتیجه کاربران برای تکمیل اطلاعات خود، در سایت‌های مختلف کانتنت‌ هاب جستجو خواهند کرد.

مزایای کانتنت‌ هاب برای کاربران و سایت

مرکز محتوا مزایای گوناگونی برای کاربران و سایت دارد. در ادامه برخی از مهم‌ترین مزایا را برای شما بیان می‌کنیم:

· هاب محتوا نیازهای همه کاربران را پوشش می دهد

یکی از مهم‌ترین مزایای هاب محتوا، این است که تمامی نیازهای کاربران را پوشش می‌دهد.‌این صفحات می‌توانند به سوالات کاربران پاسخ دهند و اطلاعات مختلفی را به بازدیدکنندگان منتقل کنند. به عنوان مثال فرض کنید یک کاربر عبارت «سونامی چیست» را در نوار جستجوی گوگل وارد کرده است. این کاربر بعد از ورود به سایت شما، با یک مرکز محتوا روبرو می‌شود.

این مرکز محتوا اطلاعات گوناگونی درباره سونامی ویژگی‌های آن، انواع، تاریخچه و مواردی مانند این ارائه می‌دهد. در نتیجه تمامی نیازهای کاربر پوشش داده خواهد شد. بنابراین نیازی نیست کاربر به سراغ سایر سایت‌ها برود و صفحات رقیب را پیمایش کند. اطلاعاتی که در یک مرکز محتوا منتشر می‌شود، برای تمامی افراد مبتدی و حرفه‌ای مناسب هستند.

· بهبود تجربه کاربری

اطلاعات آماری نشان می‌دهد، هاب محتوا تاثیر بسیار زیادی بر بهبود تجربه کاربری دارد. زمانی که کاربران به اطلاعات مورد نیاز خود دست یابند، با رضایت بیشتری از صفحه شما خارج می‌شوند. چندین عامل مختلف بر بهبود تجربه کاربری موثر هستند. یکی از مهم‌ترین عوامل، انتشار محتوای صحیح و کامل است.‌ اگر محتوای شما صحت نداشته باشد یا ناقص باشد، کاربران ترجیح می‌دهند به سراغ سایت‌های دیگر بروند.

· مدیریت ساده تر

از دیگر مزایای ایجاد مرکز محتوا، این است که به سادگی مدیریت می‌شود. تمامی مطالب مرتبط با یک موضوع، در هاب محتوا قرار دارد. در نتیجه، به راحتی می‌توانید کیفیت مطالب را افزایش دهید یا محتوای نامناسب را حذف کنید. زیرا تمامی محتواها در یک مکان جمع شده‌اند. در نتیجه به راحتی مورد بررسی قرار می‌گیرند. بنابراین حتی اگر تعداد صفحات و حجم محتوا افزایش یابد، سئوکاران با مشکلی مواجه نخواهند شد.

· بهبود تعامل با کاربر

کانتنت‌ هاب باعث بهبود تعامل کسب و کار با کاربران می‌شود. زیرا کسب و کار متوجه خواهد شد کاربران به چه مسائلی علاقه دارند و درباره چه موضوعاتی جستجو می‌کنند. سئوکاران می‌توانند با توجه به اطلاعاتی مثل مدت زمان ماندن کاربر در صفحه، تعداد بازدید صفحه و مواردی مانند این، اطلاعاتی درباره علایق کاربران به دست آورند.

انواع کانتنت هاب یا مرکز محتوا

مرکز محتوا انواع مختلفی دارد. هر یک از انواع مرکز محتوا ویژگی‌های خاص خود را دارند. شما می‌توانید با توجه به نوع فعالیت خود و استراتژی‌هایی که از آن استفاده می‌کنید، چند نوع کانتنت هاب را با یکدیگر ادغام کنید و مورد استفاده قرار دهید.

· مرکز و گفتار یا خوشه های موضوعی

مدل مرکز و گفتار (Hub and Spoke) یا خوشه‌های موضوعی (Topic Clusters)، یکی از انواع مرکز محتوا است. این مدل شامل یک صفحه اصلی و تعدادی صفحه فرعی است. صفحه اصلی به کلیات موضوع اشاره می‌کند. سپس جزئیات موضوع در هر یک از صفحات فرعی مورد بررسی قرار می‌گیرد. در تمامی صفحات اصلی و فرعی، از لینک‌های داخلی استفاده شده است تا ارتباط موضوعی حفظ شود.

این مدل برای موضوعاتی مناسب است که نیازی به بروز رسانی مداوم و کوتاه مدت ندارند. کاربران می‌توانند از اطلاعات موجود در این مرکز محتوا استفاده کنند. به محتواهایی که در این مدل کانتنت‌ هاب بارگذاری می‌شوند، محتوای همیشه سبز گفته می‌شود. زمانی که سئوکار بخواهد محتوای یکی از صفحات را بروز رسانی کند، باید این کار را برای سایر صفحات مرتبط نیز انجام دهد.

· کتابخانه محتوایی

یکی دیگر از انواع مرکز محتوا، کتابخانه محتوایی است. در این مدل، مجموعه‌ای از صفحات مختلف وجود دارد که همه انها در ارتباط با یک موضوع مشخص هستند. هر یک از این صفحات به عنوان صفحه فرعی شناخته می‌شوند و یک مسئله خاص را از دیدگاه مختلف مورد بررسی قرار می‌دهند. انواعی از محتوا مثل ویدیو، پادکست و متن در این مرکز محتوا بارگذاری می‌شود.

کتابخانه محتوایی برای کسب و کارهایی مناسب است که درباره مسائل مختلفی صحبت می‌کنند و محتواهایی با موضوعات گوناگون دارند. این دسته از کسب و کارها، می‌توانند محتوای سایت خود را به روش‌های مختلف دسته‌بندی کنند و در کتابخانه محتوایی قرار دهند.

· دروازه محتوایی

دروازه محتوایی یکی دیگر از انواع مرکز محتوا است که به عنوان ویکی پدیا یا دایره‌المعارف اینترنتی عمل می‌کند. در این مدل، خلاصه‌ای از موضوع اصلی، شرح موضوع و منابع ذکر می‌شود. نحوه بارگذاری محتوا در این مدل اهمیت بسیار زیادی دارد. محتوا معمولاً دارای تعداد زیادی بک لینک داخلی است.

ممکن است کاربر هنگام مطالعه محتوا با سوالات گوناگونی مواجه شود. در این حالت، کافی است روی لینک مورد نظر کلیک کرده و وارد صفحه دیگری شود. در این صفحه جدید، موضوع دیگری به صورت دقیق مورد بررسی قرار می‌گیرد. این مدل از هاب محتوا، باید به صورت مداوم آپدیت شود.

· پایگاه داده محتوایی

کانتنت دیتابیس (content database)، برای جمع آوری تعداد بسیار زیادی از داده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن این است که اطلاعات را بر اساس پارامترهای مختلف دسته‌بندی می‌کند. به همین دلیل می‌توانید بعد از ورود به این پایگاه داده، از فیلترهای گوناگون برای جستجوی اطلاعات مورد نیاز خود استفاده کنید. در نتیجه، نیازی نیست کاربر با حجم زیادی از داده‌های غیر ضروری مواجه شود.

سخن پایانی

هاب محتوا، مجموعه‌ای از چندین محتوا است که تمام آن‌ها درباره یک موضوع خاص هستند. تشکیل مرکز محتوا بهترین راه حل برای بهبود رتبه‌بندی سایت است. زیرا باعث افزایش تجربه کاربری می‌شود و اطلاعات گوناگونی را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد. همین مسئله باعث می‌شود کاربران به سایت شما اعتماد داشته باشند و برای خرید محصولات یا دریافت خدمات اقدام کنند.

سایت‌هایی که به ایجاد کانتنت‌ هاب توجه می‌کنند، رتبه‌بندی بهتری در فهرست نتایج جستجو دارند. مدیریت مرکز محتوا بسیار ساده است. تنها باید به چند نکته مهم توجه داشته باشید. به عنوان مثال، باید محتواها را به صورت مداوم به روز رسانی کنید. محتوای قدیمی هیچ فایده‌ای برای کاربران ندارد. علاوه بر این، مرکز محتوا باید به سایت‌ها و رسانه‌های اجتماعی پیوند داده شود. زیرا بسیاری از کاربران در رسانه‌های اجتماعی فعال هستند. محتواها باید به گونه‌ای سازماندهی شوند که به راحتی در اختیار کاربران قرار گیرند. برای یادگیری مطالب بیشتری درباره بهینه‌ سازی سایت، پیشنهاد می‌کنیم سایر مطالب سایت سئوکار را مطالعه کنید.